Ehdotuksia, mitä uupunut virkamies voisi ryhtyä tekemään uutena ammattina?
Olen asuntovelallinen ja perheellinen, joten en ole halukas opiskelemaan uutta ammattia, joka vaatisi vuosien opiskelun. Mieluiten hyppäisi uuteen tehtävään suoraan (mutta suora ammatinvaihto on vaikeaa, koska olen ylikoulutettu ja -kokenut moniin sellaisiin " simppeleihin" hommiin, joita ehkä kuitenkin mielelläni tekisin) tai kävisin max. muutaman kuukauden kurssin.
Vai olisiko jotain sellaista, jota en osaa edes kapeakatseisuudessani kuvitella uutena työnäni, esim. nettiputiikin pito tms.
Vinkkejä mielenkiintosista ammateista ja omakohtaisia kokemuksia, jos sellaisia sattuisi löytymään!
Kommentit (17)
isia, mm. aikasarja-analyysit jne.
Vaikea vinkata, kun ei mitään taustatietoja. Voisitko hakeutua esi. ammattikorkeakouluun tuntiopettajaksi ja tehdä työn ohessa pätevöittävät pedagogiset opinnot? Kuinka suuri palkka pitäisi olla, että taloudellisesti pärjäisitte? Mistä ylipäätään tykkäisit?
Yksi tuttuni vaihtoi toimistotyön vanhustenhoitoon yksityisessä dementiakodissa. Teki töiden ohessa oppisopimusopintoina lähihoitajan tutkinnon. Teki muutaman yön viikossa ja sunnuntai-illat ja yön ja pääsi ihan ok palkoille. Mutta tollasen rytmin toimivuus riippuu perhetilanteesta. Heillä toimi hyvin, koska kouluikäiset lapset. Hän siis meni aamulla kotiin nukkumaan, kun koti tyhjeni ja heräs iltapäivällä ottamaan koululaiset vastaan. Tykkäs, että heidän perheen elämänlaatu parani.
Toinen tuttu jätti vaativan yksityisen sektorin markkinointiekonomi uran perheen kasvaessa ja siirtyi myyjäksi kultakauppaan. On aina rakastanut koruja ja on tosi tyytyväinen elämäänsä nyt. Tykkää kun työ on ei-stressaava ja saa olla ihmisten kanssa tekemisissä.
Vaihtoehtoja on varmaan miljoonia, mutta mun kokemuksen mukaan useimpien korkeasti koulutettujen vaihtoehtoja rajoittaa " statuksen" tarve. Ei voi siirtyä myyjäksi, kun on sentään maisteri.
Putkimiehistä on hirveä pula. Osaatko kirjoittaa - jos ei hirveästi tarvi tienata, friikkuna vois pärjätä, jos erikoistuu sopivasti ja kirjoittaa lähinnä ammattilehtiin.
Alkuperäiselle sanoisin, että laita paperille ylös ne, mitä nyt haluat uudelta työltäsi, ja mitä ET halua. Mikä on tärkeää (työajat, raha, itsenäisyydentunne?) ja mikä taas ei niin tärkeää?
Näin ehkä hahmottuisi paremmin.
Olen itse käynyt lähellä burn outia ja tein juuri noin. Toimi kohdallani! :-)
mahtaisi noin niin kuin tosissaan olla? Tulot oli ainakin pienet aluksi, jutussa mainittiin 20 000 e/vuosi, ainakin aluksi.
Ja mitenköhän ne päivät rakentuvat käytännössä, joutuuko olemaan pitkiä jakosoja pois kotoa (minulla on kuitenkin pieni lapsi).
Kuka tuntisi tätä ammattia, niin että voisi (ehkä) suositella, tai ainakin kertoa lisää?
silloin asunnonvälitys tai dementiakoti ei käy, eikä lääkemyyntikään (eikä messuemäntä!)
miten paljon pitäis tienata?
olen itsekin virkamies(nainen), nyt ä-lomalla, ja vaikka ei olisi kummoisetkaan tulot valtiolla/kunnalla, niin yleensä kaikki ei-naisvaltaisilla aloilla tienaa jonkun vähintään 2500-3500 eur kuussa. ja sellaisille tuloille on tosi vaikeeta päästä ensialkuun missään myyjänä tai yrittäjänä
välillä lapsi on pitkän pätkän pk:ssa (monta vrk) ja sitten monta vrk kotona. joskus lapsi on pk:ssa vaikka isä tai äiti ois kotona päivän, koska niiden pitää nukkua että jaksaa taas lähteä illalla.
aika karulta kuulostaa minusta
a tosiaan hoituakin.
Lisäksi olen miettinyt joskus yksityiseksi perhepäivähoitajaksi ryhtymistä, mutta siitä mulla on ehkä turhan ruusuinen kuva (vaikka oma lapsi onkin). Mitäköhän yksityiseltä pph:lta vaaditaan noin koulutusmielessä? Periaatteessa myös muu hoitotyö olisi mielekästä. Sairaanhoitajan työkin siis kiinnostaisi kovasti, mutta se vaatisi varmaan liian pitkät opinnot tässä vaiheessa. Ellei sitten oppisopimuksella, en tiedä onko se mahdollista. Täytyy tuota vanhustenkin hoitoa miettiä.
Jonkun kivan kahvilan pitokin olisi aika kivaa, mutta siinä menisi kyllä sitten vapaat viikonloput.
Olen miettinyt myös free-lanceroimista. Mutta aloitusverkoston luominen on aina hankalaa; miten niitä juttuja tarjotaan, jne.
Käytännössä kk-palkka ei saisi olla kyllä (ainakaan paljon) alle 2500¿:n (nyt n. 3000¿).
siinähän pitää olla jonkun sortin " tupperi-uskovainen" että saa myydyksi tuotteitaan.
aina mietityttänyt juuri tuo, että miten onnistuisin olemaan riittävän " kova" myyjä, eräänlaista kovuutta kiinteistöala (ehkä) vaatii.
Mutta periaatteessa voisin kyllä kuvitella vaihtavani kiinteistönvälitysalalle.
Ja itse asiassa tietynlainen asiakaslähtöisyys mua työssä kyllä kiinnostaa, vaikka noin muuten olen tottunut tutkija-tyyppiseen yksinpuurtamiseen työssäni.
unohtaa, jos palkan pitää olla noin kova. Ja todella rankkaa duunia hoitaa yksin lapsia omassa kodissaan, siivoilla niitten sotkuja ja kokata terveellistä kotiruokaa päivittäin siinä lapsenhoidon ohessa.
AMKK:ssa opettajan voit päästää tommosille palkoille ja ne pätevöittävät opinnot on aika iisi piisit, vuodessa realistista tehdä OTOna. Tohtorina sulla hyvät mahdollisuudet vakivirkaankin.
Mutta tärkeää tosiaan miettiä, mikä sua oikeen nykyisessä työssäs tökkii ja mihin tarvisit parannusta, ettet hyppää ojasta allikkoon.
suurin osa tapaamistani välittäjistä (monia!!) on ollut aika kuspäisiä ihmisiä, tuollaiselle mukavan tuntuiselle voisi olla kysyntää..!
ai miten itse sen itsellesi selvitit (siis jos olet se, joka kokenut burn-outin ja joutunut näitä miettimään)?
Vierailija:
Mutta tärkeää tosiaan miettiä, mikä sua oikeen nykyisessä työssäs tökkii ja mihin tarvisit parannusta, ettet hyppää ojasta allikkoon.
Vierailija:
suosittelen kokeilemaan tuota asunnonvälitystä.
suurin osa tapaamistani välittäjistä (monia!!) on ollut aika kuspäisiä ihmisiä, tuollaiselle mukavan tuntuiselle voisi olla kysyntää..!
On vaan oikeasti vaikeampi päästä sinne duuniin, kuin luulisi. Kovapäisyyttä ja tietynlaista härskiyttä täytyy olla, pelkkä kohtelias käytös, kiinnostus asuntoihin ja asumiseen ja palvalualttius ei riitä!
Työnvälitystoimistosta voi saada myös ammatinvalinta-apua. Ei ehkä huipputasoa, mutta ainakin itse tulee pohdittua asioita vähän perusteellisemmin, kuin vain yksin.
Itsekin olen leipiintynyt virkamies, mutta esim. pitkät lomat on kivat, yksityisellä ei yhtä pitkiä monellakaan ole. Ja onhan valtion virat aika turvattuja, ei ainakaan joudu työttömäksi vaan valtiolla on velvollisuus järjestää vastaavaa työtä samalla työssäkäyntialueella.
On muuten naurettavaa se, että jos esim. oma työni alueellistetaan pois pääkaupunkiseudulta niin voin kieltäytyä seuraamassa uudelle paikkakunnalle eli silloin sinne uuteen paikkaan joudutaan palkkaamaan uusi työntekijä ja toisaalta mulle joudutaan keksimään joku sijoituspaikka täällä päääkaupunkiseudulla - onpa tosi tuottavaa voi veljet.
lääketehtaan edustajaksi, sain 2kk koulutuksen. Olen tykännyt voin suunnitella omat päiväni ja saan reissata autolla. En vaihtaisi entiseen toimistotyöhön, vinkiksi ei kannata ihan mihin firmaan vaan mennä.
Laadukas ja luotettava ja tarpeeksi laaja markkinointituote tai yksi varma hittituote kuten haavanhoitotuotteet, anestesialaitteet jne. ei mitään perusrasvatavaraa, jos tätä harkitisist