Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen epäkunnioittava käytös

Vierailija
06.08.2022 |

Minua vaivaa, kun mieheni usein erityisesti muiden läsnäollessa puhuu minulle jotenkin tylyttäen ja epäkunnioittavasti. En ymmärrä mistä tämä johtuu.
Olen ottanut asian puheeksi ja suuttunutkin hänelle monta kertaa, ja hän on pahoillaan ja pyytelee anteeksi ja lupaa ettei enää koskaan tee niin. Silti tekee.

Haluaisin ymmärtää mistä tämmöisessä on oikein kyse ja mitä asialle voi tehdä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti lapsuuden kodin roolimallit vaikuttavat tiedostamattomasti ihmisten toimintaan myöhemmin. Opittuja roolimalleja on vaikea muuttaa ja ne usein murtautuivat esiin stressitilanteissa. Tyypillisesti vierailutilanteet provosoivat ihmisiä haukkumaan puolisoitaan, lapsiaan tai tuttujaan. Eipä näitä tapoja juuri millään voi muuttaa. Joskus tiedostaminen ja luja päätös lopettaa loukkaava käytös, voi saada muutoksen aikaan.

Millaista ihmistä vierailutilanteet provosoivat haukkumaan läheisiään? Persoonallisuushäiriöisiä. Oikeasti.

Saatat olla oikeassa, mutta tällaista käytöstä näkee aika paljon. Erityisesti olen kiinnittänyt huomiota naisiin, jotka puhuvat pikkumaisesti ja vähättelevästi miehestään seurassa. Toki tämä ei ole mikään sukupuolikysymys, onnistuu varmasti sekä miehiltä että naisilta.

Vierailija
22/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää kysyä siinä muiden läsnäollessa, että no miksi sinä nyt käyttäydyt epäkunnioittavasti minua kohti tässä kaikkien muiden läsnäollessa. Varmasti ne muut ymmärtävät sinua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota on yllättävän paljon, että puolisot mollaavat toisiaan julkisesti kavereiden läsnäollessa. Ei ainakaan kannata vain tyynesti nieleskellä, vaan antaa vastapalloon heti. Kyllä tuosta tavasta voi poiskin oppia, kun tarpeeksi monta kertaa tulee julkisesti kynsille. En nyt eroamaan lähtisi, jos tuo on ainoita ikäviä puolia miehessä, mutta itse en sietäisi yhtään. Saattaisi tulla eteen isoilla kirjaimilla käyty keskustelu.

Vierailija
24/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievää kokemusta on ja lähinnä tuo että minun pitäisi miehen mielestä olla lähinnä hiljaa. Mutta on kokemusta myös omasta äidistäni joka oli asiallinen ihminen mutta jotenkin liian rehellinen tietyllä tavalla ja tuli päästäneeksi pari sammakkoa suustaan tietyissä tilanteissa ja ne kääntyivät minua, eli omaa lasta vastaan. Tuskin oli suoranaista ilkeyttä hänellä mutta vähän sosiaalisesti kömpelö tietyllä tavalla joskus. Enemmän ehkä ujo ja arka kuin räväkkä. Sitä on vaikea selittää. Rehellinen ihminen.

Sanoisin että joskus voi ihmiseltä lipsahtaa jotakin ihan vahingossa. Joskus kyse voi olla huumorista. Joskus kyse voi olla huumorista joka ei vaan ihan onnistu. Joskus kyse voi olla alistamisesta ja väheksynnästä. Joskus kyllästymisestä parisuhteessa.  Joskus ilkeydestä. Joskus kömpelöistä sosiaalisista taidoista.

Tuntematta miestäsi on vaikea sanoa mistä on kyse. Onko alkoholilla osuutta näissä tilanteissa?

Vierailija
25/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ap.n mies käyttäytyy kuin voimakkaasti narsistisia piirteitä omaava. Mulla tällainen veli , en ole yli neljäänkymmeneen vuoteen ollut tekemisissä . Huusi , sylki päälleni , täysin rajaton , kuvottavaa käytöstä omaa siskoaan kohtaan. Kysyin asiantuntijalta mikä veljeä vaivaa ,antoi ym. diagnoosin ja käskyn jättää veli. No siihen jättöön on tarvittu poliisiakin kun veli ei ymmärrä miksi hän ei yhtäkkiä voi tulla työpaikalleni ja vaatia minun kotiavaintani että pääsisivät kylään. Olen siis hoitoalalla ja työvuorot on mitä on. Noloa kun veli karjuu naama punaisena "anna se avain" kun selitän että iltavuoroani kestää vielä iltayhdeksään. Ja kyllä , välienkatkaisun jälkeen veli on levittänyt minusta "se on hullu" puheita ja hän on uhri. Onneksi kaikki on jätetty kauas taakse. Ap.n pitää alkaa kunnioittamaan itseään eikä antaa toisen kävellä ylitseen.

Vierailija
26/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan siitä juteltu, mutta ilmeisesti ei voi luonteelleen mitään.

On alistavaa käytöstä, toisten edessä lyttäävää, ei lainkaan hyvä juttu.

Vierailija
27/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti lapsuuden kodin roolimallit vaikuttavat tiedostamattomasti ihmisten toimintaan myöhemmin. Opittuja roolimalleja on vaikea muuttaa ja ne usein murtautuivat esiin stressitilanteissa. Tyypillisesti vierailutilanteet provosoivat ihmisiä haukkumaan puolisoitaan, lapsiaan tai tuttujaan. Eipä näitä tapoja juuri millään voi muuttaa. Joskus tiedostaminen ja luja päätös lopettaa loukkaava käytös, voi saada muutoksen aikaan.

Millaista ihmistä vierailutilanteet provosoivat haukkumaan läheisiään? Persoonallisuushäiriöisiä. Oikeasti.

Varmaankin persoonallisuushäiriöiset. Joku tuossa aiemmin kyseli, että onko tähän joukkoon kuuluva ikävälillä 55-65. Siis jonkin aikaa sodan jälkeen syntynyt.. Ja kyllä juuri näin monasti on. Sota traumatisoi varsinkin pieniä lapsia, jotka tulivat itse vanhemmiksi 50- ja 60- luvuilla.

Vierailija
28/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni vei minut aika pian seurustelumme alussa tutustumaan läheiseen kaveriinsa ja tämän kumppaniin. Olin ihan järkyttynyt. Kyseisen kaverin piti olla fiksu, koulutettu mies, joka kouluttaa vuorovaikutustaitoja, ja koko sen ajan, minkä olimme heillä, hän piikitteli kumppaniaan. Ihan jatkuvaa naljailua ja ilkeilyä siitä, kuinka kumppani ei ymmärrä mitään asiasta x tai osaa asiaa y jne.

En ymmärrä, miksi kyseinen nainen on hänen kanssaan edelleen. Minä en ole koskaan ollut yhtä kiusallisessa tilanteessa. Nykyisin en enää ole missään tekemisissä kyseisen kaverin kanssa, puoliso tapaa häntä yksin sillon kun tapaa.

Vierailija
29/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin persoonallisuushäiriöiset. Joku tuossa aiemmin kyseli, että onko tähän joukkoon kuuluva ikävälillä 55-65. Siis jonkin aikaa sodan jälkeen syntynyt.. Ja kyllä juuri näin monasti on. Sota traumatisoi varsinkin pieniä lapsia, jotka tulivat itse vanhemmiksi 50- ja 60- luvuilla.

Täsmää puolison kaveriin josta yllä kerroin, hän oli ensi kerran tavatessamme jotain 60+.

Vierailija
30/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen käytös pitää lopettaa HETI, toista kertaa ei pidä antaa tapahtua.

Mies kerran yritti jossain sukujuhlissa, sanoa natskautin niin terävästi takaisin, että se dissaaminen päättyi siihen.

Vierailija
31/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yksissä juhlissa yksi nainen kysyi mieheltään kaikkien kuullen, että miksi sinä olet niin mukava vieraiden seurassa, mutta kotona kärttyisä ja epäkunnioittava. Joten voisi ne asiat olla huonomminkin, jos kotonakin olisi epäkunnioittava. 

Vierailija
32/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap lisää vielä: hänellä on kova huomiontarve, ja tuntuu kuin haluaisi minun vain nöyränä hymyilevän vieressä

No kun itsekin tämän tiedostat niin älä hymyile nöyränä vieressä. Lopeta se.

Ensin puhut miehelle vielä kerran tästä kotona. Jos käytös ei muutu niin lopetat nöyristelyn vieraiden aikana ja sanot asiasta.

Samaa mieltä monien kanssa: vieraat ovat kiusaantuneita miehen käytöksestä ja säälivät sinua ja pitävät nynnerönä.

Kun pontevasti, mutta asiallisesti puutut miehen käytökseen vieraiden aikana alkavat kunnioittaa sinua enemmän.

Mieshän tuossa tyhmästi käyttäytyy ja sinä annat sille käytökselle luvan.

Ehkä vieraatkin toivovat, että sanot takaisin. Kuten sanoin, tuo miehen rehvastelu ja sinun nöyryytesi on kiusallista heillekin.

Vierailija
34/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu sinusta.

Vierailija
35/35 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin juuri ystävän luona yökylässä kun asuvat toisella paikkakunnalla. Hänen mies tekee tota hänelle. Voin sanoa että itseäni ihmetyttää ja vaivaannuttaa tilanteet joissa mies yhtäkkiä ja ilman syytä alkaa mulle vähättelemään vaimoaan. Ihan typeriä juttuja vielä lähtien ettei tuo "Sanna" (nimi muutettu) osaa pyykkejäkään ripustaa, kun se ripustaa on kaikki vinksin vonksin mut kun hän ne laittaa ne menee hyvin. Hän myös esim sanoi että ei viitsinyt tulla keittiöön kun meillä oli niin tyhmät jutut kuulemma. No eipä siinä viitsi ehkä itsekään omia syvimpiä tuntoja jutella kaverin kanssa kun se Ukko kuuntelee ja asenne on tommoinen.. Kerran lähdettiin kaverin kanssa kävelee edeltä yhteen paikkaan ja hän tuli perässä pyörällä. Kun löysi meidät alkoi haukkua kaveria että hän oli tahallaan piilottanut miehen avaimet ettei hän pääse mukaan. Oikeesti. En myöskään oikein tiedä miten olla tuollaisen kanssa, kaverilleni olen kahden kesken sanonut et on outoa.