Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsihaaveet ja kivulias endometrioosi

Vierailija
05.08.2022 |

Olemme yrittäneet lapsia jo vuosia. Välillä hoidoissa, välillä luomuna. Minulla on aika paha endometrioosi, jota ei ole kuitenkaan tutkittu kunnolla. Hassusti syynä siihen on lapsitoive. Ei haluta sörkkiä paikkoja niin kauan kuin toive lapsesta on. Toisaalta, olen usein miettinyt, mitä jos endon vain tutkisi ja jopa hoitaisi pois, voisiko se auttaa.
Minulla on iso endometrioosikysta, joka on usein kipeä. Aina, kun tuntuu, että ovulaation jälkeen olisi tärpännyt, alkaa tuo kysta kipuilemaan.
Voiko olla, että hedelmöitys tapahtuu, mutta kysta aktivoituu ja tuhoaa alkion? Tuntuu, että olen sekoamassa. Pelkään myös endometrioosia, sillä sitä ei ole kunnolla tutkittu. Minulla on keskivartalossa niin paljon kipuja ja ongelmia - mitä jos ne johtuvat endosta, jota hoidot vain pahentavat? Mitä jos kysta repeää? Elän pelossa ja ahdistuksessa tämän vuoksi.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtisin jo varmuudeksi selvittämään väyliä mitä kautta pääsette/pääsisitte inseminaatio- tai ivf-hoitoihin.

Endometrioosiyhditykseen myös kannattaa tutustua.

Sain omat lapset (2) ivf-hoitojen ansioista (alle kolmekymppisenä). Aloitimme hoidot heti leikkauksen jälkeen. Kävimme yksityisellä lapsettomuushoidot ja leikkaus (kystan posto ja endon rapsutusta) julkisella, eli olin itse aktivinen ja järjestin hoitotahot.

En ollut tullut vuosikausiin raskaaksi vaikka ovuloin jne tosi selvästi, kierto normaali jne.

Ensimmäinen lapsi lähti ekasta hoitokerrasta ja toista yritimme kauemmin.

Raskauksien jälkeen endo ei ole näyttänyt kivuliaita merkkejä itsestään.

Tsemppiä!!

Vierailija
22/25 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi endoa ei ole tutkittu ja leikattu? Eikö sitä nykyään hoideta leikkaamalla?

Minut leikattiin 1977, hyvin nopealla tahdilla kun vaivat alkoivat, pääsin heti hoitoon. Leikkaus oli pitkä ja vaikea, olin sairaalassa 10 vrk.

Leikannut lääkäri kertoi, että kudosta oli levinnyt laajalle ja myös sen, että hyvin pieni mahdollisuus tulla raskaaksi on, mutta vain n. 5 % luokkaa.

Sain ihan luomusta kaksi lasta, ensimmäinen raskaus leikkauksen jälkeen oli ilmeisesti tuulimuna ja tuli pois aikaisessa vaiheessa.

Olen äärettömän kiitollinen minut leikanneelle ihanalle naisgynekologille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi endoa ei ole tutkittu ja leikattu? Eikö sitä nykyään hoideta leikkaamalla?

Minut leikattiin 1977, hyvin nopealla tahdilla kun vaivat alkoivat, pääsin heti hoitoon. Leikkaus oli pitkä ja vaikea, olin sairaalassa 10 vrk.

Leikannut lääkäri kertoi, että kudosta oli levinnyt laajalle ja myös sen, että hyvin pieni mahdollisuus tulla raskaaksi on, mutta vain n. 5 % luokkaa.

Sain ihan luomusta kaksi lasta, ensimmäinen raskaus leikkauksen jälkeen oli ilmeisesti tuulimuna ja tuli pois aikaisessa vaiheessa.

Olen äärettömän kiitollinen minut leikanneelle ihanalle naisgynekologille.

1977 tuskin on edes tiedetty endometrioosista.. itse v. 97 jouduin selvittämään kipujen syytä kun lääkärit tutki vaikka mitä, eikä kukaan osannut ehdottaa endoa ennen kuin itse sen tein. Ja kuten ketjussa on kerrottu, niin nykyään eivät helpolla tarjoa leikkausta.

Vierailija
24/25 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lähtisin jo varmuudeksi selvittämään väyliä mitä kautta pääsette/pääsisitte inseminaatio- tai ivf-hoitoihin.

Endometrioosiyhditykseen myös kannattaa tutustua.

Sain omat lapset (2) ivf-hoitojen ansioista (alle kolmekymppisenä). Aloitimme hoidot heti leikkauksen jälkeen. Kävimme yksityisellä lapsettomuushoidot ja leikkaus (kystan posto ja endon rapsutusta) julkisella, eli olin itse aktivinen ja järjestin hoitotahot.

En ollut tullut vuosikausiin raskaaksi vaikka ovuloin jne tosi selvästi, kierto normaali jne.

Ensimmäinen lapsi lähti ekasta hoitokerrasta ja toista yritimme kauemmin.

Raskauksien jälkeen endo ei ole näyttänyt kivuliaita merkkejä itsestään.

Tsemppiä!!

Kiitos tsempistä!

On kyllä uskomatonta, kun joissakin asioissa pitää potilaan itse hommata se hoito. Sitten jos ei ole itse hoksannut jotakin asiaa, niin voi pahimmillaan jäädä ilman lapsia. Yritän kerätä voimia, jotta saan asiallista hoitoa!

Ap 

Vierailija
25/25 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksityislääkäri sanoi (joskus 2010), että jos endo on todettu nämä yritä vuosi ja sitten tutkimuksiin suositukset voi heittää romukoppaan. Samoin on syytä edetä ripeästi kevyistä hoidoista juurikin inssiin tai ivf:ään tai ohittaa ne kevyet hoidot tyystin.

Meille lääkäri suostui tekemään vain yhden inseminaation, mutta ei halunnut hukata kuukausia leikkauksen jälkeen niihin sen enempää. Tavallisesti kai niitä tehtäisiin 3-4. En tiedä onko käytännöt muuttuneet tai lääkäreillä eri suositukset, mutta tämä oli meidän polku.

Yksityisellä puolella on sitten kulut yksi asia puntarissa, valitettavasti.

Varmaan voisivat myös tutkia ovatko sinun munanjohtimet auki vai endon tukkimat.

Endo on kamala riesa, ja lapsettomuus ja/tai sen pelko kova koulu - päättyi se tie miten hyvänsä.

Yhdistyksen sivuilta löydät omat (suljetut) keskustelupalstat joissa kohtalotovereita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme