Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsihaaveet ja kivulias endometrioosi

Vierailija
05.08.2022 |

Olemme yrittäneet lapsia jo vuosia. Välillä hoidoissa, välillä luomuna. Minulla on aika paha endometrioosi, jota ei ole kuitenkaan tutkittu kunnolla. Hassusti syynä siihen on lapsitoive. Ei haluta sörkkiä paikkoja niin kauan kuin toive lapsesta on. Toisaalta, olen usein miettinyt, mitä jos endon vain tutkisi ja jopa hoitaisi pois, voisiko se auttaa.
Minulla on iso endometrioosikysta, joka on usein kipeä. Aina, kun tuntuu, että ovulaation jälkeen olisi tärpännyt, alkaa tuo kysta kipuilemaan.
Voiko olla, että hedelmöitys tapahtuu, mutta kysta aktivoituu ja tuhoaa alkion? Tuntuu, että olen sekoamassa. Pelkään myös endometrioosia, sillä sitä ei ole kunnolla tutkittu. Minulla on keskivartalossa niin paljon kipuja ja ongelmia - mitä jos ne johtuvat endosta, jota hoidot vain pahentavat? Mitä jos kysta repeää? Elän pelossa ja ahdistuksessa tämän vuoksi.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme siis yrittäneet lasta. Ainakin sain hyvät naurut kun luin tuon ensimmäisen lauseen kirjoitusvirheen.

Mitkä "lapset" kun ei sitä yhtäkään ole kuulunut.

Ap

Vierailija
2/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä geeniesi ei vain ole tarkoitus jatkua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, tällaisia toivottelet perjantai-iltaani?

Jospa laitat korkin kiinni ja kömmit sänkyysi, tai jos olet selvinpäin niin häpeä!

Ap

Vierailija
4/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan "linjoilla" ketään endon ja lapsihaaveen kanssa tuskalleita? Hoidettiinko teiltä endoa pois, vai raskauduitteko endosta huolimatta?

Ap

Vierailija
5/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sanon vielä, että luin päässäni "kommenttisi" sellaisen kaljanhajuisen sössötyksen kuuloisena muminana, hikan säestämänä, ja elämän katkeroittamana!

Ap

Vierailija
6/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole selvää, että sairautta pitää hoitaa? Mitä tarkoitat, ettei ole tutkittu kunnolla? Eikö hoitojen yhteydessä ole tutkittu?

Vierailija
7/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole selvää, että sairautta pitää hoitaa? Mitä tarkoitat, ettei ole tutkittu kunnolla? Eikö hoitojen yhteydessä ole tutkittu?

On todettu kysta, ja oireiden perusteella tehty endometrioosi-diagnoosi. On monesti tehty normaali sisäultraus, mutta ei mitään muuta. Sanottu vain, että ei kannata hoitaa niin kauan kuin haluaa lapsia.

Ap

Vierailija
8/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt tuli vähän sellainen typerä olo kysyä, mutta siis onko tosiaan niin, että muilla on julkisella suostuttu tutkimaan asiaa? Minä sain käsityksen, ettei tavallaan olisi vaivan arvoista.

Onkohan minua siis hoidettu väärin?

Ap

Vierailija
9/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no siis, ongelmahan syntyy siitä, että endometrioosia on monissa sellaisissa paikoissa elimistössä, missä sen leikkaaminen voi vaikuttaa raskaaksi tulon mahdollisuuksia heikentävästi. Toki samoissa paikoissa itse endometrioosikin vaikuttaa raskaaksitulon mahdollisuuksia heikentävästi. Niinpä on pohdittava tarkasti, kummasta olisi vähemmän vahinkoa. Ja muistettava, että tämäkin tilanne muuttuu sitä mukaa kun endometrioosi kasvaa, ja tasapaino on arvioitava uudelleen.

Lisäksi on tietysti huomioitava se, että toisaalta endometrioosi aiheuttaa kipuja, ja leikkaushoito helpottaa niitä, toisaalta leikkaushoidot harvoin tuovat pysyvää apua, eli väärässä paikassa kasvava limakalvo kasvaa ennen pitkää aina takaisin, vaikka kuinka yrittäisi leikata pois. Hormonihoito auttaisi parhaiten mutta se ei tietysti sovi silloin kun yrittää tulla raskaaksi.

Vierailija
10/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no siis, ongelmahan syntyy siitä, että endometrioosia on monissa sellaisissa paikoissa elimistössä, missä sen leikkaaminen voi vaikuttaa raskaaksi tulon mahdollisuuksia heikentävästi. Toki samoissa paikoissa itse endometrioosikin vaikuttaa raskaaksitulon mahdollisuuksia heikentävästi. Niinpä on pohdittava tarkasti, kummasta olisi vähemmän vahinkoa. Ja muistettava, että tämäkin tilanne muuttuu sitä mukaa kun endometrioosi kasvaa, ja tasapaino on arvioitava uudelleen.

Lisäksi on tietysti huomioitava se, että toisaalta endometrioosi aiheuttaa kipuja, ja leikkaushoito helpottaa niitä, toisaalta leikkaushoidot harvoin tuovat pysyvää apua, eli väärässä paikassa kasvava limakalvo kasvaa ennen pitkää aina takaisin, vaikka kuinka yrittäisi leikata pois. Hormonihoito auttaisi parhaiten mutta se ei tietysti sovi silloin kun yrittää tulla raskaaksi.

Kiitos selvennyksestä!

Olen miettinyt, pitäisikö kysyä sen endometrioosikystan poistoa, mutta se siis varmaan vaan kasvaisi takaisin. 

Hormonit, joita olen hoidoissa käyttänyt, ovat pahentaneet endoa paljon. Siksi olen ajatellut luopua ehkä jo hoidoista. 

Mutta jos tuon kystan tyhjentäisi niin auttaisikohan se luomuraskauden mahdollisuuksia edes tilapäisesti?

Oireiden perusteella minulla on lisäksi endoa laajasti lantiossa, suolessa, virtsarakossa ja munasarjoissa.

Ap

Vierailija
11/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla endometrioosi, jota lähdettiin heti alusta alkaen hoitamaan, kun raskautta ei kuulunut. Tehtiin siis leikkaus tähystyksellä ja myöhemmin poistettiin kystia.

Ensimmäinen raskaus alkoi heti ensimmäisellä hoitokerralla, mutta sekä se että toisen hoitokerran raskaus päättyivät keskenmenoon. Kolmas kerta toden sanoi. Toinen lapsemme sai myös alkunsa hoidoilla, mutta kolmas ja neljäs raskaus lähti käyntiin ihan luomuna.

Raskauksien jälkeen endometrioosi on pysynyt poissa eikä enää ole ollut tietysti kipujakaan.

Vierailija
12/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maallikko (en lääkäri), mutta minun ymmärtääkseni kyllä, jos endometrioosi vaikeuttaa tai jopa estää raskaaksi tulon, niin joillakuilla tietynlainen leikkaus saattaa helpottaa tilannetta, toisin sanoen leikkauksen jälkeen on helpompi tulla raskaaksi. Toki kaikki riippuu kaikesta. Kasvainten sijaintia ei voi tietää ennen kuin ollaan leikkauspöydällä eli niitä ei voi nähdä etukäteen millään kuvantamisella. Tietyt leikkaustavat ovat parempia kuin toiset ja tietyt kirurgit ovat parempia kuin toiset ja leikkauksiin liittyy toisaalta aina arpeutumisen riski (mikä myös vaikeuttaisi raskautta).

Kannattaa varmaan etsiä tietoa ja vertaisten kokemuksia esimerkiksi potilasyhdistyksen, Korento ry, kautta.

Toivottavasti jatkossa hoitava lääkärisi myös selittäisi paremmin, mikä tilanne on, miksi toimenpiteitä tehdään/ei tehdä jne. ja saisit kysyttyä noita mieltäsi painavia kysymyksiä.

T. Endometrioosipotilas, lapsihaaveet vielä tulevaisuudessa

Vierailija
13/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta kirjoitti:

Mulla endometrioosi, jota lähdettiin heti alusta alkaen hoitamaan, kun raskautta ei kuulunut. Tehtiin siis leikkaus tähystyksellä ja myöhemmin poistettiin kystia.

Ensimmäinen raskaus alkoi heti ensimmäisellä hoitokerralla, mutta sekä se että toisen hoitokerran raskaus päättyivät keskenmenoon. Kolmas kerta toden sanoi. Toinen lapsemme sai myös alkunsa hoidoilla, mutta kolmas ja neljäs raskaus lähti käyntiin ihan luomuna.

Raskauksien jälkeen endometrioosi on pysynyt poissa eikä enää ole ollut tietysti kipujakaan.

Mun pitää varmaan hieman painokkaammin jutella lääkärin kanssa tästä endosta. Kun kuitenkin ovuloin joka kierrossa hienosti ja miehessä ei mitään vikaa. Tuntuu ihan turhalta tuhlata rahaa lääkkeisiin, jotka eivät auta ja vain pahentavat tilannetta.

Lääkärit eivät ole edes tarjonneet endon hoitoa vaihtoehdoksi. 

Ap

Vierailija
14/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap missä sulla on se kysta ja miten se on kystaksi varmistettu? Mulla oikealla vatsalla navan korkeudella kipua jonka olen ajatellut olevan endoa suolistossa. Mulla on siis tutkitusti ollut endo jo 25v. Sitä poistettiin tähystysleikkauksella 20v sitten ja tulin raskaaksi lähes heti leikkauksen jälkeen. Mulla oli kuulemma munasarjoissa kiinnikkeitä jotka poistivat. Myös virtsarakon ja suoliston päällä sitä oli, mutta ne ei raskautumiseen vaikuta. Nykyään eivät kuulemma leikkaa endoa kuin erityistapauksissa, koska leikkaus aiheuttaa aina itsessään kiinnikkeitä. Saatiin 1 lapsi luomusti mutta toinen jouduttiin tekemään ivf hoidoilla. Sitä kannattaa miettiä.

Vierailija
15/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap missä sulla on se kysta ja miten se on kystaksi varmistettu? Mulla oikealla vatsalla navan korkeudella kipua jonka olen ajatellut olevan endoa suolistossa. Mulla on siis tutkitusti ollut endo jo 25v. Sitä poistettiin tähystysleikkauksella 20v sitten ja tulin raskaaksi lähes heti leikkauksen jälkeen. Mulla oli kuulemma munasarjoissa kiinnikkeitä jotka poistivat. Myös virtsarakon ja suoliston päällä sitä oli, mutta ne ei raskautumiseen vaikuta. Nykyään eivät kuulemma leikkaa endoa kuin erityistapauksissa, koska leikkaus aiheuttaa aina itsessään kiinnikkeitä. Saatiin 1 lapsi luomusti mutta toinen jouduttiin tekemään ivf hoidoilla. Sitä kannattaa miettiä.

Se on munasarjassa, ja todettu että on endometrioosia. Ihan ultraamalla todettu. On ollut monta vuotta, eikä kyllä mihinkään suuntaan suostu muuttumaan.

Ap

Vierailija
16/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen seuraavaa:kaverillani olo endo ja hänelle tehtiin leikkaus ja lääkäri vissiin sanoi, että sen jälkeen olisi parempi mahdollisuus tulla raskaaksi.

Raskauden yrittäminen kuitenkin muita syistä viivästyi parilla vuodella ja kaverini ei sitten saanut lasta. (Oletan, ettei mennyt lapsettomuushoitoihin, mutta siitä emme puhuneet.)

Toinen tapaus on toisen kaverini kaveri, joka itse on lastenlääkäri ja lapsirakas. Hänen endonsa leikattiin, muttei saanut lasta.

Vierailija
17/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen seuraavaa:kaverillani olo endo ja hänelle tehtiin leikkaus ja lääkäri vissiin sanoi, että sen jälkeen olisi parempi mahdollisuus tulla raskaaksi.

Raskauden yrittäminen kuitenkin muita syistä viivästyi parilla vuodella ja kaverini ei sitten saanut lasta. (Oletan, ettei mennyt lapsettomuushoitoihin, mutta siitä emme puhuneet.)

Toinen tapaus on toisen kaverini kaveri, joka itse on lastenlääkäri ja lapsirakas. Hänen endonsa leikattiin, muttei saanut lasta.

Niin, haluaisin luottaa siihen, että lääkärit ovat arvioineet tilanteeni monelta kantilta ja hyöty/riskisuhdetta katsoen. Mutta aika olankohautuksella minun suuntaani on asia esitetty.

Harmi kuulla, että kaverisi eivät saaneet lapsia.

Ap

Vierailija
18/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri gynellä kipujen takia, jotka uskon johtuvan endosta. Gyne sanoi että nykyään endoa ja endo-epäilyjäkin hoidetaan vain lääkehoidolla. Eli minipillereillä tai kierukalla. Mulla lapset jo tehtynä, niin otin minipillerit kun kierukka ei sopinut (nosti verenpaineet). Leikkaavat endoa vain jos se on aiheuttanut tosi pahoja kiinnikkeitä tai lävistänyt suolen tms. Aika kauheaa, itse kuitenkin pääsin 19- ja 25-vuotiaana leikkaukseen jossa sitä poistettiin. Luultavasti ap sullakin olisi tarve tähystykselle. Valita kipujasi kovemmin ja vaadi.

Vierailija
19/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin juuri gynellä kipujen takia, jotka uskon johtuvan endosta. Gyne sanoi että nykyään endoa ja endo-epäilyjäkin hoidetaan vain lääkehoidolla. Eli minipillereillä tai kierukalla. Mulla lapset jo tehtynä, niin otin minipillerit kun kierukka ei sopinut (nosti verenpaineet). Leikkaavat endoa vain jos se on aiheuttanut tosi pahoja kiinnikkeitä tai lävistänyt suolen tms. Aika kauheaa, itse kuitenkin pääsin 19- ja 25-vuotiaana leikkaukseen jossa sitä poistettiin. Luultavasti ap sullakin olisi tarve tähystykselle. Valita kipujasi kovemmin ja vaadi.

Ihanaa, että sait kuitenkin lapset! En haluaisi hoitaa pillereillä ainakaan, koska ne vievät seksihaluni täysin ja elämästä tulee tasapaksua. Voi, kun saisin vielä avun jostakin.

Ap

Vierailija
20/25 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin kyllä hiukan vastaan, että ultralla pystyisi varmaksi sanomaan minkä sortin kysta se on.

Mulla seurattiin puoli vuotta munasarjassa olevaa kystaa. Osottautui sitten juuri endometrioomaksi, mutta alunperin epäily oli muu.

Ensin katsottiin pieneneekö hormooneilla, kun ei niin poisto. Samalla löytyi myös endometrioosia muualtakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi