Onko täällä ketään muita jotka eivät pitäneet lapselle ristiäisiä?
Me emme mieheni kanssa pitäneet lapselle ristiäisiä. Hoidimme vaan nimen virallisesti ja ilmoitimme nimen läheisille.
Kaikki tuttava piirissäni ovat vauvoilleen aina järjestänyt hulppeat ristiäiset.
Nyt ehkä itseäni kaduttaa että en pitänyt ristiäisiä.
Mitä mieltä olette jos saamme toisen lapsen kehtaammeko pitää hänelle ristiäiset vaikka ensimmäisen lapsen kohdalla emme niin toimineet?
Minua vähän surettaa tämä..
Kommentit (50)
Meillä ei pidetty ristiäisiä. Kumpikaan ei kuuluta kirkkoon eikä siis lastakaan haluttu hänen tietämättään, tajuamattaan ja haluamattaan liitettäväksi mihinkään uskontoon. Tästä on jo miltei 30 vuotta, jolloin ei sähköisiä palveluita ollut. Vietiin paperit maistraattiin. Sitten mentiin koko pienen perheen kanssa syömään ja taiteiden yön ilotulitusta loitompana katsomaan. Oli kaunis lämmin alkusyyskuun ilta. Vauva nukkui juuri virallisesti saamansa nimensä kanssa vaunuissa. Ja me vanhemmat oltiin tosi onnellisia ilman sukua, uskonnollisia riittejä, puheita, pappeja ja kestejä.
Vierailija kirjoitti:
Kastetilaisuuden voi pitää muillekin kuin vauvoille. Pitäkää kastetilaisuus vaikka molemmille lapsille samalla kertaa.
Mutta miten tämä on mahdollista?
Jos oikeasti haluatte molemmat lapset KASTETTAVAN ja liitettävän kirkkoon, niin onnistuu isommallekin lapselle - vaikka molemmat samalla.
Toki, jos lapsi on jos sen verran iso, eikä itse halua, niin jättäisin väliin.
Oma kummipoikani kastettiin 5-vuotiaana.
Asiasta kannattaa keskustella papin kanssa.
Nimiäiset voi kukin pitää niinkuin lystää.
Isomman sisaruksen voi myös liittää pienemmän nimiäisten yhteisjuhlaan, kunhan vaan käyttää vähän mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kastetilaisuuden voi pitää muillekin kuin vauvoille. Pitäkää kastetilaisuus vaikka molemmille lapsille samalla kertaa.
Pappi vähän sipasee märällä kädellä päästä sitä isompaakin ja luettelee litaniansa. Sylivauvat pidetään sylissä, isommat voi vaikka seistä vesikupin vieressä ja vähän kallistaa päätä - tai joku voi nostaa sen verran, että homma sujuu.
Pidettiin nimiäiset, ei kuuluta kirkkoon.
Eli nimi ilmoitettiin maistraattiin, ja kutsuttiin isovanhemmat, sisarukset perheineen ja kummeiksi pyytämämme nimiäiskahveille. Äiti teki kakun, keksit ostin valmiina. Veljeni piti pienen puheen ja yksi tytöistä soitti huilulla pienen kappaleen.
Rippi-iässä nuori kävi prometheus-leirin, ja seuraavana viikonloppuna pidettiin kotona prometheus-juhlat. Koska oli kesä, oli puutarhajuhlat. Taas oli lahjoja ja puhe ja musiikkia.
Kysyin haluaako hän myös rippileirille, ei halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko provo vai eikö joku oikeasti tiedä, että muitakin kuin vauvoja voidaan kastaa? Minäkin tiedän perheen, jonka neljä lasta kastettiin samalla kertaa.
Ei pidetty ristiäisiä/nimiäisiä. Ei se tuntunut tärkeältä. Lähipiiri kävi katsomassa meitä joskus parin viikon jälkeen lapsen syntymästä ja siinä juotiin kahvit. Olin aivan puhki raskaudesta ja synnytyksestä, ja sitten vielä vauva oli haastava. Nimi vaan virallisiin tietoihin ja antakaa meidän nukkua :D
Ei pidetty ristiäisiä mutta nimenantojuhlat pidettiin. Vaikka av-mammat tunnetusti inhoavat kaikkia juhlia (kuten häät ja babyshowerit) niin mun mielestä iloiset juhlat on parasta :)
Vierailija kirjoitti:
Kumpakaan ei kuulu kirkkoon, emmekä halua lastenkaan kuuluvan.
Eli ei pidetty, kolme lasta.
Saavat sitten itse päättää mahdollisen uskonnollisen vakaumuksensa kun ovat kyllin vanhoja itse päättämään.
M40
Ei pidettty.
Minä olen luterilainen, kun taas mieheni on katolilainen.
Tytär on siviilirekisterissä; hän saa tehdä tai olla tekemättä, uskontonsa suhteen, mitä itse haluaa, kun sen aika on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Ihan minkäikäinen vain voidaan kastaa.
Ei pidetty kummallekkaan lapselle aikoinaan. Tytär sanoi aikuisena, että oli viisaasti tehty. Inhoaa näitä ihme riittejä yhtä paljon kuin minä.
Ei kuuluta kirkkoon, joten ei ollut mitään ristiäisikään. Ei pidetty myöskään nimiäisiä, koska pidän sitä vain ristiäisten varjoversiona, jotenkin turhana. Lasten nimi on ilmoitettu sukulaisille, kun ollaan se päätetty. Ei siinä sen ihmeellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pappi vähän sipasee märällä kädellä päästä sitä isompaakin ja luettelee litaniansa. Sylivauvat pidetään sylissä, isommat voi vaikka seistä vesikupin vieressä ja vähän kallistaa päätä - tai joku voi nostaa sen verran, että homma sujuu.
Mutta jos pitää ristiäiset toiselle lapselle, niin voiko siinä samalla kastaa myös vanhemman lapsen? Miten se voi käydä papille jos kuitenkin kyse on nuoremman lapsen ristiäisistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos pitää ristiäiset toiselle lapselle, niin voiko siinä samalla kastaa myös vanhemman lapsen? Miten se voi käydä papille jos kuitenkin kyse on nuoremman lapsen ristiäisistä?
Eihän tämä nyt kummoinen juttu pitäisi olla? Pidetäänhän niitä kaiken maailman joukkokasteitakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko trolli? Samalla kertaa voi kastaa niin monta ihmistä kuin vain tiloihin mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidetty ristiäisiä mutta nimenantojuhlat pidettiin. Vaikka av-mammat tunnetusti inhoavat kaikkia juhlia (kuten häät ja babyshowerit) niin mun mielestä iloiset juhlat on parasta :)
Ja vaikka vauva ei niistä juhlista tietenkään mitään tule muistamaan, niin kyllähän se ihan oikeasti on hänelle myöhemmin tärkeää nähdä esimerkiksi kuvista, kuulla puheista ja lukea vaikka vieraskirjasta, että hänelle järjestettiin pikkuvauvana juhlat, koska hän oli niin tärkeä ja rakas ja lähipiiri halusi häntä juhlia. Meneekö kaikki automaattisesti pilalle ilman tätä kokemusta, ei tietenkään, mutta onhan tuollaiset tärkeitä asioita, ihminen on kuitenkin sosiaalinen eläin. Mitään isoa ei tietenkään tarvitse jaksamisen äärirajoilla järjestää, mutta edes joku pieni kahvittelu pakastealtaan prinsessakakulla ja vaikka nakittaa mummo ostamaan joku nätti vaate, jos vanhemmilla ei ole siihen voimavaroja.
Vierailija kirjoitti:
Pidettiin nimiäiset, ei kuuluta kirkkoon.
Eli nimi ilmoitettiin maistraattiin, ja kutsuttiin isovanhemmat, sisarukset perheineen ja kummeiksi pyytämämme nimiäiskahveille. Äiti teki kakun, keksit ostin valmiina. Veljeni piti pienen puheen ja yksi tytöistä soitti huilulla pienen kappaleen.Rippi-iässä nuori kävi prometheus-leirin, ja seuraavana viikonloppuna pidettiin kotona prometheus-juhlat. Koska oli kesä, oli puutarhajuhlat. Taas oli lahjoja ja puhe ja musiikkia.
Kysyin haluaako hän myös rippileirille, ei halunnut.
Pitää olla nimiäiset, kummit, prometheus-leirit ja -juhlat?
Kaikki matkittu ev. lut. uskosta.
Ei sinun olisi pitänyt hankkia lasta!
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun olisi pitänyt hankkia lasta!
Perustele
Lapsiamme ei kastettu (ei kuuluta kirkkoon) eikä pidetty nimiäisiä. Ei koettu tarpeelliseksi. Ei kaduta pätkääkään.