Jos lääkäri näkee muusta syystä otetuissa CT- tai magneettikuvissa jotain muuta poikkeavaa sattumalöydöksenä, täytyykö hänen mainita siitä?
Onko hänellä lain mukaan velvollisuus sanoa siitä vai riittääkö vain että kommentoi sitä syytä mitä varten kuvat otettiin?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Röntgenlääkärin eli radiologin tehtävä on kertoa kaikki mitä näkee.
Juu mutta ne katsoo näitä otoksia sellaisella urakkavauhdilla, että vaan räikeimmät kummallisuudet jää haaviin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kaikkea kerro edes tavallisessa röntgenkuvassa,itse jälkeenpäin olen huomannut asioita jotka jätettiin sanomatta kun olen lausunnon pyytänyt.
Kuvat todellakin katsotaan ja lausunnot tehdään sellaisella liukuhihnanopeudella, että hirvittää... Ei niihin mitenkään erikseen paneuduta, kun pitää edetä kaasu pohjassa.
Tai ne jätetään tahallisesti kertomatta jos on työkyvyttömyyseläkkeelle tarkoitus päästä.
Tottakai pitää. Multa löytyi vahingossa pieni aivokasvain.
Kamalaa, mutta naapurin maksasyöpä jäi ajoissa huomioimatta, kun eivät kiinnittäneet huomiota oheislöydökseen, vaikka se siinä kuvassa oli.
Myöhemmin hänelle tuli kova kutina. Ei ollut ikinä millekään allerginen, mutta työterveyslääkäri määräsi vaan allergialääkkeitä. Totuus selvisi, kun muuttui keltaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kaikkea kerro edes tavallisessa röntgenkuvassa,itse jälkeenpäin olen huomannut asioita jotka jätettiin sanomatta kun olen lausunnon pyytänyt.
Kysymyksenasettelu tulee olla oikea. Minä tapaan esim. vatsaoireisten pyyntöön laittaa "Onko kipua selittävää tai muuta poikkeavaa?"
Justiinhan tässä uutisoitiin naisesta, joka oli mennyt rintarangan viipalekuvaukseen ja vahingossa kuvaan oli tullut vähän kaularankaakin ja siellä kaulaytimessä olikin sitten ollut kasvain. Kyllä se radiologi löydöksen lausui ja hoitokin oireille löytyi.
Ei vissiin aina. Itseltä otettiin joskus keuhkoista röntgenkuva ja lasunnossa luki, että keuhkot on normaalien rajoissa. Jäi mietityttämään että miksei normaalit, vaan normaalien rajoissa. Kukaan ei selventänyt mitenkään. Kuva otettiin astmaoireiden takia, ei ollut mitään keuhkoputkentulehdustakaan. En tiedä vieläkään mikä siellä sitten oli vähän epänormaalia. En oo ikinä tupakoinutkaan.
Mulle fysiatri kertoi, että kilpirauhasessa on kysta, joka näkyi kaularangasta otetussa magneettikuvassa. Kaularanka kuvattiin puutumis- ja muiden hermo-oireiden takia.
on velvollisuus. voi myöhemmin joutua hankaluuksiin jos ei ole huomannut lausua jotain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kerrottiin maksan näyttävän rasvoittuneelta, vaikka tutkittiin munuaisia ja sydäntä. Olen kiitollinen että tuo kerrottiin, löysin motivaation elämäntaparemonttiin.
Väittävät että suurella osalla ei aivan nuorista maksa on ainakin hieman rasvoittunut.
Kaikilla ylipainoisilla on maksa rasvoittunut ja vielä monella normaalipainoisellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kerrottiin maksan näyttävän rasvoittuneelta, vaikka tutkittiin munuaisia ja sydäntä. Olen kiitollinen että tuo kerrottiin, löysin motivaation elämäntaparemonttiin.
Väittävät että suurella osalla ei aivan nuorista maksa on ainakin hieman rasvoittunut.
Kaikilla ylipainoisilla on maksa rasvoittunut ja vielä monella normaalipainoisellakin.
Mahtaakohan olla kaikilla ylipainoisilla. Itsellä on ylipainoa 7 kiloa ja multa on myös kuvattu munuaiset eikä mulle ainakaan lääkäri maininnut mitään rasvoittuneesta maksasta.
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Mun mies on ylipainoinen eikä hänellä ole rasvamaksa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vissiin aina. Itseltä otettiin joskus keuhkoista röntgenkuva ja lasunnossa luki, että keuhkot on normaalien rajoissa. Jäi mietityttämään että miksei normaalit, vaan normaalien rajoissa. Kukaan ei selventänyt mitenkään. Kuva otettiin astmaoireiden takia, ei ollut mitään keuhkoputkentulehdustakaan. En tiedä vieläkään mikä siellä sitten oli vähän epänormaalia. En oo ikinä tupakoinutkaan.
Keuhkokuvassa voi näkyä keuhkojen osalta näkyä tulehdusta, nestettä, verekkyyslisää, fibroosia yms. Joskus kyse voi olla vaan huonosta sisäänhengityksestä kun kuva on otettu.
Kuvaa ei lausuttu epänormaaliksi vaan se oli normaalin rajoissa. Hoitava lääkäri katsoo tavallisesti kuvan itse ja lukee lausunnon. Jos on jotain hälyttävää niin sitten tutkitaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Mun mies on ylipainoinen eikä hänellä ole rasvamaksa.
Otettiinko koepala vai miten se todettiin?
Jos näkee on tässä myös merkittävä asia. Kyllä ne kuvat jotka radiologi lausuu käydään järjestelmällisesti läpi. Siitä huolimatta joskus jää jotain huomaamatta, ihmisiä kun ovat hekin. Sitä odotellessa että tekoäly kykenee tutkimaan kuvia täysin luotettavasti, voi mennä parikymmentä vuotta ennenkuin sellaiseen uskalletaan luottaa (ja lääkärit eivät torppaa sen käyttöä työllisyyssyistä).