Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille aloille voi mennä töihin ilman alan koulutusta?

Vierailija
05.08.2022 |

Onko sellaisia?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut ilman koulutusta varastotöissä, siivoajana ja tehtaan linjastotyössä.

Vierailija
22/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassa

Ei muuten pidä tämäkään nykyään enää paikkaansa. Samoin siivoojaksi ei nykyään päästä ilman alan koulutusta ihan noin vain, ehkä rappukäytävien siivoojiksi kyllä. Nykyään on niin tarkat hygieniasäännökset. Suhteilla toki pääsee ihan minne vaan, vaikka hyvinkin korkeaan asemaan.

Siivoojaksi pääsee puolen tunnin koulutuksella kun ei saada työntekijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaiset varastoduunit.

Mitä on "yksinkertainen varastotyö" ja kuinka se eroaa monimutkaisesta varastotyöstä? Ollaan nyt kerrankin tarkkoja.

ei trukilla ajoa?

Trukkikortti yleensä vaaditaan. Ja työturvallisuuskortti. Muutenkaan ei välttämättä enää pääse varastoonkaan ilman logistiikka-alan koulutusta.

Vierailija
24/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähissä on nykyään vaihtoehdot. Jotain hanttihommia raksalta voi saada. Tai hyllytystä kaupassa. Ehkä johonkin pikaruokapaikkaan voi päästä, tai postia jakamaan.

Vierailija
25/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustajaksi.

Vierailija
26/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toiminut ilman koulutusta varastotöissä, siivoajana ja tehtaan linjastotyössä.

Olen minäkin, mutta siitä on reilusti aikaa, jotain 17 vuotta vähintään. Siitä on paljon muuttunut asiat. Mun äitini joutui muutama vuosi sitten vuosikymmenien työuransa jälkeen työttömäksi ja halusi sen jälkeen ryhtyä siivoojaksi.

Hänen piti käydä 1,5v kurssi! Näissäkin asioissa voisi vähän käyttää maalaisjärkeä, että ehkäpä se kuuskymppinen perheellinen nainen osaa jo aika hyvin siivota? Toki siinä koulutuksessa oli paljon tärkeitä ja nykyaikaan päivitettyjä hygieniaan ja pesuaineiden lantraamiseen liittyviä asioita, mitkä bakteerit kuolevat missäkin lämpötilassa ja milläkin aineilla, mutta camoon, puolitoista vuotta! Minäkin kävin niitä hänen koulupapereita läpi ja olin ihan että mitä hittoa..

No hän ehti koulutuksensa jälkeen tehdä niitä töitä 3 vuotta kunnes sai infarktin ja jäi eläkkeelle. Että menikö taas ihan niin kuin strömsöössä?

Vierailija
27/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot kaupan alan firmat kouluta työntekijät ,sama siivous firmat.Kunhan ei rikosrekisteriä töihin pääset kyllä , kaupan alalle kuin siivous firmoihin.Onnea työn hakuun.

Vierailija
28/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani ylioppilas. Työhistoriani: myyjä kolmessa eri alan kaupassa, puhelinasiakaspalvelija (ei myyntiä) ja henkilökohtainen avustaja. Nykyisin olen toimistoassistentin nimikkeellä kiinteistöalan yrityksessä. 

Vierailija
29/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähissä on nykyään vaihtoehdot. Jotain hanttihommia raksalta voi saada. Tai hyllytystä kaupassa. Ehkä johonkin pikaruokapaikkaan voi päästä, tai postia jakamaan.

Mitä olen viimeisen 3kk aikana työpaikkailmoituksia lueskellut, yhä useammin tulee vatsaan "emme ole kiinnostuneita sinun koulutuksestasi tai työhistoriastasi, vaan asenne ratkaisee. koulutamme tehtävään." 

Vierailija
30/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassa

Ei muuten pidä tämäkään nykyään enää paikkaansa. Samoin siivoojaksi ei nykyään päästä ilman alan koulutusta ihan noin vain, ehkä rappukäytävien siivoojiksi kyllä. Nykyään on niin tarkat hygieniasäännökset. Suhteilla toki pääsee ihan minne vaan, vaikka hyvinkin korkeaan asemaan.

Rappukäytävien lisäksi myös toimistojen ym. aikuisten tavallisten työpaikkojen siivoojaksi pääsee ilman koulutusta. Lähinnä terveydenhuollon kohteisiin usein vaaditaan koulutus, ja kouluihin ja päiväkoteihin saatetaan vakkareilta myös vaatia. Muuallakin usein esimiehellä on alan tutkinto ja osaa sen kautta opastaa asiat.

Vierailija
31/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaiset varastoduunit.

Mitä on "yksinkertainen varastotyö" ja kuinka se eroaa monimutkaisesta varastotyöstä? Ollaan nyt kerrankin tarkkoja.

ei trukilla ajoa?

Voi olla vaikeaa löytää sellaista varastotyötä, jossa ei noinkaan perusasiaa vaadita.

Vierailija
32/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Foodora/Wolt-kuskiksi

Vierailija
33/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot kaupan alan firmat kouluta työntekijät ,sama siivous firmat.Kunhan ei rikosrekisteriä töihin pääset kyllä , kaupan alalle kuin siivous firmoihin.Onnea työn hakuun.

Olen eri mieltä kanssasi. Pieniin firmoihin pääsee huomattavasti helpommin ilman mitään alan koulutusta ja siellä vaan sitten työkaverit opettavat sulle hommat. Isot yritykset vaativat työntekijöiltään paljon enemmän, koska heillä on siihen varaa. Ja toisaalta heidän kohdalla ollaan niin paljon tarkempia maineesta, joten ei sinne ketä tahansa hyppykeppiä oteta kokeilemaan onnistuuko ne työt vai eikö onnistu.

Vierailija
34/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin pääsee lapsia hoitamaan 2 päivän koulutuksella. Että silleen

Vierailija
35/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä kanssasi. Pieniin firmoihin pääsee huomattavasti helpommin ilman mitään alan koulutusta ja siellä vaan sitten työkaverit opettavat sulle hommat. Isot yritykset vaativat työntekijöiltään paljon enemmän, koska heillä on siihen varaa. Ja toisaalta heidän kohdalla ollaan niin paljon tarkempia maineesta, joten ei sinne ketä tahansa hyppykeppiä oteta kokeilemaan onnistuuko ne työt vai eikö onnistu.

Tuohan on ihan höpö höpöä. Esimerkiksi K-ryhmä kouluttaa itse omat työntekijänsä. Ei tarvitse olla valmista alan koulutusta. K-ryhmällä on paljon koulutuksia myös henkilökunnalleen ja siellä voi niiden kautta edetä hyvin urallaan. 

Vierailija
36/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen toimitusjohtaja pelkällä peruskoulupohjalla. 

Vierailija
37/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ihan höpö höpöä. Esimerkiksi K-ryhmä kouluttaa itse omat työntekijänsä. Ei tarvitse olla valmista alan koulutusta. K-ryhmällä on paljon koulutuksia myös henkilökunnalleen ja siellä voi niiden kautta edetä hyvin urallaan. 

Hienoa jos noin on. Pisteet K-kaupoille. Mutta ei se silti kaikkiin aloihin ja työpaikkoihin päde. Minusta pitäisi muutenkin palata takaisin siihen malliin mikä oli vielä 70-90 luvullia, että ei jokaiseen rividuunarin hommaan pidä olla jo valmiiksi koulutettu, vaan työt opetetaan työpaikoilla. Varsinkin kun työnantajat huutavat hätähuutoaan osaajien perään, mutta kun ei kukaan ole seppä syntyessään. Antakaa nyt edes rauhassa harjoitella! Nykyään monella alalla ongelmana on se, että pitää olla jo valmiina erinäisiä työturvallisuuteen liittyviä kortteja ja lupia. Eikö niitä voisi hommata siinä työn teon ohessa? Esimerkiksi tiiminvetäjän valtuuttamana.

Vähän liian pitkälle jo mennyt kaikki holhoominen. Esimerkiksi itse jo teinityttösenä ajelin trukilla töissä ja hitsasin ja kolvasin ja käytin paineilmaleikkureita ilman mitään tulityökortteja tms. ne vaan opetettiin mulle vanhojen työntekijöiden toimesta. Ei se nyt niin ihmeellistä ole! Mutta ehkäpä näissä nykyajan säädöksissä onkin kyse siitä, että jos jotain sattuu niin työnantajan on korvattava vahinko? Ehkä sen takia ollaan niin ylitarkkoja? En tiedä näistä niin paljon.

Vierailija
38/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa jos noin on. Pisteet K-kaupoille. Mutta ei se silti kaikkiin aloihin ja työpaikkoihin päde. Minusta pitäisi muutenkin palata takaisin siihen malliin mikä oli vielä 70-90 luvullia, että ei jokaiseen rividuunarin hommaan pidä olla jo valmiiksi koulutettu, vaan työt opetetaan työpaikoilla. Varsinkin kun työnantajat huutavat hätähuutoaan osaajien perään, mutta kun ei kukaan ole seppä syntyessään. Antakaa nyt edes rauhassa harjoitella! Nykyään monella alalla ongelmana on se, että pitää olla jo valmiina erinäisiä työturvallisuuteen liittyviä kortteja ja lupia. Eikö niitä voisi hommata siinä työn teon ohessa? Esimerkiksi tiiminvetäjän valtuuttamana.

Vähän liian pitkälle jo mennyt kaikki holhoominen. Esimerkiksi itse jo teinityttösenä ajelin trukilla töissä ja hitsasin ja kolvasin ja käytin paineilmaleikkureita ilman mitään tulityökortteja tms. ne vaan opetettiin mulle vanhojen työntekijöiden toimesta. Ei se nyt niin ihmeellistä ole! Mutta ehkäpä näissä nykyajan säädöksissä onkin kyse siitä, että jos jotain sattuu niin työnantajan on korvattava vahinko? Ehkä sen takia ollaan niin ylitarkkoja? En tiedä näistä niin paljon.

Tässä on kyllä se pointti, että nykyään ei olla välttämättä koko loppuelämä sillä alalla johon on aikoinaan koulutettu. Eikä välttämättä ole rahaa/aikaa/motivaatiota tai edes oikein tiedä mihin ammattiin voisi päästä ja pystyä ilman alan koulutusta. Joku tuossa edellä mainitsi, että nykyään on paljon työnhakuilmoituksia, joissa ei vaadita mitään koulutusta ja kokemusta. Ei sekään ihan koko totuus ole. Pitää silti osata myydä itsensä, olla sosiaalisesti taitava ja osata antaa itsestään erinomainen kuva vaikkei sulla olekaan mitään meriittejä alalle. Käytännössä niissä siis kuitenkin vaaditaan edes jonkinlaista työkokemusta ja edes toisen alan koulutusta, sekä nuhteetonta historiaa. Ei saa esimerkiksi olla ollut pitkän aikaa pois työelämästä ja käytynä pelkkä peruskoulu. Ulkomaalaisten kohdalla ollaan armeliaampia, koska heitä pidetään epätoivoisempina. 

Vierailija
39/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just K-ryhmällä oli se myyjän paikka auki ja vaatimuslista kilometrin mittainen.

Vierailija
40/45 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No postinlajittelijaksi Ilmalaan pääsin ihan ilman suhteita. Olin parina talvena jouluapulaisena ja sitten kesätöissä ja sitten sain vakituisen paikan.

Ja onneksi ei tarvitse hoitaa niitä koneita, se oli aika stressaavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän