Kertokaapa te täydelliset lähi-äidit...
mitä odotatte äitipuolelta ja yleensäkin isän viikonlopuista? Miksihän usein (aina) samat vaihtovaatteet mukana meillä, yleensä ne rumimmat? Ja kiitoksen sanaa en saanut kun ostin lapsille vaatetta? Joita ei ole meillä mukana näkynyt? Mikä teitä vaivaa? Kateus miehen uutta perhettä kohtaan??
Korostan vielä, lapset viihtyvät meidän luona ja meillä on hyvät välit. Pitäisikö teidän kanssa ryhtyä kavereiksi vai mitä haluatte??
Kommentit (49)
Mun pitää tähän vielä lisätä että mielellään otan kaikki vaatteet mitä isän uusi tai joku muu lapsille ostaa käyttöön.Nimimerkillä 5-vuotta erossa eikä isä ostanut koskaan mitään vaatetta saatika hänen naisensa=)
...etävanhempi osallistuu lapsen elättämiseen vain elatusavulla.Vanhentunut käsityshän tämä tietysti on, että lapsella olisi vain yksi koti, ja etävanhempi elättää lapsen siihen lähikotiin.
Tosiasiassa monet erolapset ovat lähes yhtä paljon isän ja äidin luona, jolloin molemmilta vanhemmilta menee melkein yhtä paljon rahaa heidän elatukseensa, onhan lapsilla on molemmissa kodeissa omat huoneet, tavarat ja vaatteet.
Silti laki lähtee siitä, että elatusvelvollinen maksaa elatusavun ja sillä (plus omalla osuudellaan lapsen elatukseen, sillä lain mukaan lapsella on oikeus saada elatusta molemmilta vanhemmiltaan) lähivanhempi ostaa kaiken, mitä lapsi tarvitsee. Koska etävanhempi maksaa elatusavun, hänen ei siis periaatteessa tarvitsisi enää ostaa mitään tavaraa lapselle. Tähän perustuu se, että lähivanhemman tulee laittaa tapaamisille mukaan lapsen tarvitsemat vaatteet. Eihän tätä tietysti ole lakiin kirjattu, mutta jos kysytään vaikkapa lastenvalvojalta niin näin se on.
Ja koska joku jo ajattelee kirjottaa, että eihän sillä surkean pienellä elatusavulla saa lapselle edes sukkia, niin kerron, että olen itse lähivanhemman uusi kumppani. Meillä elatustuki ja lapsilisä riittävät lähes kaikkiin lapsen kuluihin (ehkä siksi, ettei hänellä ole esim. kalliita harrastuksia eikä päivähoitomaksuja). Etävanhempi ei todellakaan osta lapselle yhtään mitään.
Täydellisen äidin mielestä mikään/kukaan muu ei tee mitään oikein, vähiten äitipuoli.
Ja kyllä, lastenvalvojalta on kysytty, äidin kuuluu laittaa vaatteet mukaan tapaamisiin.
Miten olet niin täydellinen jos kuitenkin sanot, että kulutat aikaasi lasten vaatteiden pakkaamiseen? Olisko parempaaki tekemistä ku huolehtia lasten kunnollisesta asustuksesta. Ja kammata tukat myös kotona sekä käyttää välillä parturissa (jopa)???
T. Isän elli joka ollut sellainen jo kuusi vuotta :)
Taidat olla vasta eronnut, kun olet noin mustasukkainen? En äitipuolena ole vireas, vaan yksi lapsien läheisimmistä aikuisista.... ap
Miksei lapselle ole teillä mitään omia vaatteita? Pari paitaa, parit housut. Ja miksi äidin pitäisi kiittää teitä vaatteista? Kiitättekö te äitiä kun hän on ostanut lapselle jotain?
Laki siis sanoo niin. Selvä. Itselläni ei kokemusta. Minusta vain kuulostaa tosi kurjalta, että pitää oikein lastenvalvojalta kysyä onko meidän PAKKO ostaa omalle lapselle jotain. :-(
29
Olisitte valinneet itselleenne aikoinaan semmoisen puolison, jonka kanssa voitte elää yhdessä ja kasvattaa yhteisiä lapsianne. Tota se sitten on kun erotaan! Minä en aion ikinä erota valitsemastani miehestä. Kamalaa paskaa toi teidän elämänne näyttää olevan. Anteeksi nyt vaan;)
Koska ajattelemme, että ostamamme vaatteet ovat LAPSELLE, joten ne menevät kotiin, jossa lapsi asuu... Miks pölyttää vaatteita, joista lapset tykkää, meidän kaapeissa???
Mutta jos ostat vaatteita, voihan olla että ne ei olle äidin mieleen (vaikka sitten ihan periaatteesta) mutta siis jatkossa voithan ostaa ja jättää vaatteet teille vaihtovaatteiksi, jolloin myös teillä on varmasti siistit ja asialliset vaatteet ei tarvii käyttää niitä rumia vaihtovaatteita.
En ehkä kaveria haluaisi ex:säni uudesta, mutta sellainen tilanne voisi olla kiva että esim. puh.numerot olisi vaihdetta ja voisi tarvittaessa kysyä jotain lapseen liittyvää asiaa tai muutenkin asiallisia mielipiteitä vaihtaa, mutta en kuitenkaan varmaan kaveri haluaisi olla, vaikka kaveripiirissäni sellainenkin tapaus on.
vähästä ajasta osa käyttää vaatteiden pesemiseen. Jos lauantaina pesee perjantain vaatteet ehtiikö edes kuivaksi sunnuntaina kotiin lähtöön? Ja lauantain vaatteet on ainakin likaiset. Minä en sitä ainakaan odota. Tosin noin ripuliset alushousut eriasia, jos eivät ehtisi kuivua niin sitten seuraavalla kerralla takaisin.
kun aina tulivat likaisina kotiin. Paras oli kun kerran ripulikakasta sotkeutuneet alushousut oli laitettu pieneen muovipussiin ja laukkuun. Luulisi nyt että olisi voinut edes ne pestä.
Ostakaa itse ne vaihtovaatteet mitä lapset teillä ollessaan tarvitsevat.
me kiitettäs äitiä jonka kuuluu ostaa vaatteet? Se vois kiittää mua, joskus, mulla kun ei ole velvollisuutta ostella, tykkään ostaa vaatetta!!!!
Koska ajattelemme, että ostamamme vaatteet ovat LAPSELLE, joten ne menevät kotiin, jossa lapsi asuu... Miks pölyttää vaatteita, joista lapset tykkää, meidän kaapeissa???
että lapselle saattaisi olla paljon käytettyjä vaatteita tärkeämpää tunne, että tämä isän koti on myös hänen kotinsa? Joku oma pieni kaappi, missä olisi ehkä muutama vaate, voi kuulostaa aikuisesta naurettavalta, mutta sillä saattaisi olla lapselle iso psykologinen merkitys.
Itselläni ei siis aikuisena kokemusta. Kommentoin lapsen, siis lapsipuolen, näkökulmasta.
Oli miten oli, koittakaa pitää huoli, että lapsi ei joudu kärsimään tilanteesta!
29
kaikki nätisti viikattuna kassiin, silti on tullut valitusta, etteivät ole tarpeeksi kivoja, pitäisi olla enemmän jotain parempia merkkejä ilmeisesti, en oikein tiedä. Meillä kun on lindexiä, h&Mää ja kappahlia kaikki. muutama benetton, ne kuulemma hyviä.
me kiitettäs äitiä jonka kuuluu ostaa vaatteet? Se vois kiittää mua, joskus, mulla kun ei ole velvollisuutta ostella, tykkään ostaa vaatetta!!!!
miks äidin pitäisi kiittää? Daa.
Onko lapselle terve ympäristö missä aikuiset (?) kyttäävät toisiaan kenen kuuluu tehdä mitäkin? Tai onko edes ihminen aikuinen jos hänen pitää lastenvalvojalta kysyä pitääkö hänen ostaa lapselleen jotain?
likaisia vaatteita tullut äiditä kolme kertaa meille "pestäväksi". lisäksi lapsi välillä tuodaan jopa likaisissa vaatteissa. vaikka lapsi ei olekaan minun, pidän häntä "isäviikkoina" kuin omana lapsenani ja myös hänelle tarvittaessa vaihtovaatteita kassissani.
lisäksi lapsen äiti ostaa liian isoja (10-16 cm pidemmälle lapselle tarkoitettuja vaatteita)
me laitamme lapselle samat vatteet päälle vaihtopäivänä kuin missä hän tulikin, joten saamme pitää itse ostamamme vaatteet täällä ja äiti ostamansa siellä - ei mene sekaisin eikä sitten harmita, kun on vaatteet "väärissä" osoitteissa.
Meillä minun joka toinen viikko vierailevat pojat tulevat tavallisissa arkivaatteissa meille. Vaateongelmat on ratkaistu niin, että olen hankkinut lapsilleni meille omat vaatteet, harrastusvälineet, koulupöydät ja vaatekomerot. Kaikki kolme lasta ovat toistaiseksi nukkuneet samassa huoneessa, iät ovat 4, 9 ja 11. Lapset lähtevät isälleen eli lähihuoltajalleen aina samoissa vaatteissa joissa ovat tulleet, pesen ne heti kun tulevat meille. Maksan elatusmaksuja, mutta ostelen kyllä lapsille isälleen joskus vaatteita. Riitaa ei ole, koska isän ei tarvitse huolehtia mistään tapaamisten suhteen. Koska minulla ja nykyisellä miehelläni on taloudellisesti tiukkaa ajoittain, hankin etälasten vaatteet kierrätyksestä (kirpparit, uff) tai alennusmyynnistä. Tämä systeemi toimii oikein hyvin.
että kaksi vanhempaa lasta asuvat isällään, nuorin on minun ja nyk mieheni lapsi, ja on meillä vakituisesti!
"No ainakaan se ei kuulu sinulle, mitä vaatteita pakkaan sinne kassiin."
Olisitte valinneet itselleenne aikoinaan semmoisen puolison, jonka kanssa voitte elää yhdessä ja kasvattaa yhteisiä lapsianne. Tota se sitten on kun erotaan! Minä en aion ikinä erota valitsemastani miehestä. Kamalaa paskaa toi teidän elämänne näyttää olevan. Anteeksi nyt vaan;)
..toisaalta elatusapu on (tai ainakin pitäisi olla) mitoitettu siten, että se sisältää myös etävanhemman osuuden vaatehankinnoista. Toinen ongelma on se, että jos lapset pääsevät etävanhemman luo vain harvoin, vaatteet jäävät vähälle käytölle ja uusia, isompia vaatteita saa olla hankkimassa kohtuuttoman usein.
Jännä juttu muuten, että nuo pienten lasten vaatteet on yleisimpiä asioita, mistä erovanhempien kesken tulee kiistaa. Jos tapaamisella mukana olleet vaatteet palauttaa puhtaina ja käyttämättöminä, lähiäiti valittaa, että hänen valitsemansa vaatetus ei kelpaa isän uudelle ellille, vaan elli käyttää hänen lastaan kotileikissään nukkena, jota pukee. Ja jos ne palautetaan likaisina, lähiäiti valittaa, ettei elli viitsi edes pyykkiä pestä. Tosiasiassa vaate on saattanut likastua esim. 15 minuuttia ennen lapsen lähtöä takaisin äidin luo, joten sitä ei olisi enää millään ehtinyt pestä saatika kuivata.
Tekipä elli niin tai näin, on se aina väärin päin.