Tykkäätkö varsiselleristä?
Kommentit (25)
Ehkä turhin ja pahanmakuisin kasvis maapallolla
Tykkään, mutta viimeksi ostamani selleri oli todella puisevaa syötävää ja jouduin heittämään sen roskiin, ei ole aiemmin ollut tätä ongelmaa.
Jep. Sopii soppaan ja patoihin tai amerikkalaiseen kasarityyliin pähkinävoin kanssa syötynä raakana 👍
Tykkään ja kasvatan itse. Laitan melkein kaikkiin ruokiin. Poistaa ylimääräistä nestettä kehosta ja pitää hoikkana. Aivan mahtavaa tomaattiruuissa ja keitoissa.
En tykkää mausta, mutta on valtavan terveellinen, joten käytän paljon siitä syystä.
Tykkään. Huhujen mukaan sillä on suotuisia vaikutuksia miehen fysiologiaan.
En varsinaisesti mutta terveellistähän se on. Voisi yrittää syödä useammin kun kohta aloitan laihiksen.
Kyllä!
Ostan välillä nipun ja rouskuttelen varsi kerrallaan. Ihanaa. Ja superterveellistä.
En. Pidän tosi monista kasviksista ja syön kasvispainotteista ruokaa, mutta varsiselleri on yksi turhimmista kasviksista.
Joo. Olen keksinyt itse esim.sellaisen yhdistelmän, että pistän pilkotut varsisellerin ja valkosipulin palat marinoitumaan hunaja-balsamico-liemeen ja sitten paistan koko sörsselin. Tämä siis lisuke muun ruoan oheen. Teinikin tykkää!
Laitan sitä smoothieen, jossa on paljon muitakin kasviksia. Kätevää ikään kuin juotavana salaattina. Käytän nimenomaan terveellisyyden vuoksi joka päivä.
Tykkään ja sitä on aina jääkaapissa. Laitan ruokiin ja syön sellaisenaan tai salaatin seassa, sopii mm. mansikoiden kanssa (jep!). Edullista, löytyy joka kaupasta ja erittäin terveellistä, saa nesteet liikkeelle, sopii välipalaksi eli monikäyttöinenkin vielä. Mitä vihreämpi sen voimakkaampi maku eli jos et pidä vahvasta mausta, osta kalpein varsiselleri - se on usein myös rapsakampi. Lehdet talteen ja vaikka keittoon tai salaattiin, voi myös pakastaa kuutioina (pilpo lehdet saksilla pieniksi, ryöppää hetki) ja lisätä sitten keittoihin ja pataruokiin.
Se on minulle melko samanlainen kasvis kuin moni muukin kasvis eli en pidä siitä hirveästi, mutta voin kyllä syödä sitä ainakin jos sitä jossain ruoassa on ja kasviksia syn lähinnä siksi, että niistä saa tärkeintä ravintoaineita. En niinkään maun takia.
Varsiselleri on olennainen osa mirepoix-pohjaa, jonka päälle rakennetaan monet välimerelliset ruuat. Esimerkiksi ragu-kastike aloitetaan pilkkomalla sipulia, porkkanoita ja varsiselleriä pieneksi kuutioksi. Nämä varsisellerin inhoajat tuskin valmiista ruuasta varsiselleriä havaitsisivat, panisivat vain merkille, että onpa täyteläinen maku.
Pikkelöity varsiselleri on myös hyvää.
Kyllä. Ongelma Suomessa tuntuu olevan, että selleriä ei oikein osata käyttää mihinkään ja makuun ei ole totuttu eli aivan sama ongelma kuin fenkolin, kirsikoiden tai mintun makujen kanssa. Onneksi on google https://www.tasteofhome.com/collection/non-boring-celery-recipes/
En tykkää.