Lugesteron. Lääkäri vain määräsi sitä?
Kävin kynekologilla juttelemassa kun olen saanut useita keskenmenoja ja mitään selvää syytä niille ei pitäisi olla. Mitään ihmeempiä tutkimuksia ei ole tehty eikä niihin ole passitettu kun meillä on kuitenkin yksi onnistunut raskaus ja terve lapsi. Keskenmenot ovat tapahtuneet joko ihan alussa niin että vuoto on ollut myöhässä vain pari viikkoa ja kaksi keskenmenoa on tapahtunut viikolla 12. Kaikissa näissä on yhteistä se että pientä tuhrua on tullut lähes päivittäin. Ja näissä pidemmälle menneissä keskenmenoissa kunnollinen vuoto ei alkanut ollenkaan vaan jouduin kaavintaan. Sikiöt olivat myös menehtyneet jo n. 8-10 viikolla mutta tämä todettiin vasta myöhemmin ultrassa...
Ongelmani on nyt se että en tiedä kannattaako aloittaa tuo kuuri minkä lääkäri määräsi vai eikö?! Lääkäri sanoi että joko siitä on apua tai sitten ei ole? Että sitä ei voi kukaan tietää? Sanoi myös että tuolla keltarauhashormonilla ei ole mitään sivuvaikutuksia yms. että sitä voi ihan huoletta syödä? Ohjeeksi sain että aloitan syömään yhden tabletin päivässä kierron 17 päivänä ja lopetan syömisen kierron 27 päivänä. Sen jälkeen odotan vuotoa ja jos ei vuoto ala ja saan plussan niin jatkan hormonien syömistä mahdollisesti viikolle 12 asti. Mietin tässä että pitääkö minun nyt sitten tehdä joka kierrossa ihan alussa testi ihan vain sen vuoksi että tiedän pitääkö aloittaa syömään niitä lisää vai eikö? Onko jotain haittaa jos tulee taukoa esim. viikko niiden syömisessä ja raskaus onkin alkanut?
Luin pakkausselostetta ja huomasin että siinä luki ettei tätä valmistetta pitäisi käyttää jos ei kärsi keltarauhashormonin vajauksesta! Ja että ennen hoitoa sekä sen aikana pitäisi tehdä jotain kokeita ja seurata tilannetta? No, ei minulta ole otettu mitään ihmeempiä kokeita! Se on selvitetty verikokeella että munasolu irtoaa normaalisti ja ultralla varmistettu mutta ei muuta. Voiko siitä olla jotain haittaa jos en kärsikkään tuosta vajauksesta ja alan niitä hormoneja vaan syömään? Huomasin myös sellaisen tekstin ohjeissa että jos kärsii huimauksesta niin tätä tuotetta ei tulisi käyttää? Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Itselläni on usein niskat jumissa ja sen vuoksi huippaa päässä. Myös verenpaineeni on alhainen noin (94/60) ja siksi on usein hutera olo. Voinko kuitenkin käyttää ihan turvallisesti noita tabletteja?!
Mulle jäi kyllä tosi epävarma olo tuon lääkärissä käymisen jälkeen! Lääkäri oli johtava lääkäri yhdestä sairaalasta ja erikoistunut näihin naistenvaivoihin mutta siltikään en tiedä että luotanko noin vain hänen sanaansa? Jos noista tableteista olisi jotain hyötyä esim. ikäviin oireisiin ennen menkkoja niin se olisi kyllä ihana juttu mutta en vain jotenkaan usko että itse raskautumiseen niistä on apua? Kun en edes tiedä tarvitsenko niitä oikeasti?
Kiitos jos joku osaisi kertoa jotain :)
Kommentit (17)
kannattaa varmaan lukea niitä pakkausselosteita noin tarkkaan... ne on tehty lakimiehille ja jenkeille, ei oikeille ihmisille...
Saisit niihin varmaan ihan asialliset vastaukset...
Eipä tullut mieleenkään syynätä mikroskoopilla pakkausselostetta, Lugesteron oli turvallinen ja lääkärin suosittelema keino parantaa raskauden mahdollisuuksia, ja olisin ollut valmis paljon rajumpiinkin asioihin kuin johonkin keltarauhaspillereihin. Onneksi ei muuta sitten tarvittukaan. : )
Ihan aina ennen kuin alan syömään lääkkeitä luen pakkausselosteen. Lääkäri määräsi minulle kerran erästä lääkettä vaikka kerroin, että yritän raskaaksi. Luin pakkauselosteen ja menin takaisin apteekkiin, jossa farmaseutti tutki kyseisen lääkkeen tietoja koneeltaan ja tuli siihen tulokseen, että en missään nimessä saa syödä kyseistä lääkettä. Lääke olisi voinut aiheuttaa epämuodostumia ja sen käyttö on lopettetava puolta vuotta ennen raskaaksi tulemista. Joten kyllä ne paperit sieltä lääkepaketin sisältä kannattaa lukea, jos vähänkään oma terveys kiinnostaa!
Suosittelen siis ap, että menet apteekkiin sen lääkepaketin kanssa ja kysyt sieltä neuvoa. Yliopiston apteekissa olen itse asioinut ja siellä ainakin otetaan tosissaan moiset asiat. Niillä on muuten puhelinnumerokin mihin voi soittaa, löytyy varmaan googlesta.
Miksi pitäisi syödä mitä vain lääkäri määrää jos mitään tutkimuksia ei ole tehty????
ap
" Huomasin myös sellaisen tekstin ohjeissa että jos kärsii huimauksesta niin tätä tuotetta ei tulisi käyttää? Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Itselläni on usein niskat jumissa ja sen vuoksi huippaa päässä. Myös verenpaineeni on alhainen noin (94/60) ja siksi on usein hutera olo. Voinko kuitenkin käyttää ihan turvallisesti noita tabletteja?!"
Hyvin harva lääke olisi sinun tapauksessasi ollut sallittu mutta käytäntö ja teoria ovat eri asioita.
Sillä pukkaa nyt tuommoista psyykkistä vastarintaa koko asiaa kohtaan. Jos se oikeasti haluaisi, se olisi jo ajat sitten soittanut lääkärille ja kysynyt, eikä vuodattanut hirveää paniikkivollotusta jollekin av-palstalle.
Farmaseutit osaavat vain lukea suurennuslasilla Pharmaca Fennicaa, käytännön tuntuma puuttuu kokonaan. Maallikko taas ei ymmärrä, että MITÄÄN lääkettä ei ole ymmärrettävistä syistä testattu raskaana olevilla naisilla, ja siksi lähes kaikki lääkkeet on Pharmacan mukaan kielletty raskaana olevilta.
Yllätys yllätys raskaana olevatkin joskus joutuvat lääkkeitä käyttämään jos haluavat pysyä hengissä, ja onneksi lääkärit ovat käytännössä oppineet, mikä lääke on turvallinen raskauden aikana ja mikä ei. Esimerkiksi migreenilääkkeiden kohdalla lukee Pharmacassa, että ne ovat aiheuttaneet rotille epämuodostumia eikä niitä suositella käytettäväksi, mutta silti niitä on ihmisille neurologien toimesta määrätty jo pitkään raskausaikanakin kun on ollut pakko, eikä mitään haittoja ole ollut.
Tuota Lugesteronia annostellaan yleensä emättimeen, jotta nuo sivuvaikutukset olisi pienempiä. Mutta ethän toki tee mitään päätöksiä tai muutoksia näiden nettineuvojen perusteella.
Ja tohon stressaamiskommentiin sanoisin, että aika ikävä heitto. Toistuvat km:t on kuitenkin huomiota ja tutkimuksia vaativa asia.
on tyypillinen lääke hedelmöityshoidoissa. Lääkkeenä melko tavallinen ja ns. vaaraton. En ole omien hoitojeni aikana kuullut sivuvaikutuksista tai kokenut itse niitä.
Sen tarkoitus on tukea oman keltarauhasen toimintaa (estää juuri tuo tuhruvuoto loppukierrosta). Jos jatkaisit syömistä yli kierron 27.päivän saisit todennäköisesti siirrettyä kuukautisia (näin minulla).
En saanut lääkärille soittoaikaa tälle viikolle joten ajattelin ensin täältä kysellä jos joku osaisi vastata jotain. Mutta anteeksi typerät kysymykseni. En tiennyt että pakkausselosteita ei tarvitse lukea eikä niistä mitään välittää. Enkä tiennyt myös sitäkään että kaikkea mahdollista pitää kokeilla ja syödä jos vain haluaa raskaaksi tulla. Hinnalla millä hyvänsä... Ilman että selvitetään sen enempää mitään. Hitto että piti täältä mitään kysellä. Tuli turhaan paha mieli. Ettäkö en oikeasti halua saada lapsia? Miksiköhän sitten olen jaksanut vaan yrittää ja yrittää keskenmenoista huolimatta????????
Kannattaisiko gynekologin sijasta kääntyä psykiatrin puoleen?
Koita olla välittämättä, täällä nyt vaan jostain syystä tuo loka lentää aika rajusti kysyi mitä vaan mistä vaan. Juttele lekurin kanssa kun voit. Lugeista löydät kylläkin keskustelua tuolta lapsettomuuspuolelta jos uteliaisuus vaivaa odotellessa.
suosietella raskaanaoleville. Tuolla kyseisellä kerralla selvisi kuitenkin, että lääkettä oli tutkittu rotilla (tiineenä olevilla). Nämä rotan poikaset olivat olleet poikkeuksetta epämuodostuneita. Tietenkin olisin voinut käyttää lääkettä halutessani, mutta tuon tiedon jälkeen en enää halunnut. Jos taas lääke olisi ollut henkeni säilymisen kannalta olennainen, olisimme tietysti lykänneet raskaaksi tulo yritystä. Kävin toisella lääkärillä ja sain silloiseen vaivaani lääkityksen, jota pystyin käyttämään myös raskausaikana ja lääkkeen teho yms. jutut olivat samaa tasoa tuon myrkyn kanssa.
Oman kokemukseni mukaan monet lääkärit kirjoittavat lääkkeitä tosi leväperäisesti. Tiedän kyllä myös sen, että apteekeissa ollaan välillä ylivarovaisia, varsinkin raskaana olevien suhteen.
t. 8
Asiallinen kysymys ap.
Olen joutunut sairaalaan viikoksi väärän lääkkeen vuoksi, joten olen tarkkana uusien lääkkeiden suhteen. Oma terveys ja mahdollisen lapsen terveys tapauksessasi menee kirkkaasti viisastelijoiden mielipiteiden edelle.
Kuitenkin uskon erikoislääkärin osaavan asiansa hyvin. Aina voi kysyä ja varmistaa asian.
Sinä et ikimaailmassa tule saamaan yhtään lasta, jos stressaat noin jumalattomasti jopa tuollaisista pikkuasioista! Gynekologi tarjoaa sinulle hyväksi todettua apua alkuraskauden keskenmenoihin, ja sinä vielä täällä arvot! Haluatko niitä lapsia vai et? Koetko olevasi jotenkin pätevämpi kuin lääkärisi, ja miksi?
Ei voi tajuta näitä tyhjästä ruikuttajia, ei sitten millään...