Lukossa olevan korvan avaaminen nenästä kiinni pitämällä ja yrittämällä puhaltaa nenän kautta ilman ulos?
Kuuluuko molempien korvien "avautua" eli myös siinä normaalissa korvassa kuuluuko tuntua avautumisen tai paineen vaihtumisen tunne kun tekee tuon? Siis vetää eka syvään henkeä ja sit pitää sieraimet sormilla kiinni ja suun kiinni sekä yrittää puhaltaa nenän kautta ilman ulos.
Mulla on toinen korva lukossa ollut pari päivää ja yritän sitä kotikonstein avata. Remo Wax ja huuhtelu ei auttanut. Kun teen ton puhallus jutun niin molemmat korvat avautuvat eli tuntuu paineen vaihtumisen tunne, myös se normaali korva. Vai onkohan mulla joku vika molemmissa korvissa ykskaks...
Mutta ei auttanut puhallusjuttukasn ainakaan vielä siihen lukkokorvaan. En tiedä nyt uskaltaako jatkaa sitä. Lääkäriin kai pitää mennä.
Kommentit (19)
Tuota sanotaan valsalpaukseksi. Ei saa liian kovaa puhaltaa.
Jos vaikka menisit terveydenhitajille korvien huuhteluun? Ei tuon takia lääkärille tarvi.
Normimenetelmä paineentasaamiseen sukeltajilla. Jos korvat ovat lukossa ilman ulkoisia paineenvaihteluita, lääkäriin mars.
Siellä voi olla vaikkutulppa, ei sitä saa puhaltelemalla pois. Lääkäriin korvahuuhteluun.
Ootko sairastanu just koronan? Mulle tuli tuommoinen oire koronasta, lääkäri kiels ehdottomasti tuon puhaltelun, voi mennä vaan pahemmaks, jos koittaa väkisin avata
Kyllä se tuntuu molemmissa korvissa. Jos siellä on vaikkua niin ei se tolla avaudu. Omalla paikkakunnalla voi netissä itse varata ajan korvien puhdistukseen hoitajalle, en tiedä voiko muuallakin.
Joo, ei se nyt avaudu. Vain toinen korva siis lukossa ja humisee. Yhtenä aamuna herättyä oli tollanen. Se korvalehti oli kipeä herätessä myös. Olin nukkuessani painanut sitä lyttyyn? Mut tuskin se tähän lukkiutumiseen liittyy?
Täytyy tilata aika siihen korvien huuhteluun. Toivottavasti vain siitä vahatulpasta kyse. Mietityttää vain kun toi Remo Wax ja itse tehty huuhtelu ei auttanut.
No, mut täytyy vaan lähteä eliminoimaan syitä. Yksi mahdollinen selitys kuulemma (heh) on, että poskipntelosta tai hengitysteistä tms. on mennyt limaa yhteen korvakäytävän osaan, joku eustasche tube tms. tai että se on turvonnut koska joku tulehdustila on jotenkin levinnyt sinne. Ei oo kyllä todettu poskiontelontulehdusta. Koronaa ei oo ollut, ei flunssaoireita tms.
Kiitos vastauksista.
Kokeilin. Kuuluu oikeasta korvasta ilmavirran aiheuttamaa suhinaa eli röörit on ainakin auki.
Voi olla korvatulehdus, mutta ne menevät kyllä ilman lääkitystäkin ohi. Antibioottia niihin välillä tarjotaan, mutta s eon useimmiten turha. Odottelisin vielä muutaman päivän, jos ei ole kovaa kipua. Pieneen kipuun vain buranaa. Sitten lääkäriin, jos ei parane.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin. Kuuluu oikeasta korvasta ilmavirran aiheuttamaa suhinaa eli röörit on ainakin auki.
Tärykalvo puhki itseaiheutetun tulehduksen takia.
Niistäessä ylipaine tunkee nenäontelon limat korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärykalvo puhki itseaiheutetun tulehduksen takia.
Niistäessä ylipaine tunkee nenäontelon limat korvaan.
Hyi. Kuullostaa kamalalta että räät tuleekin korvasta kun niistää.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei se nyt avaudu. Vain toinen korva siis lukossa ja humisee. Yhtenä aamuna herättyä oli tollanen. Se korvalehti oli kipeä herätessä myös. Olin nukkuessani painanut sitä lyttyyn? Mut tuskin se tähän lukkiutumiseen liittyy?
Täytyy tilata aika siihen korvien huuhteluun. Toivottavasti vain siitä vahatulpasta kyse. Mietityttää vain kun toi Remo Wax ja itse tehty huuhtelu ei auttanut.
No, mut täytyy vaan lähteä eliminoimaan syitä. Yksi mahdollinen selitys kuulemma (heh) on, että poskipntelosta tai hengitysteistä tms. on mennyt limaa yhteen korvakäytävän osaan, joku eustasche tube tms. tai että se on turvonnut koska joku tulehdustila on jotenkin levinnyt sinne. Ei oo kyllä todettu poskiontelontulehdusta. Koronaa ei oo ollut, ei flunssaoireita tms.
Kiitos vastauksista.
Joku korvanpuhdistuslääke taisi sisältää sellaista öljyä mikä kuivuu korvaan. Useasti käytettynä tulee oikein kunnon kova kerrostuma mikä ei todellakaan lähde helpolla tavalla pois sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Joku korvanpuhdistuslääke taisi sisältää sellaista öljyä mikä kuivuu korvaan. Useasti käytettynä tulee oikein kunnon kova kerrostuma mikä ei todellakaan lähde helpolla tavalla pois sieltä.
En ole käyttänyt muita aineita kuin eilen ekaa kertaa Remo Waxia ohjeen mukaan. Tänä aamuna toistin toimenpiteen, sekä huuhtelun, mut ei tulosta.
Ap.
Ap. täällä taas. Tuli mieleen että silloin alkupäivästä kun tein tuon aloitusviestissä kuvailemani puhallusjutun, se avautumisen tunne tuntui ensin normaalissa korvassa ja vasta parin sekunnin viiveellä siinä lukkokorvassa. Eikö tämä puhu sen teorian puolesta että lukkokorvaan syy on vahatulppa? Vai mitä se kertoo että lukkokorva reagoi viiveellä...
Voi hitto kun en millään malttaisi odottaa että pääsen selvittämään tätä korvaongelmaa terveydenhuoltoon. Toisaalta todennäköisyyshän on todella pieni että syynä olisi kasvain tai muuta hirveää. Erikoista vaan kun ei koskaan aiemmin ole ollut tällaista että korvan lukko ja humina jatkuu useamman päivän.
Ap
Mulla korvat soinu kohta 2 vuotta putkeen lennettyäni espanjaan ja sieltä suomeen jatkuvasti ja pahenee aina kun on flunssa tai lentää (siksi en ajatellut ikinä enään lentäväni) koska se on ihan järkyttävä soiminen ja kipuilu. (Välillä soi, särisee, humisee ja taajuudet vaihtelee)Kävin lääkärissä soimisen takia ja ei ne mitään tienny mistään niin päätin itte ottaa selvää ja tiedän varmaan enemmän mitä suomen terveydenhuolto ja opin että se menee ajan kanssa pois tai siis eihän se mihinkään häviä mutta muuttuu siedettävämmäksi ja koska kyse on vaan paineenvaihtelusta (mulla etenkin alipaine saa korvien volyyminupit kaakkoon)aivot on tyhmät ja ajattelee että kun korvat pistää soimaan niin se auttaisi. Kuulo on varmaan huonontunu en oo käyny testeissä mut en halua enkä aijo koska kyllä mä ihan hyvin kuulen sitten kun paine tasaantuu muutamam viikon-puolen vuoden-puolentoistavupoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Pihinää kuuluu, jos tärykalvossa on reikä TAI jos se käytävä sinne korvaan nielusta tai mistä tuleekaan on tukkoinen. Itsellä nuo käytävät ovat super ahtaat ja varsinkin pienikin flunssan vivauhdus saa pihinän aikaan, jos yrittää puhaltaa korvia auki. Eli se paine ei meenaa päästä tärykalvolle asti. Ilmeisesti joko tuledus turvottaa kudoksia tai sitten siellä on jotain ilmaa tjsp. -en ole tästä ihan varma.
Puhaltaminen: yleensä joo se enemmän ok korva aukeaa ensin, sitä painetta pystyy myös "suuntaamaan" haluamaansa korvaan, mutta on aika hankalaa. Kai puhaltamista voi kokeilla, mutta voi olla, että jos vaan odottaa, että joku mahdollinen tulehdus paranee, niin sitten saa helpommin aukeamaan/aukeaa itsestään.
Varo ettei silmät popsahda ulos, voi käydä niin