Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te 80-90-luvun taitteessa syntyneet, mitä kamalia kasvatusoppeja teillä harjoitettiin?

Vierailija
05.08.2022 |

- Meillä komennettiin, käskettiin ja rangaistiin. Ei kehuttu, kannustettu tai opastettu.

- Jos on tarvittavat tavarat ja lelut, niin se kattaa myös emotionaaliset tarpeet.

- Lasten tunteet ja vastaavat olivat vain häiritsevää höpönhöpöä.

- Itkeä sai vain hyvästä syystä. Kuten katkenneet luut.

- Lääkäriin ei viedä jos ei ole oikea hätä. Meillä ei aina silloinkaan.

- Jos lapsi sanoi että läksyt on tehty ja kokeisiin luettu niin asia oli sillä selvä. Huonoista koearvosanoista ja opettajan huomautuksista tuli kotiarestia ja huutoa.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten sana oli laki eikä lapsilta kysytty. Selkään tuli ellet vaan totellut robottina (ei auttanut minua ja olin jäärä).

Kiukutella ei saanut ja kaikki käännettiin vain siihen miten nyt tuli pahamieli kun huusit ja lopeta tuo . Ei mitään oikeaa lapsen kuulemista.

Omani olen kasvattanut rajoilla,rakkaudella ja sallimalla tunteet, hän on aina käyttäytynytkin paremmin kun minä ja oppinut En hyväksy fyysistä kuritusta yhtään.

Vierailija
22/24 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1983;

- tukkapöllyä, luunappeja, tukasta vetämistä, avokämmenellä ja vyöllä lyömistä sekä uhkailua. Pelossa kasvamista ja jatkuvaa varpaillaan olemista. Isän sana oli laki eikä äiti puuttunut väkivaltaan.

- Leluja tuli ennen 90-luvun lamaa ovista ja ikkunoista, niillä korvattiin henkinen poissaolo.

- Kuulemma vauvaa ei saanut syöttää kuin ruoka-aikoina vaikka kuinka itkisi. Ovi kiinni vaan, kyllä se siitä vaikenee.

- Oman ja muiden ulkonäön arvostelua. Ainoa oikea seksuaalinen suuntaus on olla hetero. Paremman keskiluokan kulissien ylläpito. Olisi pitänyt olla ylioppilas ja mennä yliopistoon, amis pakotettiin jättämään kesken.

Näin äkkiseltään tuli mieleen. "Jännä" kun ei olla väleissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ollut mitään kamalaa kasvatusta. Ei ollut fyysistä eikä henkistä väkivaltaa. Rajat oli, mutta oltiin kuulemma helppoja lapsia eikä meitä juuri tarvinnut komentaa kun toteltiin helposti. Olen ollut lapsena kovasti rakastettu.

Ehkä olitte helppoja lapsia koska saitte ymmärrystä ja rakkautta. Harmi, että et vaikuta tajuavan sitä itse. Tai sitten on pitkä matka edessä.

Vierailija
24/24 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"- Jos on tarvittavat tavarat ja lelut, niin se kattaa myös emotionaaliset tarpeet.

- Lasten tunteet ja vastaavat olivat vain häiritsevää höpönhöpöä."

Nämä varsinkin tuttuja. Ja tuntikaudet lähes päivittäin yksin kotona telkkaria katsoen, kun vanhemmat ei jaksa tutustua omaan lapseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän