Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä käytännössä teen, jos en kohta enää selviä taloudellisesti?

Vierailija
05.08.2022 |

Olen siis eronnut ja eron jälkeen tarkalla taloudenpidolla saanut hankittua omistusasunnon. Lapsia 3 kpl vuoroviikoin. Mutta entä jos maksukykyni ei enää syksyllä/talvella riitä, kun lainan korko, sähkö ja vastike kallistuvat. Lisänä vielä taloyhtiön remontti, joka tuli yllättäen suht uuteen yhtiöön. Mitäpä jos laitan asuntoni myyntiin pakon edessä, eikä se mene kaupaksi? Mitä silloin käytännössä tapahtuu jos rahani eivät riitä?

Ja tiedän kyllä että kulujen nousuun pitäisi aina esim. asuntolainan suhteen varautua, mutta kukaan tuskin tällaista komboa osasi ennustaa. Ja kun tähän asti olen pärjännyt ihan hyvin niin tietysti hankin sellaisen lainan ja asunnon, joka oli mahdollinen ja lapsille omat huoneet jne. Mutta nyt hirvittää. Mitä siis käytännössä tapahtuu?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pidät noin isoa asuntoa ? Kyllä tenaville riittää yksi huone siskon-petineen. Ja sinulle kaksio. Myy asuntosi ja osta sivummalta edullisempi kaksio tai rivarin pätkä.

Vierailija
22/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ruokakauppa ResQ:hun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut mahdollisesti neuvottelemaan eri tahojen kanssa maksusuunnitelmasta aikatauluineen.

Vierailija
24/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itsekin aikoinaan tosi tiukilla, ja hommasin yksinkertaisesti toisen työn. Ehdotan samaa, sinulla on kuitenkin joka toinen viikko lapsivapaata, joten voit tehdä silloin ylimääräistä.

Otin kakkostyön ikäänkuin harrastuksen kannalta niin se ei tuntunut niin raskaalta. Tein tätä kahden vuoden ajan, kunnes peruspalkkani vakityöstäni parani sen verran, että tulimme lasten kanssa sillä toimeen.

Sillä hetkellä voi tuntua kovalta päätökseltä, koska ihminen tarvitsee vapaa-aikaa, mutta kyllä mielestäni kannatti, koska saimme asua rakkaassa kodissamme eikä tarvinnut tinkiä elintasosta liikaa. Lisäksi toisen työn kautta tutustuin kivoihin ihmisiin ja elinpiirini laajeni muuten vaikeassa elämäntilanteessa.

Vierailija
25/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on teinejä, joten ei niitä noin vain dumpata samaan huoneeseen, jos siis haluan että vielä luonani haluavat asua. Ap

Vierailija
26/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa huoneita airbnb:n kautta. Pyydä apua lasten isältä.

Vierailija
27/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskepa Kelan asumistukilaskurilla saatko asumistukea, sitä voi saada myös omistusasuntoon

Vierailija
28/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (vähän eri tilanne, mutta talvi on tulossa joka tapauksessa) jo etukäteen olen tehnyt sen, mitä voin. Autot menivät vaihtoon, pienikulutuksisempia, pienemmät autoverot, pienemmät vakuutukset. Halvemmat huollot, kun ovat perusmerkkejä.

Ruokalaskun osalta varauduin jo keväällä - perunaa meni maahan 50% enemmän kuin aikaisemmin. Kasvimaata en ole pystynyt hyväksikäyttämään maksimaalisesti, mutta sen mitä pystyin, olen panostanut (eli runsastuottoisia ja säilyviä vihanneksia, kurpitsaa, avomaankurkkua, punajuurta, porkkanaa, mangoldia, palsternakkaa). Marjoja ja sieniä kerätään koko ajan, ja niitä syödään myös jo nyt, säästän nyt jo ruokakuluissa. Ostin jo keväällä hieman ylimääräistä kotivaraa, sen mitä pystyin ja oli järkevää.

Ruokailua on yksinkertaistettu, ja kaiken mikä on järkevää, teen itse. Pizzat, sushit, hernerokat.

Sähköä on hankala säästää etukäteen, määräaikainen sopimus päättyy syksyllä, joten silloin ratkeaa se, kuinka iso konkurssi on edessä. Polttopuita on tehty koko kesä, ja ensi talvena ruoka on pakko tehdä puuhellalla, jos vain voi. Syksyllä tilaan nuohoojan putsaamaan röörit, niin ainakin lähtökohta on hyvä. Saan myös lisää puita ilmaiseksi talvella, jos nuo nyt varatut loppuvat.

Mutta jos sähkösopimusta tehdessä alkaa näyttää pahalta, niin sitten neuvottelen pankilta vähintään puolen vuoden lyhennysvapaat. En ole lyhennysvapaita käyttänyt. Koron kanssa ei tule ongelmia, koska meidän lainassamme sen voi siirtää venyttämään maksuaikaa. Lainaa ei kovin paljon enää ole, joten onhan se harmi, jos joudun maksamaan kauemmin. Mutta mielummin niin kuin "konkurssi".

Vierailija
29/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bongaa itsellesi varakas mies.

Vierailija
30/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole provo, vaan ihan tosissani kysyin. Ap

Kummallista että kysyt täältä etkä ole pankissa keskustelemassa vaihtoehdoistasi.

No, oletkin pelkkä nainen. Ehkä tarvitset miehen hoitamaan käytännön asiat elämässäsi? Teetkö liikaa metatöitä?

Vierailija
31/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on teinejä, joten ei niitä noin vain dumpata samaan huoneeseen, jos siis haluan että vielä luonani haluavat asua. Ap

Kas kun me selvittiin 90-luvulla lama-ajat jaetulla huoneella.

Vierailija
32/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istut pankin päällä

#OnlyFans

Vierailija
33/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko kävit ap pankissa?

Vierailija
34/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kolmea työtä.

Vierailija
35/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee kolmea työtä.

Jos tarvii tehdä kolmea työtä, niin kaikki nuo kolme työsuhdetta on huonoja soppareita kannaltasi.

Vierailija
36/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Neuvottele ensimmäiseksi elatustukien nostoa. Neuvottele pankista pidennystä lainojen maksuun. Käyttäkää sähköä säästellen. Selviät jo noilla toimilla . Älä myy asuntoa. Se on oma turvasi.

Vierailija
37/37 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole elatustukia kun lapset vuoroviikoin. En ole ollut pankkiin yhteydessä, koska vasta aivan viime päivinä asia on alkanut tuntua aidolta uhalta. Ja kaipasin sellaista mukavaa ja vertaistuellista keskustelua. Täällä on usein yllättävän asiantuntevaa porukkaa. Ja hyvin olen yksinäisenä naisena pärjännyt, enkä nyt näe että miten tuo mollaaminen edistää asiaani mitenkään. Monesti nainen on suhteessa se rahastonhoitaja ja pankkiiri, että turha tehdä tästä sen suhteen vastakkainasettelua. Mies hankkimalla ei tämä ongelma ratkea - olen nauttinut itsenäisyydestä eron jälkeen. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan