Millaisilla keinoilla sähkön ja energian kulutusta oikeasti matalammaksi? Ei esim. Led-valojen sammuttelua ja pimeässä oloa vaan oikeasti merkittävämpiä
Mitä sellaisia tekoja on arjessa millä oikeasti vähentää sähkönkulutusta?
Itsellä yksittäisen sähkökäyttöisen lämpöpatterin sammutus tarpeettomana ei juuri vaikuttanut asumismukavuuteen talvella mutta säästi todella.
Mitä muita oikeasti vaikuttavia tapoja on vähentää energian, sähkön ja polttoaineiden kulutusta? Perinteinen valojen sammutus nykyään led-valoilla ei tee niin paljoa kun ovat normaalisti päällä vain tarvittaessa ja vievät suhteellisen vähän energiaa.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen ei voi omaan sähkölaskuun paljon vaikuttaa, pakolliset laitteet on mitä on, kerrostalossa ei voi puu hellalla valmistaa ruokaa tai säilyttää sitä ulkona. Ihan turhaan media stressaa kansalaisia säästöideoilla kun ne on jo käytössä ennestään. Teollisuus, julkinen puoli ja kauppa on ne jotka pitää ohjata säästöihin.
Me ollaan luovuttu hellasta, uunista ja mikrosta. Käytetään vain airfryeria. Kauppa kun on 700m emme käytä myöskään pakastinta.
Onkohan mikropizzan lämmitys tai teeveden keitto airfryerissä niin energiatehokasta, että tuolla säästäisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen ei voi omaan sähkölaskuun paljon vaikuttaa, pakolliset laitteet on mitä on, kerrostalossa ei voi puu hellalla valmistaa ruokaa tai säilyttää sitä ulkona. Ihan turhaan media stressaa kansalaisia säästöideoilla kun ne on jo käytössä ennestään. Teollisuus, julkinen puoli ja kauppa on ne jotka pitää ohjata säästöihin.
Kyllä voit vaikuttaa myös itse. Ajattele jos teet vaikka pastaa, jonka keittämien vie 3 minuuttia verrattuna 12 minuuttiin. Se on 9 minuuttia per kerta. Teet sitä pastaa kymmenen kertaa. Eli toiseen menee 30 minuuttia yhteensä ja toiseen 120 minuuttia. Se ero on siis lopulta puolitoista tuntia hellankäyttöä.
Entä ruuat, jotka tuplavalmistat? Ensin keität vaikka ne perunat, jonka jälkeen laitat ne uuniin kuten mielletyn perunalaatikon. Sen sijaan, että söisit pussimuussia.
Jos katsotaan ihan puhtaasti sähkön kannalta, ei siis maun mukaan, niin kyllä noilla valinnoilla saa sitä sähkön käyttöä pienennettyä.
Pienempi ja tehokkaampi pakastin. Joskus se vanha syö niin paljon sähköä, että se kannata vaihtaa heti kaikkien energiatehokkaampaan malliin.
Myös kerrostalojen hissin käyttö. Moni voisi oikeasti keväällä ne portaat ja varsinkin alaspäin tai vain puolet matkasta. Jos 7 kerroksisista kerrostalossa, jokaine kävelisi ainakin 3 kerrosta sitä hissiä ei tarvitsisi käyttää kun 4 kerrokseen asti. Alakerroksissa asuvat ei käyttäisi ja yläkerrokset vain 4 kerrokseen ja loput kävelisivät. Vain todella sitä hissiä,tarvitsevat käyttäisivät sitä.
Tyhjänpäiväistä piiperrystä. Jos 5 miljoonaa suomalaista keittää kerran päivässä pastaa vähän nopeammin, säästynyt energiamäärä voi kuulostaa suurelta mutta kokonaiskulutukseen verrattuna se ei ole mitään. Ei yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jääkaappi, pieni pakastin, kahvinkeitin, vedenkeitin, mikro, liesi, tv, läppäri aina latauksessa koska akku simahti sekä puhelin huonon akun takia 3x päivässä laturissa ja 60L lämminvesiboileri. Talvisin, tosin hieman kelistä riippuen, mut yleensä marraskuusta huhtikuun alkuun on 2m2 wc:ssä päällä lattialämmitys sekä 2x saattolämmityskaapeli putkissa 30min kerrallaan 3h välein ja 800w öljypatteri yläkerrassa niin, että yläkerran lämpötila on talvisin +16'c. Puulämmitys talossa sekä pihasauna lämpiää samalla, kun lämmittää kiukaan ja pesuveden. Puut omasta metsästä, kannatan metsän jatkuvaa kasvatusta, en avohakkuita. Polttopuut kuivuu luonnostaan ja teen vain tarpeeseen, eli ei esim kuivuria. Työmatka 30km, ei julkisia. Harrastan metsästystä, kalastusta, marjastusta, kanoja löytyy 15kpl parvi sekä pari koiraa. Kanalassa kaksi punaiseksi maalattua vanhaa hehkulamppua, mutta ei tarvitse lämmittää, koska ei mene pakkasen puolelle. Puun tekemisestä tulee purua kanojen pehkuksi talveksi, kesät ne on ulkona. Koirat lämmittää sisällä jalkoja ja barffaavat lähiruualla. En osta mitään turhaa enkä varsinkaan uutta. Auto on ollut sama vuodesta 2007, vuoden 1988 Nissan.
Miten voisin säästää? En ole keksinyt vielä. Luovun kanoista ja koirista, jotta voin ostaa kaupasta munat ja lihat? Luovun lihan syönnistä ja ajan isolle kirkolle 60km päähän ostamaan vege ruokaa, koska lähimarketista ei saa? Hommaan sähköauton Idän talvipakkasiin, aurinkopaneelit 30te arvoiseen taloon?
Ei tarvi mitään erityisiä vegeruokia, kun tekee kasviksista ja vihanneksista ym. kasvikunnan tuotteista itse ruokaa. Kuivatut linssit ja pavut säilyvät hyvin. Esimerkiksi.
Itse käyn kerran viikossa kaupassa, lähinnä tuoretuotteiden takia. Muita on varastossa ja pakastimessa.
Minullakin on 30t tölli ja olen harkinnut aurinkopaneleja. Niiden hinnat ovat pudonneet. Tiedä sitten, kuinka kallista on asennus.
Puhut yläkerrasta, jota lämmität erikseen. Onko sinulla siis käytössä 2 kerrosta? Onko tarpeen? Minä asun vain alakerran kahdessa huoneessa. Yläkerta on eristämätön ja saa olla talvisin kylmillään.Kysyn noista saattolämmityskaapeleista: onko se sama kuin pakkasvahti?
Miten olet saanut ajastettua tuon 30 min 3 h välein?Talossa on 68m2, josta yläkerta 15m2, tosin yhtä avointa tilaa jota ei lasketa matalan huonekorkeuden vuoksi asuinneliöihin. Alakertakin on avoin, ei yhtään ovea paitsi eteiseen, josta pääsy vessaan ja yläkertaan. Puuhella ja pönttöuuni jaksaa lämmittää alakerran, mutta ei yläkertaa. Koska nukun ylhäällä, kun en sohvallakaan halua nukkua, niin yläkerrassa patteri peruslämpöä ylläpitämässä, jotta yläkerta ei kerää kosteutta kylmänä. Eli pitääkö minun siirtyä nukkumaan alas ja jättää yläkerta kylmäksi ja toivoa, että ei homehdu ja lahoa? Ja miks helvetissä ottaisin lisäainaa 30te aurinkopaneeleihin 30te arvoiseen taloon? Ei anna pankki ja 1800e bruttopalkalla ei voi säästellä pahemmin tai maksella osamaksuja.
Pointti on se, että ne ketkä voi selkeästi säästää sähkössä säästäkööt, mutta jos mun ainut säästöpaikka on mikron poistaminen ja yläkerran jättö kylmäksi sekä velan otto paneeleihin, niin minä tuskin olen se joka on se suurin energiasyöppö tässä maailmassa. Mun kulutus ei ole edes kärpäsen kakan vertaa, eikä siitä voi tehdä fiksuja ja selkeitä säästöjä kokonaisuuteen nähden.
Aurinkopanelit eivät nykyään paljon maksa. Ei todellakaan puhuta kymmenistä tuhansista. Koko systeemi asennettuna max 5000e, riippuen tietysti panelien määrästä. Suurin haittatekijä on niiden vähäinen hyöty talvella, jolloin energiankulutus on suurinta. Kesällä nyt ei muutenkaan kulu paljon sähköä.
Tietty jos asuntoon ei tule normisähköä ollenkaan, aurinkosähkö on ihan varteenotettava vaihtoehto esim. aggregaatille.
En käytä uunia ollenkaan, enkä astianpesukonetta. Teen kaiken ruoan jokoinduktiotasolla tai mikrossa. En valmista mitään aikaa eli energiaa kuluttavaa ruokaa. Astiat tiskaan vähällä vedellä, en juoksevan hanan alla.
En ajattele olevani missään säästötalkoissa, vaan pyrin pitämään oman sähkölaskun pienenä. Tykkään myös simppelistä elämäntavasta, jossa ei törsätä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen netissä kulutettu hetki kuluttaa omaa, palveluntarjoajan, kaikkien matkan varrella olevien reitittimien, ja tukiasemien sekä sivun ylläpitäjän sähköä. Sammuta siis päätelaitteesi ja lue vaikka jotain.
Nyt pientä liioittelua. Kyllä ne reitittimet ja muut ihan sen saman sähkön kuluttaa suunnilleen vaikka siellä bittejä liikkuukin. Eikä niitä sieltä palveluntarjoajan puolelta mitenkään sammutella vaikka oman reitittimesi sammuttaisitkin. Siellä ne on edelleen päällä ja kuluttaa saman sähkön.
Minun A500 kiintolevyllä ja putkinäyttö kulutti moninkertaisesti sen mitä nykyinen läppärini.