Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisilla keinoilla sähkön ja energian kulutusta oikeasti matalammaksi? Ei esim. Led-valojen sammuttelua ja pimeässä oloa vaan oikeasti merkittävämpiä

Vierailija
04.08.2022 |

Mitä sellaisia tekoja on arjessa millä oikeasti vähentää sähkönkulutusta?

Itsellä yksittäisen sähkökäyttöisen lämpöpatterin sammutus tarpeettomana ei juuri vaikuttanut asumismukavuuteen talvella mutta säästi todella.

Mitä muita oikeasti vaikuttavia tapoja on vähentää energian, sähkön ja polttoaineiden kulutusta? Perinteinen valojen sammutus nykyään led-valoilla ei tee niin paljoa kun ovat normaalisti päällä vain tarvittaessa ja vievät suhteellisen vähän energiaa.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatehuollossa on monta säästökohdetta. Monissa pyykkikoneissa voi säätää linkousnopeutta, sen voi säätää pienemmälle. Useimmille vaatteille riittää 40 asteen pesu. Kone kannattaa kerätä täyteen. Kuivausrummun käytön voi lopettaa kokonaan ja silittämisen voi vähentää minimiin. Pyykit voi oikoa ennen kuin ripustaa ne kuivumaan. 

Kodissa kuivaustelineessä kuivaaminen voi lisätä energiankulutusta kun se lisää lämmitystä asunnossa.

Ulos vieminen kuivumaan on ekologista.

Juuri näin. Sisällä kaivattaminen vie enemmän energiaa kuin rumpukuivaus. Ja sitä enemmän, mitä märempiä pyykit ovat.

Vierailija
42/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitaloasujan helpoin keino vähentää sähkön kulutusta on laskea asunnon lämpöä talvella esim 2-4 astetta puhutaan sadoista, ellei tuhansista euroista riippuen asunnon koosta, jos kyseessä suorasähkölämmitys.

Jos vielä käyttää vanhoja hehkuja niin ledit tilalle.

Aurinkopaneelijärjestelmälläkin säästää kesällä, mutta talvella se ei tuota mitään.

Ehkä tuulivoimaa jos se on mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoja voisi pienentää. Vai tarvitaanko nyt muka 2 kertaa suurempia autoja kuin 10 vuotta sitten?

ja miksi sähköautoista tehdään niin tehokkaita, että turhaan kuluttavat ainakin tuplamäärän virtaa

Vierailija
44/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen netissä kulutettu hetki kuluttaa omaa, palveluntarjoajan, kaikkien matkan varrella olevien reitittimien, ja tukiasemien sekä sivun ylläpitäjän sähköä. Sammuta siis päätelaitteesi ja lue vaikka jotain.

Vierailija
45/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen ei voi omaan sähkölaskuun paljon vaikuttaa, pakolliset laitteet on mitä on, kerrostalossa ei voi puu hellalla valmistaa ruokaa tai säilyttää sitä ulkona. Ihan turhaan media stressaa kansalaisia säästöideoilla kun ne on jo käytössä ennestään. Teollisuus, julkinen puoli ja kauppa on ne jotka pitää ohjata säästöihin.

Vierailija
46/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valita nopeasti valmistuvia ruokia. Pikapuurot, pastatyyppi joka valmistuu nopeasti, liha joka ei vaadi hauduttamista. Myös ruuat, jotka vaativat sekä keittämistä=paistamista ja sitten uuniin tyyppisiä ruokia kannattaa välttää.

Kuivattaa ne vaatteet ulkona tai parvekkeella, jos mahdollista. Pestä niitä vaatteita kun on kaunis ilma, jolloin kosteus on matala ja ne kuivuvat helpommin, jos joutuu kuivattamaan sisällä.

Vähentää telkun katsomista. Lopettaa tai vähentää kuumien juomien juominen.

Ottaa pakastimesta ajoissa ne sulatettavaa tuotteen ja antaa niiden sulaa huoneenlämmössä, mieluiten parvekkeella.

Vaihtamalla kodinkoneet niihin kaikkein vähiten kuluttaviin malleihin. Vaihtamalla se akku, jos sen takia konetta on pidettävä kokoajaan kiinni sähköjohdossa.

Valita tehokas pesuaine joka vaatii matalan pesulämpötilan. Käyttää villavaatteita, koska niitä tarvitsee monesti vain tuulettaa. Pestä pienet tahrat käsin, ei koko vaatetta koneessa. Vain täysiä pesukoneellisiä, joten kannattaa olla tarpeeksi vaatteita samoissa sävyissä, jotta se onnistuu.

Vähentää tietokoneen ruudun ja telkun kirkkautta. Vetää verhot eteen, jos ei tahdo kunnolla nähdä. Pimeässä huoneessa ruudun kirkkautta voi helposti laskea. Olen huomannut, että omassa iPadissa akun lataus kestää yli kaksi kertaa kauemmin, jos sen on minimikirkkaudella verrattuna maksimikirkkauteen.

Vierailija
47/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija<em><strong> kirjoitti:

Lyhyiden matkojen kulkeminen pyörällä ja kävellen on monessa mielessä hyviä vaihtoehtoja. Ulkoilua, hyötyliikuntaa, rahansäästöä ja kuluttaa vähemmän.

Junat ja bussit voi myös olla aika halpoja riippuen vuorosta. Pitkän matkan lippuja voi saada 5-20 euron hintaan pitkällekin matkalle ja säästyy polttoainetta ja voi vaikka junassa puuhailla samalla muuta. Toki edellyttää että asemat on oman matkan kannalta hyvillä sijainneilla. Ei kaikkiin asuinpaikkoihin realistinen.

Kerrotko MITEN tuo säästää SÄHKÖÄ. vielä nykyään sähköauto on aika harvan huvia...

Kysymys kuului "sähkön JA energian kulutusta".

Vierailija
48/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen ei voi omaan sähkölaskuun paljon vaikuttaa, pakolliset laitteet on mitä on, kerrostalossa ei voi puu hellalla valmistaa ruokaa tai säilyttää sitä ulkona. Ihan turhaan media stressaa kansalaisia säästöideoilla kun ne on jo käytössä ennestään. Teollisuus, julkinen puoli ja kauppa on ne jotka pitää ohjata säästöihin.

Kyllä voit vaikuttaa myös itse. Ajattele jos teet vaikka pastaa, jonka keittämien vie 3 minuuttia verrattuna 12 minuuttiin. Se on 9 minuuttia per kerta. Teet sitä pastaa kymmenen kertaa. Eli toiseen menee 30 minuuttia yhteensä ja toiseen 120 minuuttia. Se ero on siis lopulta puolitoista tuntia hellankäyttöä.

Entä ruuat, jotka tuplavalmistat? Ensin keität vaikka ne perunat, jonka jälkeen laitat ne uuniin kuten mielletyn perunalaatikon. Sen sijaan, että söisit pussimuussia.

Jos katsotaan ihan puhtaasti sähkön kannalta, ei siis maun mukaan, niin kyllä noilla valinnoilla saa sitä sähkön käyttöä pienennettyä.

Pienempi ja tehokkaampi pakastin. Joskus se vanha syö niin paljon sähköä, että se kannata vaihtaa heti kaikkien energiatehokkaampaan malliin.

Myös kerrostalojen hissin käyttö. Moni voisi oikeasti keväällä ne portaat ja varsinkin alaspäin tai vain puolet matkasta. Jos 7 kerroksisista kerrostalossa, jokaine kävelisi ainakin 3 kerrosta sitä hissiä ei tarvitsisi käyttää kun 4 kerrokseen asti. Alakerroksissa asuvat ei käyttäisi ja yläkerrokset vain 4 kerrokseen ja loput kävelisivät. Vain todella sitä hissiä,tarvitsevat käyttäisivät sitä.

Vierailija
49/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme asiaa tekee suurimman osan tavallisen ihmisen asumiseen liittyvästä energiankulutuksesta:

- Lämmitys

- Lämmitys

- Lämmin käyttövesi

Huoneiden lämpötiloja pitäisi ihan oikeasti laskea alas, etenkin silloin, jos niissä ei oleskella.

Verratkaa lämmitystä valaistukseen. Jokainen varmaankin sammuttaa valot, jos lähtee huoneesta.

Kuinka moni sen sijaan laskee termostaatista huoneen lämpötilaa, jos lähtee huoneesta eikä tule esimerkiksi työpäivän aikana sinne takaisin? Niinpä. Tämä siitäkin huolimatta, että lämmityksen käyttämä energia on valaistukseen verrattuna tyyliin 500-kertainen.

Laskekaa lämpötiloja aina, kun ETTE KÄYTÄ HUONETTA. Riittävä peruslämpö esimerkiksi vierashuoneessa voi aivan hyvin olla 10-12 astetta.

Käytössä olevissa huoneissa sopiva lämpö voi olla esim. 19 astetta. Jos käytössä on esim. varaava tulisija, voi sillä tietenkin lämmittää huolettomammin.

Vierailija
50/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiöiden pitäisi ymmärtää joko säätää lämmitystä pienemmälle tai jakaa ohjeita pattereiden laittamisesta pienemmälle.

Kun itse olen asunut vanhemmassa omakotitalossa, huomaan kerrostalossa käydessäni talviaikaan, että sisälämpötila on aivan liian kuuma (jopa yli 22 astetta).

Ihminen voi paljon paremmin, jos pukeutuu lämpimästi sisällä, ja pitää esim. olohuoneen lämmön 19 asteessa.

Vierailija
51/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Riittävä peruslämpö esimerkiksi vierashuoneessa voi aivan hyvin olla 10-12 astetta.

Kyllä me tiedetään, ketkä näitä säästövinkkejä meille köyhille "energiatuhlareille" kirjoittaa, mutta kiva saada vahvistus.

Vierailija
52/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jääkaappi, pieni pakastin, kahvinkeitin, vedenkeitin, mikro, liesi, tv, läppäri aina latauksessa koska akku simahti sekä puhelin huonon akun takia 3x päivässä laturissa ja 60L lämminvesiboileri. Talvisin, tosin hieman kelistä riippuen, mut yleensä marraskuusta huhtikuun alkuun on 2m2 wc:ssä päällä lattialämmitys sekä 2x saattolämmityskaapeli putkissa 30min kerrallaan 3h välein ja 800w öljypatteri yläkerrassa niin, että yläkerran lämpötila on talvisin +16'c. Puulämmitys talossa sekä pihasauna lämpiää samalla, kun lämmittää kiukaan ja pesuveden. Puut omasta metsästä, kannatan metsän jatkuvaa kasvatusta, en avohakkuita. Polttopuut kuivuu luonnostaan ja teen vain tarpeeseen, eli ei esim kuivuria. Työmatka 30km, ei julkisia. Harrastan metsästystä, kalastusta, marjastusta, kanoja löytyy 15kpl parvi sekä pari koiraa. Kanalassa kaksi punaiseksi maalattua vanhaa hehkulamppua, mutta ei tarvitse lämmittää, koska ei mene pakkasen puolelle. Puun tekemisestä tulee purua kanojen pehkuksi talveksi, kesät ne on ulkona. Koirat lämmittää sisällä jalkoja ja barffaavat lähiruualla. En osta mitään turhaa enkä varsinkaan uutta. Auto on ollut sama vuodesta 2007, vuoden 1988 Nissan.

Miten voisin säästää? En ole keksinyt vielä. Luovun kanoista ja koirista, jotta voin ostaa kaupasta munat ja lihat? Luovun lihan syönnistä ja ajan isolle kirkolle 60km päähän ostamaan vege ruokaa, koska lähimarketista ei saa? Hommaan sähköauton Idän talvipakkasiin, aurinkopaneelit 30te arvoiseen taloon?

Ei tarvi mitään erityisiä vegeruokia, kun tekee kasviksista ja vihanneksista ym. kasvikunnan tuotteista itse ruokaa. Kuivatut linssit ja pavut säilyvät hyvin. Esimerkiksi.

Itse käyn kerran viikossa kaupassa, lähinnä tuoretuotteiden takia. Muita on varastossa ja pakastimessa.

Minullakin on 30t tölli ja olen harkinnut aurinkopaneleja. Niiden hinnat ovat pudonneet. Tiedä sitten, kuinka kallista on asennus.

Puhut yläkerrasta, jota lämmität erikseen. Onko sinulla siis käytössä 2 kerrosta? Onko tarpeen? Minä asun vain alakerran kahdessa huoneessa. Yläkerta on eristämätön ja saa olla talvisin kylmillään.

Kysyn noista saattolämmityskaapeleista: onko se sama kuin pakkasvahti?

Miten olet saanut ajastettua tuon 30 min 3 h välein?

Talossa on 68m2, josta yläkerta 15m2, tosin yhtä avointa tilaa jota ei lasketa matalan huonekorkeuden vuoksi asuinneliöihin. Alakertakin on avoin, ei yhtään ovea paitsi eteiseen, josta pääsy vessaan ja yläkertaan. Puuhella ja pönttöuuni jaksaa lämmittää alakerran, mutta ei yläkertaa. Koska nukun ylhäällä, kun en sohvallakaan halua nukkua, niin yläkerrassa patteri peruslämpöä ylläpitämässä, jotta yläkerta ei kerää kosteutta kylmänä. Eli pitääkö minun siirtyä nukkumaan alas ja jättää yläkerta kylmäksi ja toivoa, että ei homehdu ja lahoa? Ja miks helvetissä ottaisin lisäainaa 30te aurinkopaneeleihin 30te arvoiseen taloon? Ei anna pankki ja 1800e bruttopalkalla ei voi säästellä pahemmin tai maksella osamaksuja.

Pointti on se, että ne ketkä voi selkeästi säästää sähkössä säästäkööt, mutta jos mun ainut säästöpaikka on mikron poistaminen ja yläkerran jättö kylmäksi sekä velan otto paneeleihin, niin minä tuskin olen se joka on se suurin energiasyöppö tässä maailmassa. Mun kulutus ei ole edes kärpäsen kakan vertaa, eikä siitä voi tehdä fiksuja ja selkeitä säästöjä kokonaisuuteen nähden.

Vierailija
53/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautojen määrää rajoitettava. Miksi muuten niitä tuetaan? Mitä järkeä on kuljettaa ja ladata 500-1000 kiloista akkua? Jonka kuljettaminen vie suuren osan energiasta.

Sähkösyöppö pahimmasta päästä.

Vierailija
54/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastaminen.

Vierailija
55/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan luovuttu hellasta, uunista ja mikrosta. Käytetään vain airfryeria. Kauppa kun on 700m emme käytä myöskään pakastinta.

Vierailija
56/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jääkaappi, pieni pakastin, kahvinkeitin, vedenkeitin, mikro, liesi, tv, läppäri aina latauksessa koska akku simahti sekä puhelin huonon akun takia 3x päivässä laturissa ja 60L lämminvesiboileri. Talvisin, tosin hieman kelistä riippuen, mut yleensä marraskuusta huhtikuun alkuun on 2m2 wc:ssä päällä lattialämmitys sekä 2x saattolämmityskaapeli putkissa 30min kerrallaan 3h välein ja 800w öljypatteri yläkerrassa niin, että yläkerran lämpötila on talvisin +16'c. Puulämmitys talossa sekä pihasauna lämpiää samalla, kun lämmittää kiukaan ja pesuveden. Puut omasta metsästä, kannatan metsän jatkuvaa kasvatusta, en avohakkuita. Polttopuut kuivuu luonnostaan ja teen vain tarpeeseen, eli ei esim kuivuria. Työmatka 30km, ei julkisia. Harrastan metsästystä, kalastusta, marjastusta, kanoja löytyy 15kpl parvi sekä pari koiraa. Kanalassa kaksi punaiseksi maalattua vanhaa hehkulamppua, mutta ei tarvitse lämmittää, koska ei mene pakkasen puolelle. Puun tekemisestä tulee purua kanojen pehkuksi talveksi, kesät ne on ulkona. Koirat lämmittää sisällä jalkoja ja barffaavat lähiruualla. En osta mitään turhaa enkä varsinkaan uutta. Auto on ollut sama vuodesta 2007, vuoden 1988 Nissan.

Miten voisin säästää? En ole keksinyt vielä. Luovun kanoista ja koirista, jotta voin ostaa kaupasta munat ja lihat? Luovun lihan syönnistä ja ajan isolle kirkolle 60km päähän ostamaan vege ruokaa, koska lähimarketista ei saa? Hommaan sähköauton Idän talvipakkasiin, aurinkopaneelit 30te arvoiseen taloon?

Ei tarvi mitään erityisiä vegeruokia, kun tekee kasviksista ja vihanneksista ym. kasvikunnan tuotteista itse ruokaa. Kuivatut linssit ja pavut säilyvät hyvin. Esimerkiksi.

Itse käyn kerran viikossa kaupassa, lähinnä tuoretuotteiden takia. Muita on varastossa ja pakastimessa.

Minullakin on 30t tölli ja olen harkinnut aurinkopaneleja. Niiden hinnat ovat pudonneet. Tiedä sitten, kuinka kallista on asennus.

Puhut yläkerrasta, jota lämmität erikseen. Onko sinulla siis käytössä 2 kerrosta? Onko tarpeen? Minä asun vain alakerran kahdessa huoneessa. Yläkerta on eristämätön ja saa olla talvisin kylmillään.

Talossa on 68m2, josta yläkerta 15m2, tosin yhtä avointa tilaa jota ei lasketa matalan huonekorkeuden vuoksi asuinneliöihin. Alakertakin on avoin, ei yhtään ovea paitsi eteiseen, josta pääsy vessaan ja yläkertaan. Puuhella ja pönttöuuni jaksaa lämmittää alakerran, mutta ei yläkertaa. Koska nukun ylhäällä, kun en sohvallakaan halua nukkua, niin yläkerrassa patteri peruslämpöä ylläpitämässä, jotta yläkerta ei kerää kosteutta kylmänä. Eli pitääkö minun siirtyä nukkumaan alas ja jättää yläkerta kylmäksi ja toivoa, että ei homehdu ja lahoa? Ja miks helvetissä ottaisin lisäainaa 30te aurinkopaneeleihin 30te arvoiseen taloon? Ei anna pankki ja 1800e bruttopalkalla ei voi säästellä pahemmin tai maksella osamaksuja.

Pointti on se, että ne ketkä voi selkeästi säästää sähkössä säästäkööt, mutta jos mun ainut säästöpaikka on mikron poistaminen ja yläkerran jättö kylmäksi sekä velan otto paneeleihin, niin minä tuskin olen se joka on se suurin energiasyöppö tässä maailmassa. Mun kulutus ei ole edes kärpäsen kakan vertaa, eikä siitä voi tehdä fiksuja ja selkeitä säästöjä kokonaisuuteen nähden.

Kaapelit pitää putket sulana, kellokytkimen takana ovat. Ei niiden tarvitse 247 tohottaa päällä, vain silloin kun lämpötila on pakkasen puolella koko ajan ja silloinkin voi kellokytkimen avulla säätää sopiva aikaväli. Mulla se on 3h välein puoli tuntia, mutta joskus saatan tiivistää aikaa jos on pitkään paukkupakkaset tai routa kerkeää syvälle. 

Vierailija
57/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30ke aurinkopaneeleihin?🤣 Esson baarissako kuulit?

Vierailija
58/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuolla asiakkaan taloustilanteeseen ole mitään apua. Jos kulutus vähenee niin hinta nousee kun pitäähän sähkö- ja siirtoyhtiön tienata joka kvartaalilla enemmän ja enemmän kun mikään ei koskaan riitä

Vierailija
59/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sytyttäis esim lähinaapuruston palamaan, niin ne talot ei sen jälkeen käyttäis hetkeen sähköä. Lisäks se vois lämmittää talvipakkasella

Vierailija
60/66 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttoainekuluissa säästää helposti luopumalla autosta kokonaan ja kulkemalla kaikki mahdolliset matkat jalan tai pyörällä. 

Ei pysty. Käyn 7km päässä töissä enkä pääse sinne pyörällä. Julkisia ei kulje sopivaan aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän