Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä oli kasarilla lantunpalaloja välipalana alakoulussa. Mitä sinulla oli välipalana alakoulussa kasarilla?

Vierailija
04.08.2022 |

Joskus sai pienen tetran tuoremahua.

Kommentit (308)

Vierailija
161/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi hienoa, jos asiasta löytyisi ihan jotain faktaa. Siis missä kunnissa välipalaa tarjottiin. Koulukohtaistahan se ei voi olla.

Vierailija
162/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kummalliselta, että jossain koulussa olisi tarjottu välipalaa. Mistä rahoista ne menivät, kun kouluruoka kustannetaan verorahoista. Oliko joissakin kunnissa sitten päätetty, että kunta maksaa.

Meillä oli jo kansakoulussa 60-luvulla välipala ja 70-luvulla myös.

Karjalanpiirakka+maito

Juusto+tuoremehu

Lanttupala ja jotain kai sen kanssa

Rasvasillifile

Jogurtti

Ym

Oli pitkät koulupäivät

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lalalantun palalaloja välipalalalana alalalakololoulussa

Vierailija
164/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ommeltiin kaikki semmoset liinat koulussa millä peitettiin pulpetti kun ruoka tuotiin ja syötiin

Vierailija
165/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt mietin niin kyllä yläkoulussa taisi 2007 vuonna olla jokin välipala automaatti tai sitten vaan jokin kahvi tai kaakao automaatti. En itse koskaan käyttänyt joten en muista saiko sieltä kolikolla vaan juomia vai oikein syötävääkin. Olin itse kiusattu ja jätin yleensä ruokailun välistä. Joku pieni eväs oli mukana. Juomaa ja myslipatukka. Neljän päivinä meinasin pyörtyä. Monesti harrastukset päälle ja vasta myöhään sain kotona syödä. En ymmärrä miten kestin siihen saakka. Olisi pitänyt ottaa edes kunnon eväät mukaan, mutta en itse tai asioista tietänyt äitini myöskään paljon asiaa miettineet. Nyt kun ajattelee, että koko päivä ilman ruokaa niin tuntuu typerältä. En vaan tahtonut eräiden tilanteiden jälkeen mennä ruokalaan. Sori ohiskin.

Olipa surullinen tarina. Eikö kukaan koulussa kiinnittänyt huomiota siihen että et osallistunut ruokailuun?

Vierailija
166/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa joskus sai sen lantunpalan välipalaksi.

Toisinaan piti itse tuoda välipala kouluun.

Käytäntö siis vaihteli samassa koulussa ja vielä samana lukuvuotena.

Muistan vieläkin kun kerran äitini oli ostanut minulle jonkun vaniljavanukkaan välipalaksi ja se olikin kauhean pahaa. Piti huuhtoa se muutaman lusikallisen jälkeen viemäristä alas.

Vierailija
167/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -72. Kävin pientä kyläkoulua jossa oppilaita noin 45. Jos oli pitkä päivä niin silloin saatiin välipala. Se oli tyypillisesti lantun pala, baanaanin puolikas, tuoremehu purkki (valkoinen muovipurkki jossa alumiini kansi makuina ainakin omena ja appelsiini). Aina joskus välipalana oli kaakaota ja sämpylä juustosiivun kera, nam.

Meidän koulussa oli keittäjä joka oli jäämässä eläkkeelle. Huhujen mukaan otti aina välillä tarkastajien kanssa yhteen kun valittivat ruokalistoista ym. Tämä keittäjä nimittäin ilmoitti että tekee sellaisia ruokia joita lapset syö eikä ylhäältä tulleiden listojen mukaan. Me lapset tykättiin keittäjästä ja hänen ruuistaan todella paljon. Ruuat olivat ihan tavallisia kouluruokia mutta ei juurikaan kaalikeittoja ym ruokia joista monet eivät pitäneet ja keittäjä teki itse lihapullat ym joten ne oli tosi hyviä.

Vierailija
168/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut välipaloja kun kävin peruskoulua 1980-luvun lopulla ja 1990-luvulla. Erityisesti yläasteella se olisi tosin ollut tarpeen, koska minä nopeasti kasvava ja liikunnallinen teini olin iltapäivällä koulusta päästyä usein jo todella nälkäinen. Oli sitten pakko käydä koulun viereisessä kaupassa ostamassa koulun jälkeen välipalaa, kuten riisipiirakoita, pasteijoita, joskus pullaa tai vaikka hedelmiä ja joskus harvemmin vaikka suklaata tai karkkia. 

Ammattikoulussa vuosituhannen vaiheessa oli kyllä päiväkahvi, mutta en muista, oliko se maksullinen vai ilmainen. Kahvin tai teen kanssa oli esim. sämpylä, pala suolaista tai makeaa piirakkaa tai pulla, jotka oli muistaakseni kotitalouslinjan oppilaiden tekemiä.

Vierailija
169/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin 80-luvulla aina taskussa vähän karkkia ja suklaata, jota salaa mussutin kovimman iltapäivä-nälän taltuttamiseksi.

Ei meillä mitään välipaloja ollut koulussa.

Tuo on ihan ymmärrettävää. Verensokerin laskiessa olisi hyvä saada jotain terveellistä syötävää, mutta kun sitä ei ole, niin tietenkin karkki tai suklaa sitä nälkäistä oloa väliaikaisesti helpottaa.

Vierailija
170/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjanmaalla reilusti yli 300 oppilaan ala-asteella ainakin tarjottiin välipaloja 1980-luvun puolivälissä. Niitä ei ollut tarjolla joka päivä, mutta jonain tiettynä viikonpäivänä tai joinain päivinä viikossa. Ne liittyivät joko aikaisiin aamuherätyksiin tai muuten pitkäksi katsottuihin lukujärjestyksen päiviin.

Itse muistelin, että välipaloja olisi tarjottu nimenomaan aamupäivisin, mutta täällä näyttää moni muistelleen tarjoiluhetkeksi iltapäivää, joten en ole enää varma. En ole täysin varma siitäkään, tarjottiinko välipaloja koulussamme muille luokka-asteille kuin ykkös- ja kakkosluokkalaisille. Mutta jos ei muille, niin ainakin ykkös- ja kakkosluokkalaisille.

Välipalat jakoi oma luokanopettaja ja ne syötiin omassa luokassa oman pulpetin äärellä. Saattaa olla että esimerkiksi kulloinkin järjestäjän tehtäviä hoitava oppilaspari auttoi opettajaa hakemalla välipalat yhdessä tämän kanssa keittolasta, mutta tätä en enää muista varmaksi.

Välipalana oli tyypillisesti jokin hedelmä – esimerkiksi banaani tai pari pientä mandariinia – tai jugurttipikaria muistuttaneeseen matalaan foliokannelliseen muovipurkkiin pakattu appelsiini- tai omenatuoremehu.

En muista, että omassa koulussani olisi tarjolla ollut joissain vastauksissa mainittuja lantunpaloja, paitsi ruokailun yhteydessä. Ainakaan tarjolla ei koskaan ollut mitään kalliimpia tai hienompia välipaloja, kuten jugurttia, kaakaoita tai pannupizzanpaloja. Aika peruslinjalla mentiin. Erillisiin pikareihin purkitettu tuoremehu oli varmaankin "tuotteistetuin" välipala mitä oli tarjolla ja sellaistakin sai vain toisinaan.

Vierailija
171/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa joskus sai sen lantunpalan välipalaksi.

Toisinaan piti itse tuoda välipala kouluun.

Käytäntö siis vaihteli samassa koulussa ja vielä samana lukuvuotena.

Muistan vieläkin kun kerran äitini oli ostanut minulle jonkun vaniljavanukkaan välipalaksi ja se olikin kauhean pahaa. Piti huuhtoa se muutaman lusikallisen jälkeen viemäristä alas.

Muistan ton vanukkaan!!! se oli PAHAA! Luulen, että olen syönyt samaa. Oliko joku kinuskivanilja tms. Ihan kauhea ja sitä ostettiin lapsille. Ties mitä myrkkyä.

Vierailija
172/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 72 syntynyt, eikö meillä ollut koulussa mitään välipaloja, ei edes kasarilla.

Vierailija
173/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun lähellä olevassa kunnassa oli alakouluissa välipalaa ainakin 80-luvulla, kun itse alakoulua kävin. Välipalaa oli pidempinä koulupäivinä, ei kaikkina, ja muistan sen erittäin hyvin koska järjestäjät (jotka vaihtuivat viikottain)saivat hakea välipalat keittiöstä luokkaan. Juurikin lantunpaloja, hedelmiä, joskus jugurttia, mehua tms. Huippupäivänä jätskipuikko.

Vierailija
174/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasassa oli noita samoja. Joskus saatoi olla myös juusto siivu tai niitä seka marjoja semmonen desin purkki, joka oli usein vielä jäässä.

Vierailija
175/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan Espoossa -86 -> ei ollut mitään välipaloja. Ja lanttu/kasvispaloissa ei ole mitään vikaa, terveellistä. 

Terveellistä toki on, mutta nälkä ei lähtenyt niillä. Ehkä hieman helpotti hetkeksi.

Ei ihme että sä olet läski kun aina pitää vetää itsensä ähkyyn, jopa välipaloilla.

Oletpa taitava! 12 sanasta tiedät että kommentoija on ylipainoinen ja syö aina itsensä ähkyyn! Onnittelut sinulle 🤣

Vierailija
176/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään. Lounas oli ja sillä piti pärjätä. Joillain oli omia eväitä, joita välitunnilla söivät. Lämpimässä eväät oli koko päivän, joten ihan mitä vaan ei voinut ottaa. Minulla oli joskus banaani, kun oli 15 asti koulua 1.-3. luokalla.

Vierailija
177/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ala-asteen kasarilla enkä muista mitään välipaloja. Joskus jos oli jotain poikkeuspäiviä, saattoi olla jotain jogurttia vaikka retkieväänä. Tosin en enää muista varmasti, pitikö ne ottaa itse mukaan.

Vierailija
178/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kummalliselta, että jossain koulussa olisi tarjottu välipalaa. Mistä rahoista ne menivät, kun kouluruoka kustannetaan verorahoista. Oliko joissakin kunnissa sitten päätetty, että kunta maksaa.

Meillä oli jo kansakoulussa 60-luvulla välipala ja 70-luvulla myös.

Karjalanpiirakka+maito

Juusto+tuoremehu

Lanttupala ja jotain kai sen kanssa

Rasvasillifile

Jogurtti

Ym

Oli pitkät koulupäivät

Täh! Rasvasillifile, ei voi olla totta 🤣

Vierailija
179/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttua, joskus viiliä, ei enää oikein muista. Se oli oikeastaan aika turha kokeilu, sillä paljon heitettiin roskiin.

Vierailija
180/308 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua 80-luvulla peruskoulua käyneenä ärsyttää kun sanotte silloista koulua alakouluksi. Se ei ollut mikään alakoulu vaan ALA-ASTE!

Olen tästä nimityksestä tarkka, minusta ala-aste kuulostaa "tieteellisemmältä" kuin halvanoloinen alakoulu -nimitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi