Meillä oli kasarilla lantunpalaloja välipalana alakoulussa. Mitä sinulla oli välipalana alakoulussa kasarilla?
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut alakoulussa mitään välipaloja omana kouluaikani 1970-1980-luvuilla.
Mun kouluvuosina 1973-1982 (Pirkanmaalla) nimenomaan oli välipaloja! Klo 13 järjestäjät haki välipalan luokkaan.
Ala-asteelta mieleen ovat jääneet Trippitetrat, jogurtit, jäätelöt, vanukkaat, kylmät kaakaojuomapurkit ( näitä ei kotiin ostettu). Juomien kanssa oli voileipää, hapankorppua, voileipäkeksiä, karjalanpiirakkaa, koululla leivottua sämpylää tms. Oli myös juurespaloja, kaalia, hedelmiä tai hedelmänpaloja.
Yläasteelta mieleenjäävin on ollut silakkapitsanpala; se oli hyvää! Tällaista paksua pizzaa neliöiksi leikattuna täytteenä milloin mitäkin oli usein perjantain välipalana, siihen leivottiin viikon tähteet.
Onko kouluissa nykyään jotain välipaloja, vai miksi luulet että sellaisia oli ennen?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut koulussa mitään välipaloja . Aloitin koulun 1986
Veit sanat suustani
Olin alakouluikäinen 70-80 luvulla. Kyllä ainakin meidän koulussa oli pitkinä päivinä alakoulun ylemmillä luokilla (varmaan 5 ja 6 luokat) välipala. Luokassa oltiin vuorotellen järjestäjinä, ja se järjestäjä sai jäädä luokkaan välkäksi hoitamaan tiettyjä järjestäjän hommia. Niihin kuului mm välipalan hakeminen keittiöltä tietyllä välkällä. Muistan vieläkin ne metallikulhot joihin oli pilkottu juurespaloja. Joskus oli joku hedelmä, jogurtti tai sämpylä. Joskus tosi harvoin eskimo-jäätelö.
Pitkämatkalaisilla ( kun koulupv matkoineen ja kyydin odotuksineen kesti yli 8 tuntia) oli välipalat-eipä sillä lanttupalalla pitkälle pötkitty ja keväällä se maistui lähinnä puunkuorelta joskus oli jogurttia ja jopa lihapiirakka-joten kalorimäärissä hurjia eroja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut alakoulussa mitään välipaloja omana kouluaikani 1970-1980-luvuilla.
Mun kouluvuosina 1973-1982 (Pirkanmaalla) nimenomaan oli välipaloja! Klo 13 järjestäjät haki välipalan luokkaan.
Ala-asteelta mieleen ovat jääneet Trippitetrat, jogurtit, jäätelöt, vanukkaat, kylmät kaakaojuomapurkit ( näitä ei kotiin ostettu). Juomien kanssa oli voileipää, hapankorppua, voileipäkeksiä, karjalanpiirakkaa, koululla leivottua sämpylää tms. Oli myös juurespaloja, kaalia, hedelmiä tai hedelmänpaloja.
Yläasteelta mieleenjäävin on ollut silakkapitsanpala; se oli hyvää! Tällaista paksua pizzaa neliöiksi leikattuna täytteenä milloin mitäkin oli usein perjantain välipalana, siihen leivottiin viikon tähteet.
Ai niin, ja raastenäkkäri! Teen vieläkin joskus. Voidellun näkkärin päälle porkkanaraastetta tai lanttu-porkkanaraastetta. Hyvää!!
Raaka lantunpala oli pahinta ikinä. En pystynyt syömään ja viskasin penkin alle.
Meillä oli välipaloja pienessä kyläkoulussa 90-luvun alkupuolla esimerkiksi hiihtotuntien jälkeen, juhlapäivinä tai jos tultiin kouluretkeltä takaisin opetukseen. Ei se jokapäiväistä ollut. Jälkiruokaa oli tarjolla joka ruokatunti. Nämä tarjottavat olivat keskenään samantyyppisiä.
Lanttuja (kuinka olin voinut unohtaa lantut!), jogurttipurkkeja, mehutetroja, omenan- ja banaaninpuolikkaita, kiisseliä, pannukakkua mansikkahillolla ja lämpimiä leipiä ainakin.
Voi kun saisin vielä niitä lämpimiä makkaraleipiä! En silloinkaan tykännyt makkarasta mutta kun sen otti pois juuston alta ja piilotti lautasliinaan (hävikkiä ei hyväksytty), leipä maistui ihanalta.
Meillä köyhässä koulussa ei ollut välipaloja. Jos olisi ollut, niin ne olisivat olleet näkkileipää tai naapurin puista pudonneita omenoita.
Vierailija kirjoitti:
Onko kouluissa nykyään jotain välipaloja, vai miksi luulet että sellaisia oli ennen?
Miksi sinä luulet että ei olisi ollut vaikkei sinun koulussasi? Ihme käsitys että ei voi olla kun ei meillä.
Aloitin koulun -82. Meillä oli myös lantun paloja, hapankorppua, pikku purkissa mansikoita (pakasteesta), puffetjäätelöä.
Muuta en muista.
Nyt on marja- ja hedelmäpuuroa, leipää, kasviksia, hedelmää, pannukakkua... Ehkä päiväkotilapsille.
Ihana nostalgiaketju 🥰
Olin ala-asteella 80-86 eikä meillä ollut mitään välipaloja. Joskus jos oli joku retki, saimme keltaiset ja kirpeät omenat.
Vierailija kirjoitti:
Raaka lantunpala oli pahinta ikinä. En pystynyt syömään ja viskasin penkin alle.
Olen taalla USAssa muutaman kerran ostanut lantun. Sita jaksaa kassat ihmetella ja kysella mita aion siita tehda. Mies pyysi etta varoitan hanta etukateen kun aion sita keittaa. Han lahtee silloin ulos sita kauheata lemua pakoon.
Nain on otettu vastaan suomalainen cuisine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä luulet että ei olisi ollut vaikkei sinun koulussasi? Ihme käsitys että ei voi olla kun ei meillä.
Niinpä, mun koulussa oli välipala pitkinä päivinä.
Ei ap.
Ei ysärillä mitään välipaloja ollut. Ihan itse piti hakea kioskilta karkkia tai tyytyä omenapuiden tarjontaan.
Ala-asteella 70-luvulla, meillä oli vähän pidempänä koulupäivänä, tämä huikaiseva välipala. Siis pala lanttua tai porkkanaa.
Lanttu ja porkkana ovat sinällään ok, mutta eivät ne minun nälkää kyllä riittävästi sammuttaneet.
Muutenkaan ei hirveästi ollut kouluruoassa kehumista. Joitain harvoja yksittäisiä hyviä ruokia oli, mutta suurin osa aika kehnoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli välipaloja pienessä kyläkoulussa 90-luvun alkupuolla esimerkiksi hiihtotuntien jälkeen, juhlapäivinä tai jos tultiin kouluretkeltä takaisin opetukseen. Ei se jokapäiväistä ollut. Jälkiruokaa oli tarjolla joka ruokatunti. Nämä tarjottavat olivat keskenään samantyyppisiä.
Lanttuja (kuinka olin voinut unohtaa lantut!), jogurttipurkkeja, mehutetroja, omenan- ja banaaninpuolikkaita, kiisseliä, pannukakkua mansikkahillolla ja lämpimiä leipiä ainakin.
Voi kun saisin vielä niitä lämpimiä makkaraleipiä! En silloinkaan tykännyt makkarasta mutta kun sen otti pois juuston alta ja piilotti lautasliinaan (hävikkiä ei hyväksytty), leipä maistui ihanalta.
On teillä ollut hyvät tarjoilut.
Olisimme itkeneet onnesta jos edes joskus välipalana olisi ollut muuta kuin lantun-tai porkkananpala.
Ei ap.
Pidin 80-luvulla aina taskussa vähän karkkia ja suklaata, jota salaa mussutin kovimman iltapäivä-nälän taltuttamiseksi.
Ei meillä mitään välipaloja ollut koulussa.
Ilmeisesti on ollut kunta- tai koulukohtaista tämä välipalakäytäntö. Jossain on ollut ja jossain ei.
Olin siihen aikaan jo töissä koulussa ja välipalana tarjottiin valmiiksi voideltuja näkkäreitä. Osa söi niitä, mutta koko lopun iltapäivää kengän alla narskui näkkäri. Ne välipalat lopetettiin melko pian. Jos oli pitkä koulupäivä, saattoi ruokalasta käydä hakemassa leipää.