Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä oli kasarilla lantunpalaloja välipalana alakoulussa. Mitä sinulla oli välipalana alakoulussa kasarilla?

Vierailija
04.08.2022 |

Joskus sai pienen tetran tuoremahua.

Kommentit (308)

Vierailija
81/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta! Ettekö ymmärtänyt oikein?

Kasari = 80-luku

Vierailija
82/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tähän kirjoittaa, että itselle olisi kelvannut nuo lantut ja nauriit. Tykkään niistä paljon. Ymmärrän kyllä ettei moni tykkää ja välillä kaupan lantutkin huonolaatuisia. En meinaa hyviä löytää. Itse kävin kouluni 2000-luvulla ja ei ollut välipaloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvulla yläasteella oppilaat ovat voineet ostaa välipalaa koulun ruokalasta. En tiedä kuinka yleistä tämän on.

Vierailija
84/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja lantunpaloja, joskus harvoin porkkanatikkuja.

Vierailija
85/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ankarasti kielletty kaikenlaiset välipalat. Juomapullojakaan ei ollut, ainakaan niistä ei saanut juoda tunnilla. Liikuntatunnillakin juotiin hanasta.

Muistan monet iltapäivät, kun oli kamala nälkä. Ruokailu oli joskus 10.30-11 ja koulupäivä kesti ala-asteen loppupuolella kolmeen asti. Sitten piti pyöräillä kotiin kolme kilsaa. Usein vatsa sattui kun oli niin nälkä. Kerran menin opehuoneeseen itkemään jotain syötävää, sain keksin.

Tämä 90-2000-luvun taitteessa. Onneksi ajat ovat muuttuneet.

Oho, en tiennyt että jossakin koulussa ei saa olla omia eväitä.

Vierailija
86/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan rovaniemellä 81 - 86 ei ollu mitään välipaloja. Tuhti aamupala ja koulussa lounas klo 11. Koulupäivä ei ollu koskaan klo 14 pidempi.

Vierailija
87/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt mietin niin kyllä yläkoulussa taisi 2007 vuonna olla jokin välipala automaatti tai sitten vaan jokin kahvi tai kaakao automaatti. En itse koskaan käyttänyt joten en muista saiko sieltä kolikolla vaan juomia vai oikein syötävääkin. Olin itse kiusattu ja jätin yleensä ruokailun välistä. Joku pieni eväs oli mukana. Juomaa ja myslipatukka. Neljän päivinä meinasin pyörtyä. Monesti harrastukset päälle ja vasta myöhään sain kotona syödä. En ymmärrä miten kestin siihen saakka. Olisi pitänyt ottaa edes kunnon eväät mukaan, mutta en itse tai asioista tietänyt äitini myöskään paljon asiaa miettineet. Nyt kun ajattelee, että koko päivä ilman ruokaa niin tuntuu typerältä. En vaan tahtonut eräiden tilanteiden jälkeen mennä ruokalaan. Sori ohiskin.

Vierailija
88/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vähän huonosti ja nyt vasta huomasin ketjun käsittelevän 80-lukua. Sen vuoksi kirjoitin 2000-luvusta.

Vierailija
89/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni kävi alakoulun kasarilla, minä 90-luvulla. Koululla oli välipala alakoululaisille joka päivä klo 13, ja se oli tarkoitettu niille, joiden koulupäivä kesti kahteen tai kolmeen. Näkkileipää, Keijua ja vettä oli perussetti, joskus harvoin saattoi olla myös lantun tai porkkananpala tai hedelmiä. Silloin tällöin tuli itse käytyä, useammin näinä kolmen päivinä tuotiin kotoa eväät, leipää ja mehua käytännössä. Pohjois-Karjalassa oli tämä, pienehkössä kunnassa, mutta kuitenkin useamman sadan oppilaan alakoulu.

Vierailija
90/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa vieläkin. Erinomainen välipala.

Vierailija
91/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäiväkerhossa koulun jälkeen oli kaalin paloja xD -97

Vierailija
92/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ap:ta lellitty. Meillä ei saanut edes lanttua välipalaksi, koko välipalakäsitettä ei tunnettu koulussa. 

Vierailija
93/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurespaloja oli meilläkin usein. Joskus oli näkkäriä, joskus joku hedelmä. Toisinaan jäätelöäkin.

Jos jäi koulun jälkeen kuviskerhoon, niin siellä sai aina jäätelön.

Vierailija
94/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut mitään välipaloja tai jälkkäriä. Menin kouluun 1999.

Vierailija
95/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan rovaniemellä 81 - 86 ei ollu mitään välipaloja. Tuhti aamupala ja koulussa lounas klo 11. Koulupäivä ei ollu koskaan klo 14 pidempi.

Espoossa kasarilla ei myöskään ollut välipaloja. 

Vierailija
96/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli Oulussa tietynmittaisina päivinä välipala. Juurespala,hedelmä,jogurtti...haettiin ruokalasta luokkaan. Just kasarilla .

Vierailija
97/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut kouluni -79, ei ollut mitään välipaloja.

Hki

Vierailija
98/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2000-luvulla yläasteella oppilaat ovat voineet ostaa välipalaa koulun ruokalasta. En tiedä kuinka yleistä tämän on.

Täällä saa ostaa tai ottaa oman mukaan. Tuollakin koululaisella on usein ollut repussa jo alakoulussa.

Vierailija
99/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä join välitunnilla shamppanjaa guccin laukusta.

Vierailija
100/308 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ollut peruskoulussa mitään välipaloja koko sinä aikana kun olin siellä 1988-1997. En edes tiennyt, että niitä voisi peruskoulussa olla. Erityisesti yläasteelta muistan sitten sen, kun murrosiässä se energian ja ravinnon tarve oli suuri ja sitten koulupäivän lopussa olikin jo nälkä kun koulu saattoi kestää jo melko pitkään. Usein sitten tuli haettua läheisestä kaupasta jotain välipalaa jo ennen kotiin menoa vaikka kotona olisi ollut vaikka hedelmiä, leipää ja jogurttia. 

Päiväkodissa 1980-luvulla sen sijaan oli välipala ja siellä oli muistaakseni aina joku tuorepala kuten vaikka banaania tai muuta hedelmää tai sitten vaikka pala sitä lanttua.

90-luvun lama taisi viedä välipalat kouluista.

Meillä oli ainakin joku sääntö siitä, että välipala täytyy tarjota jos koulupäivä jatkuu 3 tuntia ruokailun jälkeen. Siitä pidettiin tiukasti kiinni.

Sellainen suositus on vieläkin olemassa, ja jokainen kunta voi itse päättää noudattaako sitä. Ei taida kukaan noudattaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän