Suvun juhlissa töihin nakitus. Mulle riittää, ei enää. Kertokaa rohkaisutarinoita te jotka vihdoin olette kieltäytyneet
Miehen suku harrastaa tätä. Aion seuraavissa juhlissa kieltäytyä ns kunniasta. Kohtapuoliin on eräät häät ja jo on alettu esittämään kaikenlaisia kautta rantain-pyyntöjä (puhutaan että järjestelyssä/jälkisiivouksessa/tarjoiluissa yms pitää sitten kysyä joltain apua eli suoraan ei ole vielä pyydetty avuksi mutta kohta se päivä tulee, kokemuksesta tiedän). Kokemukseni edellisistäkin juhlista oli kyökin puolelta tiskaajana, siellä mekossa ja korkkareissa tiskasin kahvikuppeja illan ettei pääse loppumaan kun arvokkaammat vieraat siellä salin puolella hörppivät.
Juu kyllä, olen täysi lapanen kun olen tähän suostunut tiedän sen itsekin sitä ei tarvitse sanoa. Puolustuksena sanottakoon että tulin sukuun aika nuorena ja miellyttämisen halu oli kova ja muutenkin on aina vaikea sanoa ihmisille ei ihan näin keski-ikäisenäkin vielä. Aina se vaan lipsahti siihen että olin auttamassa. Nyt kuitenkin haluan ryhdistäytyä, pitää puoliani ja kerrankin nauttia juhlista VIERAANA ei palvelusväkenä.
Eihän he ilkeyttään pyydä, ovat vaan vuosien varrella niin tottuneet että kyllähän se X taas auttaa, että eivät ehkä edes ajattele asiaa. Nyt minusta on aika että kerrankin ajattelisivat, eivätkä ota asiaa itsestäänselvyytenä.
Kommentit (40)
Eivät ne sukujuhlat mikään työleiri sentään ole. Jos on varaa järjestää juhlat, on varaa palkata henkilökuntaakin. Vaikka suvun teinejä kesätöihin 10e/tunti.
Yksinkertaisesti vain kieltäydyt. Jos alkavat vänkäämään, jättäydy juhlista pois kokonaan. Itse olisin mieluummin kotona kuin kyökkiorjana. Kun kerran uskaltaa sanoa ei, se on seuraavina kerotina paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla provo,mutta on totta. Itse nuorempana leivoin veljeni lasten juhliin karjalanpiirakat, pullat yms, sitten juhlissa tiskasin astioita ja järjestelin tarjoilua aamusta iltaan, ja ennen vieraiden tuloa imuroin ja järjestelin. Ja lahjat annoin rahana, kuten toivottiin. Lisäksi hoidin ko lapsia paljon.
Mitäpä sain kiitokseksi? Veljeni lapsi ei edes soita tai käy kylässä, kun käy kotikaupungissani. Minua ei kutsuttu hänen lapsensa ristiäisiin.
Lopetin menemästä juhliin. Onneksi viimeisin lapsi kirjoitti. Pakollisen lahjan annoin rahana, mutta en saanut edes tekstiviestiä kiitokseksi rahasta.
Moni täällä näköjään huutaa provoa, ja sille en voi mitään, enkä voi sen kummemmin millään todistaa että tällaista tosiaan tapahtuu. Ap
Varmaan tapahtuukin teillä alemmissa yhteiskuntaluokissa, joissa ei käytöstapoja muutenkaan tunneta, eikä niistä välitetä.
Niin kai sitten. Kommenttisi taso ei kyllä imartele sinuakaan. Toivottavasti ainakin sait paremman mielen tölväisylläsi?
Mikä kommentin tasossa on vikana?
Totuusko?
Ei minun suvussani koskaan apuun pyydetä juhliin, kutsutaan juhlimaan.
Ystäviä olen usein auttanut heidän sukujuhlissaan omasta halustani, mutta niihin juhliin en olisikaan osallistunut kutsuttuna.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mieheni suku minua kohtaan käyttäytyisi noin, mieheni kyllä tyrmäisi pyynnöt heti.
Herrasiunaa, minkälainen tollosuku miehelläsi on?
Oletteko te jotain alempaa luokkaa, persuja tai jotain sellaisia?Mies pitää asiaa ihan luonnollisena. Vasta nyt hiljan ollaan puhuttu asiasta ja vaikutti että joku lamppu hänellekin syttyi päässä kun selitin tuota tilannetta omasta näkökulmastani. Hän itse inhoaa kaikkia juhlia ja ilomielin pysyttelee pois jossain sivummalla tekemässä jotain, kuin istuu kahvipöydässä seurustelemassa. Ap
Miksi te edes menette niihin? Toinen inhoaa niitä ja toista pidetään ilmaisena piikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla provo,mutta on totta. Itse nuorempana leivoin veljeni lasten juhliin karjalanpiirakat, pullat yms, sitten juhlissa tiskasin astioita ja järjestelin tarjoilua aamusta iltaan, ja ennen vieraiden tuloa imuroin ja järjestelin. Ja lahjat annoin rahana, kuten toivottiin. Lisäksi hoidin ko lapsia paljon.
Mitäpä sain kiitokseksi? Veljeni lapsi ei edes soita tai käy kylässä, kun käy kotikaupungissani. Minua ei kutsuttu hänen lapsensa ristiäisiin.
Lopetin menemästä juhliin. Onneksi viimeisin lapsi kirjoitti. Pakollisen lahjan annoin rahana, mutta en saanut edes tekstiviestiä kiitokseksi rahasta.
Moni täällä näköjään huutaa provoa, ja sille en voi mitään, enkä voi sen kummemmin millään todistaa että tällaista tosiaan tapahtuu. Ap
No tämä jankuttamisesi kyllä saa minut epäilemään provoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tapahtuukin teillä alemmissa yhteiskuntaluokissa, joissa ei käytöstapoja muutenkaan tunneta, eikä niistä välitetä.
Niin kai sitten. Kommenttisi taso ei kyllä imartele sinuakaan. Toivottavasti ainakin sait paremman mielen tölväisylläsi?
Totuusko?
Ystäviä olen usein auttanut heidän sukujuhlissaan omasta halustani, mutta niihin juhliin en olisikaan osallistunut kutsuttuna.
Ohis
Ei minusta ole kovin tyylikästä sanoa että meillä ei ole käytöstapoja ja viitata että olemme jotain alempaa yhteiskuntaluokkaa kuin sinä. Jos sinulta tyyliä ja tasoa löytyy, niin luulisi että kommenttisi kuvastaisi tätä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuusko?
Ohis
Ja kun teillä on noin, niin kaikilla muullakin kuuluu olla, muuten on "alempaa yhteiskuntaluokkaa"?
Minunkin mieheni suvussa oli vähän sama tyyli, kun olin nuori. Minutkin nakitettiin tiskaamaan tauotta, eikä siitä mitenkään sovittu etukäteen. Eivät ole persuja, köyhiä eivätkä mitään kriminaaleja, vaan ihan tavallista keskiluokkaista väkeä.
Se on vaan ennen ollut tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä jankuttamisesi kyllä saa minut epäilemään provoa.
Miten olen jankuttanut? Enkö saa siis vastata kommentteihin? Tässä jankutusta on lähinnä ollut nämä provoa huutavat, otsikossahan pyysin rohkaisutarinoita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuusko?
Ohis
No, huono käytös. On totta, että aloittajan miehen sukulaiset käyttäytyvät huonosti aloittajaa kohtaan. Mutta itse ajattelen, että heidän huono käytöksensä johtuu lähinnä ymmärtämättömyydestä, joten sen voi vielä ymmärtää.
Sinun kommenttisi oli puhtaasti ilkeä, joten käytösasteikolla se on aloittajan miehen sukulaisiin verrattuna huomattavasti alempana. Joten jos käytös määrittää yhteiskuntaluokan, sinä et voi kovin korkealla olla.
Itse asiassa käytösoppaissa aina korostetaan, että mikään etiketti tai tapa ei loppujen lopuksi merkitse mitään, ainoa, mikä on tärkeää, on ystävällisyys. Ihminen, joka saa toisen tuntemaan olonsa hyväksi sellaisena kuin on, on hyväkäytöksinen.
Vierailija kirjoitti:
Sanot: "En tiskaa, kun tiskasin viimeksi koko juhlien ajan."
Sitten ne ovat hetken vihaisia.
Se ei ole vaarallista.
Sitten asia sopivasti "unohdetaan" ja taas huomaat tiskaavasi. Vaikea juttu koska ovat tottuneet että olet heidän kynnysmatto. Sun pitäis nyt uskaltaa oikeasti olla menemättä tähän kyykytykseen ja kokemuksesta sanon että kaakatusta tulee. "miten siitä yhtäkkiä on noin hankala tullut"
Et sinä mitään tule muuttamaan. Ei mitkään rohkaisutarinat sua auta, jos ei omassa päässä mikään naksahda siihen asentoon, et nyt tosiaan riittää. Joko teet sen muutoksen, tai et.
"Haluan nauttia juhlista kutsuttuna vieraana, en palvelusväkenä." Eikö tuo käy?
Vetäset kunnon nakkisuojakänät. Ei pyydetä hommiin, ainakaan toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot: "En tiskaa, kun tiskasin viimeksi koko juhlien ajan."
Sitten ne ovat hetken vihaisia.
Se ei ole vaarallista.Sitten asia sopivasti "unohdetaan" ja taas huomaat tiskaavasi. Vaikea juttu koska ovat tottuneet että olet heidän kynnysmatto. Sun pitäis nyt uskaltaa oikeasti olla menemättä tähän kyykytykseen ja kokemuksesta sanon että kaakatusta tulee. "miten siitä yhtäkkiä on noin hankala tullut"
Riippuu pitkälti siitä tavasta, jolla ap irtautuu kuviosta. Jos alkaa selän takana haukkumaan ja viljelemään kaikenlaisia mauttomia "pikkunäpäytyksiä" kostona, mikä on hyvin suomalainen tapa, kun saadaan tarpeekseen, niin varmasti näin. Kukaan ei ymmärrä mitään eripura syvenee ja voittajia ei ole.
Jos sanoo asiasta rauhassa jämptisti, mutta ystävällisesti, muita kunnioittaen, mutta omat rajat selvästi asettaen, vastaanotto voi olla eri. Tai sitten ei ole. Mutta tällöin saa ainakin itse nukuttua yönsä rauhassa omatunto puhtaana.
Kun kutsu käy, kysy jo siinä vaiheessa onko kutsuihin palkattu henkilökuntaa hoitamaan järjestelyt. Mikäli ei, kuka ne hoitaa. Ilmoita että tällä kertaa tulet sitten vain vieraaksi, et palvelusväeksi. Mietit sitten vastauksesta riippuen menetkö juhliin ollenkaan.
Sanot vaan ei, kun kysyvät. Ja juhliin laitat vaikka jonkin siteen ranteeseen (aina voi valitella jotain rasitusvammaa tms) ja kieltäydyt uudestaan siihen vedoten, jos yrittävät nakittaa sinulle hommia.
Vierailija kirjoitti:
Jos mieheni suku minua kohtaan käyttäytyisi noin, mieheni kyllä tyrmäisi pyynnöt heti.
Herrasiunaa, minkälainen tollosuku miehelläsi on?
Oletteko te jotain alempaa luokkaa, persuja tai jotain sellaisia?
Tämä kommentti antaa viitteitä kirjoittajan omasta tasosta hänen tasoteoriansa mukaisessa.maailmassa. Olen täysin persuvastainen, mutta en osaa yhtyä tuollaisiin määritelmiä . Sama aloittajan suhteen, en määrittele hänen tasoaan. Mielestäni ihmisiä ei voi noin luokitella.
Oih, sukujuhlissa oli ihana piiloutua keittiöön kaikilta "ihanilta" sukulaisilta vaikka hoitamaan niitä tiskejä tai tarjoiluita. Onneksi nykyisin äidin kuoltua ei tarvitse enää mennä...eikä kuunnella niitä iänikuisia "koskas sinä sitä tai tätä". Jos joku halusi oikeasti nähdä, niin ne tuli sitten sinne keittiöön juttelemaan.