Lokavauvat 2006,viikko 43
Heipähei kaikille!
Me käytiin perheen kesken lomalla viikonloppuna. Käytiin vauvaa näyttämässä äidilleni.Matkaa ei tosin ollut suuntaansa kun 130km, hyvin vauva jaksoi. Ja oli tosi piristävää olla poissa kotoa kun ei tarvinnut siivoamisia miettiä ja sai istua valmiiseen ruoka pöytään. Ja esikoinen tykkäsi kun oli siskon pojat leikkikavereina..Olipa kyllä piristävä loma.
Viimeviikon pinossa joku kyseli jälkisupistuksista. Minulla ne olivat aivan kamalia ja kestivät melkein viikon. Otin kyllä särkylääkettä niihin, kuitenkin särkylääkkeet olivat sellasia että niitä sai ottaa vaikka imettikin..miksi sitä turhaa kärvistelemään kun lääke vie kivun?
Jälkivuoto jatkuu ja jatkuu ja peräpukamat ovat todella kipeät..mikä niihin olisi paras lääke?
Sitten oli myös alkoholin ottamisesta puhetta. Minä muistelisin että yhden annoksen alkoholia voi ottaa niin ettei tarvitse pumpata maitoa pois koska se määrä mitä menee äidinmaitoon on olematon.Siitä tulikin mieleen että voisi ostaa yhden sauna siiderin joku ilta
Meillä yöt ja päivät ovat menneet tosi hyvin vauvan kanssa ja esikoisenkin kanssa on paljon helpompaa. Sympatia haleja yönsä valvoville, minulla esikoisen kanssa oli kaiken maan koliikit sun muut joten ymmärrän ja tiedän sen väsymyksen määrän. Sen vuoksi varmaan osaakin arvostaa tätä " helppoutta" aivan eri tavalla. Kyllä meidänkin vauva herää kolmen tunnin välein syömään mutta jotenkin noissa väleissä ehdin niin hyvin nukkumaan ettei väsymystä ole.
Uskomatonta ajatella että kohta meidän tiukuli täyttää 1kk, äkkiä se aika vaan menee. Vauva on jo selvästi paljon kirkas silmäisempi ja katsoo ympäristöään tutkiskellen..kovati odotellaan sitä ekaa hymyä.
Jaksuja kaikille
T.opokas ja tiukuli 290906
Kommentit (52)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8608242&p=1&mpage=7&tmode…
Ja sitten kakkaamisesta: esikko kakkasi pitkän aikaa vain kerran viikossa. Maitoa tuli ilmeisesti vähän niukasti ja käytti kaikki hyödyksi siitä. En käyttänyt kuumemittaria yms, koska kakkaamattomuus ei vaivannut mitenkään.
Tänään tulee terveydenhoitaja kattomaan vauvaa kotiin..Pitäis kai vähän siivota.
Neiti nukkui yön kohtalaisesti,nenä on ihan tukossa.Itse kuuntelin kahteen asti että hengittää kun rohisi niin pahasti.Ja tämä jatkui pikku pätkissä läpi yön.
Mieskin nukkui varmaan 4 h. ja lähti töihin.Raukka kun auttaa mua öisin ihan liikaa.
Alkoholista joku kyseli,ite oon ymmärtäny että saa juoda vaikka kännit mutta silloinhan ei ole hyvä käsitellä vauvaa.
Nehän on promilleita mitä siinä maidossa on,eli tuhannesosa.Ei siis mitään.
Aiheeseen liittyen ajattelin kyllä joulukuussa lähteä luokkakvereitten kanssa pikkujoulunviettoon.Alkoholia en voi ottaa paljoa kun tissit lähinnä räjähtää sen seurauksena..
Mietin tässä kun menen takaisin kouluun jo tammikuun alussa että onnistuiskohan osaimetys?
Tietty öisin ei kovin monesti jaksais syöttää mutta ainakin vois yrittää muutaman kerran päivässä.
nyt kyllä tyttö haluaa ruokaa.
Wades & Natika 9vrk
Huomaa, että tämä vauva-arki tarvitsee taas tauon jälkeen totuttelua, kun tuntuu, ettei ehdi mitään tekemään!
Olipas tuolla syntyneet-sivuilla paljon niin suloisia vauvoja! Oli ihana käydä " vakoilemassa" muiden pikkuisia.
WADES kyseli neljän lapsen arjesta. Meillä kun nuo 3 vanhinta on jo sen verran isoja, niin arki sujuu suht helposti. 2 siis jo koulussa ja 1 eskarissa. Ja mies tekee pääosin yötöitä, niin on päivät kotona. Nukkuu kyllä päivällä, mutta on aamuisin auttamassa lasten aamupaloissa jne... Mutta kyllä silti välillä tulee mullekin huono omatunto, kun lapset jotain kyselee, ja itse sitten väsyneenä vain mutisee jotain vastaukseksi :( Noh, ehkäpä se tästä, kun taas tottuu näihin yöherätyksiin ja tämä päivärytmi muodostuu jonkinlaiseksi... Onneksi eivät kuitenkaan ole mustasukkaisia vauvasta, vaan enemmänkin suojelevat pikkuveikkaa. Vieraat varsinkaan ei saisi mennä liian lähelle, kun eskarilainen on välissä vahtimassa!
Tänään meillä onkin ihan eka neuvola. Iltapäivällä sitten nähdään, kuinka hyvin meidän pojulle on ruoka maistunu! Nyt siis pisin väli yöllä on 3 tuntia, mutta päivisin syö lähes tunnin välein.
Mutta nyt on taas ruokailuaika, joten palailen taas myöhemmin!
Tuittuli ja " Lenni" tasan 2 vkoa!
Ihan ensiksi VOIMIA kaikille yökukkujille...Muistan entuudestaan, että sitä tarvitaan...samoin kärsivällisyyttä!
MASENNUKSESTA....Esikoisen synnyttyä muistan vaan sen totaalisen väsymyksen joka painoi 24h. Istuin öisin sängyn reunalla imettämässä ja kateellisena katsoin, kun mies nukkui vieressä. Ja itkin.Kun kotiuduttiin sairaalasta, menin samantien tunniksi suihkuun ja itkin. Tässä sitä nyt ollaan, kotona...Miten tästä selvitään. En osannut yhtään nauttia vauva-ajasta, vaan odotin vauvan kasvavan isoksi. Tokihan arjessa oli paljon hyvää ja ihanaa, mutta juuri nuo yöt olivat raskaita. Samoin imetys ei tuntunut olevan " se mun juttu" , pelkäsin ehkä sitä, että joku olis niin riippuvainen musta ja rajoittas samalla mun menemisiä. Toisaalta ajattelin, että miksi tähän oikein ryhdyttiin. Kaiken alku ja juuri oli luultavasti se, että mulle tehtiin sektio. Se oli kova paikka.Olin valmistautunut normaaliin synnytykseen ja sitten kävikin niin. Koin itteni epäonnistuneeksi naisena ja äitinä, kun en pystynyt lastani synnyttämään.
Samoin varhainen vuorovaikutus vauvan kanssa jäi kokematta. Ensimmäiset päivät olin lääkehuuruissa ja VÄSYNYT ja vauvaa ei saanut hoitaa(ei saanut nousta sängystä). Samoin vauva oli yöt hoitsujen kanssa, tuotiin vaan yöllä syömään.
Oma olo parani vauvan kasvaessa.Mulla ei varsinaista masennusta ollut, lievää " baby blue:sta" . Nyt toisen synnyttyä osaan nauttia vauvasta ja jopa toivon, ettei hän koskaan kasvaisi isoksi. Sain synnyttää hänet " normaalisti" ja sain hänet heti rinnalleni. Se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Toisaalta nyt on mukana kokemustakin enkä vaadi iteltäni liikoja. Tiedän, että olen hyvä äiti lapsilleni. Esikoisen synnytä olin nuorempi ja nuori(19v). Nyt on jo vähän vanhempi ja tottunut perhe-elämään, joten arki ei neidin myötä paljoa muuttunut!Rakkautta vaan tuli paljon enemmän jaettavaksi! =)
voimahaleja kaikille väsymyksen ja uupumuksen kanssa kamppaileville...Toiv.ei ollut kovin sekalainen sepustus....
Kiitos kaikille KAKKAVASTAUKSISTA! =) Nyt oon taas vähän viisaampi =)
Jaahas, neiti huutelee...alkaa olla päikkäriaika!
AI NIIN, MITES MUILLA...ONKOS VIELÄ MINKÄÄN SORTIN RYTMIÄ VAUVOILLA?
Meillä tyttö heräilee n.7.30 ja menee tirsoille 11 aikaan. Heräilee n.14.30 ja valvoo n. 18asti. Ottaa sitten pienet tunnin tirsat ja lähtee yöpuulle n.20.30. Herää syötölle 02 aikaan ja seuraavan kerran noin 6.30. Välillä yösyöttö väli on 3h, välillä 5h...Se vähän vaihtelee.
Päivisin tisuttelee noin tunnin/puolentoista välein.
MUTTA NYT MENOKSI! JAKSAMISIA KAIKILLE!!!!!!
levila ja neiti tasan 2viikkoa!
Vyöhyketerapia sitten auttoi! Poika nukkui viime yönä 22-04.30 ja 5.30-8.15. Olen ihan älyttömän onnellinen! Tosin jouduin itse heräämään yöllä jo aiemmin kun oli pakko pumpata maitoa tisseistä kun ne meinasi räjähtää. Sitten yöllä onnellisena katselin nukkuvaa poikaa. Mahtavaa! Suosittelen lämpimästi kaikille vatsavaivaisille kokeilemaan, josko terapiasta olisi apua.
Rytmistä: Vauva herää yleensä noin kahdeksan-yhdeksän maissa, valvoo tunnin tai pari ja sitten nukkuu puoleen päivään. Syö ja nukkuu taas ja sitä rataa kulkee päivä. Illalla on hereillä toisen kerran noin tunnin-kaksi. Nukahtaa yleensä 21-22.
Nyt mun täytyy mennä syöttämään vauvaa!
Hyviä vointeja ja vielä onnittelut kaikille uusille vauvansa saaneille! Tervetuloa kaikki tänne puolelle!
S-I ja Elmo 3,5vkoa
S-I, kiva kuulla että vyöhyketerapiasta oli apua :) Sitä on paljon onnellisempi hyvin nukutun yön jälkeen. Voimia kaikille , joilla yöt vaikeita.
Meillä ei ole mitään rytmiä vielä... Nyt kun olen pari päivää vauvan kanssa kaksin kotona niin on vähän aamut venyny... Siinä ennen yhtätoista ollaan parina aamuna noustu :O No, se tasaantuu kun lapset tulee taas kotiin ja alkaa ens viikolla saattelut kouluun & kerhoon. Pitää vaan ajoittaa aamuherääminen niin että ehtii vauvan hoitaa.. Kaipa mä selviän. Kolmosen vauva-aikana oli sama homma, silloin oli esikoisella kerho ja hyvin se silloin sujui. Siitä vaan on jo yli viisi vuotta, ehtinyt unohtaa.
Meilläkin huomenna neuvola. Maanantaina käytiin ja ei ollut paino noussut edes kotiinlähtöpainoon :( Nyt kyllä mulla maidontulo tasaantunut ja nännit parantuneet eli voin imettää ilman rintakumia. Saa poitsu paremmin evästä. Saas nähdä... Yritän imettää tosi tiuhaan ja molemmista rinnoista kerrallaan. Josko olis tuottanut tulosta.
Kakkaa ja pissaa kyllä tulee.
Tosi virkku vauva meillä on. Katselee kovasti valveilla ollessaan. Ja äänteleekin jo :)
Meillä sama neuvolan täti hoitaa sekä äidin että vauvan. Ihan kiva niin ollaan tuttuja eikä tartte tutustua uuteen tätiin ja silleen.
Nyt poitsu nukahti koppaansa. Laitoin kokeeksi masulleen. Hmm... Ei vissiin sais mahallaan nukuttaa..?
Hyvää vauvapäivää kaikille!!
Sanna ja poitsu 11vrk
Nyt on sit tyttökin punnittu,tasan 4kg. eli on mennyt ruuat oikeaaan osoitteeseen.Lähtöpainoa ei ole vielä saavutettu,225g puuttuu.Mutta ei ole kuulemma kiire.Olin ite ihan varma että painaa jo ylikin sen kun syö niin usein.Toivottavasti oma maito riittää kun olen nytkin joutunut antamaan pakasteesta pumpattua maitoa lisänä.Eipä ennen ole tälläistä " vaivaa" ollut.
Kova nuha pikkusella siis , terkka meinas että niin kauan kun pystyy syömään ei hätää ole.Jos ei niin sairaalareissu :/
Hyvä että S-I sai nukuttua ja vauveli apua .Mahtava tunne kun saa vetää monta tuntia unta palloon =)
Siellä oli taas lokakuisissa jakauduttu,saadaan toivottavasti lisää poppoota tänne.Mä olen kyllä aika ahkerasti kirjotellu..
Päivät on aika pitkiä täällä kotona.
Huomenna menen koululle hakemaan matskua ja alan opiskelemaan.
Jee,kauheesti huvittaa.
Nyt ruokaa väsäämään,yllätän miehen iloisesti kun se yleensä tekee ruuat meillä.
Wades & Natika
Täällä kolmas päivä kolmestaan kotona eli mies lähti maanantaina töihin. Ihan ok mennyt, jos ei lasketa sitä KAAOSTA minkä esikoinen saa aikaan kun imetän...;)
Oltiin tänään ekan kerran seurakunnan perhekerhossa ja arvatkaas mitä huomasin siellä? Kun kertoo rehellisesti että synnytys oli helppo, olen palautunut todella hyvin ja vauva on kiltti ja antaa äidin nukkua niin vastaukseksi saa vain " niin varmaan katseita" : Ei toki kaikilta, mutta pari sellaistakin reaktiota tuli vastaan. Juttelin siellä yhden äidin kanssa joka oli myös keväällä kokenut helpon synnytyksen ja vauvakin oli ollut tosi helppo ja hän allekirjoitti sen, että jotkut äidit kokevat ahdistavaksi jos hehkuttaa. Kun ei viitsisi valehdellakaan!
ja aivan kuten S-I:kin tällä palstalla, hän vaan jaksoi olla muiden puolesta onnellinen vaikka itse valvoi (ihanaa oli muuten lukea että viime yö oli ollut hyvä myös S-I:llä!!!). Miksi kaikki eivät voi suhtautua asiaan niin??
G: oletteko jo käyneet saunassa tai harrastaneet SITÄ? Mulla vielä tippa vuotoa jäljellä, ihan vähän vaan kylläkin ja tuskin maltan odottaa noita kahta Ässää;)
Me ollaan käyty nyt joka päivä tuplilla tekemässä pitkä lenkki ja kyllä raitis ilma tekee hyvää kun illat menee kuitenkin vielä tuossa sohvan nurkassa imettäen. Meidän Nuppu-neiti on ruvennut olemaan vähän enemmän hereillä, tosin haluaa syödä melkein koko ajan sen tunnin puolitoista kun valvoo alkuillasta. Siinä ei sitten mihinkään kauas sohvan nurkasta lähdetä;)
G-vastaus: Meillä on alusta saakka neiti nukkunut n. 8.30-9.00 saakka aamulla, sitten aamupesut ja maidot ja takaisin nukkumaan ja nukkuu 12 saakka vähän yli. Sitten taas syö ja päiväunille siinä 12.30-13.30 välillä ja nukkuu taas johonkin 17-17.30 saakka. Illat nukkuu tai on hereillä, mutta aina klo 20.00 ruvetaan tekemään molemmille neideille iltapesut ja tankkaukset ja molemmat nukkumaan 21 aikaan. Isompi nukkuu aina silloin, vauva yleensä viim. 21.30. Mähän tässä samalla just tajusin, että onhan meilläkim jorytmiä vaikka ennen kirjotitamista ajattelin etteihän meillä vielä mitään rytmiä ole.
Nyt pitä mennä, esikko keittiön pöydällä suolasirotin kädes...
Tänään kävi terveydenhoitaja kotikäynnillä. Tosi kiva, ettei tarvinnut lähteä itse neuvolaan kahden pienen kanssa. Vauva on kasvanut hienosti, nyt 9 vrk:n ikäisenä oli jo 4080 g eli 200 g yli syntymäpainon. Muutenkin kaikki oli OK. Napatynkä vauvallamme irtosi jo 5 pv:n jälkeen, mutta en ole vielä uskaltanut kuitenkaan kylvettää. Nyt sain terveydenhoitajalta luvan, että parin päivän päästä voi hyvin mennä kylpyyn.
Nyt ollaan parina päivänä ulkoiltu lähinnä pihalla, tänään kokeilin meidän tuplavaunuja ja pääsin oikein lenkillekin. Isompi oli ensiksi vähän ihmeissään, kurkki vähän väliä nukkuvaa veljeään, mutta eiköhän totu näihin tuplavaunuihin.
Tänään myös sovittelin vanhoja housuja jalkaan, mutta ei mitään toivoa vielä kuvitella mahtuvani niihin. Jos farkkuja haluan pitää, täytyy tyytyä vielä näihin mammafarkkuihin, normaalit verkkarit ja muut oloasuhousut nyt kuitenkin mahtuvat päälle.
Galluppiin: Ei ole vielä käynyt mielessä nuo S:t. Jälkivuotoa on vielä kuitenkin tullut vielä jonkin verran.
Iris73 + poitsu 9vrk
Miesväki lähti isoäidillä käymään ja me tytöt jäätiin kotiin. Ihanaa olla kahdestaan vauvan kanssa (niin tässä koneella....) Neiti keskustelee " bonanaaman" kanssa tuossa hoitopöydällä ja kuuntelee soittorasiasta tuiki tuiki tähtönen. Toi bonanaama oli esikoisenkin paras kaveri kuukauden iästä pariin kuukauteen.
Mä oon saunonu koko ajan ja justiinsa tuli vällyjen välissäkin vehattua. Aika spontaanisti se alkoi ja oli oikein mukavaa. Oon palautunut tosi hyvin ja se vain tuntui hyvältä aloittaa. Esikoisen kanssa ei tässä vaiheessa olisi tullut mieleenkään. Ja lähinnä juuri kun ei vaan huvittanut kertakaikkiaan. Nyt on ihan eri.
Kyllä kai meilläkin rytmiä alkaa muodostumaan. Pääasia että tämä yön ja päivän erottaminen alkaa sujumaan. Eli että yöllä nukutaan!!! :) Viime yö meni hyvin ja terkkuja vaan S-Ille että teilläki sujuu. Oon kuullu useammaltakin että tuo vyöhyketerapia tosiaan toimii.
Onko teillä muuten vauvat alkaneet puklailemaan?? Meillä onneksi aika vähän, mutta yleensä just ku ollaan lähössä johonkin ja mielummin mun päälle kunnon haisulipuklut.
Vauvantuoksuja ja hyviä öitä toivottelevat
Aleksanteri ja Sirpukka 6 vk huomenna
Käytiin siis siellä neuvolassa tänään ja mitat oli sitten 4655g ja 55cm. Että hyvin näyttää maito riittävän ja maistuvan! Poju on jo aika seurallinenkin, hymyilee paljon ja yrittää jo jutellakin. On sitten niin suloinen <3
Meillä ei kyllä ole minkäänlaista rytmiä vielä vauvan kanssa. Isommat tietenkin heräävät aamulla 7 aikaan ja menevät illalla viimeistään klo 21 nukkumaan. Kyllähän me tietenkin aamulla 7 ja 9 välillä vauvan kanssa vaihdetaan vaatteet ja illalla sitten 7 ja 9 välillä käydään iltapesulla, mutta muuten ei kyllä ole mitään aikoja nukkumiselle ja syömiselle. Pääasia kuitenkin on, että öisin " vaan" syö ja nukkuu, eikä seurustella ollenkaan ;)
Napa siis irtosi eilen aamulla ja eilen heti käytiin sitten kylvyssäkin. Toinen tykkäsi siitä ihan selvästi. Hymyili ja köllötteli vaan siellä iskän käsillä. Äiti oli sitten tylsä ja otti toisen pois lämpöisestä vedestä ja alkoi pukea päälle. Onneksi sen jälkeen pääsi heti tissille lohdutukseksi :D
Galluppeihin vielä: saunassa oon jo pari kertaa käynyt, mutta sitä toista ässää ei vielä olla kokeiltu. Ensinnäkin mulla on vielä vuotoa ja toisekseen ei ole kyllä vielä huvittanutkaan. Sen verran vielä on väsyny ja mieskään ei ole kauheasti ilmaissut haluavansa. Ehkäpä sitten parin viikon päästä.....:(
Mutta nyt sitten taas syömään......
Tuittuli ja " Lenni" 2vkoa
Meillä oli HUONO yö. LÄhinnä esikoinen valvotti kun se kehitti itselleen ihan hirveän flunssan ja tietty tuli viereen yöllä. Pyöri, yski, räkä lensi jne jne... Mies yritti viedä takaisin omaan huoneeseen mutta itkuhan siitä tuli. Meille on nyt tullut vähän ongelmaksi tuo esikoistytön viereen kömpiminen kun neiti tahtoo joka yö siinä kolmen maissa tapsuttaa viekkuun. Ennen se oli ok, mutta nyt kun imetän aina makuulla niin vähän tahtoo olla ahdasta! Eikä siinäkään vielä jos esikoinen vain nukkuisi kuten ennen mutta nykyään hän pyörii ihan mahdottomasti ja potkii meitä muita sinne ja tänne!
Vauvakin valvotti eilen tai siis ei meinannut millään nukahtaa. Nukahti kyllä ysin jälkeen kun imetin sängyssä, mutta sitten minä (tyhmä!!!) menin heti siirtämään omaan sänkyyn ja siitäkös vedettiin herne nenään;) Harmitti vietävästi kun olen jo monesti todennut että tätä neitiä ei saa heti tissistä irti päästämisen jälkeen siirtää vaan pitä odottaa muutama minuutti että pääsee horrokseen saakka. Varmaan yhteentoista saakka sitten tissiteltiin ja välissä itkeskeltiin ja sitten tuli uni. Nyt on ollut muutama tuollainen samanlainen ilta että neiti on herännyt uudelleen ja sen jälkeen ei ole uni meinannutkaan heti tulla.
Tänään on ekan kerran väsy olo näin aamusta;) Ja vielä tuo esikoisen räkätauti! Onneksi mun äiti on tulossa tänään hetkeksi kun isä menee johonkin kokoukseen niin siksi aikaa!
Vielä muuten tuosta esikoisen suhtautumisesta. Meidän neiti siis 1v9kk on kyllä melkoinen temppuilija silloin kun imetän. EIlen kaadettiin iso kukka tai puu olohuoneessa ekan kerran, heitellään sohvatyynyjä jne. Siis kamala sotku koko ajan!!!! Mulla hirveä stressi kun joka paikka on niin sekaisin!!!
Nyt pitää mennä astianpesukonetta täyttelemään ja tyhjäämään. Vauva nukkuu ja esikoinen tuossa pukee baby bornia.
Nazu ja neidit 1v9kk ja kohta 4vkoa
Ihanaa, meillä vihdoinkin paistaa aurinko! Taidetaan päästä iltapäivällä vihdoin viimein viemään vauvakin ulos. Meillä oli tiistaina neuvola ja poika oli kasvanut reilusti viikossa. Edellisen vkon tiistaina oli paino 2710g eli 80g syntymäpainoon oli vielä matkaa. Nyt tiistaina oli jo 3030g ja poistui imetysrajoitukset ja pakkosyöttövälit! Onpa ollut ihanaa saada touhuta vihdoin vauvan omaan tahtiin! Tuntuu, että yötkin saa paremmin nyt levättyä. Tosin olisihan tuo varmaan ihan kiva saada mies jo nyt keskellä viikkoa kotiin vaikka ihan koko päiväksi. Eilen käväisi ohi ajaessaan sen verran kotona, että saatiin saunottua ja kylvetettyä vauvakin. Saunassa olen käynyt ihan jo kotiutumisesta alkaen, olin sairaalassa niin kauheen kauan ja muutenkin saunominen ei raskausaikana oikein tuntunut hyvältä, että nyt sitten olen nauttinut. Ja nyt oikeasti huomaa, että kuinka huonosti minä sitten oikeasti voin loppuaikaan sen raskausmyrkytyksen takia, vaikka silloin väitinkin, että olossa ei tunnu mitään.
Seksi on käväissyt täälläkin mielessä, mutta toteuttaminen ei ole vielä ollut ajankohtaista. Tosin ei mieskään kyllä ole ollut kotona, että vaikeapa tuota olisi ollut senkään takia toteuttaa... Heh heh! Jälkivuoto on ollut kyllä esikoiseen verrattuna tosi niukkaa. Ja silloinkin toivuin tosi nopeasti synnytyksestä, kun tuli vaan muutama repeämä ja muutama ommel niihin. Tällä kertaahan ei tullut muuta kuin muutama limakalvonirhauma. Ihan hyvä niin. Järkytystä oli muuten ihan riittävästi siinä synnytyksessä.
Oletteko muuten saaneet neuvolasta sellaiset kyselykaavakkeet, joissa toisessa kysellään juuri synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja toisessa perheen voimavaroista? Siinä voimavara-lomakkeessa oli yksi kohta, jossa kysyttiin, että onko saanut käsitellä riittävästi raskautta ja synnytystä. Mun on ihan pakko vastata kyllä siihen, että en. Ja toivottavasti joku oikeesti jutteleis sitten siitä synnytyksestä ja kouristuksesta sitten meidän molempien siis minun ja miehen kanssa. Miehelle nimittäin on oikeesti ollut järkytys katsoa minua, kun vatkaan kuin mikäkin sätkynukke...
Mutta mukavampiin aiheisiin, en osaa sanoa, onko meillä vauvan kanssa jo rytmiä havaittavissa. Ehkä kuitenkin jotain sen suuntaista. Illalla vanhempi poika menee nukuttelemaan 20 maissa ja itse sitten siirryn sohvalle tankkaamaan pienemmän pojan kanssa. Siinä menee noin tunti, joskus vähän enempi joskus vähempi. Sitten mennään vauvan kanssa myös nukkumaan. Aamulla vanhempi poika herättelee siinä 7-7.30 ja sitten aloitetaankin päivän hommat. En kauheen tiukkaa aikataulua ole pitänyt enkä ole siivonnut kyllä pätkääkään talossa. Huomenna ajattelin yrittää pölyt pyyhkiä ja pestä saunan ja pesuhuoneen. Ja sitten lauantaina kun mies on kotona on tarkoitus kantaa matot ja petivaatteet ulos ja mopata talo kunnolla. Sunnuntaina kun vietetään esikoisen 3-vee synttäreitä!! Niin se aika vaan on kulunut. Ja ajatella, vauvan piti syntyä sitten vasta lauantaina... No toisaalta, onpahan vauva-arki nyt jo sitten hallussa aiemmin!
Mutta nyt ruokaa laittamaan!
tikru ja pojat kohta 3v ja 17pv
Neuvolakuulumisia: vauvan paino noussu 200 grammaa maanantaista :)
Eli ollaan lähellä syntymäpainoa. Ei tartte enää stressata maidon riittävyyden/imetystiheyden kanssa. Painoi siis nyt 3865, syntyessään 3890 grammaa. Päähänkin tullut sentti järkeä lisää :)
Meilläkin oli illalla nukahtamisvaikeuksia. Ei meinannut millään ees tisulle nukahtaa. Nyt kyllä nukkuu ;) Rattaissakin valvoi kun mentiin neuvolaan aamulla ja saman tien kun kotiin päästiin niin heräsi. Aika virkku tapaus.
Valvoo tosi paljon...
Galluppiin: sekstattu ei olla vielä, hiukan vuotoa vielä. Tosi ihmeen vähän kyllä. Eilenkään ei tainnu tulla yhtään. Omaa saunaa meillä ei ole, meen kyllä jos jossain on sauna lämpimänä :)
Nyt hommaileen jotain kun juniori nukkuu ja lapsoset vielä mummilla.
Hyvää vauvapäivää kaikille!
Sanna ja poitsu 12 vrk
Elikäs, semmoista haluaisin kysyä (toivottavasti edes joku kerkee vastaamaan), että
KUINKA KAUAN OLITTE SYNNYTYKSEN JÄLKEEN SAIRAALASSA? Ja ne, jotka oli esim vaan 1-2 päivää, niin miten kotiinlähtöön suhtauduttiin?
Itse haluaisin tosi kovasti lähteä kotiin jo synnytyksen jälkeisenä päivänä (siis jos kaikki menee hyvin), mutta täällä lastenhoitajat (ja osa kätilöistäkin) pitää aika tiukasti kiinni siitä, että oltas 3 päivää synnytyksen jälkeen osastolla. Perustelevat sillä, että vasta kolmantena päivänä alkaa näkyä esim kellastuminen ja jotkut muutkin ongelmat.
Itse olin esikoisen kans viikon, mutta muiden kans olen lähtenyt 2 päivän päästä kotiin ja siis 2 nuorinta ei oo kellastunu tai ollu muutakaan häikkää. Kun olen seurannut nuita synnytysjuttuja niin varsinki isommista sairaaloista näyttäs pääsevän seuraavana päivänä kotiin (uudelleensynnyttäjät). Pitikö teillä sitten käydä vielä osastolla jossain tarkastuksessa tms??
Haluaisin kovasti kuulla kokemuksia ja käytäntöjä, että voin sitten mahdollisimman tehokkaasti perustella varhaista kotiinlähtöä henkilökunnalle :) Viimeksi kun tuntui, että suunnilleen piti karata sieltä pois :))
Me ollaan oltu ensimmäisen lapsen jälkeen aina vain 1 vrk sairaalassa ja on sopinut heille hyvin.Vaikka toinen lapsi ensimmäinen alatiesynnytys ei kotiinlähdölle ollut mitään vasta väitteitä.
Wades & Natika 9vrk
Vastaan, kun on ihan tuore kokemus asiasta. :)
Eli synnytin yöllä klo 00.24 ja lähdimme vauvan kanssa kotiin samana iltana klo 19.00.
Meidän sairaalassa ainakin on käytössä sellainen LYHKI-synnyttäjä nimike, joka tarkoittaa sitä, että synnyttäjä ja lapsi lähtee kotiin 6-24 h kuluttua synnytyksestä ellei mitään estettä ole.
Itselläni syynä oli se, että olen aina ahdistunut sairaalassa synnytysten jälkeen. Olen saanut jopa paniikkikohtauksia. Siksi keskittyminen ja tutustuminen uuteen vauvaan on ollut vaikeaa, kun on vaan ahdistanut koko sairaalassaoloajan. Ehkä joku sairaalakammo tai hormoonit tai molemmat yhdessä sen aiheuttavat.
Nyt oli aivan ihana, kun pääsi kotiin ja oli niin rento olo.
Kerroin toiveeni nopeasta kotiutumisesta jo heti kun kirjauduin sisään synnyttämään. Kätilö kirjasi sen kirjallisena papereihinsa.
Osastolla tosin oli unohtunut raportissa kertoa seuraaville työvuorolaisille asiasta eikä kukaan ollut huomannut papereistakaan sitä. Ihmettelen, kun mitään valmisteluja ei tehty päivän aikana kotiin lähdön takia. Kun sitten kyselin iltapäivällä asiasta niin kertoivat tästä informaatio katkoksesta ja lastenlääkärikin oli jo ehtinyt lähteä. Onneksi oli kuitenkin niin mukava lääkäri, että lupasi tulla takaisin tarkistamaan meidän vauvan. Kun mitään estettä ei ollut, niin kotiinlähtölupa annettiin.
Vauva piti viedä lääkärintarkastukseen osastolle tänä aamuna eli reilun 2 vrk ikäisenä. Samalla katsottiin kätilön kanssa myös oma vointi, kohdun tilanne yms.
Mielestäni osastolla suhtautuminen asiaan vaihteli eri henkilöiden kesken. Kätilöt olivat enemmän myöntyväisiä ja lastenhoitajat vähemmän.
Edellistä lasta synnyttäessä yritin myös puhua asiasta osastolla, mutta silloin kyllä ajatus tyrmättiin täysin, enkä uskaltanut enään suutani avata. :)
Rohkeasti vaan kerrot halustasi kotitutua pikaisesti. Kannattaa kertoa jo tosiaan heti kun menet synnyttämään ja pyytää papereihinkin merkintä.
Ainahan täytyy varautua, että pikainen kotiutuminen ei jostain syystä onnistu vauvan tai äidin voinnin takia. Saattaa olla aika pienestäkin kiinni. Mutta varmaankaan kukaan ei omasta halusta haluaisi mitään riskiä ottaakaan jos lääkärin on sitä mieltä, etä on parempi olla osastolla pidempään.
Kirjoittelen synnytyskertomusta myöhemmin. Piti vaan nyt pikaisesti vastata tähän ennekuin Mianni ehtii synnyttämään. :)
Pixelina ja tyttö 2 vrk
minä taas en edes kysellyt, minusta oli ihanaa olla sairaalassa täysihoidossa 3vrk vaikka synnytys olikin helppo ja kaikki oli kunnossa. Palasin kotiin täysin " toipuneena" elikkäs minulle tuo sairaalassaolo aika oli todellista lomaa, sai syädä ja nukkua hyvin;) Ja kun esikoinen oli hyvässä hoidossa iskän ja mummujen kanssa ja kävivät katsomassa niin se oli meille paras ratkaisu.
Mutta tosiaan hattua nostan teille kaikille jotka lähdette jo seuraavana päivänä kotio! On siinä kummiskin aina vähän väsy ja paikat hellänä vaikka olis kuinka helppoa ollut synnytyksen suhteen.
Käytiin äsken ihanan aurinkoisessa syysilmassa vaunuttelemassa, molemmat nukkuivat päikkärit ja vauva nukkuu yhä. Esikoistyttö on aika nuhainen.
Rupean tässä suunnittelemaan ristiäisiä joten mukavaa torstaipäivän jatkoa teille!
Nazu ja nuppuvauva, launaitana 4vkoa
Viikon vanha söpöläinen tuossa tuhisee vieressä ja edelleenkään en ole saanut riviäkään aikaseksi tälleä puolelle *nolo*. Yritän ryhdistäytyä mahd. pian.
Ihan ekana vastaan kuitenkin MIANNIn kyssäriin (tältä puolelta sitä varmaan tulet kuitenkin lukemaan) eli meidän tyttö syntyi to klo 02.20 ja kotiin lähdettiin pe klo 12.30. Oli oma toivomukseni päästä niin pian kotiin, ja kun vauvalla oli kaikki kunnossa ja itselläni samoin, lupa irtosi. Saattaa olla, että Kätilöopiston valtava ruuhkakin edesauttoi asiaa, alunperin oli epävarmaa päästäänkö edes synnyttämään sinne (tai Naistenklinikallekaan) kun oli tupaten täynnä koko molemmat talto. Jorvia väläyteltiin, ja Tammisaarta ja Lohjaa ja Porvootakin, mutta loppujen lopuksi päästiin kuin päästiinkin Kättärille. Ja siis tosiaankin ihan suosiolla kotiin synnytystä seuraavana päivänä. Ei tarvittu mitään erityisiä perusteluja asialle, ihan oma toive riitti.
Palaan myöhemmin kertomaan enemmän meidän vauva-arjen alkamisesta. Sen voin sanoa lyhyesti että olen aivan totaalisen yllättynyt miten hyvin eka viikko on mennyt, kaikin puolin. Vauva on rauhallinen ja tyytyväinen, nukkuu yöllä jopa viisikin tuntia putkeen (esikoinen nukkui niin hyvin ekan kerran ehkä puoli vuotiaana...) syö hyvin, maitoa tulee (liikaakin) ja isosisko 2v on yllättänyt vanhempansa olemisellaan niin ettei tiedetä miten päin oltaisiin kun on niin hyvä ja onnellinen olo:)
Lillis ja pieni1vko
Pieni hetki omaa aikaa, kun mies ja esikko ovat jumpassa ja vauva nukkuu vaunuissa tuulikaapissa.
Käytiin vauvan kanssa äsken vyöhyketerapiassa, toivottavasti se auttaa! Uusi aika saatiin ensi viikolle. Terapeutin mukaan vauvan vatsavaivat johtuu jostain niskanikamasta, mikä on mennyt synnytyksessä jotenkin puristuksiin. En oikein muista mitä kaikkea terapeutti sanoi, mutta siis tämä kuulemma on yleistä nopeaan syntyneillä vauvoilla. Nyt pitää vauvaa pitää vain makuuasennossa ja välttää pystyasentoa, niin nikama ei mene puristuksiin. Sieltä jotenkin säteilee tonne masuun. Toivon niin paljon, että tää rupeisi nyt helpottamaan. Vauva ei oikein ole ollut hereillä ollessaan enää ollenkaan tyytyväinen, että joku kyllä on vialla.
Tsemppiä kaikille muillekin yövalvojille! Lohduttaa ajatus, että muitakin on yöaikaan hereillä. Meillä meni taas viime yö ihan mönkään eli ei uutta täällä suunnalla. Tietysti piti kommentoida muitten juttuja, mutta imetysdementia vaivaa pahemman kerran.
Joku mainitsi masennuksesta. Mulla tulee heti masentuneita fiiliksiä, kun yöt menevät pyllylleen. Kunnon päikkärit ja ulkoilu auttaa mulla, samoin asiasta puhuminen ja sosiaalinen elämä. Nyt on ollut sikäli helpompaa, että tästä toisesta lapsesta ei tullut sellaista idententtikriisiä kuin esikoisesta aikoinaan. Nyt on jo valmiiksi äiti ja tottunut siihen, että joku tarvii minua koko ajan. En oikeesti muista kuka tästä masiksesta kyseli, mutta tsemppiä sinulle!
Nyt pyykin laittoon. Sitä tulee ihan mielettömät määrät kun poju pissaa aina hoitoalustan päälle olevalle pyyhkeelle.
S-I ja Elmo reilut 3vk