Yrittäjien eläkeuudistus?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yrittajien-elakeuudistus-on-kuohutt…
Tässä yrittäjä ei halua maksaa eläkemaksuja yhteiseen kassaan, koska "hän haluaa itse päättää koska alkaa säästöjään käyttämään" eli haluaa jäädä eläkkeelle aikaisemmin kuin muut ja toisena syynä "jos en sattuisi eläkkeelle koskaan pääsemään, niin mulla on kuitenkin perhe ja kaksi lasta. Silloin säästöt jäisi perikuntaan ja heidän hyödykseen."
Miksi yrittäjällä pitäisi olla mahdollisuus itse päättää ja lisäksi vielä ohjata rahat perheelleen, kun eihän tavalliselle palkansaajallekaan kukaan palauta palkasta otettuja eläke / sairausvakuutusmaksuja kuoleman sattuessa eikä eläkkeellekään pääse koska haluaa ellei ole varallisuutta, jonka turvin se tehdä. Tässä jutussa myös kerrotaan, että osa alivakuuttaa itsensä, jotta tuloista suurempi osa jää taas omaan taskuun. Kyllä minäkin mielelläni luopuisin näistä pakollisista maksuista ja sijottaisin rahat itse omaan tulevaisuuden käyttööni.
Yrittäjä maksaa kaksinkertaisen verotuksen ja sen lisäksi yel-maksut jotka ovat lisäveroa. Myös toiminnan kulut tuottavat valtiolle verotuloa alvin muodossa
Esimerkki : Yrittäjä tienaa 30000€ vuodessa maksaa siitä ensin alv 24% eli 7500€ valtiolle ja vaikkapa 2500 yelliä. Sitten maksaa 20000 aivan saman veroprosentin kuin työssä käyväkin. eli saa käteen 15000 vuodessa
Työntekiä maksaisi samasta 30000 vuotuisesta työtulosta huomattavasti vähemmän veroa ja saisi käteen reilut + 20000