Rintojen kehitys
Pitääkö olla huolissaan, kun kohta 10-vuotiaalla tyttärelläni on pieni, hernemäinen patti rinnassa? Hän oli itse sen huomannut ja kertoi olevan kipeä. Kun kokeilin, niin patti tuntui myös paidan läpi. Tiedän, että rintojen kehitys voi jo hyvinkin alkaa ja usein alkaa nimenomaan toisella puolella ensin. Mutta kun lueskelin aiheesta, niin vastaan tuli enemmän kuvauksia, että koko rintarauhanen on turvonnut ja arka, turvotus muistuttaa enemmän luumun kiveä kuin hernettä. Kysymys kuuluu oikeastaan siis, alkaako sen kasvu tuollaisena pienenä pahkurana, vai alkaako kasvu heti laajemmalla alueella ? Miten on voinut unohtaa nämä kuviot vajaassa 30 vuodessa ihan täysin... Ja onhan se varmaan yksilöllistäkin.
Mutta kuulisin mielellään kokemuksia miten muiden lapsilla on rintojen kehitys alkanut?
Kommentit (7)
Siis rinnat kehittyy ihan normaalisti noin, ensin tulee siihen nännin alle sellaiset kovat patit, ne on tiivistä rintarauhaskudosta. Sitten vähitellen kun kudos leviää laajemmalle ei ole enää sellaisia selvärajaisia pahkuroita yhdessä kohtaa. Ei tarvitse olla huolissaan. (olen terveydenhoitaja)
Vierailija kirjoitti:
L''k'riin heti. Sy;p' ei kysy ik'' vaan on sattuma.
Rintarauhasen syöpä on kyllä ihan äärimmäisen harvinainen tuossa iässä. Jos olisi jotain muuta kuin normaalin rintarauhaskudoksen kehittymisen alkuvaihe, niin todennäköisesti vaaraton kysta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintarauhasen syöpä on kyllä ihan äärimmäisen harvinainen tuossa iässä. Jos olisi jotain muuta kuin normaalin rintarauhaskudoksen kehittymisen alkuvaihe, niin todennäköisesti vaaraton kysta.
Tarkistettava kuitenkin. Jo mielentauhan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistettava kuitenkin. Jo mielentauhan vuoksi.
No siis ei ole. Tällaiset tulee ihan joka tytölle. Kaikki ei toki niitä huomaa, ja hyvin hoikilla tulee paremmin esiin, mutta kaikilla ne on.
Kun rinnat alkavat kasvaa ja murrosikä lähestyy, tytöille kuuluukin tulla herneen kokoisesta luumun kokoisiksi kasvavat, tai vähän isommat patit rintoihin. Se on rintarauhanen, joka siellä alkaa kypsyä murrosikään. Tämä patti on yleensä kova ja varsinkin nuorilla se voi olla vielä tosi kipeäkin - ja se voi olla kipeä vuosia (nimimerkillä muistan sen itse ikuisesti, samoin kuin teini-ikäisen pelkoni siitä, että asia ei ole ok). Mutta se on silti ihan normaalia. Ne rauhaset on aika kovat vielä meillä aikuisillakin, mutta meillä on siinä ympärillä niin paljon pehmeää rasvaa, ettei niitä huomaa, eikä ne enää ole kipeät. Pahimmillaan se homma on juuri siinä ennen kuin rinnat alkavat näkyvästi kasvaa, tuossa just 8-12 vuoden ikäisenä. Sen jälkeen helpottaa vähitellen, mutta ei mun rinnat muuttuneet täysin kivuttomiksi varmaan ennen lukioikää.
Kiitos, ootte kovasti huojentaneet mun mieltäni! :)