Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntovelalliset! Onko teillä tällä hetkellä muita lainoja tai luottoja? Pelottaako korkojen nousu ja varaudutteko siihen jotenkin?

Vierailija
02.08.2022 |

Me otettiin puolen vuoden lyhennysvapaa, jolloin maksetaan kaikki pienemmät lainat ja luotot pois. Jää jäljelle vain asuntolaina. Kun kaikki remonttilainat ja luottokorttivelat on maksettu, me aletaan säästää 6% korkomenojen verran säästötilille varmuuden vuoksi. Korot tuskin sinne pomppaavat, mutta onpahan puskuria.

Ja myönnän: mua hirvittää. Meillä on hirveästi lainaa :(

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa kasvaa nopeasti , meillä aikoinaan nousi 7 prossaan ja viimeinen erä olisi ollut 50 000 . Silloin tajusin että lainaa pitää maksaa niin paljon kuin pystyy pois ja muusta elämästä karsimaan kaikki turha pois .

Vierailija
2/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eikö pelota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa jäljellä 14500 tasaerälyhennyksillä ja korko on niin pieni ettei sen nousulla ole mitään merkitystä. Muita lainoja ei ole.

4/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytön luottokorttia kuukausittain kyllä mutta vain maksuaikakorttina, maksan aina seuraavana eräpäivänä kaiken pois. Muita luottoja (asuntolainan lisäksi) mulla ei ole. Asuntolainaa on reilut 70.000, korkokulut on maltilliset.

Vierailija
6/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin asunnon yksin, kun puoliso opiskelee ulkomailla vielä monta vuotta. Asuntolainan lisäksi opintolainaa jäljellä n. 10 000€, ja maksan juuri luottokortista viimeiset pari sataa pois. (Käytän luottokorttia lähinnä matkustaessa.) Muita lainoja ei ole. Ostin asunnon vuosi sitten ja varauduin korkojen nousuun korkokatolla (varsinkin kun olin yksin ostamassa.) Sain neuvoteltua todella hyvän sopimuksen, joten hätää ei tule. Ja tulevaisuudessa tämän asunnon saa toivon mukaan myytyä, kun mies valmistuu ja tulee tarve vaihtaa isompaan. Korkokatto on voimassa pitkäksi aikaa. Opintolainaa lyhennän joka kk saman summan. Eläisin tuloillani ihan ok/normaali keskituloisen elämää, mutta teen kk aikana muutaman ylityö- tai keikkavuoron lisäksi. Kuukaudesaa ylimääräiset rahat säästän puskuriin, rahastoon ja eläkevakuutustilille. Lisäksi pieni osa menee matkustamiseen.

Vierailija
7/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kuin asuntolaina. Sitäkin reilusti keskivertoa vähemmän.

Vierailija
8/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuta kuin asuntolaina, sitä parille vuodelle. Olen huolissani muista asioista, kuten sähkön hinnasta.

T. Minimieläkeläinen

Vierailija
9/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta kuin asuntolaina, sitä parille vuodelle. Olen huolissani muista asioista, kuten sähkön hinnasta.

T. Minimieläkeläinen

Ja siis, 4 tonnia ja jotain on, 200 maksan kuussa, enemmän menee lämmitykseen kylmänä aikana

Vierailija
10/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan nelikymppinen pariskunta, kolme lasta.

Asuntolainaa on jäljellä noin 350 000 euroa, mökkilainaa noin 70 000 euroa, remonttilainaa asunnosta noin 5 000 euroa. Autolainaa on jäljellä muistaakseni noin 20 000 euroa.

Meillä on ihan ok tulot (muutenhan ei oltaisi edes saatu lainaa), mutta kyllä nämä kaiken kallistumiset ja asuntolainojen korkomenot hirvittävät. Jos 12kk euribor nousee kahteen prosenttiin ja bensa, sähkö ja eläminen kallistuu tai on edes yhtä kallista kuin nyt, maksetaan kuussa 800-1000 euroa enemmän ihan vain korkoina ja nousseina kuluina kuin esim. vuosi sitten. Pärjätään, mutta se on sitten kaikesta kulutuksesta pois. Mitenhän ravintolat ja kulttuurielämä tulee pärjäämään?

Vierailija
11/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pelottaa. Aslainaa on yli 43000 vielä. Yksin vastuussa. Ja velkajärjestelylainoja vielä yli 3000 jäljellä. Samoin elatusmaksuakin pitää maksaa vielä ainakin 8 kk. Pelottavaa.

Vierailija
12/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan nelikymppinen pariskunta, kolme lasta.

Asuntolainaa on jäljellä noin 350 000 euroa, mökkilainaa noin 70 000 euroa, remonttilainaa asunnosta noin 5 000 euroa. Autolainaa on jäljellä muistaakseni noin 20 000 euroa.

Meillä on ihan ok tulot (muutenhan ei oltaisi edes saatu lainaa), mutta kyllä nämä kaiken kallistumiset ja asuntolainojen korkomenot hirvittävät. Jos 12kk euribor nousee kahteen prosenttiin ja bensa, sähkö ja eläminen kallistuu tai on edes yhtä kallista kuin nyt, maksetaan kuussa 800-1000 euroa enemmän ihan vain korkoina ja nousseina kuluina kuin esim. vuosi sitten. Pärjätään, mutta se on sitten kaikesta kulutuksesta pois. Mitenhän ravintolat ja kulttuurielämä tulee pärjäämään?

En ikinä uskaltaisi ottaa noin paljon lainaa. Ilmeisesti moni kuitenkin uskaltaa. Oikeastaan ainoa mihin edes ottaisin lainaa (ja olen ottanutkin) on asunto. Siihenkin paljon vähemmän kuin 350 000. Haluan nukkua yöni rauhassa ilman rahahuolia ja ajattelen että mitä vaan odottamatonta voi tapahtua, minkä vuoksi oma maksukyky ei välttämättä säily samalla tasolla kuin lainanottohetkellä. Korkojen noususta puhumattakaan. Niinpä esim. auto on ostettu ns. käteisellä, eli on sellainen mihin rahat sillä hetkellä riitti ja toisaalta minkä raaskin ostaa. Olisin voinut ostaa n. 25000 maksavan auton, mutta tuntui turhan kalliilta omiin ajomääriin nähden, joten ostin puolta halvemman.

Vierailija
13/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain asuntovelkaa. Ei pelota, 90 luvun lama-aikaan maksoimme korkoa 16%

Vierailija
14/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yksi muutaman tonnin laina. Se maksetaan aikatalun mukaan. Jos jotain ihan hirveää tässä tapahtuu, niin tätini on luvannut lainata tuon muutaman tonnin että saadaan laina pois.

Vierailija
15/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vaan nälvimään että meilläpäs ei oo enää yhtään asuntolainaa eikä mitään muitakaan lainoja, viimeinen erä maksettiin kesäkuussa 👅

40-v ollaan molemmat. 350 000 reilu kymmenessä vuodessa ja nyt se on oma.

Tiedän oon ärsyttävä, meen pois👋

Vierailija
16/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Ainakin mun pankki teki jo asuntolainaa myöntäessään 6% koron stressitestin eli mun tuloilla vielä selviää tuollaisestakin lainannoususta. Toki palkkakin noussut parilla tonnilla kuussa sen jälkeen.

Vierailija
17/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo varautunut 6% korkoon. Jos menee yli tuon pitkäksi aikaa, täytyy salkkua myydä.

Vierailija
18/18 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sijoitusasunto ei muita velkoja,sen kanssa ei ongelmaa