Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hitaammalla ajamisella säästät

Vierailija
02.08.2022 |

Ajelin pitempää matkaa 80km/h ja 120km/h tarkkaillen samalla auton ajotietokonetta. 80km/h nopeudella auto kulutti 5.4 l/100km ja 120km nopeudella 6.5 l/100km. Voi siis säästää yli litran sadalla kilometrilla kun ajaa hiljempaa. Tietysti jokainen laittaa ajalle oman hintansa mutta jos ei ole kiire mihinkään niin kannattaa ajella mielummin kahdeksaa kymppiä. Autona oli pikkuturbo eli isommilla autoilla on varmasti vielä isompi säästö.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi säästää, ja 500 muuta autoilijaa kuluttaa entistä enemmän polttoainetta syntyvän vietäriliikkeen, ohitusten yms. vaatimien ylimääräisten kiihdytysten myötä.

Vierailija
42/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työmatka on lähes kokonaan moottoritiellä ajoa n. 20 minuutta. Olen pudottanut nopeuteni 120->100. Olen huomannut, että moni muukin on pidottanut nopeuksiaan. Ei haittaa ketään, kun nopeammin ajavat pääsevät ohituskaistaa käyttäen ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi säästää, ja 500 muuta autoilijaa kuluttaa entistä enemmän polttoainetta syntyvän vietäriliikkeen, ohitusten yms. vaatimien ylimääräisten kiihdytysten myötä.

Kyllä ne kaikki muutkin 500 säästäisi jos eivät olisi aivottomia.

Vierailija
44/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tm on noita testannut ja tuntuu kyllä erityisen pieneltä tuo AP:n auton kulutus. Ihan pari poimintaa:

Suomalaisten peruskulkine: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI:  7,5 l/100km

Pikkuauto : Ford Fiesta 1,25: 8,4l/100km

Pikkuauto: Suzuki Splash 1.0: 8,4l/100km

En nopealla etsimisellä löytänyt yhtään bensa-autoa, joka menisi alle 7 litralla moottoritievauhdissa.

Verrokkina perus kauppamiehen diesel

Audi A4 2.0 TDI: 6,3l/100km

Vierailija
45/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                                     

x                    Kiire on asennevamma.                  x

x                                                                                 x

x                                                                                 x

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Vierailija
46/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tm on noita testannut ja tuntuu kyllä erityisen pieneltä tuo AP:n auton kulutus. Ihan pari poimintaa:

En nopealla etsimisellä löytänyt yhtään bensa-autoa, joka menisi alle 7 litralla moottoritievauhdissa.

Polttoaine on halpaa; siitähän nuo kulutuslukemat ainoastaan kertovat.

Vierailija
47/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 km tunnissa saisi olla maksiminopeus kaikilla teillä.

Vierailija
48/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työmatka on lähes kokonaan moottoritiellä ajoa n. 20 minuutta. Olen pudottanut nopeuteni 120->100. Olen huomannut, että moni muukin on pidottanut nopeuksiaan. Ei haittaa ketään, kun nopeammin ajavat pääsevät ohituskaistaa käyttäen ohi.

Mä olen pudottanut nopeuden jo ennen tätä sotaa kauan sitten 90km.

Vierailija
49/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopeammalla ajamisella säästät aikaa!

Sillä ajalla ei voi ostaa mitään. Työttömillä olisi varmasti myydä sinulle jouto aikaa.

Vierailija
50/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää keskinopeuden mittaama kameroita räpsymään ahkerasti niin loppuu Audi kuskienkin kiire.

Vierailija
51/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 km tunnissa saisi olla maksiminopeus kaikilla teillä.

T. Autoton

Vierailija
52/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sähköauto kuluttaa 100 km/h vauhdissa n. 16 kWh/100km. Nopeuden nosto 120 nostaa kulutusta reilusti jonnekin 20-21 kWh/100km. Eli jos satasta pääsee akullisella n. 400 km, niin tuo pieni nopeuden nosto tiputtaa kantaman sinne 300 km hujakoille.

Vierailija
53/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.autotalli.com/artikkeli/automaatti-kannattaa---koeajossa-hy…

Vierailija
54/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä parasta, saat viivytettyä muiden ihmisten matkaa, vedettyä perässä pitkää letkaa, aiheutettua täysin turhia ohituksia ja ajan kuluksi vielä liikennekasvatettua "perässä roikkujia" käsimerkein, ruiskimalla vettä ja tekemällä äkkijärrutuksia. Sinullahan on aikaa tällaiseen, kun ei ole silleen kiire mihinkään. Eläkkeellä ei tarvitse hötkyillä. Lapset on muuttaneet kotoa. Mikäs tässä on körötellessä ja maisemia ihaillessa.

Bensaakin säästyy se puoli litraa ja onhan se tosi turvallistakin.

Opettele ajamaan ja ohittamaan, niin ei tarvi roikkua perässä.

Itse ajan rekkaa ja kyllä ärsyttää nämä 70 km/h bensansäästelijät. Ajoaika on rajallinen ja kuorma pitää saada määränpäähän. Antaisitte edes tietä takanatulijoille jos on pitkä letka perässä eikä kiirettä mihinkään.

Vierailija
55/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ajan vakkarin mukaan, mutta ihmettelen näitä, joilla menee hermot jonkun papan takia jossain rauhallsiella alueella. Miten selviätte vilkkaalla alueella, jossa kulkee paljon rekkoja ja ohituskaistoja on vähän? Mä olen joutunut joskus rekan takia ajamaan 100 km/h alueella yli 100 km, kun ohituskaistaa ei ole ollut ja vastaantulijoita on paljon.. Sitten vaikka jostain rekasta pääsee ohi, muutaman kilometrin ajon kuluttua on toinen edessä. Kasitie, jota yhteen aikaan jouduin paljon ajamaan, ainakin,on tämmöinen joiltain paikoin, jos ruuhka-aikaan joutuu ajamaan. Ohituskaistoja on lisätty, mutta ei vielä tarpeeksi.  

No nyt tuli kirjoitettua mitä sattuu kun oli häiriötä. Siis joutunut ajamaan reilusti alle 100 km/h eikä yli, satasen alueella, kun rekkoja on paljon. Yhdestä  henkilöautosta nyt pääsee ohi. Pahimpia ovat ne rekan perässä lähes takapuskurissa roikkujat, jotka tekevät ohittamisesta vaarallista, paljon pahempia kuin hitaat satunnaiset kuskit.  

Niin, kun siellä on rekoissa rajoittimet.

Kysyin tutulta kuskilta, että mihinkä olet asettanut sen, niin sanoko se 87 vai 89.

Tää oli muutama vuosi sitten. Nyt kun hän yrittäjänä yrittää minimoida kuluja, niin se voi olla asetettuna johonkin muuhun kohtaan.