Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hitaammalla ajamisella säästät

Vierailija
02.08.2022 |

Ajelin pitempää matkaa 80km/h ja 120km/h tarkkaillen samalla auton ajotietokonetta. 80km/h nopeudella auto kulutti 5.4 l/100km ja 120km nopeudella 6.5 l/100km. Voi siis säästää yli litran sadalla kilometrilla kun ajaa hiljempaa. Tietysti jokainen laittaa ajalle oman hintansa mutta jos ei ole kiire mihinkään niin kannattaa ajella mielummin kahdeksaa kymppiä. Autona oli pikkuturbo eli isommilla autoilla on varmasti vielä isompi säästö.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on totta. 1970-luvun energikriisin aikoihin kattonopeuksia laskettiin. Oma kokemus on se, että ajoin hyvin varovasti lähimmälle huoltoasemalle silloin, kun tankki oli melkein tyhjä.

Vierailija
2/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on virtaviivainen auto. Katumaasturilla tuo ero olisi jopa pari litraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se näin on. Itse olen sitä mieltä että nopeusrajoituksia voitaisiin hyvin laskea. Sillä olisi merkittäviä hyötyjä myös ympäristölle. Ihmettelen että sitä ei ole vielä nostettu esille missään.

Itse olen sekä laskenut moottoritiellä ajamaani nopeutta että pääosin korvannut kaupunkiajon polkupyörällä. Käyn enää kerran viikossa hakemassa viikon ruoat isosta marketista Siinä säästän varmasti vielä enemmän.

Vierailija
4/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen pudottanut ajonopeuttani 100->80 km/h tunnissa. Jätän kuitenkin merkittävän etäisyyden esim raskaaseen ajoneuvoon jotta kiireisimmät pääsevät selkeästi ja turvallisesti ohi. Ohitushan ei enää ole nykyajan autoilla temppu eikä mikään. Olen myös huomannut muiden laskeneen ajonopeuksiaan ja korostunee nimenomaan työmatkaliikenteessä. Perjantai- ja sunnuntai-illan mökkiliikkujat ajavat kuitenkin sen maksimin ja ylikin.

Työmatka-ajossa säästän viikossa 10 euroa tuolla tavalla pienelläkin autolla.

Vierailija
5/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se näin on. Itse olen sitä mieltä että nopeusrajoituksia voitaisiin hyvin laskea. Sillä olisi merkittäviä hyötyjä myös ympäristölle. Ihmettelen että sitä ei ole vielä nostettu esille missään.

Itse olen sekä laskenut moottoritiellä ajamaani nopeutta että pääosin korvannut kaupunkiajon polkupyörällä. Käyn enää kerran viikossa hakemassa viikon ruoat isosta marketista Siinä säästän varmasti vielä enemmän.

Moottoriteiden lisäksi samaan suuntaan menee vanhat kantatiet, joissa on alempi rajoitus, yleensä 80. Hosujat suosii moottoriteitä ja minä ajelen lähes tyhjiä kantateitä, ilman kiirettä. On aikaa katsella maisemia ja nauttia matkasta. Kohde, mihin mennään, on aina tärkeä ja kun ajaa rauhallisesti, matka ei stressaa. Suosittelen käyttämään vähemmän hermoja rassaavia teitä.

Vierailija
6/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 -> 80 en huomannut merkittävää eroa. 4.0l -> 3.8l. Vaikutusta kyllä, mutta ei merkittävästi. 120 vie jo sitten 5l ja ylikin. Tosin ei täällä päin semmosia nopeuksia voi missään ajella laillisesti.

Vierailija
7/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 -> 80 en huomannut merkittävää eroa. 4.0l -> 3.8l. Vaikutusta kyllä, mutta ei merkittävästi. 120 vie jo sitten 5l ja ylikin. Tosin ei täällä päin semmosia nopeuksia voi missään ajella laillisesti.

Minun kolmepyttyisessä kiesissä se oli merkittävä, tämä siis pelkästään ajotietokoneen näyttämänä. Mutta sekin todistaa sitä että poikkean tankilla harvempaan ja tankillisella ajettu matka on selkeästi suurempi.

Vierailija
8/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudon vähän autonne kuluttavat, oma vie jo satasta ajellen noin7-8 l/100 ja kun laskee 70:iin, niin kulutus on alle 5l/100km.

Vierailija
9/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä parasta, saat viivytettyä muiden ihmisten matkaa, vedettyä perässä pitkää letkaa, aiheutettua täysin turhia ohituksia ja ajan kuluksi vielä liikennekasvatettua "perässä roikkujia" käsimerkein, ruiskimalla vettä ja tekemällä äkkijärrutuksia. Sinullahan on aikaa tällaiseen, kun ei ole silleen kiire mihinkään. Eläkkeellä ei tarvitse hötkyillä. Lapset on muuttaneet kotoa. Mikäs tässä on körötellessä ja maisemia ihaillessa.

Bensaakin säästyy se puoli litraa ja onhan se tosi turvallistakin.

Vierailija
10/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajan vakkarin mukaan, mutta ihmettelen näitä, joilla menee hermot jonkun papan takia jossain rauhallsiella alueella. Miten selviätte vilkkaalla alueella, jossa kulkee paljon rekkoja ja ohituskaistoja on vähän? Mä olen joutunut joskus rekan takia ajamaan 100 km/h alueella yli 100 km, kun ohituskaistaa ei ole ollut ja vastaantulijoita on paljon.. Sitten vaikka jostain rekasta pääsee ohi, muutaman kilometrin ajon kuluttua on toinen edessä. Kasitie, jota yhteen aikaan jouduin paljon ajamaan, ainakin,on tämmöinen joiltain paikoin, jos ruuhka-aikaan joutuu ajamaan. Ohituskaistoja on lisätty, mutta ei vielä tarpeeksi.  

Vierailija
11/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että työmatkaan voisi käyttää entistä enemmän aikaa? Meillä joillain on muutakin elämää kuin se töissä käynti.

Vierailija
12/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajan vakkarin mukaan, mutta ihmettelen näitä, joilla menee hermot jonkun papan takia jossain rauhallsiella alueella. Miten selviätte vilkkaalla alueella, jossa kulkee paljon rekkoja ja ohituskaistoja on vähän? Mä olen joutunut joskus rekan takia ajamaan 100 km/h alueella yli 100 km, kun ohituskaistaa ei ole ollut ja vastaantulijoita on paljon.. Sitten vaikka jostain rekasta pääsee ohi, muutaman kilometrin ajon kuluttua on toinen edessä. Kasitie, jota yhteen aikaan jouduin paljon ajamaan, ainakin,on tämmöinen joiltain paikoin, jos ruuhka-aikaan joutuu ajamaan. Ohituskaistoja on lisätty, mutta ei vielä tarpeeksi.  

No nyt tuli kirjoitettua mitä sattuu kun oli häiriötä. Siis joutunut ajamaan reilusti alle 100 km/h eikä yli, satasen alueella, kun rekkoja on paljon. Yhdestä  henkilöautosta nyt pääsee ohi. Pahimpia ovat ne rekan perässä lähes takapuskurissa roikkujat, jotka tekevät ohittamisesta vaarallista, paljon pahempia kuin hitaat satunnaiset kuskit.  

Vierailija
13/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on oikeasti harhaa. Kun ajat nopeammin, olet nopeammin perillä eikä polttoainetta ehdi kulua niin paljon.

Todellisuudessa bensaa menee aina noin kuusi litraa sadalla kilometrillä teki mitä tahansa.

Vierailija
14/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudon vähän autonne kuluttavat, oma vie jo satasta ajellen noin7-8 l/100 ja kun laskee 70:iin, niin kulutus on alle 5l/100km.

Diesel farmari, ajo rajoitusten mukaan, pitkillä matkoilla alle 4 l/100 km. 1,6 litran kone.  Itsekin ihmeteltiin, mutta kai mun ja miehen ajotapa on taloudellinen jollain tapaa. 

Vierailija
15/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on oikeasti harhaa. Kun ajat nopeammin, olet nopeammin perillä eikä polttoainetta ehdi kulua niin paljon.

Todellisuudessa bensaa menee aina noin kuusi litraa sadalla kilometrillä teki mitä tahansa.

Tämä olisi sinänsä loogista mutta miten tää selittää sen että ajotietokoneen näyttämät jäljellä olevalla bensalla menevät kilometrit nousee kun laskee nopeutta?

Siis jos ajan satasta, auton mukaan pääsen jäljellä olevalla bensalla vaikka 150 kilsaa. Tiputan nopeuden 80 kilsaan tunnissa niin muutamassa minuutissa ajotietokone sanookin että bensalla pääsee 180 kilsaa.

Vierailija
16/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että työmatkaan voisi käyttää entistä enemmän aikaa? Meillä joillain on muutakin elämää kuin se töissä käynti.

Niinpä. Työmatka nopeusrajoitusten mukaan ajettuna vie tunnin. MUTTA. Kun on näitä hitaan ajon sankareita, on pakko lähteä puoli tuntia aikaisemmin varmuuden vuoksi. Työt alkaa juuri tasan eikä voi myöhästyä. Puolen tunnin aikaistus aiheuttaa, että lapset pitää viedä päiväkotiin puoli tuntia aiemmin. Siis herättää. Joka saakelin aamu. Sinun takiasi. Kotiinpäin aiheutat sen, että lapset on laitoksessa 30 min pitempään. Joka päivä. 

Mutta sinulla ei ole kiire. Ei muista niin väliä. Pääasia, että sinä säästät.

Vierailija
17/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko Saksan autobahnilla on nopeus pudotettu 8 kymppiin.

Aika järjetöntä että siellä saa ajaa kovaa ja tuhlata järjettömästi polttoainetta.

Vierailija
18/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuautossa joku 130km/h saattaa olla jo moottorin 80-90% suoritus käytössä, tällöin kulutus kasvaa merkittävästi, vaikka auto muutoin olisikin taloudellisempi

Vierailija
19/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkisellä moottoriteillä kulutus kasvoi 1.5 litraa satasella kun käytti vakionopeudensäädintä

Vierailija
20/55 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän opetettiin ainakin minulle jo autokoulussa aikanaan. Mitä uutta tietoa tässä siis on?