Hitaammalla ajamisella säästät
Ajelin pitempää matkaa 80km/h ja 120km/h tarkkaillen samalla auton ajotietokonetta. 80km/h nopeudella auto kulutti 5.4 l/100km ja 120km nopeudella 6.5 l/100km. Voi siis säästää yli litran sadalla kilometrilla kun ajaa hiljempaa. Tietysti jokainen laittaa ajalle oman hintansa mutta jos ei ole kiire mihinkään niin kannattaa ajella mielummin kahdeksaa kymppiä. Autona oli pikkuturbo eli isommilla autoilla on varmasti vielä isompi säästö.
Kommentit (55)
Ajelin joskus kesäyönä tasakaasulla porukoille, sillä säästi eniten. Tosin mäet mentiin sit 60 ja alamäet reilusti kovempaa joten ei ehkä kovin käytännöllistä ja ainakaan jos on muita autoilijoita
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen pudottanut ajonopeuttani 100->80 km/h tunnissa. Jätän kuitenkin merkittävän etäisyyden esim raskaaseen ajoneuvoon jotta kiireisimmät pääsevät selkeästi ja turvallisesti ohi. Ohitushan ei enää ole nykyajan autoilla temppu eikä mikään. Olen myös huomannut muiden laskeneen ajonopeuksiaan ja korostunee nimenomaan työmatkaliikenteessä. Perjantai- ja sunnuntai-illan mökkiliikkujat ajavat kuitenkin sen maksimin ja ylikin.
Työmatka-ajossa säästän viikossa 10 euroa tuolla tavalla pienelläkin autolla.
Onko 10 e tuon jurnuttamisen arvoinen ? Aika kuluu enemmän. Itse keksin sille ajalle muuta käyttöä, kuin jurnuttaa tien päällä
Mitä enemmän ajaa kuukaudessa niin sitä enemmän säästää kun ajaa hiljempaa matkat. Omat matkani on noin 2000 kilometria kuussa ja säästyneellä rahalla ostan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen pudottanut ajonopeuttani 100->80 km/h tunnissa. Jätän kuitenkin merkittävän etäisyyden esim raskaaseen ajoneuvoon jotta kiireisimmät pääsevät selkeästi ja turvallisesti ohi. Ohitushan ei enää ole nykyajan autoilla temppu eikä mikään. Olen myös huomannut muiden laskeneen ajonopeuksiaan ja korostunee nimenomaan työmatkaliikenteessä. Perjantai- ja sunnuntai-illan mökkiliikkujat ajavat kuitenkin sen maksimin ja ylikin.
Työmatka-ajossa säästän viikossa 10 euroa tuolla tavalla pienelläkin autolla.Onko 10 e tuon jurnuttamisen arvoinen ? Aika kuluu enemmän. Itse keksin sille ajalle muuta käyttöä, kuin jurnuttaa tien päällä
10 euroa viikossa, viisi tonnia kymmenessä vuodessa. Pennissä on miljoonan alku sanoi jo mummo ainakaan.
Ajan nopeusrajoitusten mukaan. Autoni kuluttaa 4,7-5 litraa/100km. Olen seurannut kulutusta koko ajan, ei tarvetta muuttaa ajotapaani. En aja kaupungissa vaan kuljen pyörällä/kävellen/bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä parasta, saat viivytettyä muiden ihmisten matkaa, vedettyä perässä pitkää letkaa, aiheutettua täysin turhia ohituksia ja ajan kuluksi vielä liikennekasvatettua "perässä roikkujia" käsimerkein, ruiskimalla vettä ja tekemällä äkkijärrutuksia. Sinullahan on aikaa tällaiseen, kun ei ole silleen kiire mihinkään. Eläkkeellä ei tarvitse hötkyillä. Lapset on muuttaneet kotoa. Mikäs tässä on körötellessä ja maisemia ihaillessa.
Bensaakin säästyy se puoli litraa ja onhan se tosi turvallistakin.
Turvallista, ennenkaikkea!
- Kuinka ulkonevat puolisosi sisemmät häpyhuulet muuten ovat? Ulkonevat vai viivapillu? Millaisesta vulvasta rattiraivoaja kiihottuu?
Ajattele, miten paljon säästäisit, jos et ajaisi ollenkaan.
nössöt ajelee hiljaa ja on teiden tukkona,menkää helvettiin mun eestä ituhippi nössöt
Vierailija kirjoitti:
nössöt ajelee hiljaa ja on teiden tukkona,menkää helvettiin mun eestä ituhippi nössöt
Millaista rajakkipillua sä tykkäät nussia?
Vierailija kirjoitti:
Intohimoinen työmatkapyöräilijä Jussi H-A on kasvissyöjä.
Nopeammalla ajamisella säästät aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Nopeammalla ajamisella säästät aikaa!
Hyvä, jos milffi odottaa pillu märkänä. Kunnon äijä ei hippien takia viivyttele kun on kiire nussimaan!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se näin on. Itse olen sitä mieltä että nopeusrajoituksia voitaisiin hyvin laskea. Sillä olisi merkittäviä hyötyjä myös ympäristölle. Ihmettelen että sitä ei ole vielä nostettu esille missään.
Itse olen sekä laskenut moottoritiellä ajamaani nopeutta että pääosin korvannut kaupunkiajon polkupyörällä. Käyn enää kerran viikossa hakemassa viikon ruoat isosta marketista Siinä säästän varmasti vielä enemmän.
Kyllä tästä on keskustelut yhtenä keinona hiilidioksidipäästöjen alentamisesksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä parasta, saat viivytettyä muiden ihmisten matkaa, vedettyä perässä pitkää letkaa, aiheutettua täysin turhia ohituksia ja ajan kuluksi vielä liikennekasvatettua "perässä roikkujia" käsimerkein, ruiskimalla vettä ja tekemällä äkkijärrutuksia. Sinullahan on aikaa tällaiseen, kun ei ole silleen kiire mihinkään. Eläkkeellä ei tarvitse hötkyillä. Lapset on muuttaneet kotoa. Mikäs tässä on körötellessä ja maisemia ihaillessa.
Bensaakin säästyy se puoli litraa ja onhan se tosi turvallistakin.
Opettele ajamaan ja ohittamaan, niin ei tarvi roikkua perässä.
Helpoin ja turvallisin tapa säästää on ennakoiva ajo. Sen voi toteuttaa kaikissa nopeuksissa. Itse en hidastele vaan ajan tasaisesti ja ennakoivasti. Kiihdytykset ja jarrutukset vähenevät. Yksi ennakoivan ajon peruspilareita on riittävä turvaväli.
Tänään sattumalta juttua myös IS:ssä:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on virtaviivainen auto. Katumaasturilla tuo ero olisi jopa pari litraa.
Totta. Ostin tuollaisen tila-automallin hybridin. Litra säästyy kun pudottaa 120-> 100 (todellista nopeutta, ei mittari). Noita satasta ajavia näyttää ihan letkassa menevän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se näin on. Itse olen sitä mieltä että nopeusrajoituksia voitaisiin hyvin laskea. Sillä olisi merkittäviä hyötyjä myös ympäristölle. Ihmettelen että sitä ei ole vielä nostettu esille missään.
Itse olen sekä laskenut moottoritiellä ajamaani nopeutta että pääosin korvannut kaupunkiajon polkupyörällä. Käyn enää kerran viikossa hakemassa viikon ruoat isosta marketista Siinä säästän varmasti vielä enemmän.
Niin että työmatkaan voisi käyttää entistä enemmän aikaa? Meillä joillain on muutakin elämää kuin se töissä käynti.
Työmatkat pitäisi laskea työajaksi niin ei haittaisi vaikka menisi kaksi tuntia yhteen suuntaan.
Man sölar redan nu i trafiken i Finland. Gör inte saken värre.
Pudotetaan maksiminopeus 80 km/h moottoriteillä ja maanteillä 60 km/h. Turvallisempaa, taloudellisempaa ja ilmastoystävällisempää.
Eikös se ole joku 70-80 km/h vauhti hyötysuhteeltaan paras autolla kuin autolla?