lapsen kanssa päivät, illat&yöt tenttkirjoja lukiessa
Olen juuri palannut yliopisto-opintojen pariin vuoden äitiysloman jälkeen. Olen ajatellut hoitaa tyttöämme kotona ja lukea tentteihin iltaisin. Motivaatio opiskeluun on kova, mutta oma jaksaminen hirvittää. Tyttöä en kuitenkaan millään haluaisin hoitoon viedä joten ajattelin katsoa kuinka jaksan opiskella. Onko muita samassa tilanteessa olevia? Kuinka olette jaksaneet hoitaa lasta kotona ja samalla opiskella? Kuulisin mielelläni kokemuksia sekä hyviä vinkkejä tehokkaaseen ajankäyttöön :)
Kommentit (5)
La ja su aaamut (tai ne aamut jolloin puolisosi on kotona) ovat hyvää opisekeluaikaa: aamuisin jaksaa yleensä itse parhaiten eikä tarvitse lasten hoidosta huolehtia kun puoliso hoitaa. Väestöliiton lastenhoitajat ovat hiukka kalliita, mutta kyllä kotihoidon tuesta vielä jää jäljelle, vaikka väestöliiton hoitajan ottaisi silloin silloin tällöin (minimiaika 4 h jona aikana tulee varmasti opiskeltua tehokkaasti kun tietää, että hoito maksaa ja että lapsi on hyvissä käsissä omassa kodissaan tai vaikkapa ulkoilmessa hoitajan kanssa). 1 v täyttäville lapsille myös puistotädit on hyvä vaihtoehto, yliopiston lapsiparkkiinkin voi jo pienen jättää ja mennä vaikka siksi aikaa lukemaan kirjastoon/yliopiston koneelle gradua kirjoittamaan. Lapsiparkki on halpa mutta pitää varata jo hyvin ajoissa etukäteen. Sukulaisia ja tuttujakin voisi yrittää saada satunnaisesti hoitamaan pariksi tunniksi kun itse pitää kunnon " lukutalkoot" . Tsemppiä opintoihin!
tulipas paljon kirjoitusvirheitä...kovassa kiireessä kun kirjoitin.
Kuulostaa kyllä NIIN tutulta vaikka kovin hämärät ovat enää muistikuvat tuosta ajasta. Itselläni 2 lasta 2 vuoden ikäerolla yliopisto-opintojen aikana. Valmistuin kuitenkin muiden mukana 5 vuodessa. Enpä oikein muita vinkkejä osaa antaa kuin ne omat kokemukset eli tentteihin muistan ainakin lukeneeni päiväuniaikaan ja iltaisin lasten mentyä nukkumaan. Gradun tekemisessä auttoi se, että tein sen parin kanssa, jolloin ei voinut jäädä laiskottelemaan, vaan tsemppasimme toisiamme;) Teimme sitä yhdessä ja erikseen, varsinaiset empiiriset mittaukset teimme kun odotin toista lastamme, jolloin esikoinen oli hetken aikaa 10 päivää kuussa hoidossa. Olin muuten kuulemma aika veikeä näky, kun ison mahani kanssa raahasin videokuvausvehkeitä ympäri kaupunkia ja puuskutin;) Lasten päiväuniajat hyödynsimme tietysti myös tehokkaasti.
Eli tsemppiä ja voimia kaikille opiskelujen ja lasten kanssa ahertaville, kyllä se kova työ vielä palkitaan!
Hattara
Itse tein toista tutkintoani esikoisen vauva-aikana. Vauvan kanssa opiskelu on tietysti helpompaa kuin isompien lasten. Vauvan nukkuessa hoitui hyvin esseiden kirjoitus ja tentteihin lukeminen. Tein myös gradun äitiyslomalla. Välillä vauva oli mukana luennoillakin ja harkoissa. Ekan kerran otin vauvan mukaan luennolle, kun hän oli 6vk ikäinen. Lisäksi käytin tehokkaasti lapsiparkin palveluita. Nyt kun itsellä on kaksi lasta niin en millään pystyisi enää opiskelemaan. Kahden kanssa ei yksinkertaisesti ole mitään saumoja omille puuhille, varsinkaan päiväsaikaan. Joka tapauksessa silloin, kun opiskelee niin kannattaa tehdä se tehokkaasti. Tiskejä ja siivoomista voi hoitaa muillonkin....
T. Heijastusko
Itsekin olen äitiysloman loppupuolella ja samalla yritän kovasti saada opintoja valmiiksi. Hitaasti sujuu. Olen yrittänyt tehdä niin, että kun vauva menee päiväunille niin ei kun gradua vääntämään ja välillä vauvan ollessa valveilla yritän vähän lukea jotain tenttikirjaa, joka ei vaadi niin intensiivistä keskittymistä.
Aika haasteellista kyllä tämä opintojen ja äitiyden yhteensovittaminen. Toisaalta ei huvittaisi laittaa poikaa hoitoonkaan ja sitten taas pitäisi mennä töihin jotta saisi rahat elantoon, joten eipä silloinkaan jäisi aikaa opiskeluun.
Illalla opiskelussa taas on se huono puoli, että se olisi just sitä ainoaa aikaa miehen kanssa. Mutta yrittää pitää. Tsemppiä myös siulle!