Valmistuin työttömäksi. :( Mikä ala työllistäisi ainakin melkein 100 % varmasti?
Valmistuin noin vuosi sitten yliopistosta, enkä ole saanut päivääkään oman alan töitä tai edes sellaista työtä, jossa vaaditaan soveltavaa tutkintoa. Ihan oman alan töitä on vähän tarjolla ja ne ovat usein 3-6kk määräaikaisia sijaisuuksia, joiden perässä muuttaminen olisi taloudellisista ja käytännön syistä vaikeaa. Yli 6kk määräaikaisuuksia ja vakkaripaikkoja olen hakenut myös muilta paikkakunnilta, mutta tuloksetta. Työpaikan saaminen tuntuu olevan tuurista ja suhteista kiinni. Niitä on sinällään haussa, mutta melkein aina odotetaan aiempaa työkokemusta ja aina kysellään suosittelijoita. Aivan kuin julkisen puolen työpaikkoihin olisi jo valmiiksi mietittynä joku talon sisältä.
Toista vuotta en tällaista pelleilyä jaksa, joten ajatuksena on ollut opiskella uusi tutkinto. Mitä sellaisia tutkintoja on, jotka työllistävät käytännössä 100% varmuudella ja joissa palkka on vähintään 2000e/kk?
Hoitoala ja liiketalouden tradenomin tutkinto kiinnostavat tällä hetkellä ehkä eniten, mutta mietin jos tämän aloituksen kautta saisin jotain tuoreita ideoita. Olen käynyt kaupunkini ammattikoulujen ja ammattikorkeakoulun tarjontaa läpi ja ongelmana on runsauden lisäksi se, että melkein alasta kuin alasta on ristiriitaista tietoa niin palkan kuin työllistymisenkin suhteen. En kertakaikkiaan halua kokea toista kertaa tätä samaa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
It-alalla on valtava pula, palkat ovat nousseet ja sinne pääsee lyhyellä koulutuksella, esim ohjemoijaksi.
Pula on kokeneista senioreista, mutta jostainhan se on alettava. Ohjelmoijaksi nimenomaan ei kyllä junnuja kovin monessa paikassa ehkä kaivata, mutta toisaalta välineet kehittyy paljon ns. lowcode-suuntaan eli sitä hardcoreohjelmointiosaamista ei välttämättä enää edes niin tarvita.
AW Academy, Saranen Consulting, mitähän muita. Taloustiede sivuaineena ja oletettavasti myös kielitaitoa niin ehkä tuolta esim. joku BI-konsultin ura urkenee. Kannattaa se koittaa jos kiinnostaa, liksat kuitenkin kohtuu hyvät.
Jos olet hoitoalaa harkinnut, niin amk sairaanhoitaja tai amk sosiaalialan tutkinto. Ja siitä eteenpäin traumaterapeutiksi, niistä on pulaa, toki muistakin terapeuteista. Sitä en tiedä miten paljon tuo traumaterapeuttipula helpottaa, kun niitä kyllä koulutetaan tällä hetkellä.
Ihan mielenkiinnosta, tiesitkö alasi työtilanteesta hakiessasi opiskelemaan? Minä joskus opiskelin yliopistossa sellaista generalistialaa josta olin kuullut vaikka minkälaisia myyntipuheita monipuolisista vaihtoehdoista ja enhän minä parikymppisenä mistään tietämättömänä nuorena tajunnut realiteeteista mitään kun uskoin niihin mainoslauseisiin. Opintojen aikana alkoi ahdistaa jo niin paljon, että vaihdoin alaa kesken kaiken ja kyllä kannatti. Pointti on siis se, että hirveästi on nuoria ihmisiä jotka päätyy opiskelemaan huonosti työllistävää alaa kun ei vaan ole oikeaa ymmärrystä ja tietoa asioista.
Omassa elämässäni työvoimapulaa on näkynyt seuraavissa ammateissa, joista osa on jo mainittu ylempänä:
teurastaja
lihanleikkaaja
lihatiskimyyjä
kaivinkoneenkuljettaja
lapiomies
maataloustyöntekijä
hitsaaja
pelastustyöntekijä
erityisluokanopettaja
koulupsykologi
traumaterapeutti
psykologi
puheterapeutti
toimintaterapeutti
lääkäri
Moni noista on sellaisia, että nimenomaan muuttotappiokunnissa on pulaa (esim. lääkäri), vaikka pula ei ole valtakunnallinen. Osassa taas tulijoita on, mutta ei kelvollista ammattitaitoa, eli pula on nimenomaan ammattitaitoisista tekijöistä.
Ulkomaat nykyisellä tutkinnolla. Kotimaassa henkilökohtainen avustaja ja vuokrapiika-/renki toiminta. Töitä Facessa, Torissa, Care.com:issa. Maksu ennakkoon
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, tiesitkö alasi työtilanteesta hakiessasi opiskelemaan? Minä joskus opiskelin yliopistossa sellaista generalistialaa josta olin kuullut vaikka minkälaisia myyntipuheita monipuolisista vaihtoehdoista ja enhän minä parikymppisenä mistään tietämättömänä nuorena tajunnut realiteeteista mitään kun uskoin niihin mainoslauseisiin. Opintojen aikana alkoi ahdistaa jo niin paljon, että vaihdoin alaa kesken kaiken ja kyllä kannatti. Pointti on siis se, että hirveästi on nuoria ihmisiä jotka päätyy opiskelemaan huonosti työllistävää alaa kun ei vaan ole oikeaa ymmärrystä ja tietoa asioista.
Jep, ne opintoalojen esitteet ovat täyttä huijausta. Itse opiskelin kääntäjäksi, kun esitteissä luki, että palkka on luokkaa 4 000 € kuukaudessa. No, tuohan on minulle jo aikaa sitten selvinnyt, että moinen lupaus oli ihan petturuutta ja potaskaa. Työskentelen ihan muulla alalla, ja olen lukenut tutkijoiden näkemyksiä siitä, miten meidän sukupolvi on petetty kun on ekaluokasta asti opetettu, että opiskele, niin saat varman työllisyyden ja hyvän palkan.
Petetty on kyllä, mutta en jäänyt tuleen makaamaan, vaan olen tehnyt mitä eteen on tullut, enkä ole kranttuillut. Nyt teen pääosin töitä miehen kanssa yhteisessä yrityksessä. Ja tämä on ihan mieheni ansiota, eikä yhtään niiden petettyjen lupausten ansiota, joita meillä 80-luvulla toitotettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ne opintoalojen esitteet ovat täyttä huijausta. Itse opiskelin kääntäjäksi, kun esitteissä luki, että palkka on luokkaa 4 000 € kuukaudessa. No, tuohan on minulle jo aikaa sitten selvinnyt, että moinen lupaus oli ihan petturuutta ja potaskaa. Työskentelen ihan muulla alalla, ja olen lukenut tutkijoiden näkemyksiä siitä, miten meidän sukupolvi on petetty kun on ekaluokasta asti opetettu, että opiskele, niin saat varman työllisyyden ja hyvän palkan.
Petetty on kyllä, mutta en jäänyt tuleen makaamaan, vaan olen tehnyt mitä eteen on tullut, enkä ole kranttuillut. Nyt teen pääosin töitä miehen kanssa yhteisessä yrityksessä. Ja tämä on ihan mieheni ansiota, eikä yhtään niiden petettyjen lupausten ansiota, joita meillä 80-luvulla toitotettiin.
Tää on kyllä täysin edesvastuutonta ja väärin miten paljon nuoria ihmisiä voidaan johtaa harhaan. Ja sitten vielä yritetään tehdä alan vaihtaminen mahdollisimman hankalaksi, kerralla pitäisi osata valita oikein.
jos haluat työllistyä omalle alallesi, luulen että avainasemassa on se, että otat aluksi jonkun 3 kk työsuhteen joltain toiselta paikkakunnalta, jos sellaisia kerran on tarjolla. voi olla kyllä mahdollista järjestää asuminen jotain kautta. esim. asut jossain hostellissa viikot sen ajan mitä olet töissä. tai vuokraat airbnb-asunnon. tai otat opiskelijasolun kolmeksi kuukaudeksi. jotain tuontyyppisiä uhrauksia voi vaatia se, että saat töitä omalta alaltasi. itse lähtisin tuota kautta hakemaan töitä nyt aluksi, vasta sitten jos ei mitään irtoa, miettisin muita vaihtoehtoja. olet kuitenkin opiskellut monta vuotta, ja tuossa vaiheessa on vielä mahdollista saada oman alan töitä.
sitten sote-alalta voi myöhemmin miettiä vaihtoehtoja ihan sen mukaan, mikä tuntuu omimmalta. esim. bioanalyytikoille on töitä, koulutus kestää 3,5 vuotta. sairaanhoitajillekin on hyvin töitä, olisiko esim. leikkaussali sinua varten? lähihoitajan työ on monelta kannalta hyvä vaihtoehto, koulutuksen voi suorittaa perinteisesti koulun penkillä tai oppisopimuksena. alalla on niin paha työvoimapula, että työmahdollisuuksia on paljon. kolmivuorotyötä ei välttämättä tarvitse tehdä, vaan voit tehdä esim. keikkalaisena vain tiettyjä vuoroja. tai esim. päiväkotiin töihin, jolloin yötyötä ei ole. tai sitten esim. voisit tehdä pelkkää yötyötä. palkka on ok, esim. paljon yötöitä tekemällä jopa 50 000 e/vuosi, ja tämähän tarkoittaa sitä, ettei välttämättä tarvitse tehdä 100 prosentin työaikaa, jos pärjää pienemmillä tuloilla.
Suurtalouskokki. Entinen tutkintosi ei varmaan kyllä kovin hyvin mätsää sen kanssa.
Nuo listat missä luetellaan aloja ja ammatteja missä on työvoimapulaa eivät ole kovin kattavia. Poikani opiskeli kuljetusalaa, jota ei kärkipäässä näy noilla listoilla. Käytännössä niitä töitä riittää kaikille, joilla on ammattipätevyys. Juuri oli jossain juttua, että yritykset eivät halua ilmoitella työkkärin kautta, koska sitä kautta löytää lähinnä niitä, joilla ei ole ammattipätevyyttä (pelkkä kortti ei riitä) tai motivaatiota. Poikanikaan ei ikinä tarvinnut edes hakea töitä, sitä tarjottiin ihan suoraan. Perheellisen hommaa tuo ei vaan juuri ole niiden työaikojen takia. (Tai sen toisen vanhemman pitää olla ensisijainen vastuunkantaja.)
Sieltä voi sitten aueta tie pidempiin sijaisuuksiin myös. Ja miksei jossain vaiheessa vakituiseen työhönkin. Opettajan pedagogiset opinnot pystyt hyvin suorittamaan työn ohessa sijaisuuksia tehdessäsi.