Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valmistuin työttömäksi. :( Mikä ala työllistäisi ainakin melkein 100 % varmasti?

Vierailija
01.08.2022 |

Valmistuin noin vuosi sitten yliopistosta, enkä ole saanut päivääkään oman alan töitä tai edes sellaista työtä, jossa vaaditaan soveltavaa tutkintoa. Ihan oman alan töitä on vähän tarjolla ja ne ovat usein 3-6kk määräaikaisia sijaisuuksia, joiden perässä muuttaminen olisi taloudellisista ja käytännön syistä vaikeaa. Yli 6kk määräaikaisuuksia ja vakkaripaikkoja olen hakenut myös muilta paikkakunnilta, mutta tuloksetta. Työpaikan saaminen tuntuu olevan tuurista ja suhteista kiinni. Niitä on sinällään haussa, mutta melkein aina odotetaan aiempaa työkokemusta ja aina kysellään suosittelijoita. Aivan kuin julkisen puolen työpaikkoihin olisi jo valmiiksi mietittynä joku talon sisältä.

Toista vuotta en tällaista pelleilyä jaksa, joten ajatuksena on ollut opiskella uusi tutkinto. Mitä sellaisia tutkintoja on, jotka työllistävät käytännössä 100% varmuudella ja joissa palkka on vähintään 2000e/kk?

Hoitoala ja liiketalouden tradenomin tutkinto kiinnostavat tällä hetkellä ehkä eniten, mutta mietin jos tämän aloituksen kautta saisin jotain tuoreita ideoita. Olen käynyt kaupunkini ammattikoulujen ja ammattikorkeakoulun tarjontaa läpi ja ongelmana on runsauden lisäksi se, että melkein alasta kuin alasta on ristiriitaista tietoa niin palkan kuin työllistymisenkin suhteen. En kertakaikkiaan halua kokea toista kertaa tätä samaa.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea kirjoitti:

Voisitko hyödyntää nykyistä, vielä melko tuoretta tutkintoa hakemalla erityyppisiä generalisti/asiantuntijatöitä, jossa vaaditaan korkeakoulututkinto mutta sitä ei ole määritelty tarkemmin? Esim. Valtiolla on näitä paikkoja, "soveltuva korkeakoulututkinto".

Kiitos vinkistä, olen tätä tehnytkin ja hakenut useamman kerran esim. Kelalle käsittelijäksi, mutta eipä ole napannut. Kelahan ilmoittaa moniko niihin tehtäviin hakee ja yleensä hakijoita on ollut vähintään toista sataa.

Tätä pelkäänkin kun katselen avoimia työpaikkoja, kun senkään perusteella ei voi tietää onko jollain alalla oikeasti pulaa työntekijöistä. Mutta OK, tämä on vähän eri asia, kun esimerkiksi tuohon Kelan työhön voi hakea niin monella erilaisella tutkinnolla, niin tietysti hakijoitakin on sitten paljon.

Vierailija
22/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisään vielä, että TE-toimistollahan on välillä tarjolla rekrykoulutuksia. Ne siis kestävät 6kk, siltä ajalta saa työmarkkinatuen ja 9e kulukorvauksen ja sen 6kk päätteeksi ehkä työpaikan ko firmasta. Olen vähän epäileväinen ja en oikein luota siihen, että sen työpaikan saa, vaikka tekisi harjoittelun kuinka hyvin. Mikä estää firmoja pyörittämästä työttömiä vain saadakseen ilmaista työvoimaa?"

Sinulle kuitenkin tulee työkokemusta ja sen avulla olet jo paremmassa asemassa seuraavaan paikkaan hakiessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuma-ala!

Heittämällä 3000e palkka hyvillä (=pienillä) työnantajilla! Alalta on poistunut koronan myötä paljon ihmisiä, joten pulaa tekijöistä on.

Vierailija
24/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista ole.

Kadettikoulu, kyllä armeija työllistää omat upseerinsa.

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/1349213

Vierailija
25/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo 19 ja 21 on siis AP. ^

Vierailija
26/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi jatko- opiskella alaa, jota olet jo opiskellut?

Mikään ei ole 100%: sti varmaa eikä se alan vaihtokaan ole aina se paras ratkaisu.

Olen harkinnut sitä että suorittaisin pedagogiset opinnot, mutta sen aineen opettajille, mikä minusta tulisi, on huonosti töitä. Voisin tehdä sijaisuuksia ilman pedagogisia opintoja, mutta niitäkin on ollut vähän tarjolla, ne ovat melko lyhyitä pätkiä ja ne ovat muistaakseni kaikki vaatineet käytännössä muuttamista.

AP

Vierailija
27/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäkeskuspäivystäjä sopisi akateemoselle. Olisi haastava ja yhteiskunnallisesti arvokas työ. Voisi pelastaa ihmushenkiä ja kehittyisi itse ihmisenä kypsäksi ja paineensietokykyiseksi. Kaikkia taitojaan ja opintojaan vooi hyödyntää.

Vierailija
28/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat tähän astiset opiskelusi?

Kiinnostaako ulkomaat/ osaatko tarpeeksi hyvin kieliä?

Vierailija
29/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille on töitä, mene töihin. Kannustinloukut purettava.

Vierailija
30/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistönhoitaja, lisineen 3 tonttua kuussa kouraan.

Vierailija
31/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda se tradenomin tutkinto. Saat töitä 100% varmasti jos sinulla on toimitusjohtajia sukulaisina, muuten et.

Vierailija
32/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityö 100% työllisyys, palkka 4000/kk.

Sosiaaliämmiä ei tähän maahan tarvita enää yhtään kappaletta, ei ennen kuin nykyinen läpimätä ja mielivaltainen järjestelmä on laitettu täysin uusiksi. 

Miehetkin ovat tervetulleita alalle.

Vierailija
33/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeutti, koulukuraattori, koulupsykologi, erityisopettaja. Lakisääteisiä palveluita, joihin on vaikea saada tekijöitä. Voi olla vuosien jonot, ennen kuin lapsi pääsee koulupsykologille tai puheterapeutille.

Vierailija
34/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityö 100% työllisyys, palkka 4000/kk.

Sosiaaliämmiä ei tähän maahan tarvita enää yhtään kappaletta, ei ennen kuin nykyinen läpimätä ja mielivaltainen järjestelmä on laitettu täysin uusiksi. 

Miehetkin ovat tervetulleita alalle.

Ämmä siitäkin tulee kun sen pöytänsä taakse istahtaa.

Vierailija
35/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille on töitä, mene töihin. Kannustinloukut purettava.

Kyllä töitä riittää ja on minullakin vain asianmukaisen palkan maksajia puuttuu.

Olisitko juuri sinä etsitty ja haluttu palkanmaksaja? Kerro palkkatarjouksesi ja työehtosi mahdollisimman pian, niin lupaan iseni ja monen muun puolesta harkita tarjoustasi.

Vierailija
36/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshuoltajana piti opiskella toinen, paljon korkeampi tutkinto että saa edes joskus taukoa töihin. Takaisin syksyllä. Työ on kyllä tylsää, mutta mikäpä työ ei olisi. Peruspalkka 2015 ennen tulevia korotuksia, lähäreillä parempi. Privaattiin ei kannata juuri mennä.

Vierailija
37/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau, tulipa nopeasti vastauksia. Kiitos kaikille. 

Ensinnäkin olen valmis muuttamaan opiskelupaikan perässä. Tietääkseni saisin opiskella 2 vuotta työmarkkinatuella jos pääsen yhteisymmärrykseen te-toimiston kanssa siitä, että ko alan opiskelu oikeasti edistää työllistymistä. Te-toimistossa oltiin tämän asian suhteen nihkeitä, sillä virkailijan mielestä en ole ollut kovinkaan pitkään työtön. Olen pyytänyt päästä juttelemaan ammatinvalintapsykologin kanssa, joten siksikin tein tämän aloituksen, että minulla olisi jotain ideoita jo valmiiksi.

En halua tarkkaa pääainetta sanoa, mutta kyseessä on humanistinen tiedekunta ja sivuaineena minulla oli mm taloustiede. Sen vuoksi mietin tuota tradenomia, jos saisin jotain hyväksiluetuksi. Olen toisaalta kuullut ja täältäkin lukenut, että tradenomit eivät välttämättä työllisty kovin hyvin. Siinä on toisaalta erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja, joista toiset työllistävät paremmin kuin toiset.

Minulla on suvussa lähihoitajia ja mitä olen heiltä kuullut, niin pohjapalkka on varsin pieni, mutta lisillä pääsee reilusti yli 2000e/kk palkkaan. Tosin joissakin työpaikoissa on paljon nuoria, jotka nimen omaan haluavat tehdä ylitöitä ja juhlapyhiä isomman palkan vuoksi, joten sekään ei ole varmaa, että saa niin paljon lisätöitä kuin haluaisi. Olen myös läheltä nähnyt, kun terveys romahtaa kolmivuorotyön vuoksi. Hoitoala on kuitenkin kiinnostava, sillä mediassakin on ollut juttua, että alalla on pulaa työntekijöistä. Toisaalta mietin jos koulutuspaikkoja on lisätty/lisätään ja jos tekijöitä tuodaan ulkomailtakin, niin mikä on alan tulevaisuus työllistymisen kannalta?

Sittenhän on perinteisiä miesten töiksi miellettyjä töitä, joita olen googlettanut. Esimerkiksi rakentamiseen ja remontointiin liittyvät työt/tutkinnot, mutta tämän alueen selvittäminen on ihan kesken vielä.

Lisään vielä, että TE-toimistollahan on välillä tarjolla rekrykoulutuksia. Ne siis kestävät 6kk, siltä ajalta saa työmarkkinatuen ja 9e kulukorvauksen ja sen 6kk päätteeksi ehkä työpaikan ko firmasta. Olen vähän epäileväinen ja en oikein luota siihen, että sen työpaikan saa, vaikka tekisi harjoittelun kuinka hyvin. Mikä estää firmoja pyörittämästä työttömiä vain saadakseen ilmaista työvoimaa? 

AMK rakennustekniikan insinööriksi. pari kuukautta käyt "työharjoittelussa" työmaalla missä juot kilpaa kahvia työn johdon kanssa ja istut muutaman palaverin. jos haluat sulan hattuun opiskele viron kielen ja venäjän kielen alkeet.

Vierailija
38/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lisään vielä, että TE-toimistollahan on välillä tarjolla rekrykoulutuksia. Ne siis kestävät 6kk, siltä ajalta saa työmarkkinatuen ja 9e kulukorvauksen ja sen 6kk päätteeksi ehkä työpaikan ko firmasta. Olen vähän epäileväinen ja en oikein luota siihen, että sen työpaikan saa, vaikka tekisi harjoittelun kuinka hyvin. Mikä estää firmoja pyörittämästä työttömiä vain saadakseen ilmaista työvoimaa?"

Sinulle kuitenkin tulee työkokemusta ja sen avulla olet jo paremmassa asemassa seuraavaan paikkaan hakiessa.

Kannattaa olla varovainen noiden palkattomien "työkokemuksien" kanssa. Ne ei ikinä eikä koskaan ole palkkatyöhön verrannollisia ja usein niistä saa viranomaislausunnon, eikä mitään työtodistusta. Työtodistus on pakko myöntää vain työsuhteessa olevalle työntekijälle.

Vierailija
39/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalla on valtava pula, palkat ovat nousseet ja sinne pääsee lyhyellä koulutuksella, esim ohjemoijaksi.

Vierailija
40/51 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet opettajan sijaisuuksia katsellut, niin miksi et tee niitä mieluummin kuin olet tekemättä mitään? Itse teen maisteritutkinnolla pelkkiä lyhyitä sijaisuuksia yhdellä koululla. Ne työllistävät minua tarpeeksi, koska minulle riittää 50% työ. Mutta saisin työmäärää helposti lisättyä lähes täysipäiväiseksi, kun ottaisin alueeksi koko kaupungin.

Sinun ei siis tarvitse tehdä esim. pelkkiä historian sijaisuuksia, vaan voit ilmoittaa olevasi kiinnostunut kaikesta mahdollisesta ala- ja yläkouluissa, lukioissakin.