Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys lapsen kehityksestä...

Vierailija
22.10.2006 |

Minulla on tuttava, jolla on lähes kaksi vuotias lapsi. Tämä lapsi ei osaa vielä puhua lainkaan, ja ei esim. osaa käydä potalla. Mitin, onko tämä normaalia...?

Itselläni ei ole lapsia, mutta ikää sen verran, että olen monen kummi- ja sukulaislapsen ymv. kasvua ja kehitystä seurannut...

Toki jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiin, mutta tämä lapsi (joka siis ei ole mikään keskonen/sairas tmv. mikä hidastaisi kehitystä tmv.) tuntuu ilkeästi sanottuna:( hieman " vajaalta" .

Kun mietin, että esim. oma serkkuni oppi aikanaan jo lukemaan 3-vuotiaana, ja tämä ei käy potalla, ei osaa puhua ja on muutenkin jotenkin... hmm... mitenkähän tätä lasta kuvaisi... Jotenkin " poissaoleva" . Voiko noin pienestä huomata, jos kaikki ei ole kohdillaan...? Pitäisikö minun mainita asiasta ystävälleni...?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai puhu paljoa! Toisilla puhe alkaa luistaa vasta 2-3-vuoden välillä ja suurin osa lapsista oppii täysin kuiviksi 3-4-vuotiaina.

Lähinnä mietin poissaolevuutta, mitä tarkoitat sillä? Onko lapsella omia sanoja, kommunikoi hän mitenkään? Sanooko hän yhtään mitään? Onko kuulo tutkittu?

Vierailija
2/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" poissaoleva" katse... Tarkkailee kyllä ympäristöään ja varmaan kuuleekin ihan normaalisti, mutta hänen katseensa on jotenkin " epänormaali" :(

Ja en nyt puhu mistää että katsoisi kieroon tmv. vaan minusta tämä lapsi ei ole aivan normaali... Asiaa on vaikea kuvailla sanoin...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" vauvakielellä" , ääntelee kyllä, mutta lähinnä kirkuu ymv.

ap

Vierailija
4/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuleeko lapsi normaalisti? Kuurous voisi selittää ääntelyn ja poissaolevuuden.

Vierailija
5/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan valkene.

Vierailija
6/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ahdistuvat myös herkästi, jos joku teennäinen ihminen yrittää lähestyä heitä. Ehkä sinä et ole hänelle hyvää seuraa. Kerron tämän kokemuksella, kun eräs lapseton ystäväni tuijotti omaa lastani aina sellaisella " hymy naamalla, mutta ei silmissä" -katsella, lapsi muuttui aivan erilaiseksi. Lapseni on tällä hetkellä aivan normaali 5-vuotias, mutta tämä lapseton toimintaterapeuttiystäväni oli antamassa hänelle autismidiagnoosia 2-vuotiaana. Ei olla paljon tapailtu enää.

Lapsista ei kannata tehdä johtopäätöksiä vierailujen perusteella. Vieraat ihmiset hermostuttavat joskus sekä vanhempia että lapsia. Minua hermostuttaa jo ajatuskin, että minulla olisi tuollainen kyylä-ystävä.

Vierailija
7/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapsista ei kannata tehdä johtopäätöksiä vierailujen perusteella. Vieraat ihmiset hermostuttavat joskus sekä vanhempia että lapsia. Minua hermostuttaa jo ajatuskin, että minulla olisi tuollainen kyylä-ystävä.

ja vaikka minulla onkin puhehäiriöinen lapsi niin voin sanoa että se mitä lapsellani on vikana ei kuulu ystävilleni laisinkaan, varsinkaan silloin jos mitään vikaa ei ole! kamala ystävä olet! hyi

Vierailija
8/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole täysin normaalia, ettei vielä vähän alle 2 v. puhu (oma poikani alkoi lauseita puhumaan " vasta" 2,5-vuotiaana, sitä ennen joitain harvoja yksittäisiä sanoja ja sitten kehitys puheessa etenikin hirmuista vauhtia ja nyt 4 v. on oikea suupaltti... Eikä neuvolassa ole kertaakaan oltu huolissaan).

Ja tuosta pottailusta, monet käyttävät vaippaa vielä 3-4-vuotiaanakin (ihan normaalit lapset). Meidän poika oppi kuivaksikin 2,5 v. ja PARISSA PÄIVÄSSÄ, ihan yhtäkkiä.

Tuosta poissaolevuudesta vielä, eikös noin pieni lapsi ole yleensäkin käytökseltään kuin jossain " humussa" , kun tietoisuus ei ole vielä kovinkaan vahva. Lulenpa, että ap tarkkailee ko. lasta melko kokemattomin silmin ja ENNAKKOASENTEELLA.