Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Saako päihteidenkäyttäjä apua sairauksiinsa?

Vierailija
31.07.2022 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008969000.html

Jutussa A-klinikkasäätiön projektityöntekijä ja toimittaja kauhistelevat, kuinka päihteidenkäyttäjät saavat eriarvoista kohtelua hätäkeskukselta ja terveydenhuollossa. Myös kroonisia päihteidenkäyttäjiä haastatellaan, ja tällä kertaa he ovat se uhri ja häke-päivystäjiä ja terveydenhuollon henkilöstöä syyllistetään. Mitä mieltä ensihoitajat, sairaanhoitajat tai muut työssään päihtyineitä kohtaavat ovat tällaisista jutuista? Omasta kokemuksesta voin sanoa, että sille on aika selkeä syy, miksi päihtyneisiin suhtaudutaan epäluuloisesti.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on itsemääräämisoikeus. Mikä tarkoittaa 18v täytettyä itse päättä hakeeko apua? Jos itse hakee apua saa sitä.

Vierailija
2/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät häke ja lanssihenkilöstö suhtaudu meihin päihteettömiin yhtään sen ystävällisemmin. Aika hyvät puhelahjat pitää olla jotta saat tahtosi läpi ja apua paikalle. Ihan turhaa nillitystä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdeongelmaisia hyysätään ihan liikaa.

Vierailija
4/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta hyvä kirjoitus ja toisaalta ei.Kyllä noissa on myös hoitamista sairaalassa.Tottakai niitä pitää hoitaa.Täytyy myös arvostaa hoitajia sekä ensihoitajia.Itse tiedän ja näin kuinka naapuri narkkari sai apua.Oli poliisit paikalla ja lääkäriyksikkö.Voisin kysyä missä on vanhusten hoito ? Kuinka moni vanhus laitettu kotiin liian aikaisin.

Vierailija
5/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni on sekakäyttäjä ja hänellä on mielestään aina aukottomat perustelut tarvitsemilleen resepteille ihan aivokemioita myöten, hänhän on lääkäriäkin perehtyneempi. Voin kuvitella kuinka turhauttavaa on tehdä hänelle kaikenlaisia vaatimiaan psykologisia ja psykiatrisia testejä (joissa valehtelee) ja haastatteluja (joissa valehtelee) ja kuunnella sitä kiukuttelua kuinka hän ei voi elää ilman niitä hengenpelastavia lääkkeitä, mitä milloinkin vailla kela-korvaukselle ja toimeentulotuen kattamiksi. 

Vierailija
6/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihteet on valittu elämäntapa. Sitä saa mitä tilaa! Eivät maksa veroja, joten palvelutkaan ei kuulu heille. Itsestäänselvyys

Vierailija
7/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihteet on valittu elämäntapa. Sitä saa mitä tilaa! Eivät maksa veroja, joten palvelutkaan ei kuulu heille. Itsestäänselvyys

Ai?

Vapautuuko päihteitä käyttämällä verojen maksusta?

Vierailija
8/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohoitoon ne pitäisi kaikki passittaa. Kun on vuoden ollut päihteetön, pääsee ulos.

Vierailija
9/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihteiden suurkuluttajat saa apua sairaalassa tarvittaessa, mutta ongelma on se, etteivät he suostu tai sitoudu tarjottavaan hoitoon. Ei suostuta antibioottihoitoon, kieltäydytään anestesialääkärin laittamasta kanyylistä, lähdetään lätkimään osastolta kesken hoidon. Puhumattakaan siitä, kun sekakäyttäjän kaverikunta alkaa pyöriä osastolla tai ainakin sairaalan alueella ja huumekauppaa käydään heti osaston ovien ulkopuolella.

Vierailija
10/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän siinä on kun häipyvät kesken hoidon pois ? Vuosia sitten olin itse päivystyksessä niin kyllä siinä oli hoitajilla tekemistä ,että saivat rauhotettua sen huumeiden käyttäjän.Itse ainakin arvostan hoitajia.

Vierailija
11/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä onkin täällä liikaa...

Osa luonnollista karsintaa!

Vierailija
12/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei viedä päihtynyttä putkaan, vaan selviämisasemalle. Jos hän ei siellä halua olla, tai käyttäytyy huonosti, niin sitten soitetaan poliisi hakemaan putkaan.

Tiedän ettei päihteidenkäyttäjä saa välttämättä tarvitsemaansa apua, mutta tiedän myös ettei sitä saa mt-ongelmaisetkaan, vaikka eivät päihteitä käyttäisikään. Tiedän myös että normaali ihminenkään ei välttämättä saa tarvitsemaansa apua.

Vierailija
13/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko näille päihteidenkäyttäjille olla oma ensiapuasema, terveysasema, sairaala yms kaikki samassa talossa. Luulisi näiden Sininauha yms tukitahojen sellaisen laittavan pystyyn.

Vierailija
14/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohoitoon ne pitäisi kaikki passittaa. Kun on vuoden ollut päihteetön, pääsee ulos.

Olen samaa mieltä. Vuodesta kahteen vuoteen pakkohoitoa ja terapiaa. Siinä ajassa elimistö puhdistuu. Eiköhän se elämän arvojärjestys pikku hiljaa tervehdy.

Vierailija
15/17 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TheGrimReaper666 kirjoitti:

Meitä onkin täällä liikaa...

Osa luonnollista karsintaa!

Ja meitä-sanalla tarkoitat sinua ja muita päihteiden käyttäjiä?

Vierailija
16/17 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häke ja päivystys kohtelee mt-ongelmaisia noin vaikka heillä ei olisi päihdeongelmaa.

Vierailija
17/17 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on itsemääräämisoikeus. Mikä tarkoittaa 18v täytettyä itse päättä hakeeko apua? Jos itse hakee apua saa sitä.

Ei ole itsemääräämisoikeutta vaan käyttörikos. Siinä se yksi ongelma onkin. Poliitikot saisivat kuunnella asiantuntijoita jotka suosittelee dekriminalisointia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi