Ideoita ruokahalun herättämiseen (alipaino) + avautuminen
Uuvuin raskaassa ravintolatyössä ja kävin lääkärissä, saikkua pari viikkoa ja ensi viikolla katotaan lääkärin kanssa jatkoa. Noh, asiaan...
Oon laihtunut ihan veetusti, oon sairaalloisesti alipainoinen ja nyt pitäis saada ruokahalu takaisin, siihen ideoita kellään?
En saanut töissä tarjottavaa lounasta ilmaiseksi tai edes henkilökuntahintoja ei ollut vaikka lounasta jäi useampi kilo jäljelle...myytäväksi.
Ja voitte arvata, että jos 1 tyyppi tekee 3-4 hengen työt (porukkaa irtisanoutunut & lomalla), niin aikaakaan sille syömiselle ei oikein ollut. Oikeastaan pahempaa kuin nälkä oli katsoa kun kaikki mössöttää ruokaa sun eessä, nälkään tottuu aika nopeesti ja fysiologisen nälkiintymisprosessin edetessä nälkää ei oikeastaan enää tulekaan.
Työnantaja hirveä orjuuttaja (entinen linnakundi), jota kiinnostanut vittuakaan antaa taukoja, huolehtia työturvallisuudesta tai oikein mistään muustakaan. Tuskin maksaa ees mun sairausajan palkkaakaan (jos näin käy, saa liiton juristit hoitaa homman kuntoon.)
Töissä sai miehet ja "hyvät tyypit" syödä ilmaiseksi + 1 nainen oli ihmeen kaupalla onnistunut neuvottelee itelleen ruokaedun soppariin. No juu 9h päiviä 5-7 vk jaksoissa +1-2 vapaata (jos oikein vinkui.) SYÖMÄTTÄ.
Itellä refluksitauti, joten ennen työpäivää ei ruoka mennyt alas aamulla, eli tuli sellaisia 18-20h paastoja, ennen kuin työpäivän jälkeen jotain söi väsyneenä, ja sitten nukkumaan.
Asiaan: Mitä voisi syödä, että ruokahalu heräisi? Painoa kuitenkin jo valmiiksi alipainoisesta sairaalloisen alipainon puolelle ja painokontrollit nyt terkkarille viikottain.
Aamulla alkanut nälkä olemaan, mutta muuten ei sitten enää olekaan.
Oon ostellut Nutriletin 400 kcal täysravintopulloja tukemaan painonnousua, mutta aika ankeeta noitakin on ryystää.
MP?
Mun MP:Älkää ikinä menkö vajaamiehistöiseen ravintolaan töihin ja pitäkää huoli ruoan saamisesta ilmaiseksi/henkilökuntahintaan ainakin.
Kommentit (35)
Joka kerta kun syöt jotain, missä on hiilareita tai sokeria, insuliinitasosi nousee ja ghrelin hormooni menee päälle. Ghrelin hormooni liittyy ruokahaluun. Se muistuttaa seuraavana päivänä, että söit suunilleen samaan aikaan eilen, tai että söit enemmän eilen kuin vielä tänään. Musta kahvi aamulla ei siis nosta insuliinitasoasi eikä ghrelin hormonia, koska siinä ei ole mitään hillaria.
Jos alat syömään rytmissä, esim. 3 kertaa päivässä, tulet yleensä näkäiseksi 3 kertaa päivässä. Jos syöt vain 1 kerran päivässä, sinulla ei ehkä ole ruokahalua kuin vain kerran päivässä. Jos nyt pystyt syömään vain kerran päivässä, ehdotan, että syöt jotain pientä pari lisää kertaa päivässä. Annoskokoa voi nostaa vähitellen, mutta on tärkeätä herrättää ruokahalusi. On helpompaa tuntea ruokahalua, jos syöt enemmän kuin 1 kertaa päivässä. Kunhan syöt jotakin hiilaripitoista joka aterialla, Ghrelintasosi herää ja alkaa muistuttamaan sinua syömisestä.
Henkilökohtaisesti tunnen ruokahaluni heräävän aina rasittavan jumppasession jälkeen, etenkin lihaskuntojumpan, niin jumpan aloittaminen voi auttaa myös.
Kuulostaa siltä, että ruokahaluttomuutesi johtuu vahvasti työstressin takia. Toivottavasti ruokahalusi tulee takaisin kun työstressin on nyt ainakin väliakaisesti poissa. Jos ei palaudu, menisin lääkäriin tutkimuksiin, että ne voi poissulkea ettet ole sairas tai jotain. Esim. oletko sairastanut koronan? Itselläni on ollut oireena koronarokotteiden jälkeen todella vahva ruokahalun menetys, joka viimeeksi kesti 5 päivää, mutta onneksi palasi.
Varmasti on vatsan vetoisuus pienentynyt, kun tulen aika pienestä määrästä ruokaa täyteen (en siis välttämättä kylläiseksi). Asiaa mutkistaa refluksi, kun oireet pahenee liian täydestä mahasta.
t. AP
Olen myös alipainoinen, bmi lähtökohta vajaa 16. Säännöllinen ruokailu on tärkein, aterioista piti tehdä ykkösprioriteetti joka päivä. Muutama ensimmäinen viikko annokset oli hyvin pieniä, pikkuhiljaa annoskoot kasvaa ja huomaa että on nälkä. Laitan maapähkinävoita minne ikinä voin, helppoja kaloreita eikä kovin epäterveellistäkään
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti tunnen ruokahaluni heräävän aina rasittavan jumppasession jälkeen, etenkin lihaskuntojumpan, niin jumpan aloittaminen voi auttaa myös.
Kuulostaa siltä, että ruokahaluttomuutesi johtuu vahvasti työstressin takia. Toivottavasti ruokahalusi tulee takaisin kun työstressin on nyt ainakin väliakaisesti poissa. Jos ei palaudu, menisin lääkäriin tutkimuksiin, että ne voi poissulkea ettet ole sairas tai jotain. Esim. oletko sairastanut koronan? Itselläni on ollut oireena koronarokotteiden jälkeen todella vahva ruokahalun menetys, joka viimeeksi kesti 5 päivää, mutta onneksi palasi.
Olen sairastunut koronan huhti-toukokuun vaihteessa . Palasin silloin ehkä liian aikaisin töihin, tauti kesti vaan noin 1,5 viikkoa, mutta olin puolikuntoinen pitkään vielä sen jälkeen. Olin tuolloin jo lievästi alipainoinen, kuten pari vuotta olen ollut (yllättäen oon ollut ko. työpaikassa vaihtelevasti osa- ja kokopäivätyössä tuon ajan). En oikein uskalla harrastaa arkiliikuntaa rankempaa liikuntaa, vaikka työssä olin koko ajan liikkeessä. Tuli huudot, jos ei tehnyt mitään, esim. putsannut kaappien ovia luppoajalla (muutama minuutti tunnissa, jolloin olisi ollut mahdollisuus hengähtää hetken. )
Laajat verikokeet tehty, ei mitään muuta paitsi paastosokeri 3,6 ;viitearvo 4.0-6.0. Joku tulehdus oli keväällä, ilm. hiiva, mutta mennyt ohi lääkärin mukaan ja itsenikin mielestä kun oireet poistuneet.
t. AP
Olen entinen alipainoinen. Varmaan jotain ortoreksiataustaa, enkä tykkää ruuanlaitosta.
*aamulla edes pienenpieni jugurtti aamiaiseksi. Vaikka yksi lusikallinen. Rutiini on tärkeämpi kuin se, kuinka paljon elimistöön uppoaa. Banaanijigurtti oli suosikki.
*päivällä kukkakaali-parsakaali-porkkanaa keitettynä ja sika-nautajauhelihaa
*kotiin tullessa puoli lasia punaviiniä ja pala juustoa, alkoholi lisää nälän tunnetta.
*illasta esim. kesäkurpitsa-juustomunakas tai lohivoileipiä
Jos yrität syödä noiden lisäksi vaikka 2 karkkipussia viikossa, niin se kerryttää ihan rehtiä rasvaa.
Normaalisti suosittelisin kohtuullista liikuntaa ruokahalun herättämiseksi, mutta jos olet ollut liikunta-nälkärääkissä niin se osa elimistöstäsi on jo ylikierroksilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös alipainoinen, bmi lähtökohta vajaa 16. Säännöllinen ruokailu on tärkein, aterioista piti tehdä ykkösprioriteetti joka päivä. Muutama ensimmäinen viikko annokset oli hyvin pieniä, pikkuhiljaa annoskoot kasvaa ja huomaa että on nälkä. Laitan maapähkinävoita minne ikinä voin, helppoja kaloreita eikä kovin epäterveellistäkään
Kiva tietää, ettei pienet annokset painonnousun alussa ole vaarallisia. Itte just tein tänään kanakeittoa ja jaksoin syödä sitä noin 2,5 desiä. Oli kyllä tosi rasvaista keittoa, jotta liemestäkin saa kaloreita. Oon ottanut ehkä huonoksi tavaksi pahimmilta refluksiajoilta sen, että silloin kun ruoka liikkuu enemmän lautasen reunalta toiselle kuin suuhun päin on parempi lopettaa. Ehkä pitäis vaan mättää pakolla?
Hyviä ideoita tullut, ton smoothie-ehdotuksen jo lääkärikin sanoi, mutta aion ainakin ostaa lisää pähkinöitä ja ja maapähkinävoita. Leipä ei hirveesti maita, mutta oon sen sijasta syönyt voileipäkeksejä ja niiden päällä majoneesia tai tuorejuustoa. Jotenkin vaan ruokahalu on niin huono, että välillä ei tavallaan ole nälkä, mutta tietää, että pitäisi syödä, mutta ei vaan tee mieli /kuvottaa.
t. AP
Mä olen myös kokenut aikoinaan burn outin, jonka seurauksena ruokahalu meni ja laihduin alipainoiseksi. Mua luultiin silloin monesti alaikäiseksi, kun olin niin pieni, vaikka olin silloin aikuinen.
Join kanssa noita juomia ja söin paljon suklaata, kun mikään muu ei mennyt alas. Sitten kun sain mielen vähän paremmaksi, niin aloin liikkumaan. Kävin jumpissa ja kuntosalilla. Oman kokemukseni mukaan liikunta oli paras ruokahalun nostattaja. Ruoka alkoi maistumaan liikkumisen myötä ja nopeasti myös paino nousi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastunut koronan huhti-toukokuun vaihteessa . Palasin silloin ehkä liian aikaisin töihin, tauti kesti vaan noin 1,5 viikkoa, mutta olin puolikuntoinen pitkään vielä sen jälkeen. Olin tuolloin jo lievästi alipainoinen, kuten pari vuotta olen ollut (yllättäen oon ollut ko. työpaikassa vaihtelevasti osa- ja kokopäivätyössä tuon ajan). En oikein uskalla harrastaa arkiliikuntaa rankempaa liikuntaa, vaikka työssä olin koko ajan liikkeessä. Tuli huudot, jos ei tehnyt mitään, esim. putsannut kaappien ovia luppoajalla (muutama minuutti tunnissa, jolloin olisi ollut mahdollisuus hengähtää hetken. )
Laajat verikokeet tehty, ei mitään muuta paitsi paastosokeri 3,6 ;viitearvo 4.0-6.0. Joku tulehdus oli keväällä, ilm. hiiva, mutta mennyt ohi lääkärin mukaan ja itsenikin mielestä kun oireet poistuneet.
t. AP
Työpaikkasi oli kyllä todella hirveä. Toivon, että seuraava työpaikkasi ei ole yhtään sen kaltainen.
Hyvä, että kävit labrakokeissa. Ymmärrän, että et halua tehdä mitään rasittavaa jumppa sen työn takia. Jos sinusta tuntuu, että olet ylikierroksella niin kuin edellinen henkilö arvioi, niin ehkä lyhy, rauhoittava joogasessio olisi hyvä? Itselläni on ollut loppuunpalamisoireita minun työpaikastani ja simppeli youtube-joogasessio on auttanut stressin lievittämisessä.
Suosittelen ruoka-aineiksi majoneesin ja maapähkinävoin lisäksi
Kananmunia
Avokadoja
Jos naposteltava ja tahnat/keitot uppoavat parhaiten, niin munavoi, maapähkinävoi ja avokadolevite voivat olla hyvä lisä.
Tekeekö sun mieli makeaa? Kuivahedelmät, kuten ne kookosnökköset, voisi olla hyviä. Banaanilastuilla saisi vähän kiusattua verensokeria.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös kokenut aikoinaan burn outin, jonka seurauksena ruokahalu meni ja laihduin alipainoiseksi. Mua luultiin silloin monesti alaikäiseksi, kun olin niin pieni, vaikka olin silloin aikuinen.
Join kanssa noita juomia ja söin paljon suklaata, kun mikään muu ei mennyt alas. Sitten kun sain mielen vähän paremmaksi, niin aloin liikkumaan. Kävin jumpissa ja kuntosalilla. Oman kokemukseni mukaan liikunta oli paras ruokahalun nostattaja. Ruoka alkoi maistumaan liikkumisen myötä ja nopeasti myös paino nousi.
Oon lenkittänyt koiraa joka päivä (mies yleensä lenkittänyt suurimman osan) ja vähän käynyt marjastamassa. Välillä tuntuu, että liikunta piristää, mutta päivästä riippuen väsyttää vaan liikaa.
Aamut oli ainakin tän sairausloman alussa tosi vaikeita, kun tavallaan mielessäni olin vielä menossa työpaikalle. Mies on antanut onneksi nukkua pahan mielen ja ahdistuksen pois ja heräsin alussa siinä klo 10-14 välillä. Nyt aamut alkaneet tuntumaan helpommilta ja oon herännyt aikaisemmin.
Ehkä voisi joogaa kokeilla, kun ainakin korona-aikana etäopiskelun tullessa se vei vähän ahdistusta pois.
Makea maistuu, mutta en tykkää liian makeasta, alkaa kuvottaa. Oon vähän syönyt sitä, mikä maistuu, juustokakkua, sipsiä, jogurtteja...
Oon aloittamassa/suunnitellut aloittavani AMK:n vikan harjoittelun syksyllä. Tiedä sitten, miten mieli kestää. Ehkä sitä voisi aluksi olla vähemmillä tunneilla ja lisätä tunteja myöhemmin, kuitenkin niin, että vaaditut työtunnit tulee täyteen.
t. AP
kauraleipää, päälle kinkkua/metukkaa ja juustoa ja voita.
Lisää voita joka paikkaan. Syö jugurttia, marjoja, kuohukermaa ja pähkinöitä.
No itse kun olen unettomuuden takia kadottanut ruokahaluni, niin en kyllä ole pystynyt sitä herättämään millään kauheen monimutkaisella ruualla. Yksittäiset ja yksinkertaiset syömiset ovat tuntuneet ensi alkuun helpommilta. Eli osta esimerkiksi pensasmustikoita ja pähkinöitä, joita on helppo napsia, vaikka ruoka ei maittaisikaan. Tuoretta ananasta ja vesimelonia. Jos joku runsas salaatti ei houkuta niin pilko kurkkua, tomaattia, porkkanaa jne. erillisiin pinoihin ja syö erikseen. Kasvissosekeitot voivat olla myös helppoa syötävää näin ensi alkuun. Niitä voi sitten kans tuunailla täyttävimmiksi raejuuston ja siemenien ja pähkinöiden avulla, kunhan nyt ensin saa keitot pelkästään alas. Smoothiet voivat myös olla tällainen helposti alassaatava ruoka ja niistähän saa helposti hyvinkin energiapitoisia.
Kreikkalainen jogurtti, se rasvaisempi versio ja tuoreita marjoja tai hedelmiä päälle.
Erilaiset munakkaat.
Jos normaalikokoisia (4 munan) on vaikea saada alas näin ensialkuun, niin voit tehdä yhdestä kananmunasta minimunakkaita lettupannulla. Sekoita munan joukkoon vähän kermaa ja jotain kasviksia (ja lihaa, juustoa jne. jos haluat) ja mausta ripauksella suolaa, pippuria ja yrttimaustetta. Sitten jaa se neljään osaan lettupannulla ja paista. Tulee tosi nopeast, kun ovat sen verran ohkaisia.
Teen usein koiralle tällaisia pikkumunakkaita yhdestä kananmunasta, niin pysyy paino kurissa kun ei anna koko kananmunaa kerralla. Tosin ilman kermaa ja mausteita, mutta sun kannattaa lisätä, jos haluat niitä kaloreita.
Jospa sekin rupeaa helpottamaan, kun vaihdat työpaikkaa. Huono ilmapiiri yms. ei kyllä lisää ruokahalua ja edistä ruoan sulamista. Viikonloppuisin tai töiden jälkeen puistoon syömään retkieväitä. Mahtaako vatsan vetoisuuskin olla pienentynyt, kuten artikkelissa kerrotaan.
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/alipainoinen_nain_lihot_…
https://askelterveyteen.com/parhaat-yrtit-jotka-auttavat-nostamaan-pain…