Ideoita ruokahalun herättämiseen (alipaino) + avautuminen
Uuvuin raskaassa ravintolatyössä ja kävin lääkärissä, saikkua pari viikkoa ja ensi viikolla katotaan lääkärin kanssa jatkoa. Noh, asiaan...
Oon laihtunut ihan veetusti, oon sairaalloisesti alipainoinen ja nyt pitäis saada ruokahalu takaisin, siihen ideoita kellään?
En saanut töissä tarjottavaa lounasta ilmaiseksi tai edes henkilökuntahintoja ei ollut vaikka lounasta jäi useampi kilo jäljelle...myytäväksi.
Ja voitte arvata, että jos 1 tyyppi tekee 3-4 hengen työt (porukkaa irtisanoutunut & lomalla), niin aikaakaan sille syömiselle ei oikein ollut. Oikeastaan pahempaa kuin nälkä oli katsoa kun kaikki mössöttää ruokaa sun eessä, nälkään tottuu aika nopeesti ja fysiologisen nälkiintymisprosessin edetessä nälkää ei oikeastaan enää tulekaan.
Työnantaja hirveä orjuuttaja (entinen linnakundi), jota kiinnostanut vittuakaan antaa taukoja, huolehtia työturvallisuudesta tai oikein mistään muustakaan. Tuskin maksaa ees mun sairausajan palkkaakaan (jos näin käy, saa liiton juristit hoitaa homman kuntoon.)
Töissä sai miehet ja "hyvät tyypit" syödä ilmaiseksi + 1 nainen oli ihmeen kaupalla onnistunut neuvottelee itelleen ruokaedun soppariin. No juu 9h päiviä 5-7 vk jaksoissa +1-2 vapaata (jos oikein vinkui.) SYÖMÄTTÄ.
Itellä refluksitauti, joten ennen työpäivää ei ruoka mennyt alas aamulla, eli tuli sellaisia 18-20h paastoja, ennen kuin työpäivän jälkeen jotain söi väsyneenä, ja sitten nukkumaan.
Asiaan: Mitä voisi syödä, että ruokahalu heräisi? Painoa kuitenkin jo valmiiksi alipainoisesta sairaalloisen alipainon puolelle ja painokontrollit nyt terkkarille viikottain.
Aamulla alkanut nälkä olemaan, mutta muuten ei sitten enää olekaan.
Oon ostellut Nutriletin 400 kcal täysravintopulloja tukemaan painonnousua, mutta aika ankeeta noitakin on ryystää.
MP?
Mun MP:Älkää ikinä menkö vajaamiehistöiseen ravintolaan töihin ja pitäkää huoli ruoan saamisesta ilmaiseksi/henkilökuntahintaan ainakin.
Kommentit (35)
Ilmoitat siellä työmaalla että sun on syötävä 4h välein että sun tauot on sillon. Otat rasioissa ruokaa mukaan ja pistelet ne tauoilla. Jos ei miellytä niin voi voi.
Auttaisiko rytmi? Tiettyyn ruokailuaikaan syöt edes jotakin, edes vähän niin että ruokarytmi muistuu taas keholle.
Sen lisäksi mässyä. :)
Myös, jos osaat kaloreita laskea, lisää omaan päivävaatimukseesi +500. Syö ne vaikka kerralla, jos pystyt ja jos rytmitys ei muuten onnistu.
Nutriletit ei ole hyvä idea, ne sekoittaa nälän tunnetta, mutta olisiko esim maapähkinävoi-hilloleivät, avocado majoneesi pasta, tahini kaiken päällä (voileivät, oikeat ruuat), banaanit, riisiruuat runsailla kastikkeilla, pannukakut siirapilla...? Pähkinävoi, tahini ja banaanit ainakin on todella hyviä nostamaan energiaa mutta hyvällä tavalla, terveellisesti. Tsemppiä! Ja älä jatka tuollaisessa työssä...Parempia löytyy varmasti
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat siellä työmaalla että sun on syötävä 4h välein että sun tauot on sillon. Otat rasioissa ruokaa mukaan ja pistelet ne tauoilla. Jos ei miellytä niin voi voi.
Joo, mutta oon tosiaan saikulla, enkä oo tonne palaamassa. Nyt vaan vinkkejä, miten paino nousuun kovaa ja miten ruokahalun saa herätettyä. Lukekaa aloitus kunnolla. Oon työuupumuksen takia sairauslomalla.
t. AP
Pähkinöitä, salaatteihin öljyjä.. Nutrilet-annoksia ei kannata vetää useita päivässä, voi mennä vatsa sekaisin. Tsemppiä ja toivottavasti työolot helpottaa!
Itse sain joskus sellaisen vinkin, että muuten normaaliruokaa normaaliaikoihin (ne rytmit!), mutta lisäksi rasvaa. Jos et saata lusikalla ottaa esim. öljyä, niin voi käy varmaan myös hyvin. Sitä reilusti ruokiin ja leivän päälle.
Käy lääkärissä kysymässä ruokailuun neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Pähkinöitä, salaatteihin öljyjä.. Nutrilet-annoksia ei kannata vetää useita päivässä, voi mennä vatsa sekaisin. Tsemppiä ja toivottavasti työolot helpottaa!
Oon vetänyt 2 ruokalusikkaa päivässä öljylisää. Onkohan se tarpeeksi?
t. AP
- seurassa syöminen/yksin syöminen kumpi sinulle mieluisampaa
- itse olen huijannut ruokahalua syömällä television/netin/lehden ääressä eli keskityn muuhun ja tunnen samalla ruokaa suuhuni.
- kylmä/lämmin ruoka kumpaa tekisi mieli?
- vanhoja tuttuja ruokia/jotain uutta erilaista ruokaa?
Tsemppiä
Juustoa paloina ja viipaleina ja pähkinöitä. Näitä helppo syödä paljon ja ovat energiatiheitä.
Poltat pilveä. Sen jälkeen syöt vaikka kuivat makaronit kaapeista.
Tee smoothieita ja vedä niitä vaikka ei aluksi maistuisi. Saat niihin kätkettyä kaikenlaisia terveellisiä aineita, parempia kuin Nutridrinkit.
Kunhan elimistösi taas tottuu ruokaan, ruokahalukin alkaa palata.
Jatkossa kannattaa pitää kiinni lakisääteisistä tauoista silläkin uhalla, että työsopimusta ei jatketa. Olin pitkään uupumuksen takia syrjässä töistä itsekin ja päädyin tänä kesänä tietenkin töihin paikkaan, jossa taukoja ei pidetä. Ilmoitin jo tokana päivänä, että minähän pidän. Oma terveys tulee ensin.
Vierailija kirjoitti:
Nutriletit ei ole hyvä idea, ne sekoittaa nälän tunnetta, mutta olisiko esim maapähkinävoi-hilloleivät, avocado majoneesi pasta, tahini kaiken päällä (voileivät, oikeat ruuat), banaanit, riisiruuat runsailla kastikkeilla, pannukakut siirapilla...? Pähkinävoi, tahini ja banaanit ainakin on todella hyviä nostamaan energiaa mutta hyvällä tavalla, terveellisesti. Tsemppiä! Ja älä jatka tuollaisessa työssä...Parempia löytyy varmasti
Hoitaja konsultoi lääkäriä, kun ilmoitin painostani (huomasin vasta pari päivää saikun alun jälkeen) ja tuli Omakantaan, että näitä proteiinilitkuja 1-2xpäivä kaiken muun ruoan päälle. Syön yhden lämpimän aterian aamupalan, iltapalan ja ~voileipä tms- päivällisen lisäksi.
Miksi ne määrää noita jos, sekoittaa ruokahalua?
t. AP
Olut. Varmasti lisääntyy ruokahalu, ja paino.
Ja siis tosiaan noi juomat apteekin 2kcal/ml , yht 400 kcal Nutridrink täysravintojuomia, ei Nutriletteja.
t. AP
Vastatkaa pliis. Tartten nyt apua, varmaan alipainoisena ollut joku muukin,
t. AP