Tytöt kaatui skootterilla. Ollaanko korvaus velvollisia?
Tosiaan tytöt kaatui skootterilla, ja ei onneksi mitään sen vakavampaa loukkaantumista.
Mutta työtön kaverin skootterista oli särkynyt peili, ja kaverilta lainattu kypärä on ottanut osumaa haaverissa.
Tyttöni oli siis ajanut kaverinsa skootterilla, ja kaatunut.
Skootterin omistaja oli istunut kyydissä, jonka luulen vaikuttaneen tasapainon, ja hallinnan menetykseen.
Nyt tytön kaverin vanhemmat vaativat, että meidän pitäisi korvata mopon rikkoontunut peili ja uusi kypärä.
Peili ei paljoa maksa, mutta kypärä on sitten eri juttu.
Lainattu kypärä oli kaiken lisäksi pudonnut tyttöni päästä kaatuessa, ja visiiri rikkoontunut.
Tytön kertoman mukaan lainattu kypärä oli aivan liian iso, ja ilmeisesti leukahihna jäänyt löysästi.
Kypärä ei ollut enää mikään uusi.
Luojan kiitos ei käynyt pahemmin.
Mutta miten korvata vanha kypärä? Uudet maksaa ainakin 100 euroa tai enemmän!
Ei oikein tunnu järkevältä korvata aivan uuden kypärän hintaa.
Se peili kyllä korvataan, mutta kypärä asia nyt hieman mietityttää.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin kerran korvausta melkein uudesta kännykästä, jonka tippuminen mereen ei ainakaan pelkästään ollut tyttäreni syytä. Kännykkä oli annettu tytölle säilytettäväksi siksi aikaa kun toiset säätivät siinä vesirajassa jotain kalojen ja ämpärin kanssa. Kännykkä oli kännykkäpussissa ja roikkui tytön kaulassa. Tyttö kurkki uteliaana toisten touhuja ja jotenkin kännykän kaulanauhan kiinnitys petti ja kännykkä putosi mereen.
Se oli aika uusi kännykkä ja oli maksanut 200€. Tytön isä ei itsekään ollut sitä mieltä, että kännykän putoaminen olisi ollut yksistään tyttäreni syytä, mutta halusi silti 150€ korvausta. Hampaat irvessä maksoin, vaikka ei tuntunut ihan reilulta, mutta en viitsinyt myöskään ruveta vänkäämään. Tyttäreni taisi olla ekaluokkalainen, kännykän säilytykseen antanut kaveri vuotta vanhempi.
Tuolla tytön isällä oli vielä kovat tulot (joskus verokalenterista jälkeenpäin katsoin). En itse olisi samassa tilanteessa ikinä kehdannut pyytää tuollaista rahaa pienempituloiselta perheeltä. Paska maku jäi koko hommasta.
Köyhän ei siis tarvitse ottaa mistään vastuuta?
Skootteriin pitäisi asentaa pienempi eturengas ja kapeampi tanko, niin näitä sattuisi vähemmän. Vauhti korjaa virheet asenteella.
Eikö liikennevakuutus korvaa? Vai oliko niin että ei ole lain vaatimaa ajokorttia tytölläsi?
Jos noin niin silloin ainakin itse korvaisin.
Köyhiä luonnevikaisia mulkkuja taas ketju täynnä neuvomassa prkl!
Syyllinen/ vanhemmat maksavat jokaisen sentin, jota vakuutus ei korvaa!
Saako mopokorttilainen ottaa kyytiin toisen henkilön?
Vierailija kirjoitti:
Saako mopokorttilainen ottaa kyytiin toisen henkilön?
Saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä korvaisin sen kypärän jos lapseni olisi sen rikkonut.
Korvaisin itsekin, mutta vaatisin rikki menneen itselleni näytille, että voisin ostaa vastaavan kuntoisen tilalle.
Ai kun sinä näet haljenneen kypärän, niin ostat toisen haljenneen kypärän tilalle?
Annatte sen tytön oman kypärän sinne tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Suostuisin maksamaan puolet, onhan kaverikin ollut kyydissä.
Ajoneuvon kuljettaja on aina vastuussa. Vanhemmat eivät ole korvausvelvollisia, vaan vahingontekijä iästä riippumatta on korvausvelvollinen. Kommentoin yleisellä tasolla, kun en tunne aloittajan tapausta. Jos tavaran rikkoneella nuorella ei ole rahaa, voidaan laittaa korvaussumma kasvamaan korkoa, ja kun hän joskus saa tulevaisuudessa palkan, korvaus pidätetään siitä korkoineen. Monet vanhemmat maksavat tästä syystä lapsensa mokailuja, vaikka pakko ei olisi maksaa, jotta asia ei menisi oikeuteen ja tulisi näitä muita ylimääräisiä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin kerran korvausta melkein uudesta kännykästä, jonka tippuminen mereen ei ainakaan pelkästään ollut tyttäreni syytä. Kännykkä oli annettu tytölle säilytettäväksi siksi aikaa kun toiset säätivät siinä vesirajassa jotain kalojen ja ämpärin kanssa. Kännykkä oli kännykkäpussissa ja roikkui tytön kaulassa. Tyttö kurkki uteliaana toisten touhuja ja jotenkin kännykän kaulanauhan kiinnitys petti ja kännykkä putosi mereen.
Se oli aika uusi kännykkä ja oli maksanut 200€. Tytön isä ei itsekään ollut sitä mieltä, että kännykän putoaminen olisi ollut yksistään tyttäreni syytä, mutta halusi silti 150€ korvausta. Hampaat irvessä maksoin, vaikka ei tuntunut ihan reilulta, mutta en viitsinyt myöskään ruveta vänkäämään. Tyttäreni taisi olla ekaluokkalainen, kännykän säilytykseen antanut kaveri vuotta vanhempi.
Tuolla tytön isällä oli vielä kovat tulot (joskus verokalenterista jälkeenpäin katsoin). En itse olisi samassa tilanteessa ikinä kehdannut pyytää tuollaista rahaa pienempituloiselta perheeltä. Paska maku jäi koko hommasta.
Toisaalta jollakin toisella varakkaalla olisi voinut olla pokkaa tinkiä tuota hintaa. Itsekkään en ihan köyhä ole, mutta aina on pokkaa tinkiä. Siitähän se varakkuus tulee.
Myös yksi varakas työkaveri aikoinaan otti hotellin aamupalalla eväät töihin, kun oli niin pihi.
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä luonnevikaisia mulkkuja taas ketju täynnä neuvomassa prkl!
Syyllinen/ vanhemmat maksavat jokaisen sentin, jota vakuutus ei korvaa!
Kuule sinä! Todella typerää ostaa kulahtaneen kypärän tilalle uusi. Kypärä voi olla vaikka kuinka vanha.
Vaadi ap se kypärä sulle että osaat hankkia vastaavan tilalle. Älä luota heidän antamaan hinta-arvioon.
Vierailija kirjoitti:
Suostuisin maksamaan puolet, onhan kaverikin ollut kyydissä.
Miten tähän on tullut näinkin paljon ylänuolia?!
Ajoneuvon kuljettaja on AINA vastuussa kuljettamastaan menopelistä.
Jos hölmöyksissänne kolhaisette ajamaanne autoa, niin syytättekö siitä vieressä istuvaa matkustajaa...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä korvaisin sen kypärän jos lapseni olisi sen rikkonut.
Korvaisin itsekin, mutta vaatisin rikki menneen itselleni näytille, että voisin ostaa vastaavan kuntoisen tilalle.
Ai kun sinä näet haljenneen kypärän, niin ostat toisen haljenneen kypärän tilalle?
Oletpas tyhmä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos antaa tavaroitaan toiselle säilöön, niin ihan itse vastaa siitä, mitä niille käy.
Vierailija kirjoitti:
Eikö liikennevakuutus korvaa? Vai oliko niin että ei ole lain vaatimaa ajokorttia tytölläsi?
Jos noin niin silloin ainakin itse korvaisin.
Liikennevauutus korvaa syyttömän vahingot ja kaikkien henkilövahingot, tässä ei nyt tullut kumpiakaan, onneksi.
Ai jos mulla hajoaa weberin 10 vuotta vanha grilli niin ostan tilalle uuden Weberin grillin. Grilli siis lainassa.
Ei se niin mene.
Tosin me ei lainata mitään eikä lainata keneltäkään mitään niin ei tule näitä ongelmia.
Miksi tyttäresi ajoi? Miksei mopon haltija?
100 euroa on jo tosi halpa kypärä. Onneks ei ollut mikään monen sadan euron kypärä.
HEI SE OLI ASIALLINEN!
SUOMEN RIKOSLAISSA SANOTAAN !
Se joka Minilex
Kysy lakimieheltä Muut asiat
Lakipuhelin neuvoo
Klo 8 - 23, la-su klo 9 - 23
Soita 0600 12 450
Ajoneuvon luovuttaminen kortittomalle
Jaa:
Selvitä asiasi heti - Soita 0600 12 450
Jos luovuttaa ajoneuvon kortittomalle, mitä sanktiota voi tulla luovuttajalle? Entä jos kortiton henkilö ajaa kolarin tai aiheuttaa jonkun vamman tai kuoleman, onko auton luovuttaja vastuussa? Entä jos auton on luvattomasti ottanut kortiton henkilö käyttöön, vaikuttaako rangaistuksiin?
1 vastaus
Minilex
60 vastausta
Soita lakimiehelle - 0600 12 450
Hei
Ensinnäkin luovuttaessasi moottoriajoneuvoa toisen
henkilön käyttöön, tulisi sinun aina varmistua, että hänellä on siihen vaadittava ajo-oikeus.
Mikäli kuitenkin luovutatmoottiriajonruvon kortittomalle, SINUT VOIDAAN TUOMITA SAKKOON AJONEUVON LUOVUTTAMISESTA AJO-
OIKEUDETTOMALLE ELI AJOKORTITTOMALLE HENKILÖLLE.
JOS KORTITON AJAA KOLARIN TAI AIHEUTTAA JONKUN VAMMAN TAI KUOLEMAN, ON HÄN SIITÄ ITSE VASTUUSA!
. SINÄ SAAT KUITENKIN SAKOT AJONEUVON LUOVUTTAMISESTA KORTITTOMALLE tässäkin tilanteessa
. Eri tilanne on sitten rikosasioissa, jos esimerkiksi tiedät, että tullaan käyttämään rikolliseen
moottoriajoneuvoa toimintaan: tällöin voit olla vastuussa rikoksen avunantoon.!