Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säästetään sähköä - parhaat sähkösäästövinkit kehiin!

Sähkösyöppö
30.07.2022 |

Sähkölämmitteisessä omakotitalossa asuvalle on tulossa karmeat sähkölaskut ensi talvena (on jo nyt...) Listatkaa alle kaikenlaisia sähkönsäästövinkkejä - isoja ja pieniä! 

Selvää on että turhat valot sammutetaan ja hyödynnetään halpaa yösähköä niin paljon kuin voidaan. Mistä muusta voisimme säästää? Harkinnassa on myös lämmitysmuodon vaihtaminen esim. maalämpöön, mutta niin isoa remonttia ei hetkessä tehdä...

Kommentit (612)

Vierailija
141/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta paljon vaatteita, että voi pestä pyykkiä harvemmin ja täysiä kokeellisia jos asut yksin tai pese koko perheen pyykit samalla kertaa. Yksittäiset tahrat voi poistaa käsin, joten pyykinpesuväliä voi pidentää.

Siirry sähköisistä kirjoista kirjaston paperisiin kirjoihin.

Harjaa hampaat sähköttömällä hammasharjalla paitsi lapsille kannattaa antaa sähköharja, koska eivät välttämättä osaa harjata yhtä hyvin hampaita kuin aikuiset.

Hiukset voi kuivata pyyhkeeseen, ja unohtaa hiustenkuivaajan kaappiin. Nopeasti kuivaava imukykyinen hiuspyyhe on mikrokuituhuppu. Vanhasta pyyhkeestä voi itsekin ommella hiuspyyhkeen. Ohjeita netissä.

Käytä tekstiilejä, joita ei tarvitse silittää. Perinteisen silitysraudan voi toki kuumentaa puuhellalla, jos sellainen taloudessa on, mutta sähkörautaa ei.

Paistotuotteet voi ostaa valmiiksi paistettuina, jotta ei tarvitse kotona uunia lämmittää.

Pidä kotona varalla risukeitin, jossa voi valmistaa tarvittaessa ruokaa, jos sähköt ovat poikki.

Tuo risukeitin tosi kätevä etenkin kerrostalossa. Maksaakin vaan n.25e. kaasu retkikeitin kaasu patruunoineen saman verran, mutta sen käytössä puuttuu eräjormailu.

Laske käytetyt rahat ja niistä, kuinka monta kWh olisit ostanut sähköä.

Vierailija
142/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sähköä pitää säästää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te tajuatte että energiakriisi koskee vain meitä taviksia eikä maamme sannamarineita. Niiden elämä jatkuu entisellään ilman kylmiä suihkuja ja ulkomaanökylomia.

Ygl jäsenet suojassa suurelta nol laukselta?

YLE uutisoi, ketkä kuuluu ygl.

Kansan ei ole pakko suostua kyykytykseen, aletaan vastustaa kurjistamispolitiikkaa.

Porvari/iso raha voittaa aina.

Vierailija
144/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun elektroniikkani (televisio, pöytätietokone, puhelimen ja läppärin latauspisteet) on kaikki virtanapillisen jatkoroikan päässä.

Auton lämmitin, ilmastointilaite/mikälie viilennin ja kasvivalot ovat ajastimen päässä. Minun ei tarvitse muistaa naksutella valoja ja viilennyksiä pois päältä.

Mulla on ollut tv ym. laitteet jostain 80-luvulta saakka virtanapillisessa jatkojohdossa. Kiltisti olen napsutellut aina yöksi ja työpäivän ajaksi valmiustilassa olevat laitteet kokonaan virrattomiksi. Vuosi sitten meni hermo, kun niitä jatkojohtoja joutui uusimaan muutaman vuoden välein. Se virtanappula ikään kuin lakkaa toimimasta. Johtoja olen ostanut vuosien varrella lukemattomista eri paikoista ja eri hintaisia, kaikissa sama homma. Ostin siis ensimmäistä kertaa elämässäni omaan huusholliin ihan tavallisen jatkojohdon, jossa on tv, modeemi, radio, pari valaisinta. Sähkölaskuun ei ole ollut MINKÄÄNLAISTA vaikutusta asialla. Siis ei todellakaan yhtään mitään. Joskus ennen muinoin asialla on varmasti ollutkin merkitystä, mutta tämän päivän telkkari kuluttaa valmiustilassa niin vähän, että ei ole vaikutusta.

Läppäri ei ole minulla johdon päässä kuin silloin, kun lataan sitä, samoin puhelin ja tabletti. 

Vierailija
145/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyödynnä ruuanlaitossa esi- ja jälkilämmöt. Eli ruoka uuniin jo uunin ollessa lämpiämässä, esim. kun on 50 astetta matkaa tavoitelämpöön, ja uuni pois päältä hieman ennen ruuan valmistumista, loppukypsyminen jälkilämmöllä. Voi säästää 10-20 prosenttia sähköstä per kerta.

Itse jätän uunin luukun auki ja hyödynnän jälkilämmön keittiön lämmittämiseen. Siis uuni ei ole enää päällä.

Vierailija
146/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta älypuhelimen rassaus. Ei tarvitse ladata niin usein. Parasta olisi jos hommaisi sellaisen puhelimen joka ei vie virtaa yhtä paljoa (ei nettiä, ei kosketusnäyttöä), mielenterveys kiittäisi myös.

Oikeasti, puhelimen päivittäinen lataus tyhjästä täyteen imaiseen tyypillisesti virtaskaa noin 2 kWh/vuosi. Siis 2 kWh!!

Tyypillinen, suomalainen, sähkölämmitteinen omakotitalo kuluttaa vuodessa 20-30 TUHATTA kilowattituntia. Pienemmässä kerrostaloasunnossa tämä vuotuinen sähkönkulutus on suuruusluokkaa 2-3 TUHATTA kilowattituntia.

Puuttuisin tohon kännykän lataamisen vähättelyyn. Suomessa on varmaankin viisi miljoonaa älypuhelinta, eli säästö on huomattava valtakunnallisesti. Pitäis vähän ajatella isommin kuin pelkkää omaa hiekkalaatikkoa.

Huomattava? No jos katsotaan valtakunnallisesti niin Suomessa talven sähköntuotantohuippu pyörii yleensä n. 11000 MW:n paikkeilla.

Tuo 5 miljoonaa kännykkää, jos jokaista ladataan tyhjästä täyteen 365 päivää vuodessa, niin se vie n. 10000 MWh sähköä.

Tarkoittaa sitä, että kaikki suomen kännykät on saaneet vuoden tarpeeseen sähköä yhden tunnin tuotannolla. Vuodessa on kuitenkin 8760 tuntia, joten puhutaan noin 0,1 promillen osuudesta.

Vierailija
147/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaan täällä hengailu

Vierailija
148/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta älypuhelimen rassaus. Ei tarvitse ladata niin usein. Parasta olisi jos hommaisi sellaisen puhelimen joka ei vie virtaa yhtä paljoa (ei nettiä, ei kosketusnäyttöä), mielenterveys kiittäisi myös.

Oikeasti, puhelimen päivittäinen lataus tyhjästä täyteen imaiseen tyypillisesti virtaskaa noin 2 kWh/vuosi. Siis 2 kWh!!

Tyypillinen, suomalainen, sähkölämmitteinen omakotitalo kuluttaa vuodessa 20-30 TUHATTA kilowattituntia. Pienemmässä kerrostaloasunnossa tämä vuotuinen sähkönkulutus on suuruusluokkaa 2-3 TUHATTA kilowattituntia.

Puuttuisin tohon kännykän lataamisen vähättelyyn. Suomessa on varmaankin viisi miljoonaa älypuhelinta, eli säästö on huomattava valtakunnallisesti. Pitäis vähän ajatella isommin kuin pelkkää omaa hiekkalaatikkoa.

Huomattava? No jos katsotaan valtakunnallisesti niin Suomessa talven sähköntuotantohuippu pyörii yleensä n. 11000 MW:n paikkeilla.

Tuo 5 miljoonaa kännykkää, jos jokaista ladataan tyhjästä täyteen 365 päivää vuodessa, niin se vie n. 10000 MWh sähköä.

Tarkoittaa sitä, että kaikki suomen kännykät on saaneet vuoden tarpeeseen sähköä yhden tunnin tuotannolla. Vuodessa on kuitenkin 8760 tuntia, joten puhutaan noin 0,1 promillen osuudesta.

Jos tosiaan puhelimen käyttäisi täysin tyhjäksi joka päivä saisi samalla sähkönkulutuksella lämmiteltyä vuodessa saunaa parikymmentä minuuttia. Usein vielä vinkkinä on, että ei saa pitää laturia koko ajan seinässä. Kuluttaahan se 0,25 kwh vuodessa, eli saman määrän sähköä säästää jos napsauttaa yhden kerran vuoden aikana kiukaan pois päältä 2-3 minuuttia aikaisemmin. Tai jos säästät kuumaa vettä vuoden aikana puoli ämpärillistä.

Vierailija
149/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostetaan sähkönhintaa, niin köyhät maalaisjuntit hoitavat sähkönsäästämisen meidän puolesta ja meille rikkaille vihreille jää riittävästi sähköä talven ennustetun sähköpulan aikanakin

Vierailija
150/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihreä kirjoitti:

nostetaan sähkönhintaa, niin köyhät maalaisjuntit hoitavat sähkönsäästämisen meidän puolesta ja meille rikkaille vihreille jää riittävästi sähköä talven ennustetun sähköpulan aikanakin

pitäähän iphone saada ladattua, että saa tilattua lentoja ulkomaille (olen niin ekologinen, kun minulla ei ole autoa)

Vierailija
151/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on puusauna, säästää järjettömän määrän sähkölaskussa jos asentaa kiukaaseen mökkivedenlämmittimen. Niitä on monenlaisia malleja. Sauna lämpiää puilla ja vesi siinä päällä. Näin voi säästää helposti älyttömän määrän sähköä. Laittaa lämminvesivaraajan päälle vain 1-2 tunniksi yöllä jotta lämmin vesi seuraavana päivänä riittää tiskeihin, käsien pesuun ym ja yhteen suihkuunkin jos pakko. Muuten varaaja pois päältä ja kylpyvesi lämpiämään saunassa.

Esimerkki. Meillä varaaja vie 1,3kwh per tunti. Kahdessa tunnissa se lämpiää kokonaan ja vie siis 2,6kwh vuorokaudessa. Silloin kun pidettiin sitä päällä että muka jatkuvasti lämpiää vei 20kwhvähintään per vuorokausi, joskus 30. Koska sitä lämmintä vettä tuli sitten surutta käytettyä kun se ei ikinä loppunut !

Pelkkään lämpimään veteen meni ennen noin 600kwh kuussa mikä siis ennen maksoi edellisellä sähkösopimuksella 5snt /kwh eli 30e/kk. Nyt sopimus 16snt eli maksaisi 90 euroa.

Ja tämä pelkkä lämmin vesi . Siihen päälle pakollinen lattialämmitys märkätilassa ja kaikki muu sähkönkäyttö.

Joten hankittiin saunan kiukaaseen lämmitin. Pihasta kaadettiin onneksi jo viime vuonna 3 puuta varjostamasta, saatiin siitä saunapuut

Vierailija
152/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköä voi ottaa käytävän pistokkeesta (siis jos asuu kerrostalossa).

Jatkojohto vain postilaatikon kautta sisään.

Tämä kannattaa tehdä yöllä jotta naapurit ei huomaa. Ja ladata kaikki läppärit, ipadit, power packit yms.

Sitten aamulla ennen kuin muut herää käy hakemassa johdon pois.

Vierailija
153/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllähän nyt täällä Suomessa pitää energiaa säästää. Ikään kuin tämä pieni maa pelastaisi koko planeetan. Huh huh sen seitsemän kertaa tätä maailmanmenoa.

Nyt, kun sähkö on kallistumassa, niin mitenköhän mä en ole yhtään yllättynyt siitä, kun kaikenlaiset koijarit ovat ruvenneet soittelemaan yötä päivää tarjotakseen "halpoja" sähkösoppareita. Sitten maksat nykyisten kymppien sijasta satasia, että tosi halpaa. En oo vaihtamassa. Nyt jos teet uuden sähkösopimuksen, niin se tulee olee monta kertaa edellistä tyyriimpi. Jos vaihdat, niin tulet tietämään vaihtaneesi.

Ei pidä lähteä noiden humpuukkimaakareiden juttuihin mukaan. Kaikessa huijataan.

Vierailija
154/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei SÄÄSTETÄ

Vierailija
155/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyödynnä ruuanlaitossa esi- ja jälkilämmöt. Eli ruoka uuniin jo uunin ollessa lämpiämässä, esim. kun on 50 astetta matkaa tavoitelämpöön, ja uuni pois päältä hieman ennen ruuan valmistumista, loppukypsyminen jälkilämmöllä. Voi säästää 10-20 prosenttia sähköstä per kerta.

Itse jätän uunin luukun auki ja hyödynnän jälkilämmön keittiön lämmittämiseen. Siis uuni ei ole enää päällä.

Luuletko, että se lämpö menee harakoille jos et avaa sitä luukkua? Kuinka tyhmä oikeen olet?

Vierailija
156/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vihreä kirjoitti:

pitäähän iphone saada ladattua, että saa tilattua lentoja ulkomaille (olen niin ekologinen, kun minulla ei ole autoa)

Se iPhone nyt jaksaa kimmastuttaa maalaisia. Yhden neliömetrin lämmityksellä saa iPhonen ladattua sellaiset viitisentoistatuhatta kertaa vuoden aikana.

Vierailija
157/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vihreä kirjoitti:

Se iPhone nyt jaksaa kimmastuttaa maalaisia. Yhden neliömetrin lämmityksellä saa iPhonen ladattua sellaiset viitisentoistatuhatta kertaa vuoden aikana.

ja juuri  siksi minä voin ekologisesti lennellä ympäri maapalloa hyvällä vihreän omallatunnolla

Vierailija
158/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että se lämpö menee harakoille jos et avaa sitä luukkua? Kuinka tyhmä oikeen olet?

joskus tällä palstalla tuntuu, että noin tyhmiä ihmisiä on oikeasti olemassa

Vierailija
159/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joskus tällä palstalla tuntuu, että noin tyhmiä ihmisiä on oikeasti olemassa

Eikä vain tunnu vaan oikeasti on. Osa ihmisistä vain on älyllisesti kumisaappaan tasolla.

Vierailija
160/612 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset