Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästetään sähköä - parhaat sähkösäästövinkit kehiin!

Sähkösyöppö
30.07.2022 |

Sähkölämmitteisessä omakotitalossa asuvalle on tulossa karmeat sähkölaskut ensi talvena (on jo nyt...) Listatkaa alle kaikenlaisia sähkönsäästövinkkejä - isoja ja pieniä! 

Selvää on että turhat valot sammutetaan ja hyödynnetään halpaa yösähköä niin paljon kuin voidaan. Mistä muusta voisimme säästää? Harkinnassa on myös lämmitysmuodon vaihtaminen esim. maalämpöön, mutta niin isoa remonttia ei hetkessä tehdä...

Kommentit (612)

Vierailija
381/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoat mainittavat säästöt syntyvät huoneilman ja veden lämmitykseen käytetyn energian vähentämisestä:

- huonelämpötilan lasku

- tulisijan ja lämpöpumpun käytön optimointi

- suihkujen kesto ja käytetyn veden lämpö minimiin

- saunomiskertojen harventaminen ja tehostaminen

- pesukoneen ja astianpesukoneen käytön optimointi

Nykyisten ledilamppujen ja tehokkaiden kylmälaitteiden aikakaudella lamppujen sammuttelu ja jääkaapin lämmön nosto ovat aivan lillukanvarsia.

Tämä on niitä harvoja kirjoituksia, joissa on järkeä. Suurin osa takertuu näennäiskeinoihin joissa vain ymmärtämättömyys paljastuu.

Vierailija
382/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun vuokra-asunnossa, jossa kylpyhuoneessa on lattialämmitys. Kylpyhuone on liian kuuma, vähempikin riittäisi.

Ongelmana on se, että asukas ei voi itse säätää sitä lattialämmitystä mistään. Sitä ei saa edes pois päältä.

Nyt se paahtaa kuumana ja sähkönkulutus laskutetaan asukkaalta eli minulta.

Ja kyllä se tosiaan sähkölaskussa näkyykin.

Aivan älytöntä.

Tuskin sähköllä toimiva lattialämmitys jos ei termostaattia näkyvillä? En ainakaan ole koskaan moisesta virityksestä kuullut. Ettei olisi vesikertoinen? Mikä on päälämmitysmuoto?

En minäkään ollut kuullut ennenkuin menin sellaiseen asumaan. Talo on kaukolämmössä oleva kerrostalo. Kylppäreissä lattialämmitys, sähköinen, ei vesikierto. Seinällä näkyy ainoastaan sellainen merkkivalo, katkaisijan näköisessä umpinaisessa muovikotelossa, mutta mistään sitä lattialämmitystä ei voi säätää. Minkäänlaista termostaattia ei löydy, ei mistään koko asunnosta. Kerran kokeeksi käänsin joksikin aikaa asunnon sähköpääkytkimen pois päältä. Samalla sammui se merkkivalo ja lattia alkoi viiletä.

Aika ymmälläni olen ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun vuokra-asunnossa, jossa kylpyhuoneessa on lattialämmitys. Kylpyhuone on liian kuuma, vähempikin riittäisi.

Ongelmana on se, että asukas ei voi itse säätää sitä lattialämmitystä mistään. Sitä ei saa edes pois päältä.

Aivan älytöntä.

Tuskin sähköllä toimiva lattialämmitys jos ei termostaattia näkyvillä? En ainakaan ole koskaan moisesta virityksestä kuullut. Ettei olisi vesikertoinen? Mikä on päälämmitysmuoto?

En minäkään ollut kuullut ennenkuin menin sellaiseen asumaan. Talo on kaukolämmössä oleva kerrostalo. Kylppäreissä lattialämmitys, sähköinen, ei vesikierto. Seinällä näkyy ainoastaan sellainen merkkivalo, katkaisijan näköisessä umpinaisessa muovikotelossa, mutta mistään sitä lattialämmitystä ei voi säätää. Minkäänlaista termostaattia ei löydy, ei mistään koko asunnosta. Kerran kokeeksi käänsin joksikin aikaa asunnon sähköpääkytkimen pois päältä. Samalla sammui se merkkivalo ja lattia alkoi viiletä.

kyllä kylppärin lattialämmityksen voi säätää, pidän n tunnin päällä suihkun jälkeen samaten voi rättipatterin säätää ja en käy joka pvä suihkussa

Vierailija
384/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytöntä.

Joskus on käytetty ns. itsesäätyviä lattialämmityskaapeleita ja niissä ei tosiaan ole termostaattia eikä kytkintä ja tyypillisesti pitävät lattian ainakin tarpeeksi lämpimänä.

Vierailija
385/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääka1appi pienimmälle säätönupista. Sen sulatus. Lattialämmitys pois, oikea sähkörohmu. Kaikki valot ledeiksi. Sellainen elektroniikka jota ie käytä irti töpseli, valmiustila kuluttaa sähköä. En omista saunaa ja tuntuu aika helpolle että sen käytön lopettaisi kun ei sitä muutenkaan ole.

jääkaappi 1-5 ja mulla on ykkösellä päällä

Vierailija
386/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

fhjyukl kirjoitti:

Tee mahdollisimman harvoin ruokaa mitä tarvitsee keittää tai edes lämmittää, eli salaattia poskeen, niin ole ensi kesänä timmissä kunnossa.

protskuja saatava muuten kuihtuu berslihakset

Vierailija
387/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköä voi ottaa käytävän pistokkeesta (siis jos asuu kerrostalossa).

Jatkojohto vain postilaatikon kautta sisään.

Tämä kannattaa tehdä yöllä jotta naapurit ei huomaa. Ja ladata kaikki läppärit, ipadit, power packit yms.

Sitten aamulla ennen kuin muut herää käy hakemassa johdon pois.

Hyvä idea.

Sitten kun joku näkee ja ottaa siitä virityksestä kuvan niin seuraavaksi postiluukusta kolahtaa häätölappu.

näin kerran että joku varasti sähköä rapusta mutta en älynnyt kuvata. täytyypä alkaa kyttäämään ja kävelen raput ylös.

Vierailija
388/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkömittarin sulkeminen silloin, jos ei ole tarvetta sähkölle, siis ei sulje sähköä pois pääkytkimestä, vain mittarin sulkeminen.  Patterit oli jo neljä vuotta 15+ asteella ja silloin vain villatakkia ja sukat päälle. On onneksi takka, mutta en kyllä ole huomannut, että säästäisi sähköä niin paljon. Untuvapeitto yöksi. Tottuu ajan myötä kylmempään taloon, ja harjoittelua vaati tovin. Ja luin jostain, että viileämpi talo olisi terveellisempi.  Aikaisemmin asuin Helsingin kerrostalossa, eikä kokemusta omakotitalosta, kun halusin muuttaa maalle. Ei siis mitään kehumista asua omakotitalossa, koska en ole ns. hyvätuloinen, nyt vain pitää laittaa nyöriä tiukemmalle. 

Vierailija
389/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko SUOMESSA:

Kaupat KIINNI SUNNUNTAISIN.

Ja iltaisin kaupat kiinni viimeistään klo 20.

Ja kun kaupat ovat suljettuina, niiden lämpötilat silloin + 14*.

Vierailija
390/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jokainen laskemaan miten paljon uuden karhean sähköauton lataaminen joka päivä kotona maksaakaan.

Näillä sähkönhinnoilla sähköauton kulutus tulee kalliimmaksi kuin diesel-auton. 

Sähköauto toki on kalliimpi muutenkin, huolto, korjaus, vakuutukset, hankinta-hinta, pääomakulu, lyhyempi elinkaari. 

Ei itseasiassa tule vieläkään kalliimmaksi. Minulla on hybridiauto ja edelleen sellainen määräaikainen soppari että sähköä mun kannattaa käyttää eikä bensaa. Vaikka olis pörssisoppari niin öisin (milloin ihmisillä yleensä autot latauksessa) pörssisähkö on itseasiassa lähes ilmaista. Tämän voi halutessaan tarkastaa netistä spot sähkön hinta. Eli itseasiassa mulla kannattaisi auton suhteen paremmin pörssisähkösooimus kuin nykyinen 16c/kwh

Ainakin ensi yönä on pörssisähkö halvimmillaan 25 snt. Noussut tosi paljon viime aikoina.

391/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkki siihen kukkaruukku-lämpökynttilä-ohjeeseen:

Lisää eri mallisia löytyy hakusanalla Flower pot heater

Mutta muistakaa! Vain yksi kynttilä sisään, niin ei synny tulipaloa! Ja palamaton alusta, joka ei tärvelly kuumasta!

Jatkuva kynttilöiden tai tuikkujen polttaminen ei ole terveyden kannalta suositeltavaa.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/4bc6b831-7802-4eb9-9014-71482…

Vierailija
392/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytöntä.

Lattialämmitykselle on varmaan oma sulake eli siitä voi sammuttaa

Vierailija
393/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattialämmitys pois päältä kylppäristä, teen ruokaa kaasugrillillä myös talvella, tiskaan käsin enkä koneella. Pyykinpesu vain täysiä koneellisia.

Vierailija
394/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljetaan kaikki poliittiset puolueet,  eduskunta ja hallitus - säästyy sähköä ja ei tule enempää vahinkoa Suomelle kuin mitä on jo saatu aikaan em. ryhmien toimesta...

Vierailija
395/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt/lyhentänyt suihkussa käyntiaikoja.

Pesukoneet käyvät vain täysillä lasteilla. En lorota kuumaa vettä.

Sähkölasku kesäkuulta oli 22e, vaikka viilennin oli päällä yötä päivää.

Talvella auton lämmitys ja 7 kk lasku oli 313e

Muuten on n. 3K öljylasku koko vuodelta. Eli aika kohtuullisilla kustannuksilla ollaan päästy tähän mennessä.

Pitäisi kai alkaa tekemään taulukkoa kaikesta kulutuksesta. Ruuasta en ole tinkinyt ja se on kai suurin kuluerä meidän taloudessa.

396/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keitin tänään perunat ja porkkanat samalla kertaa ja sen jälkeen vielä kananmunat, sai munat kivan värin kuoreensa.

Turha kai sitä vettä on monta kertaa kuumentaa ja hanasta tietysti heti lähtöön niin kuuma vettä kattilaan kun tulee.

Vierailija
397/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jokainen laskemaan miten paljon uuden karhean sähköauton lataaminen joka päivä kotona maksaakaan.

Näillä sähkönhinnoilla sähköauton kulutus tulee kalliimmaksi kuin diesel-auton. 

Sähköauto toki on kalliimpi muutenkin, huolto, korjaus, vakuutukset, hankinta-hinta, pääomakulu, lyhyempi elinkaari. 

Ei itseasiassa tule vieläkään kalliimmaksi. Minulla on hybridiauto ja edelleen sellainen määräaikainen soppari että sähköä mun kannattaa käyttää eikä bensaa. Vaikka olis pörssisoppari niin öisin (milloin ihmisillä yleensä autot latauksessa) pörssisähkö on itseasiassa lähes ilmaista. Tämän voi halutessaan tarkastaa netistä spot sähkön hinta. Eli itseasiassa mulla kannattaisi auton suhteen paremmin pörssisähkösooimus kuin nykyinen 16c/kwh

Ainakin ensi yönä on pörssisähkö halvimmillaan 25 snt. Noussut tosi paljon viime aikoina.

"Toteutuneet keskihinnat tunneittain 2022

KESKIHINTA YÖ: 9,14 SNT/KWH"

Halpaa on sähkö öisin ollut edelleen.

Vierailija
398/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Itse keitin tänään perunat ja porkkanat samalla kertaa ja sen jälkeen vielä kananmunat, sai munat kivan värin kuoreensa.

Turha kai sitä vettä on monta kertaa kuumentaa ja hanasta tietysti heti lähtöön niin kuuma vettä kattilaan kun tulee.

Kiva kananpaskan maku juureksiin kun samaan aikaan keittää. Mukana vivahde raskasmetallijäämiä lämminvesivaraajasta kun ei ole suositusten mukaan kylmää vettä otettu hanasta ruoanlaittoon.

Vierailija
399/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakoin tämän jo yli 15 vuotta sitten jäämällä sossupummiksi ja ei ole ollut sähkönmaksuhuolia kertaakaan, eikä ole tarvinnut rajoittaa sähkönkuluttamista.

Vierailija
400/612 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeläinen. Teen yösähkön aikana isot määrät ruokaa,ja pakastan. Siellä on monenlaista Valmis ateriaa. Otan pöydälle hyvissä ajoin sulamaan, ja käytän rasiaa hetken mikrossa. Ei sinää paljon säästä, mutta ei tarvitse joka päivä ruokaa laitta. Pihistän kaikessa sähkössä ja vedessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi