Alennatko ensi talvena huonelämpötilaa?
Kuulemma kohta varmaan saadaan sellaiset suositukset. Aika usein sisälämpötilakeskusteluissa saa lukea näistä jotka tykkäävät kotonaan yli 22 asteen lämmöstä, aiotko osallistua energiansäästötalkoisiin viilentämällä kotisi lämpötilaa asteella tai parilla?
Kommentit (32)
Mulla on lämmitys noin 19-20 astetta talvisin. En tuosta aio enää laskea.
Kaukolämitteinen okt lattialämmityksellä meillä. Lämmitän juuri niin paljon kun on tarve. En aio palella omassa kodissani ja ihan itse maksan laskuni.
Edellisessä asunnossa suora sähkölämmitys (ei takkaa) ja kämppä kuin seula eli lämpö karkas ulos. Talvipakkasilla lattiat jääkylmät ja muutenkin kylmä ja vetoinen. Patterit huusi hoosiannaa ja laskut pahimmillaan noin 600€/kk. En jäänyt kaipaamaan. Nyt kuluu lämmitykseen melkein saman verran kwh:ja mutta asunto tuplasti isompi.
Taloyhtiö ei suosittele pakkasen puolelle menemistä.
Vierailija kirjoitti:
En voi, koska taloyhtiö on säätänyt 25 minimin. Sen takia ensi talvikin menee parvekkeen ovi auki, niinkuin viimeiset 15 talvea. Harakat tykkää
Huono vitsi, taloyhtiö ei voi vaikuttaa minimilämpöön mitenkään.
Patterit tai lattialämmityspiirit pystyy itse pistämään vaikka täysin kiinni. Maksimilämpöön taloyhtiö voi se sijaan vaikuttaa kiertoveden lämpötilalla, tästä alaspäin voi vielä tietysti itse laskea lämpötilaa termostaatilla.
Meillä on ollut 20 C edellisinä talvina, makuuhuoneessa 18-19. Ei ajateltu laskea lisää. Takkaa tullaan polttamaan kuten aiemmin.
Adun kerrostalossa ja se on taloyhtiö, joka sitä lämmitystä säätää, eivät asukkaqt pattereineen. Siis kun lämmön säädöstä säästömielessä puhutaan, se tapahtuu talon lämmpökeskuksessa, eikä patterien säätö asunnoissa vaikuta asiaan. Tuuletustqpa ikkunoista kylmällä kylläkin vaikuttaa, pitää ehkä vähentää sitä. Omakotitalossa kyllä vähentäisin lämpötilaa. Kesämökin aion jättää nyt ekan kerran kylmilleen. Qion myös käyttää vähemmän kuivuria pyykkien kuivaukseen ja yrittää ottaa lyhyempiä suihkuja ja ottaa virran pois elektronisista laitteista, joita en käytä, eli vähemmän valmiustilassa olevia. Aion pestä vähemmän pyykkikoneellisia, enemmän kerralla. Ja aion käyttää vähemmän uunia ja sammutella valoja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei, ensin lopetetaan sähköautojen käyttö ja latauspisteet... sitten sähköpotkulaudat yms. sähköä käyttävät ei-pakolliset laitteet, sitten kaikki mikä on luxusta ja hyvin rajallisen rikkaiden ryhmän käytössä tällaisille ei ole sijaa kun kansalaiset köyhtyvät niin joutuu eliittikin osallistumaan talkoisiin...
Älä unta näe. Ihan ensin lasketaan köyhien kerrostalolähiöden lämpöjä, rajoitetaan niissä lämpimän veden saantia ja tiputetaan kaukolämmön länpötilaa.
Sähköautoiluun ei tulla puuttumaan kuin vasta ihan viimeisessä hädässä. Okt-asujat saavat päättää itse asioistaan kunhan maksavat laskunsa.
Meillä on sähköauto ja hybridi, asutaan ok-talossa jossa oma latauspiste. Lämmityspuita löytyy liiteristä kolmeksi vuodeksi, samaten öljyä säiliöstä. Meillä on myös oma aggregaatti, joten ei tule mitään ongelmia jos sähkön saantia aletaan rajoittamaan.
Kärvistelkää te vaan niissä kylmissä neukkukuutioissanne joissa taloyhtiöt määrää lämpötilat.
Meillä on kaukolämpö ja taloyhtiö säätänyt maksimilämpötilan jo nyt liian alas, paleltiin viime talvenakin. Pelkään että nyt tulee pahempaa, varmasti tiputtavat lämpöä tästäkin. Onneksi meillä on edelleen kiinteä vesimaksu joten aion asua kuumassa suihkussa.
Meillä kerrostalossa suunnilleen +21 ja vetää, ei juuri kärsi laskea. Sähkölaitteiden kanssa kyllä voidaan olla tarkempia.
En, minulla on käytössä yösähkö. Varaaja lämpenee yöllä ja sillä lämmöllä on pärjättävä koko päivä.
Samassa noin 20c ajattelin pitää mitä ennenkin.