Alennatko ensi talvena huonelämpötilaa?
Kuulemma kohta varmaan saadaan sellaiset suositukset. Aika usein sisälämpötilakeskusteluissa saa lukea näistä jotka tykkäävät kotonaan yli 22 asteen lämmöstä, aiotko osallistua energiansäästötalkoisiin viilentämällä kotisi lämpötilaa asteella tai parilla?
Kommentit (32)
Tähän mennessä olen pyrkinyt pitämään 20-21 oleskelutiloissa ja 18-19 makuuhuoneissa. Märkätiloissa on saattanut olla jopa 22. Aion nipistää kauttaaltaan. Mä en usko että meidän palelu pelastaa tätä palloa tai edes maata mutta pakko palella jotta kukkaro kestää. Siinä päättäjämme ovat laskeneet oikein. Kyllä moni meistä vähentää kulutusta jos hinta nousee riittävän ylös.
Meillä on jo sopiva lämpötila. Liika lämpö väsyttää ja saa flegmaattiseksi.
Ei, ensin lopetetaan sähköautojen käyttö ja latauspisteet... sitten sähköpotkulaudat yms. sähköä käyttävät ei-pakolliset laitteet, sitten kaikki mikä on luxusta ja hyvin rajallisen rikkaiden ryhmän käytössä tällaisille ei ole sijaa kun kansalaiset köyhtyvät niin joutuu eliittikin osallistumaan talkoisiin...
Asun kerrostalossa ja meillä on kaukolämpö, jonka lämpötilasta vastaa taloyhtiö. Vessassa on erillinen lattialämmitys ja sen käyttöä aion rajoittaa, koska se syö yllättävän paljon sähköä.
Harva puruloota, joka lämpiää vain puulla, talvisin pahimmilla pakkasilla +14'C aamuisin ja päivisinkin vain +18'C, joten en alenna lämpötilaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, ensin lopetetaan sähköautojen käyttö ja latauspisteet... sitten sähköpotkulaudat yms. sähköä käyttävät ei-pakolliset laitteet, sitten kaikki mikä on luxusta ja hyvin rajallisen rikkaiden ryhmän käytössä tällaisille ei ole sijaa kun kansalaiset köyhtyvät niin joutuu eliittikin osallistumaan talkoisiin...
Tämä. Taidettiin mennä noissa sähköautoissa ojasta allikkoon. Mulle on turha kaupata sellaista, saa sähkön hinta tulla aika lailla alas, samoin autojen hinnat.
Voi mikä narinavyöry odotettavissa, jos taloyhtiöt laskevat lämpötilaa. Muutenkin talvisin palsta täynnä "kämpässä vaan +21, tänne jäätyy" -tyylisiä avauksia.
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa ja meillä on kaukolämpö, jonka lämpötilasta vastaa taloyhtiö. Vessassa on erillinen lattialämmitys ja sen käyttöä aion rajoittaa, koska se syö yllättävän paljon sähköä.
Kerrostaloasunnoissa on mun makuun usein tosi kuuma, just toi noin 22 astetta, ainakin niissä missä olen käynyt.
Meillä lämmitetään pelkästään puilla, kun on vanha rintamamiestalo, ja vetää joka nurkasta. Ei raaski pitää pattereita päällä. Hyvin on tarjettu, villasukkia jalkaan talvella, ja viileämmässä on terveellisempää kuin niissä kerrostalokuutioiden +25 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitänyt jo neljän vuoden ajan pattereita 15-18 asteen lämmöllä. Onneksi voi lisätä lämpöä laittamalla puita takkaan.
En pystyisi olemaan noin kylmässä. Minulla on metallia jalkanivelissä ja pakko olla lämpimässä. Kylmä lattia hohkaisi jalkoihin, vaikka pukisi mitä päälle
Itsellä minim. 23 astetta. Usein kun takkaa lämmitän, on 25 . Itse minä sähköni maksan ja lämmitän kuten itselle sopii.
No, jonkun vuoden päästä muutan lämpimään
En voi, koska taloyhtiö on säätänyt 25 minimin. Sen takia ensi talvikin menee parvekkeen ovi auki, niinkuin viimeiset 15 talvea. Harakat tykkää
Vierailija kirjoitti:
Voi mikä narinavyöry odotettavissa, jos taloyhtiöt laskevat lämpötilaa. Muutenkin talvisin palsta täynnä "kämpässä vaan +21, tänne jäätyy" -tyylisiä avauksia.
Antakaa niiden harvojen nauttia lämmöstä jos kokevat siihen tarvetta. Monet sairaudetkin lisäävät palelua. Menkää itse nukkumaan vaikka parvekkeelle.
Viluinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitänyt jo neljän vuoden ajan pattereita 15-18 asteen lämmöllä. Onneksi voi lisätä lämpöä laittamalla puita takkaan.
En pystyisi olemaan noin kylmässä. Minulla on metallia jalkanivelissä ja pakko olla lämpimässä. Kylmä lattia hohkaisi jalkoihin, vaikka pukisi mitä päälle
Itsellä minim. 23 astetta. Usein kun takkaa lämmitän, on 25 . Itse minä sähköni maksan ja lämmitän kuten itselle sopii.
No, jonkun vuoden päästä muutan lämpimään
Oletko kuullut viltistä? Ei tarvi tuhota maapalloa jos ostat semmoisen.
Eipä ole edellisinäkään talvina vuokrakämppä lämmennyt kuin 19-20 asteeseen. Jos tuosta vielä laskee niin asumiskelvotonhan se on.
Lämmityksen jälkeen puoli vuorokautta +21, sen jälkeen tippuu pari-kolme astetta, kunnes taas lämmitetään. Että en laske lämpötilaa. Tuo on just sopiva lämpö, että pysyy virkeänä.
Ja sitä sähkön säästöä on opetettu jo lapsuudesta saakka 80-luvulta, että ei parannettavaa silläkään saralla.
Luultavasti.
Lämmitämme sekä mökillä että kotona paljon myös puulla ja sitä lisäämme. On omat puut ja niitä on nyt koko kesä raijattu kaupunkiin valmiiksi.
Asun kerrostalossa ja haaveilen siitä, että voisin käyttää villasukkia ja ihania villapaitoja sisälläkin. Nyt en voi kun lämpötila on 22. Talvella aina hirveä vaatteidenvaihtorumba kun tulee ulkoa tai menee ulos. Liian korkea on tuo meidän talon lämpö enkä pysty siihen itse vaikuttamaan mitenkään järkevästi. Ikkunoiden ja ovien auki pitäminen talvella ei ole fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasunnoissa on mun makuun usein tosi kuuma, just toi noin 22 astetta, ainakin niissä missä olen käynyt.
22C astetta mikä on siis uimahousu-keli. Harmittaa kun en voi nykyisin käyttää enää vaatteita ollenkaan. Ennen vanhaan muistan kun ihmiset ei kekkuloineet alasti arkena ja pyhänä. Nyt en voi edes joulua juhlistaa ilman pallien hulinaa, vaikka onhan tämä tietyllä tapaa luonnollista
Myös käteisestä luopuminen kuuluu umj:n vastaanottoseremoonioihin