Etätyöt jatkuu syksyllä -22
Niin siinä vain kävi. Viikolla ilmoitettiin, että etätyöt jatkuu ja etänä saa olla 100 %. Säästyy energiaa (ja firman rahat, kun toimitilat lähtee alta. Muutetaan uusiin tiloihin, jossa ei ole enää omia pisteitä).
Kommentit (21)
Minä taas irtisanoudun ennemmin kuin menen takaisin toimistolle, ilmoitan vain ettei rahat riitä bensaan, ei voi mitään.
Meillä taas suunnitellaan pakollisia toimistopäiviä koska pomon mielestä toimistolla on liian hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jatkuu 60 % ja muutetaan pienempiin tiloihin.
Avokonttoriin siis muutetaan. No onneksi voi tehdä kolme päivää viikossa vielä etätöitä ja eiköhän sen kaksi päivää kestä toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas irtisanoudun ennemmin kuin menen takaisin toimistolle, ilmoitan vain ettei rahat riitä bensaan, ei voi mitään.
Miten sinun rahat riitti bensaa?
Bensan hinnan korotus lisättiin työmatkavähennyksiin ja kun haet uuden verokortin, saat vähennyksen heti käyttöön eli maksat vähemmän veroa, vastaavalla summalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas suunnitellaan pakollisia toimistopäiviä koska pomon mielestä toimistolla on liian hiljaista.
Meillä on jo otettu käyttöön. Yhtenä ja samana päivänä viikossa kaikkien on oltava toimistolla, jotta "yhteisöllisyys säilyy". VMP! Olisin mieluiten etänä, ja menisin toimistolle silloin kun haluan/on aidosti asiaa sinne.
Meilläkin lisättiin toimistopäiviä, koska _kaikki on jo sairastanut_ koronan. Niin, siihenhän ei voi uudellen sairastua. Lopputili siintää silmissä myös. Hyvä kuitenkin tämä nykyinen karenssin puolittaminen, helpottaa pääsemistä eroon kuspäisistä työantajista.
Huomaa miten me suomalaiset ollaan introvertteja erakkoja.
Meillä ilmoitettiin että etätyöt loppuu. Sanoin itseni irti kevällä. Sain sit samasta firmasta uuden sopimuksen toiseen positioon. 100% etätyö ja palkka nousi 12%. Jotkut lähti kokonaan. Idiootti työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä menisin ihan mielellään konttorille juomaan kahvia automaatista ja syömään noita businesslounaita. Mutta melkein 2 tuntia ja 35 € polttoainekustannuksia per päivä ei ole oikein järkevä ajan ja eahan käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ilmoitettiin että etätyöt loppuu. Sanoin itseni irti kevällä. Sain sit samasta firmasta uuden sopimuksen toiseen positioon. 100% etätyö ja palkka nousi 12%. Jotkut lähti kokonaan. Idiootti työnantaja.
Irtisanoutumisten uhka on niin suuri, että työnantajat nöyrtyvät tämän kysymyksen suhteen. Meillä toimistolla voi olla tarpeen mukaan. Ihmisiä on käynyt kääntymässä toimistolla, mutta lähes 99 % ajasta etänä.
Nyt syksyksi moni asiakas on jo sopinut Teams-palavereja, eli digi-käytännöt jatkuvat.
Mä olen tehnyt etätöitä jo kohta 10 vuotta. Suurin osa työkavereista käy muutamana päivänä viikossa toimistolla, mutta kukaan ei tee enää 100%:sti lähityötä. Pari muutakin työkaveriani on siirtynyt 100% etätöihin. Kaksi työkavereistani on ostanut asunnot Espanjasta ja ovat talvet siellä ja kesät Suomessa. Toimistokin siirtyy pienempiin tiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti mutta en erakko. En näe mitään järkeä lähteä ankeaan toimistoon 30 kilometrin päähän vain jotta pääsen tervehtimään kasvokkain työkavereita. Työtehtäväni eivät vaadi yhdessä innovointia tai neuvotteluja. Matkustaminen työpaikalle maksaa aikaa ja rahaa, molempia ei ole koskaan liikaa ainakaan minulla.
Mun puolisolla loppuu ensi viikolla loma. Hän sanoi: "Sitten pitää taas alkaa tekemään töitä." Kysyin: "Siis ei mennä töihin, vaan tekemään töitä?" Mietti hetken, ja totesi, että yksi palaveri pitää käydä paikan päällä pitämässä.
Toimisto lähti alta jo yli vuosi sitten, ja sen jälkeen olemme muuttaneet isompaan asuntoon.
Omat työni oli jo ennen koronaa suurimmaksi osaksi kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa introverttiydessä on?
Vierailija kirjoitti:
Teamsin avulla voi soittaa työkavereille ja sosiaalistua. Meillä on myös Teams-kahveja johon voi osallistua. Etätyö on ekologisempaa ja säästää aikaa sekä rahaa (työmatkat). Lisäksi etätyössä olet terveempi vs. avokonttoriin sairaana tulleet työn sankarit jotka tartuttavat päivän aikana kaikki muut. En ole koskaan ollut terveempi kuin näiden 2.5 vuoden aikana kun olen ollut 100% etätyössä.
Aion tehdä etätöitä työurani loppuun. Työnantajat ovat viimeisen 20 vuoden ajan pakottaneet ihmiset hirveisiin työolosuhteisiin avokonttoreihin. En palaa niihin enää koskaan ellei ole aivan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on pitänyt olla jo vuoden, mutta korona ei ole antanut myöden asiassa.
Nyt on syksylle jo varattu säännölliset viikkopalaverit livenä. Toivottavasti ne taas perutaan.
Voin tulla toimistolle kun on oikeasti asiaa, meillä on ollut koko osaston yhteinen suunnittelupäivä jo läsnä ja parit tyhy-päivät oman tiimin kanssa, mutta miksi hitossa pitäisi tulla kerran viikossa tunniksi johonkin tiimipaltsuun, joka on hyvin pyörinyt etänä vuosikausia?
Voisin mielelläni muuttaa maalle, mutta pakkotyöpäivät estävät sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinun rahat riitti bensaa?
Bensan hinnan korotus lisättiin työmatkavähennyksiin ja kun haet uuden verokortin, saat vähennyksen heti käyttöön eli maksat vähemmän veroa, vastaavalla summalla.
Tauutko,e ttä mikään verovähennys ei väennä sun maksamia veroja yhtään enempää kuin veroprosenttisi mukaisen osuuden kokonaiskulusta?
Te. Bensa maksaa vaikka 10€. Sun veroprosentti on 20. JOS saisit koko bensakulun verovähennykseen (mikä ei oikeasti tapahdu), maksaisit vähennyksen ansiosta peräti 2 euroa vähemmän veroa.
Mua ei haittaa yhtään mennä työpisteelle, koska meillä on älyttömän kiva työyhteisö. Lisäksi on kiva käydä työkavereiden kanssa lounasravintolassa.
Mutta kun matkaa on 25 km suuntaansa, niin minusta olisi ihan vastuullista työnantajankin puolelta, että etätöitä saisi tehdä niin paljon kun haluaa. Meillä on pakko mennä 3 kertaa viikossa konttorille. Jotenkin tuntuu aivan järjettömältä, kun työn voi hyvin tehdä etänäkin. Ihan älyttömästi menee rahaa bensaan, eikä luontokaan kauheasti kiitä ihan turhaa ajoa.
Meillä jatkuu 60 % ja muutetaan pienempiin tiloihin.