Teinin Roaccutan-kuuri ja sivuvaikutukset
Tytöllä (15v) paha akne ja sai ihotautilääkäriltä n. 1kk sitten reseptin Roaan.
Nyt on tullut vieroitusoireita, mm. huimausta, hiustenlähtöä (ns. niskakarvoja on lähtenyt), sekä huulet kuivuvat.
Onko muiden teineillä samanlaista? Olen huolissani.
Kommentit (29)
Nuo kaikki kuivumiset tulee käytännössä kaikille. Silmät, iho, huulet, alapää... Niihin voi käyttää oireenmukaista hoitoa eli rasvat, huulivoiteet, silmätipat jne. Huimaus noista on ainoa vähän harvinaisempi. Ei ne huolestuttavia ole siinä mielessä että vaarantaisivat teinin terveyden, mutta toki jos huimaus on voimakasta ja sitä on usein niin voi olla niin hankalaa, että lääkäriltä täytyisi kysyä muuta hoitovaihtoehtoa. Hiukset kyllä kasvaa kuurin jälkeen takaisin.
Sivuvaikutukset lukee kyllä tuoteselosteessa. Osa on tappanutkin itsensä joten en olisi noista huolissaan. Ihon kuivuus tulee kaikille.
Juu, koettu on. Silti en vaihtaisi Roaccutania mihinkään, sillä sillä saatiin katkaistua tosi pitkäaikainen aknetauti.
Teinin kannattaa rasvata huulia ja monta monta kertaa päivässä.
Silmätipat kehiin kanssa.
Nenään e-vitamiinitippoja.
ja eikus kohta on upea iho!
Ja jos yhtään lohduttaa: mulle sanottiin, että tällä iholla iho sitten rypistää paaaaaljon myöhemmin kuin niillä jotka nauttivat nyt kuulaasta ihosta.
Ei oikein vielä paljon ilahduta, mitä tapahtuu 40 vuoden kuluttua mutta kattotaan, kattotaan, ehkä elämää on yli viisikymppisenäkin.
Itse en olisi ikinä saanut teininä tuollaisia myrkkylääkkeitä. En saanut ottaa teininä Buranaakaan. Onneksi ei ollut juuri tarvettakaan ja pärjäsin hyvin kokonaan ilman lääkkeitä. Vanhempani eivät kuitenkaan mitään vaihtoehtoihmisiä tai edes kriittisiä olleet. Itse käyttivät kyllä lääkkeitä ja särkylääkkeitä. En ole syönyt yhtäkään lääkettä varmaankaan lapsuuteni jälkeen. Kyllähän sitä kaikenlaista vaivaa on, mutta jotenkin sitä pärjää kokonaan ilman lääkkeitä.
Kannattaa myös varautua et tuolla lääkkeellä on taipumus pistää hampaiden juuret "koukulle", eli jos joskus poistetaan hampaita syystä tai toisesta ei välttämättä lähde ihan helposti, vaatii hampaan paloittelun.
Mutta todella hyvä lääke, ensin tuntui et puskee kaikki finnit kerralla pihalle, mutta sitten loppui akne kertalaakista.
Kuivaminen ei haittaa mitään.
Samoin huimaaminen - Tapahtuuko lähinnä noustessa?
Mullakin Roaccutan oli suuri pelastaja.
Vieläkö tuota lääkettä saa määrätä? 😯
Monissa maissa vedetty pois.
Vierailija kirjoitti:
Itse en olisi ikinä saanut teininä tuollaisia myrkkylääkkeitä. En saanut ottaa teininä Buranaakaan. Onneksi ei ollut juuri tarvettakaan ja pärjäsin hyvin kokonaan ilman lääkkeitä. Vanhempani eivät kuitenkaan mitään vaihtoehtoihmisiä tai edes kriittisiä olleet. Itse käyttivät kyllä lääkkeitä ja särkylääkkeitä. En ole syönyt yhtäkään lääkettä varmaankaan lapsuuteni jälkeen. Kyllähän sitä kaikenlaista vaivaa on, mutta jotenkin sitä pärjää kokonaan ilman lääkkeitä.
Olihan tajunnanvirrat, tiivistettynä sinulla ei siis ole koskaan ollut niin vaikeita vaivoja/sairauksia että olisit tarvinnut niihin lääkkeitä. Miten tämä liittyi aloitukseen?
Miksei kokeiltu ensin e-pillereitä tai antibiootteja. Minulle puhkesi akne vasta myöhään eli joskus 17-vuotiaana. E-pillerit ei auttaneet, joten ihotautilääkäri määräsi 4kk:n tetrasykliini-kuurin (antibiootti siis). Sillä lähti. Ikää nyt 42v. ja yllättäen vuosi sitten lehahti joku aknen tyyppinen. Sama antibiootti hoiti asian. Sivuvaikutuksena pahoinvointi ja ihon herkistyminen valolle. Pahoinvointi pysyi aisoissa, ei tullut mitään oksentelua. Syöminen auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kokeiltu ensin e-pillereitä tai antibiootteja. Minulle puhkesi akne vasta myöhään eli joskus 17-vuotiaana. E-pillerit ei auttaneet, joten ihotautilääkäri määräsi 4kk:n tetrasykliini-kuurin (antibiootti siis). Sillä lähti. Ikää nyt 42v. ja yllättäen vuosi sitten lehahti joku aknen tyyppinen. Sama antibiootti hoiti asian. Sivuvaikutuksena pahoinvointi ja ihon herkistyminen valolle. Pahoinvointi pysyi aisoissa, ei tullut mitään oksentelua. Syöminen auttoi.
Musta kuulostaa myös hurjalta, miksei ehkäisypillereitä?
Tuo lääke aiheuttaa mm syntymävikoja ja raskaus on ehdottomasti kielletty, se on yhdistetty myös hedelmättömyyteen ja itsemurhiin.
Söin itse muistaakseni joskus 17-19 välillä. Toimi kyllä akneen eikä se palannut, mutta kärsin myös lapsettomuudesta.
Mun mielestä näistä on ostettu ihan joukkokanteita jenkeissä.
Tarkkaile myös teinin mielialaa! Itsellä oli tosi paha masennus ja itsemurha-ajatuksia silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tuota lääkettä saa määrätä? 😯
Monissa maissa vedetty pois.
Väitteesi ei pidä paikkaansa, tajuatko yhtään miten helppoa tuokin oli tarkistaa. Yksikään maa ei ole kieltänyt isotretioniinin määrämistä ja myyntiä.
Mulla oli sivuvaikutuksina masentuneisuutta, päänsärkyä, kolesterolit nousi kovasti, isovarpaisiin tuli kunnon kynsivallin tulehdukset (vaikuttaa valkosoluihin ja altistaa tulehduksille.) Huulet kuivui. Käyttäisin joka tapauksessa milloin tahansa kuurin uudelleen, oli ainoa mikä auttoi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan tajunnanvirrat, tiivistettynä sinulla ei siis ole koskaan ollut niin vaikeita vaivoja/sairauksia että olisit tarvinnut niihin lääkkeitä. Miten tämä liittyi aloitukseen?
On ollut ja on yhä vaivoja, joihin varmasti määrättäisiin lääkkeitä ja yleensä lääkkeitä otetaankin. Kärsin autismikirjosta, kovasta ahdistuksesta, suolistovaivoista ja päänsärystä. Toki on muutakin, mutta jos näihin rupeisi lääkkeitä syömään niin kohta olisin jo joku narkomaani. Taipumusta on siis riippuvuuksiin ja kärsinkin ongelmista syömisen kanssa. Vain juurikin suolistovaivat ovat pakottaneet muuttamaan ruokavaliota. Pelkään lääkkeiden sivuvaikutuksia, riippuvuutta, enkä myöskään omaa mitään sietokykyä, joten ihan sekaisin menisin.
Iso pelastaja, mulla ei auttanut muu ja äidillä oli aknea vaihdevuosiin saakka, eli ennuste oli huono.
Nyt on siloinen iho ja nuorekas, siitä rasvasta on hyötyäkin kunhan akne saadaan pois. Ehdottomasti kannattaa kärsiä tilapäiset kuivuudet. Eikä uskoa tuota trollia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut ja on yhä vaivoja, joihin varmasti määrättäisiin lääkkeitä ja yleensä lääkkeitä otetaankin. Kärsin autismikirjosta, kovasta ahdistuksesta, suolistovaivoista ja päänsärystä. Toki on muutakin, mutta jos näihin rupeisi lääkkeitä syömään niin kohta olisin jo joku narkomaani. Taipumusta on siis riippuvuuksiin ja kärsinkin ongelmista syömisen kanssa. Vain juurikin suolistovaivat ovat pakottaneet muuttamaan ruokavaliota. Pelkään lääkkeiden sivuvaikutuksia, riippuvuutta, enkä myöskään omaa mitään sietokykyä, joten ihan sekaisin menisin.
_Edelleen_ miten tämä liittyi aloitukseen. Onhan se nyt päivänselvä asia että lääkkeitä ei syödä ellei ole pakko tai jos ne eivät syystä tai toisesta itselle sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta kuulostaa myös hurjalta, miksei ehkäisypillereitä?
Tuo lääke aiheuttaa mm syntymävikoja ja raskaus on ehdottomasti kielletty, se on yhdistetty myös hedelmättömyyteen ja itsemurhiin.
Söin itse muistaakseni joskus 17-19 välillä. Toimi kyllä akneen eikä se palannut, mutta kärsin myös lapsettomuudesta.
Mun mielestä näistä on ostettu ihan joukkokanteita jenkeissä.Tarkkaile myös teinin mielialaa! Itsellä oli tosi paha masennus ja itsemurha-ajatuksia silloin.
Lisään tähän. Aloin tuolloin syömään helokkiljyä ja kalaöljyä ihon kuivumiseen. Helokkia syön edelleen talvikuukaudet ja koen sen auttavan siihen järkyttävän kutinaan.
Iho, hiukset ja limakalvot kuivui kauttaaltaan, koko keho piti rasvata useampaan kertaan päivässä ja hiuksia pesin vain kerran viikossa kun rasvoittuminen loppui täysin.
Hajustamatonta perusvoidetta kannattaa varata.
Mulla oli myös kasvukipujen kaltaisia kipuja jaloissa.
Maksaa seurattiin verikokeilla ja arvot oli hieman koholla jatkuvasti. Tosin lääke vei aknen eikä enää palannut.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös varautua et tuolla lääkkeellä on taipumus pistää hampaiden juuret "koukulle", eli jos joskus poistetaan hampaita syystä tai toisesta ei välttämättä lähde ihan helposti, vaatii hampaan paloittelun.
Mutta todella hyvä lääke, ensin tuntui et puskee kaikki finnit kerralla pihalle, mutta sitten loppui akne kertalaakista.
Miten voi olla taipumus laittaa hampaiden juuret koukulle? Miksi väität niin?
Hirveä myrkkyhän tuo on. Vaikuttaa/sotkee paljon muutakin pysyvästi elimistössä, sen toivotun talinerityksen vähentämisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä myrkkyhän tuo on. Vaikuttaa/sotkee paljon muutakin pysyvästi elimistössä, sen toivotun talinerityksen vähentämisen lisäksi.
Aijaa, kerro toki millä tavalla se on sotkenut elimistöni pysyvästi? Lähteineen kiitos
Tarkoitatko sivuvaikutuksia?
Kyllä, näitä voi tulla. Riippuu sivuvaikutusten rajuudesta, että kannattaako ottaa yhteyttä lääkäriin ja miettiä, että sopiiko ko. lääke juuri teille.