Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mökkiläiselle viemisiksi?

Vierailija
29.07.2022 |

Olen uuden asian äärellä, ja pelkään mokaavani. Olen stadilainen ja saanut kutsun sukulaisen mökille. Haluaisin viedä sopivasti tuliaisia, mutta olen sormi suussa.

Olen vieraillut ko. sukulaisen luona vuosien mittaan päiväseltään/illalla, kun olen ollut paikkakunnalla, ja vienyt tuliaisiksi esim. kahvipaketin + keksejä, tai pullaa, ehkä joskus viinipullon. Joskus design-käsipyyhkeen tai muuta käyttökelpoista mutta pientä. Olen ollut yhden kerran yökylässä mökillä, mutta kyse oli majoittumisesta, ei varsinaisesti mökkivierailusta. Tuolloin vein jotain "stadilaista" käyttötavaraa (esim. paikallisen saippuatehtaan tuotteita) ja karamellia.

Nyt olen saanut kutsun nimenomaan mökille. Ajasta ei ole puhuttu, sekin mietityttää, montako yötä ns. kehtaan olla. 3 tai 4? Ja nyt on se kysymys, mitä vien tässä tilanteessa? Omassa mielessäni olisi mennä ruokakaupan kautta ja viedä ruokakassit nyt ainakin, mutta en haluaisi sotkea sukulaisen jääkaappia enkä liioin olla törkeä, että veisin vain ns. omat ruoat. Eli että jotain ns. yhteiseen pöytään, mutta mitä? Ja miten paljon? (Kun en halua myöskään olla yksinomaan "sukulaisen ruoissa".

Mökillä ei ole juoksevaa vettä mutta on sähkö, ja ymmärtääkseni on jääkaappi ja pakastin mutta en tiedä, minkä kokoiset ne ovat. Olen lukenut karmeita juttuja iltalehdistä, kun kutsututkaan mökkivieraat eivät tajua viedä kunnon ja/tai oikeanlaisia tuliaisia. Haluaisin välttää tuon, mutta minulla ei ole tuttavapiirissä ketään, keneltä pyytää apua. Aion toki kysyä sukulaiselta, mitä voisin tuoda, mutta kyse on vanhemmasta ihmisestä, fiksusta kyllä, mutta en usko, että saisin kaipaamaani vastausta suoraan tai edes viitteellisesti, vaan kommentti olisi ei tänne mitään tarvitse tuoda.

Jos joku mökkiläinen osaisi kertoa, mitä olisi tällaisesssa tapauksessa hyvä viedä ja miten paljon, olisin hyvin kiitollinen. Kaikenlaiset kokemukset, hyvät ja huonot, olisivat kiinnostavaa luettavaa, kun mietin tätä asiaa.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkassi.

Vierailija
2/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos ihan ensialkuun kysyisit, että minkä kestoista vierailua kutsuja oli ajatellut eli montako yötä olisi sopiva? Vierailun kestohan vaikuttaa olennaisesti esim. vietävien ruokien määrään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kiva lyhty pimenevien iltojen iloksi, ruokien lisäksi.

Vierailija
4/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkassi.

Kiitos, en ihan tiedä, tarkoititko sellaista keksikassia, joka joskus oli nimeltään Kesäkassi, vai kesäistä laukkua. Ensinmainittu on aivan liian pieni vieminen, se on selvää, ja toinen on tavara, jota on hankala ostaa ja jota en haluaisi viedä vanhemmalle ihmiselle haitoiksi.

Kiitos silti. t. Ap

Vierailija
5/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos ihan ensialkuun kysyisit, että minkä kestoista vierailua kutsuja oli ajatellut eli montako yötä olisi sopiva? Vierailun kestohan vaikuttaa olennaisesti esim. vietävien ruokien määrään :)

Kiitos, tämä on hyvä neuvo. Ylipäätäänkin on hyvä selvittää kaikkien osalta jo ennen lähtöä, miten pitkästä visiitistä on kyse. Tuo oli hyvä ilmaisu, jota käytit, että nimenomaan kysyy kutsujalta eikä oleta itse mitään. Ihan 1-2 yön reissua ei varmaan ole kutsuja ajatellut, kun tulen toiselta puolelta maata (joskin olen käymässä lähettyvillä ja siitä jatkan matkaa), eli sikäli arvioisin tuon 3-4 yön olevan ehkä sitä, mitä hän on ajatellut. Ja jos olen pidemmän aikaa kuin 3-4 yötä - ja ehkä tuossakin tapauksessa - käyn/käydään varmaankin kaupassa (joista lähin on n. 20 km päässä mökistä), eli ruokatavaraa voi ostaa lisää. Nyt mietin lähinnä, mikä on se konkreettisten tuliaisten määrä ja sisältö.  Ajattelen vieväni taas jotain "paikallista stadilaista" ruokaa/juomaa/nopeasti käytettävää käyttötavaraa (saippua, shampoo, jotain erikoisempaa siis) ja sen lisäksi sitten ruokakassia ja jotain juomaa. Mihinkään kitsasteluun ei omalta puoleltani ole halukkuutta, mutta en haluaisi vetää överiksikään.

Vierailija
6/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kiva lyhty pimenevien iltojen iloksi, ruokien lisäksi.

Kiitos, tämä oli hyvä neuvo! Arastelen ns. pysyvän tavaran viemistä vanhemmille ihmisille (joilla yleensä on jo kaikkea, mitä he tarvitsevat), mutta ehkä jos löytyisi jokin kaunis lyhty, se vielä juuri ja juuri menisi juurikin mökille tarkoitettuna. Mutta ainakin kynttilöitä - ne ovat kauniita, sopivia, ja tulevat varmasti käytettyä! Kiitos!

Vierailija
7/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wc-paperia, sikspäkki vichyä, grilliin jotain lihaa, halloumia, tofua. Uusia perunoita, salaattitarpeet, kesäkurpitsaa ja varsiparsakaalia. Kunnon leipä ja juusto. Kahvin kanssa jotain hyvää ja kahvipaketti. Viiniä

Jotain tällaista, jos 3-4 vrk ajattelit olla ja mökillä on useampia ihmidiä.😊

Vierailija
8/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wc-paperia, sikspäkki vichyä, grilliin jotain lihaa, halloumia, tofua. Uusia perunoita, salaattitarpeet, kesäkurpitsaa ja varsiparsakaalia. Kunnon leipä ja juusto. Kahvin kanssa jotain hyvää ja kahvipaketti. Viiniä

Vau! Kiitos! Tuossa tuli juuri sitä, mitä jollain abstraktilla tasolla mietin mutta jota en olisi osannut itse noin tarkkaan ajatella. Kannatti kysyä täällä asiasta, tämä vastauksesi kirjaimellisesti pelasti päiväni! Sydämellinen kiitos!

Vierailija
9/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuko vastaavasta tilanteesta en vienyt yhtään mitään tulijaisia itse , viime kesänä ja en saanut tämä kesä kutsua mökille?Kysy mökin omistajalta suoraan mitä haluavat veisit heille tulessasi on reilumpaa.Kuin keksiä yhtään mitään viemisiä.

Vierailija
10/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tämä on hyvä neuvo. Ylipäätäänkin on hyvä selvittää kaikkien osalta jo ennen lähtöä, miten pitkästä visiitistä on kyse. Tuo oli hyvä ilmaisu, jota käytit, että nimenomaan kysyy kutsujalta eikä oleta itse mitään. Ihan 1-2 yön reissua ei varmaan ole kutsuja ajatellut, kun tulen toiselta puolelta maata (joskin olen käymässä lähettyvillä ja siitä jatkan matkaa), eli sikäli arvioisin tuon 3-4 yön olevan ehkä sitä, mitä hän on ajatellut. Ja jos olen pidemmän aikaa kuin 3-4 yötä - ja ehkä tuossakin tapauksessa - käyn/käydään varmaankin kaupassa (joista lähin on n. 20 km päässä mökistä), eli ruokatavaraa voi ostaa lisää. Nyt mietin lähinnä, mikä on se konkreettisten tuliaisten määrä ja sisältö.  Ajattelen vieväni taas jotain "paikallista stadilaista" ruokaa/juomaa/nopeasti käytettävää käyttötavaraa (saippua, shampoo, jotain erikoisempaa siis) ja sen lisäksi sitten ruokakassia ja jotain juomaa. Mihinkään kitsasteluun ei omalta puoleltani ole halukkuutta, mutta en haluaisi vetää överiksikään.

Samalla kun kysyt vierailun pituudesta, niin voit myös aivan hyvin kysyä, että mitä ruokia voisit tuoda yhteiseen pöytään :) Tosiaan kun kylmäsäilytystilat voi olla pienet mökillä, niin parashan se on, että vie sellaista mitä kutsuja ei ole ostanut.

Vierailija
11/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau! Kiitos! Tuossa tuli juuri sitä, mitä jollain abstraktilla tasolla mietin mutta jota en olisi osannut itse noin tarkkaan ajatella. Kannatti kysyä täällä asiasta, tämä vastauksesi kirjaimellisesti pelasti päiväni! Sydämellinen kiitos!

Ollaan just ostettu mökki ja tällaiset tuliaiset miellyttävät, ruokaa menee kuitenkin yllättävän paljon🤔

Vierailija
12/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuko vastaavasta tilanteesta en vienyt yhtään mitään tulijaisia itse , viime kesänä ja en saanut tämä kesä kutsua mökille?Kysy mökin omistajalta suoraan mitä haluavat veisit heille tulessasi on reilumpaa.Kuin keksiä yhtään mitään viemisiä.

Kaikki ei kehtaa pyytää mitään, käyttäisin tässä maalaisjärkeä ja veisin jokatapauksessa jotain.

Vierailija
13/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä ja vessapaperia.

Vierailija
14/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoistakin ruokaa tai juomia voi viedä, mitkä eivät tarvitse kylmäsäilytystä. Lohisäilyke, hilloa, keksejä...

Vierailija
15/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin ainakin alkoholia, täytetyn kakun tms. tuoreen leivoksen sekä mansikoita tai muita tuoreita marjoja. Ja omat grilliruuat.

Vierailija
16/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla juuri näin, että jos et vienyt tuliaisia kutsuttuna vierailijana, et saanut kutsua seuraavana vuonna. Itse en missään nimessä mene kylään, kutsuttuna tai "kutsumattomana" (ylipäänsä nykyelämästä on tullut sellaista, etten mene kutsumattomana mihinkään) niin, etten veisi mitään viemisiä. Se olisi minulle aivan sietämätön tilanne, niin vaan ei toimita. Kerran keräsin matkan varrelta kesäkukkia kimpun, kun tilillä ei ollut rahaa hankkia yhtään mitään. En siis ole rikas, ja joskus olen hyvinkin varaton (=tili tyhjänä), mutta sitten en mene kylään vaan kieltäydyn kutsusta. Joskus sain ex tempore -kutsun toisella paikkakunnalla olevan kaverin luo, rahat riittivät lippuun ja aikaa ei ollut mihinkään hankintoihin, niin vein viemisiksi kotoa ananaspurkin ja pastakastikepussin. Naurettiin sitten yhdessä sille, että tyhjin käsin en voinut vaan tulla. Kaveri ymmärsi ja oli iloinen tuomisista, laittoi vielä parin viikon päästä viestiä, että oli syönyt juustopastan ja että hyvää oli ollut. Näin "hölmö tuliainen" myös yhdisti, mutta kyse olikin hyvästä kaverista. Eli jotain pitää aina olla, vaikka sitten ihan pientä, ja tuttu ihminen ymmärtää, että taloudelliset resurssit mahdollistavat joskus tosiaan vain sen pienen viemisen. 

Aion kyllä täältä saadun palautteen perusteella myös kysyä sukulaiselta, mitä voisin tuoda ruokakaupasta. 

Ap.

Vierailija
17/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme mielestämme hyvät tuliaiset, kun tutut kävivät mökillä: kahvipaketin, pari säilykepurkillista suomalaista muikkua ja koiralle puruluun. He kävivät vain kahvittelun ajan.

Alkoholi (esim. viini, kirkas, viski) käy aina, jos mökkiläiset käyttävät alkoholia eikä se ole jollekin ongelma.

Vierailija
18/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käynyt useita mökkivieraita ja aina on sujunut mukavasti. Parasta on keskustella tuomisista etukäteen ja ilmoittaa tuovansa omat pyyhkeet ja petivaatteet. Yhdellä ihmisellä ei niin väliä, mutta jos tulossa on perhe tai muu isompi porukka.

Kun asiaa on etukäteen kysytty, olen saattanut ilmoittaa esim., että jos vieraat hoitavat perjantaille ruuat ja me hoidamme lauantain (läheinen ystäväperhe) tai että jos vieraat tuovat juomia ja jotakin naposteltavaa ja minä hoidan ruokapuolen. Näin ei olla tilanteessa, että kaikki tuovat samoja asioita ja jääkaappi natisee liitoksissaan.

Monesti vieraat ovat tuoneet myös tuliaisia ja aina on ollut mieleistä. Käyttötavara parasta tai herkut. Esim.juuri pesuaineet, hyttysmyrkyt, servietit, kynttilät tms.

Vierailija
20/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullo Gambiinaa ja Tapioo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi