Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ripari kesken

K..
29.07.2022 |

Mulla on ongelma. Oon riparileirillä atm mut en kykene olemaan täällä. En oo fyysisesti sairas mut en saa mun tarvittavaa omaa aikaa. Mun äiti ei kuuntele ja sanoo vaa et ota oma huone ja mee sinne mut jos meen mulle tullaan koko ajan koputtaa ja hätistelee oppitunnille. Ongelma ei ois niinkään tossa vaan se etten pysty olla siellä mä oon henkeen ja vereen ateisti ja tuun aina olemaan. Uskontoja vastaa mul ei oo mitää mut ite en vaa pysty uskomaan ja sanoin siitä vanhemmilleni mut silti pakotettiin sinne koska "mitä haittaa siitä on?" Se että että en halua mennä. Vaik mulla ei oo sitä vastaan mikään en jaksa kuunnella mun korviin olevaa soopaa. Etenki koska itelläni on empaattisyuden puute nii se vaikeuttaa. Mul on myös vakava masennus ja vaik lääkitys on se ei auta + oon kova introvertti jonka energiat kuluu tosi nopeesti. Sanoin mun äidil etten pysty enään koska tiiän kun mun energiat loppuu oon aika itsetuhonen ja voin tehä itellekkin jotain vaan koska mun energiat on niin vähis. Voinko jättää tän leirin kesken ja tehä esim. Ulkoläksyt jotenkin muuten että pääsen ripiltä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele jonkun leirin ohjaajan kanssa ongelmastasi.

Vierailija
2/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit lopettaa kesken. Äitisi tekee väärin jos pakottaa, se ei ole oikein. Saako joku muu sukulainen sinut pois sieltä? Isä tai täti, kummitäti tms? Voitko lähteä vain bussilla kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo ja huono sellainen

Vierailija
4/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene oppitunneille jos ei kiinnosta. Lepää tai tee kävelylenkkejä, siellä on luontoa vähän. Sinun pitäisi päästä pois sieltä.

Vierailija
5/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo mikään vankila ole. Ei muutakun kamat kasaan ja kotiin lepäämään

Vierailija
6/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sössön sössön pullamössö pentu. Kyllä siellä sen muutaman päivän kestää vaikka mitä soopaa puhuvatkin.

Itsekin heitin hauskaa läppää pitkin oppituntien. Ei ollut niin kuivakasta sitten.

T: Riparin käynyt ateisti

Vierailija
7/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot leirin vetäjälle, että sut on pakotettu menemään sinne, vaikka et olisi halunnut ja että sulla ei ole mitään uskontoja vastaan, mutta olet 100% ateisti. Hyvä perustelu.

Kotona sanot vanhemmille, että kun et halua niin silloin et halua, olet ateisti ja sulla ei ole nyt mihinkään ylimääräiseen muutenkaan energiaa.

Vierailija
8/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luovuta, tsemppii! Haluut kerran päästä ripiltä niin nyt vaan vedät sen sisulla leirin loppuun asti!

Vierailija
9/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen ripille pääsyn saa järjestymään muutenkin. Mutta keskustele nyt jonkun leirin vetäjän (muun kuin isosen kanssa). Voivat vaikka ensi alkuun järjestää sinulle omaa rauhallista tilaa välillä,  niin ettei joku koputtele ja hoputtele sinua koko ajan. Voi vaikka välillä käydä kotonakin vaikka yön, jos matkan saa järjestymään.

Toivottavasti olette täyttäneet esitietoihin tuon masennuksesi, ettei tule täysin yllätyksenä.

Vierailija
10/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu ohjaajan kanssa. Oma lapsi sai käydä riparin niin, että tuli yöksi kotia ja aamulla taas klo 8-9 paikalle. Matka eli jotain 10km. Ulkoläksyt sai tehdä heti konfirmaatioharjoituksen jälkeen. Ripari loppui siis pe, heti perään oli harjoitukset. Itse konfirmaatio oli sitten heti lauantaina.

Vierailija
11/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä luovuta, tsemppii! Haluut kerran päästä ripiltä niin nyt vaan vedät sen sisulla leirin loppuun asti!

"Haluut"??? Aloittaja sanoi, että hän ei nimenomaan itse halua, mutta nämä vanhemmat pakottavat omien halujensa takia.

Taas tuo kommenttisi on hyvä esimerkki siitä, että ihmiset eivät kuuntele toisiaan, tai vaivaudu tekstiä kunnolla lukemaan. Ja jos ihmetellään miksi nuorilla on paljon nykuään mt-ongelkia, niin yksi suy on juuri tuo asenne "tsemppiä, ja ole sisukas!"-asenne. Joo, kiva että sanotaan että tsemppiä ja koita olla sisukas, muttakun vakvasti mt-ongelmia omaava ei valitettavasti ajattele näin. Kyllä siihen tarvitaan muutakin kuin sanoja, esim. Lääkkeet ja säännöllistä keskusteluapua ensimmäiseksi. Toisaalta nykyään määrätään vaan lääkkeet käteen, ja uusi asiakas kehiin taas. Keskusteluapua ei sen sijaan jostain syystä kovin helposti saa, vaikka olisi hyvätkin perustelut.

Vierailija
12/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä toivoo viimeisessä lauseessa selvästi, että pääsee ripiltä.

Vierailija
13/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Saanko antaa neuvon :) Olin ite monella leirillä isosena ja sanoisin, et ymmärrän sun ahdistuneisuuden, mut mitä jos yrität keskittyy paremminki niihin tyyppeihin siellä? Siis ei niinkään puheisiin vaan ihmisiin. Muihin riparilaisiin, isosiin, jotka yleensä on hyvii tyyppei ja joskus pappiki on ihan hyvä, noin ihmisenä ;) Oikeesti mä toivon sulle sittenkin, kaikest huolimatta hyvää oloa siel riparilla!! Muista, ripari on vain kerran elämässä ja jos tarviit rauhoittavaa katsottavaa ja kuunneltavaa, ni tää on oikeesti poikkeuksellinen eikä oo pitkä, Kaikkee hyvää, jaksa vielä! https://www.youtube.com/watch?v=O9HeFt27738

Vierailija
14/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot vanhemmille että sinua häiritään seksuaalisesti jos eivät tätäkään usko sano tekeväsi itsestäsi lasu joutuu vanhemmat vastuuseen  ei ole pakko kun ei taho. koko ripari täysin turha voit käydä myöhemmin jos sitä muka johonkin tarviit.

Vierailija
15/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin aikoinani kesken ja menin päivärippikouluun, jota käytiin viikonloppuisin. En vaan sietänyt siellä leirillä yhtään muita. Ei tietenkään ketään kavereita samalla leirillä, se oli ihan ihme juttu miten se ei (mukamas) onnistunut mitenkään päin, että olisin päässyt samalla leirille jossa oli kavereita. Leirillä jolle jouduin, hirveä kasa k-päitä, oikein sellaisia tiedättehän pahimman teiniajan ääliö-mulkkukersoja, kusipäisyyden huipentumia. Minä yksinäisenä ja kaverittomana siellä tottakai jouduin heti niiden silmätikuksi, ja minä kun en sellaista siedä, niin rähinähän siitä tuli heti ekana päivänä. Yksi sai mustan silmän ja toinen itki äidilleen, mutta omapathan oli häpeänsä. Päiväripari oli hyvä, en tiedä onko sellaisia nykyään.

Vierailija
16/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on monta tärkeää asiaa tässä aloituksessa: on todella väärin, että vanhemmat pakottavat jonkun leirille. Tuo leirityöskentely on työntekijöille raskasta: viikko tai enemmän töissä ilman taukoja noin 15-18 tuntia päivässä.

On väärin niin lasta, joka ei jaksa leiriolosuhteita, työntekijöitä kuin muitakin rippileiriläisiä kohtaan että yhteen leirihaluttonaan menee suhteettomasti aikaa, energiaa ja huolenpitoa.

Rippileirille mennään siksi että ollaan niillä tunneilla. Toisaalta rippileirillä ei tarvitse olla uskovainen tai uskoa. Voi silti oppia että miten eri ravoin kirkon jäsenet tulkitsevat Raamattua.

Sitä en kyllä ymmärrä että miksi ap haluat päästä ripiltä jos on ateisti? Se konfirmaatiohan on kasteen vahvistus omalta osaltasi.

Ota puheeksi ohjaajien kanssa, ettet pysty olemaan. Painota tuota että vanhemmat pakottivat. Itse et olisi tullut introverttinä, masentuneena jne. Pyydä heitä tekemään lastensuojeluilmoitus itsestäsi, jos vanhempasi eivät muuten hae pois.

Jos rippikoulun haluaa myöhemmin käydä on myös päivärippikouluja tai jopa yksityisiä rippikouluja jonkun papin kanssa. Kaikille ei leiri sovi.

Vierailija
17/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä nyt ryhdistäytyä. Kuuntelet asioita, jotka eivät sinua kiinnosta. Entä sitten? Sitä ihmisenä oleminen on. Ahdistaa ja ollaan introverttia ja ties mitä. Pelkkää höpötystä. Yritä nyt edes tämä yksi asia lusia läpi. Sinulta ei siellä edes oikeasti edellytetä yhtään mitään: ruoka ja ohjelma tulee nokan eteen annettuna. Nuori vetelys olet. Aika edes saada vähän jotain aikaan. Sinun tapauksessa olla hereillä, kun muut tekevät jotain.

Vierailija
18/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liian nuori olemaan 100% ateisti. Koeta edes kuunnella vähän, se on ainutkertainen mahdollisuutesi.

Vierailija
19/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sössön sössön pullamössö pentu. Kyllä siellä sen muutaman päivän kestää vaikka mitä soopaa puhuvatkin.

Itsekin heitin hauskaa läppää pitkin oppituntien. Ei ollut niin kuivakasta sitten.

T: Riparin käynyt ateisti

Riparin käynyt ateisti? Siis et ole ymmärtänyt mitään koko riparin ideasta? Mitä järkeä on tulla konfirmoiduksi eli vastata myöntävästi kun kysytään tunnustatko tämän uskon oleva oma uskosi, jos kerta et usko? Aha, arvaan: rahan toivossa! Tottakai!

Häpeä!

Ap, lähde sieltä riparilta. Se on joko vapaaehtoinen juttu tai sitten se ei ole oikein!

Vierailija
20/20 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jätät riparin kesken, mitäön sellaista ei jää suorittamatta mikä oikeasti haittaisi tulevaisuudessa.