Viikko flunssan jälkeen alkoi kova yskä, onko se silloin jälkitauti joka vaatii antibiootin?
Osaako joku sanoa? Oli semmoinen reilun viikon flunssa ja nyt viikon verran terveenä. Ja eilen alkoi yskä, tuntuu aika alhaalla, ehkä keuhkoputkissa, ei ole kurkku kipeä. Onkohan se normaalia flunssaa vielä vai jälkitauti ja laitetaanko nykyään keuhkoputkitulehdukseen antibioottikuuria? Soitan huomenna tk:seen.
Kommentit (15)
Kestäähän yskä joskus kauankin. Turha kuormittaa moisella terveydenhuoltoa, etkö ole lukenut heidän jonoistaan. Aikuinen ihminen..
Et tarvitse antibioottia. Jos CRP on korkealla, niin sitten tarvitset mutta tuo kuulostaa perusyskälle. Antibiootteja ei kannata käyttää liikaa, koska niiden teho heikkenee jos niitä käyttää jokaiseen vaivaan. Sitten kun tulee se kova tauti, antibiootti ei välttämättä pure.
Jos ei ole kuumetta niin et tässä vaiheessa hyödy antibiooteista.
Keuhkokuume ainakin itselläni on nostanut aina korkean kuumeen ja olo on ollut muutenkin melkoisen heikko. Silloin tietenkin lääkäriin. Pelkkää yskää voi ehkä vähän aikaa katsellakin.
Minulla on myös flunssan jälkeen ollut pitkään (6 viikkoa) sellainen aika kova yskä, kurkku ei ole kipeä, keuhkot ei rohise (stetoskoopilla kuunneltu), mutta keuhkoputki rohisee ja limaa tulee edelleen. Ei vaivaa muuten, arvelen että on se long covid?
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse antibioottia. Jos CRP on korkealla, niin sitten tarvitset mutta tuo kuulostaa perusyskälle. Antibiootteja ei kannata käyttää liikaa, koska niiden teho heikkenee jos niitä käyttää jokaiseen vaivaan. Sitten kun tulee se kova tauti, antibiootti ei välttämättä pure.
Kokeilisin pep-pulloon puhaltelua, että lima irtoaa luonnostaan keuhkoista.
Ootas kun kuuntelen sun keuhkot stetoskoopilla.... Joo, ei mitään kuureja. Yskä lähtee yskimällä. Ja tämä diagnoosi maksoi sitten 150€, kiitos.
Kiitos oikeasti vastanneille ja hehe vaan mukahauskoille :D Kuten jo sanoin aloituksessa niin soitan huomenna tk:seen ellei tämä ole helpottunut.
Olen myös raskaana rv 11 eli senkin takia olen herkemmin huolissani.
Eli flunssan yskä voi alkaa uudestaan vielä viikon terveenä olon jälkeen, eikä kyseessä välttämättä ole jälkitauti?
Olo on huono muutenkin kun on pahaa raskauspahoinvointia niin en tiedä mikä johtuu siitä ja mikä on tautia.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos oikeasti vastanneille ja hehe vaan mukahauskoille :D Kuten jo sanoin aloituksessa niin soitan huomenna tk:seen ellei tämä ole helpottunut.
Eli flunssan yskä voi alkaa uudestaan vielä viikon terveenä olon jälkeen, eikä kyseessä välttämättä ole jälkitauti?
Olo on huono muutenkin kun on pahaa raskauspahoinvointia niin en tiedä mikä johtuu siitä ja mikä on tautia.
No jos yskä alkaa flunssan jälkeen niin kyllähän se silloin on jälkitauti. Mutta ei välttämättä antibiootteja tai muutakaan hoitoa vaativa sellainen. Jälkitautihan voi olla ihan lieväkin tauti.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksessa osaavat tietenkin parhaiten arvioida tilanteen, joten ei tuo soittaminenkaam huono idea ole.
Siis olet ollut viikon jo terve ilman mitään oireita? Sitten on vain toinen flunssa tullut perään. Muutenkin ihan voinnin mukaan kannattaa toimia. Joskus yskät kestää kauan, mutta jos siihen liittyy uudestaan alkavaa kuumetta tai merkittävää yleisvoinnin laskua, kannattaa käydä lääkärissä.
Keuhkoputkentulehdus on tavallisimmin viruksen aiheuttama, eikä vaadi antibioottikuuria. Jos kuume nousee tai yleisvointi heikkenee, ole yhteydessä terveyskeskukseen. Apteekista esim. Bisolvon mikstuura tai Mucomyst poretabletit limaa irrottamaan, reseptivapaita lääkkeitä.
Minulla on ongelmia aika usein päälle jäävän yskän takia. Jos onnistuu saamaan akuuttiajan terveyskeskukseen, niin ottavat pika-crp:n ja sen perusteella pitkälle päättävät sen antibioottikuurin tarpeesta. Minä sen yleensä saan. Viimeksi lääkäri totesi, että yskä lähtee yskimällä, mutta minulle hän kuitenkin määrää yskänlääkettä - yskänärsytystä hillitsevää.
Limaa irrottavaa yskänlääkettä ei kannata ottaa muulloin kuin silloin, kun lima on todella paksua, eikä tahdo millään irrota ja yskä hakkaa kurkkua hajalle. Silloin siitä on apua, muulloin se vaan saa yskimään entistä enemmän.
Soita vaan sinne terveyskeskukseen ja mainitse raskaudestasi. Pitävät sinua varmaan potentiaalisena koronapotilaana noilla oireilla.
Koronaa ei ole, olen tehnyt jokaisena oireisena päivänä kotitestin raskauden takia ja mulla oli korona just alkukesästä. Oli ihan vaan flunssa, mutta nyt iski tämä jälkitauti? tms.
Täytyy kysyä tk:sta huomenna
Veikkaan, että joku osaa sanoa. Lääkäri.