Sain kortisonikuurin, joka piristi yhden illan ajaksi. Tunsin olevani eri ihminen
Lääkäri mainitsi, että jos on lievää masennusta, tuntisin oloni takuulla pirteämmäksi.
Vaikutus oli merkittävä! Harmikseni sitä kesti vain yhden illan ajan. Väkisinkin jäin kuurin jälkeen miettimään, että millaista elämä olisikaan jos tuntisin oloni yhtä hyväksi. Että oliko se normaali olotila, jonka suurin osa ihmisistä tuntee lähes päivittäin? Jaksavat tehdä asioita, olla pirteitä jne. :D Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?
Kommentit (6)
Tämä on yllättävän yleinen "haittavaikutus". En ole kokenut itse, mutta alan ihmisenä tiedän.
Kortisonilla on muuten hyvä vaikutus sairauksiini, mutta tuo piristävä sivuvaikutus on kauhea, se aikaansaa unettomuutta minulle. Eli ei ole todellakasn normaali olotila, vaan kortisonista tulee epätavallinen ja inhottavan sairas ylivilkas olo päässä.
Oon useamman kerran syönyt kortisonikuurin ja mulla bipona puhkeaa helposti hypomania, masennus on tiessään! Saan harrastettua ja elämä tuntuu luistavan. Kaiholla muistelen usein noita olotiloja. Mulla saattaa kestää reilun viikonkin se vauhti aihe. Miinuspuoli on se, että yöunet jää hyvin lyhyeen eli elimistölle raskasta pidemmän päälle.
Juu, tulen maaniseksi kortisonista, itseluottamukseni kasvaa hulluna, harrastan ja olen sosiaalinen, suunnittelen vaikka mitä! Onhan se ihanaa, mutta unet menevät.
20 vuotta ja yli kortisonia kättänyt reumaan. Yritän katkaista kortisonikuurin niin nopsaan kuin mahdollista. Lamauttaa kehon oman kortisolituotannon. Ja yllämainut sivuvaikutukset ovat oikeita. Riippuen annostuksesta. Ja kasvoita nätte että käyttää kortisonia. Putin esimerkiksi.
Mulla kortisoni piristi niin paljon, etten saanut nukutuksi kuin muutaman tunnin yössä. Virtaa riitti ihan kaikkeen. Tuli sairas,lähes hypomaaninen olo, joten lopetin käytön. En todellakaan tuntenut oloani normaaliksi, enkä halua kokea enää. Liika on liikaa.