Iltalehti: Jari Litmasen terveys romahti long covidin takia 1,5 vuodeksi
Jari Litmanen kertoo Iltalehdessä, että hänen terveytensä romahti 1,5 vuodeksi pitkän koronan takia. Litmanen ei pystynyt urheilemaan, oli jatkuvasti väsynyt ja nukkui kahdet päiväunet päivässä. Vasta nyt hän on saanut karmeiden vaiheiden jälkeen terveyttään takaisin.
https://www.iltalehti.fi/jalkapallo/a/c89373b2-5e18-4be7-9d77-4e84e31f6…
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On outoa, että THL:n tyypit eivät puhu mitään long covidista vähätellessään koronan riskejä.
Olen minä ainekin kommentteja lukenut. Kannattaisi ehkä lukea enemmän valtamediaa, niin näkee miten monipuolisesti asiaa käsitelty.
En ole kuullut esim. Mika Salmisen ottavan kantaa long covid -tapauksiin. Hän vähättelee tietoisesti koronan riskejä sanomalla, että vain harva kuolee koronaan, mutta hän on ollut hiljaa niistä, jotka sairastavat koronan takia pitkään. Valtamedia sitä paitsi vain toitottaa ja toistaa esim. Salmisen puheita, mutta ei nosta rinnalle muiden asiantuntijoiden näkemyksiä, jotka ovat joskus aivan päinvastaisia, eivätkä toimittajat näköjään osaa tehdä kysymyksiä esim. juuri long covidista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On outoa, että THL:n tyypit eivät puhu mitään long covidista vähätellessään koronan riskejä.
Olen minä ainekin kommentteja lukenut. Kannattaisi ehkä lukea enemmän valtamediaa, niin näkee miten monipuolisesti asiaa käsitelty.
En ole kuullut esim. Mika Salmisen ottavan kantaa long covid -tapauksiin. Hän vähättelee tietoisesti koronan riskejä sanomalla, että vain harva kuolee koronaan, mutta hän on ollut hiljaa niistä, jotka sairastavat koronan takia pitkään. Valtamedia sitä paitsi vain toitottaa ja toistaa esim. Salmisen puheita, mutta ei nosta rinnalle muiden asiantuntijoiden näkemyksiä, jotka ovat joskus aivan päinvastaisia, eivätkä toimittajat näköjään osaa tehdä kysymyksiä esim. juuri long covidista.
Kyllä minä ainakin olen lukenut myös toisenlaisia näkemyksiä, ihan valtamediasta.
Juu monet virukset voivat aiheuttaa pitkäaikaisoireita, mutta ennen ei ole ollut tällaista tuhkarokon lailla leviävää virusta, joka muuntautuu ennätysnopeasti ja arvaamattomasti. Virusta, johon ei tule edes pysyvää immuniteettia.
Litillä nyt aina oli noita loukkaantumisia. Mitkä muilla kesti viikon, ni sillä kesti puol vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin olen lukenut myös toisenlaisia näkemyksiä, ihan valtamediasta.
Juu: yksittäisten ihmisten sairastumisista long covidiin on kerrottu. Mutta THL on kumman hiljaa. Eihän niistä ole kerrottu edes tilastotietoja.
Vierailija kirjoitti:
Korona vanhentaa ennenaikaisesti.
https://tekniikanmaailma.fi/korona-tuhoaa-aivoja-vuosilla-tutkijat-hava…
Huuhuh. Ja suomalainen media pauhaa kausiflunssasta, jonka kaikki sairastavat piakoin 3-4 kertaa vuodessa.
Mennäänkö taas talous edellä? Sillä logiikalla se alunperin levisikin. Kädet nostettiin ylös, koska muutama kuukausi.
Long covid kuulostaa kyllä yhdeltä perkeleeltä. Oon tässä seurannut vierestä hyvän ystäväni sairastamista. Oli sairaslomalla 2 kk ja siinä vaiheessa jaksoi jo fyysisesti kävellä 300 metriä kotoa työpaikalle joutumatta pitämään taukoa välillä. Edelleen tekee lyhyempää työpäivää, hengitys vinkuu kun nousee portaat toiseen kerrokseen, unohtelee asioita ja kiskoo kahvia monta kuppia päivässä ettei nukahda työpöydän ääreen. Kotona kuulemma lähinnä nukkuu ja hoitaa kaikki pakolliset asiat. Kyseessä perusterve 42-v nainen. Mutta kuulemma jo paljon parempi, kun jaksaa kävellä sinne töihin. Aluksi joutui pitämään tauon ihan vaan tiksikonetta tyhjentäessä, kun sekin vei voimat ihan täysin eikä jaksanut seistä hellan ääressä kokkaamassa.
Hänellä on menestyneenä urheilijana varaa hoitaa itseään, yhteydet osaaviin lääkäreihin ja pääsy ensiluokkaiseen hoitoon. Vaan miten on työttömän yksinhuoltajan tilanne Vantaalla tai kansaneläkeläisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää kovakuntoiselle suhteellisen nuorelle ex-urheilijalle. Syy lienee mahdollisesti vähäisessä sairastamishistoriassa; aikaisempia virustauteja ei ehkä ole ollut paljoakaan eikä siten myöskään kehittynyttä vastustuskykyä.
Tai ehkä urheilu-ura on vienyt kehon äärirajoille.
No jos se hepun sairaushistoriaa kattelee, niin ei se kyllä kovin kestävää laatua ole.
Jos jollekin ex-futaajalle oli odotettavissa long covid, niin juurikin Litmaselle. Miehen vamma ja sairastumishistoria on tragikoomisen pitkä.
Mielettömän hyvä futaaja hän on kaikista vammoistaan huolimatta ollut.
Valitettava asia mutta aina jollekkin tulee vakavampi tauti tai kuolee. Korona poistetaan ihan pian vakavien tautien listalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona vanhentaa ennenaikaisesti.
https://tekniikanmaailma.fi/korona-tuhoaa-aivoja-vuosilla-tutkijat-hava…
Huuhuh. Ja suomalainen media pauhaa kausiflunssasta, jonka kaikki sairastavat piakoin 3-4 kertaa vuodessa.
Mennäänkö taas talous edellä? Sillä logiikalla se alunperin levisikin. Kädet nostettiin ylös, koska muutama kuukausi.
Ovatko asiat aina noin mustavalkoisia sinulle? Sekö ei vaikuta kehenkään talouteen, jos joutuvat lomautetuksi tai työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu: yksittäisten ihmisten sairastumisista long covidiin on kerrottu. Mutta THL on kumman hiljaa. Eihän niistä ole kerrottu edes tilastotietoja.
Tarkoitatko ihan tilastokeskuksen lukuja vai hoidettavien määrää?
Myös Maria Huntingdon, Lewis Hamilton ja Annimari Korte ovat kertoneet long covid -vaivoistaan, jotka ovat aiheuttaneet vakavia haittoja heidän uralleen.
Se hetki, kun salaliittoteoreetikot tajuavat, että ei ne urheilijat tuupertuneet kentälle piikkien takia vaan koronan aiheuttamien sydänhaittojen.
Mitähän hoitoa hän on saanut long covidiin? En minä vaan saanut mitään. Sanottiin ettei mitään lääkettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän hoitoa hän on saanut long covidiin? En minä vaan saanut mitään. Sanottiin ettei mitään lääkettä ole.
Suomessa ei osata hoitaa. Muissa maissa on jo kehittyneitä hoitoja ja klinikoita. Tutkimusta ja keinoja on paljon. Esimerkki Pfizerin viruslääke Paxlovidista on ollut hyviä kokemuksia long covidin hoidossa. Veritulppien ehkäisyyn verenohennuslääkkeitä. Beetasalpaajat verenpaineeseen, hepariini. Lisäksi oikein lupaavia tuloksia on viime aikoina israelilaisesta Tollovid-lääkkeestä, joka toimii samalla periaatteella (proteaasin esto) kuin Paxlovid, mutta on reseptivapaa.
Eikö hän ole kuitenkin jo yli 50v.