Miten järjestää ristiäiset edullisesti?
Koti pienehkö ja jääkaappi kotona pieni eli kotona järjestäminen ja isojen ruokamäärien valmistaminen kotona ei ainakaan kylmien ruokien osalta mahdollisuus.
Kuinka paljon teillä on tullut ristiäisille hintaa?
Miten olette järjestäneet tarjoilut?
Kommentit (13)
Pelkkä kahvitilaisuus on ainakin edullisempi kuin ruokailuineen.
Kutsumalla vähemmän väkeä. Meillä oli ristiäisissä kummit ja mummit. Ei tarvinnut isoja ruokamääriä valmistaa. Sellaiset juhlat on nolot joissa säästetään tarjoiluissa mutta kutsutaan paljon vieraita.
Meidän suvussa ristiäiset on aina olleet kahvittelutilaisuus. Runsaat täytekakut, kakut, piirakat ja pikkuleivät tietysti ovat asiaan kuuluneet. Itse tekemällä ei ole montaa kymppiä maksaneet.
Paikkavuokrat on aika kalliita,mutta ainakin meidän kunnassa seurakuntatalon saa varata ilmaiseksi käyttöönsä pariksi tunniksi ristiäisiä varten. Sitten vaan itse leipomaan (kannattaa myös nakittaa leipomisia lähipiirille). Mutta aloita nyt soittamalla seurakuntaan ja kysy onko ilmaisia tiloja tarjolla.
Tarjoa sellaista mikä ei kaipaa nin paljon kylmäsäilytystä:esim karjalanpiirakat ja munavoi ei valtavaa jääkaappia kaipaa, tai erilaiset keksit. Kahvi, tee ja mehua kannuun, Tai kutsu vähemmän väkeä.
Millaisia tarjottavia teillä on ollut?
Kakku?
Piirakkaa?
Jos kaste on kirkossa sunnuntaiaamuna jumalanpalveluksen yhteydessä ja seurakunta tarjoaisi kahvia ja pullaa, niin eihän se maksaisi yhtään mitään. Ristiäiskaavunkin saa lainaksi seurakunnalta.
Ei kai kukaan kotiristiäisiin niin valtavaa määrää vieraita kutsu, että ei normaalit kodin tilat riittäisi. Jotain suolaista, eli perheen mieltymysten mukaan voileipäkakku, piirakka tai jotain muuta pientä ja täytekakku sekä jotain pikkuleipiä.
Hyväksi havaittu käytäntö on se, että vain lähimmät sukulaiset ja kummit kutsutaan, ja osa heistä on samoja henkilöitä. Pitkämatkalaisimpia, eli mahdollisesti isovanhempia varten varataan varsinaisen kahvittelun jälkeen tavallista kotiruokaa, eli isompi annos sitä, mitä teillä muutenkin syödään.
Itse tehtyinä ei maksa paljon. Yksiin ristiäisiin meille ostettiin konditoriakakku, kun ei vaan jaksanut kahden pienen äitinä leipoa itse.
Ainakin pk-seudulla ristiäiset saa järjestää ilmaiseksi seurakunnan tiloissa (kirkko, seurakuntakoti, seurakuntatalo...). Uskoisin että sama käytäntö on monilla muillakin paikkakunnilla. Siellä on astiatkin valmiina, eikä tarvitse stressata mistään etukäteissiivouksista.
Voisivatko esimerkiksi vauvan kummit, mummit yms. auttaa leipomisisissa? Myös kaupasta saa edullisesti hyvää valmiina. Muista, että ristiäisiin ei tarvitse kutsua kymmeniä ihmisiä eikä tarjolla tarvitse olla kovin montaa eri sorttia. Pieni juhla ihan lähimpien kesken riittää loistavasti :)
Jos juhlat olleet seurakunnalla, oletteko tilanneet tarjoilija pitopalvelusta vai valmistaneet itse? Miten tarjoilu on hoitunut?
Ristiäiset kirkossa sellaisen jumalanpalveluksen yhteydessä, jonka jälkeen seurakunnalle tarjotaan kirkkokahvit.
Vierailija kirjoitti:
Ristiäiset kirkossa sellaisen jumalanpalveluksen yhteydessä, jonka jälkeen seurakunnalle tarjotaan kirkkokahvit.
Helppo vaihtoehto, mutta haussa vähän intiimimpi tai oman porukan kanssa vietetyt ristiäiset.
Vinkkejä kokonaisuudessaan paikan tai järjestämisen suhteen otetaan kiitollisena vastaan. Myös hyväksi havaittuja käytäntöjä kiva kuulla.