Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaliforniasta Lauttasaareen muuttanut nainen halusi moikkailla vastaantulijoita lenkillä näin siinä kävi

Vierailija
27.07.2022 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008967391.html

"Eeva Syvänen muutti Kaliforniasta Lauttasaareen ja yllättyi siitä, etteivät suomalaiset mielellään moikkaile toisiaan."

"Kaliforniasta Suomeen palannut Eeva Syvänen ryhtyi miehensä kanssa moikkailemaan tuntemattomia lenkkipolulla. Amerikkalaisittain arkinen ele aiheutti Lauttasaaren lenkkeilijöissä hämmentyneitä reaktioita.

Syvänen kirjoitti kokemastaan Facebookin Lauttasaari-ryhmään. Päivityksessään hän kertoi saaneensa vastaukseksi kummastuneita katseita.

Jos tapaat meidät lenkkipolulla, emme siis ole hulluja stalkkereita, Syvänen kirjoitti.

Tekstinsä lopuksi Syvänen julisti leikkimielisesti aloittavansa moikkailukampanjan."

Kyllä saa taas hävetä suomalaisia! Mikä ihme tuppisuiden ja maahantuijottelijoiden maa tämä on? Sosiaalisista taidoista ei ole valtaosalla tietoakaan!

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse moikkaan jos joku tulee toisen kerran vastaan lenkkipolulla. Toki aina tervehdin jos joku tervehtii ensin, mutta en jää tekemään enempää tuttavuutta.

mies 45

Vierailija
22/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa, ja kyllä täällä mokkaillaan vastaatulijoita lenkillä. 

Asun Pirkanmaalla ja kyllä täällä moikkaillaan luontopolulla vastaan tulevaa. Puruadat ja lenkkeilijät on erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hän tuntenut helsinkiläisiä sitten?

No ei siellä nyt tosiaankaan moikkailla mitään vastaantulijoita. Pitävät mielenvikaisena jos tekee noin.

Vierailija
24/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi yllättyä siitä, ettei suomalaiset tervehdi tuntemattomia. Ei se ole ollut koskaan Suomessa tyylinä. Ei se istu Suomeen. Itse kokisin jopa häiritseväksi jos täysin vieraat ihmiset tervehtisivät ulkona. Amerikkalainen ja suomalainen luonne ovat erilaisia.

Vierailija
25/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei Larussa tosiaan moikkailla ellei tunne henkilöä. Oman talon asukkaita voi moikata vaikkei tuntisi varsinaisesti.

Vierailija
26/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hirviä sentään. Haluavat oikein esittää muita parempia olemalla tekososiaalisia?

Paikka julkisuudessa! Tapa se on tämäkin kertoa, että ME OLTIIN CALIFORNIASSA!! HUOMAAKO NYT KAIKKI?!?

Onneksi useimmat ulkomailla asuneet eivät jaksa korostaa asiaa, koska ulkomailla asuminen ei yleensäkään ole mikään kovin harvinainen juttu nykymaailmassa. Itse olen asunut myös useamman vuoden, mutta varmaan 80 % nykyisistä tutuistani ei siitä tiedä.

Vierailija
27/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LOPETTAKAA TÄMÄ JATKUVA SUOMEN AMERIKKALAISTAMINEN HETI!

Tämä. Mitään muuta ei tähän aiheeseen tarvitse sanoa.

Vierailija
28/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi yllättyä siitä, ettei suomalaiset tervehdi tuntemattomia. Ei se ole ollut koskaan Suomessa tyylinä. Ei se istu Suomeen. Itse kokisin jopa häiritseväksi jos täysin vieraat ihmiset tervehtisivät ulkona. Amerikkalainen ja suomalainen luonne ovat erilaisia.

Vaikka porilaiset onkin juntteja niin täällä kyllä moni juttelee jotain kun on liikkumassa.

Vierailija
29/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Kokeilikohan samaa moikkailua Manhattanilla tai New Yorkin puistoissa.

Vierailija
30/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin juttu oli Lauttasaaren fb-ryhmässä jo monta viikkoa sitten, tai siis ko henkilö (vai oliko se hänen tyttärensä) avautui aiheesta siellä. Hesarin joku toimittaja on poiminut ryhmästä jo monta juttua lehteen, ja tehnyt tikusta asiaa ja artikkelin.

Vierailija
31/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka hissiin astuttaessa, hotellin aamiaisella viereisissä pöydissä tai lääkärin odotushuoneeseen tullessa. Tai vaikka vaan nyökätään ja katsotaan kohti, ei sen enempää. Kuitenkin osoitetaan, että ollaan huomattu se toinen samassa tilassa oleva ihminen. Suomessa tuijotetaan seiniä ja puhelinta. Kaamea maa ja kansa.

Vierailija
32/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka porilaiset onkin juntteja niin täällä kyllä moni juttelee jotain kun on liikkumassa.

Olen viestin nro 8 kirjoittaja ja porilaisissa arvostan suuresti sitä, että omien havaintojeni mukaan;

-he aloittavat helposti jutun, mutta se on nimen omaan juttelua, ei joku pelkkä cäliförniäläinen hei ja hymy velvollisuudentunteesta

-he eivät koskaan arvostele, ainakaan päin naamaa, toisen hiljaisuutta tai sitä että toinen ei käyttäydy niin kuin he olisivat halunneet

Vierailija
33/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hirviä sentään. Haluavat oikein esittää muita parempia olemalla tekososiaalisia?

Tai sitten hän ihan vain ON sosiaalinen?

Vierailija
34/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko käyneet Lauttasaaren "lenkkipoluilla"? Siellä on väkeä kuin pipoa. En itsekään jaksa ketään moikkailla, koska muuten saa olla käsi ojossa ja suu vaahdossa koko lenkin ajan. Aivan eri asia jossain syrjäisemmillä metsäpoluilla. 

Miten sinulle tulee nyokkayksesta tuollaisia oireita?

Vierailija
35/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon puhutaan kun on asijaa. Muuton ollahan hilijaa.

Vierailija
36/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"”Kaliforniassa puhutaan joka paikassa. Sanotaan, että ’how are you’, mutta se ei tarkoita mitään. "

Miksi se sit on niin tärkeää?

Vierailija
37/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään kulkea ajatuksissani ja katsella miljöötä. Minua EI piristä tuntemattoman vastaantulijan tyhjänpäiväinen "hei", enkä halua pälyillä vastaantulijoita.

Nykyisessä kotikaupungissani ihmiset tulevat joskus selvin päinkin vaihtamaan pari sanaa, esim kehumaan vaatteita. Se ei haittaa, olen helsinkiläisjunttina jo totutellut siihen. Ja olen myös aina tervehtinyt kodin rappukäytävässä ihmisiä, vaikken heihin halua sen enempää tutustua. Olen myös ollut Keski-Euroopassa vuorikävelyllä ja siellä paikallisten tapojen mukaisesti tervehtinyt vastaantulijoita polulla.

Mutta älkää turhaan yrittäkö moikkailla minua suomalaisella kaupungin pururadalla tai kadulla jos ette a) tunne minua tai b) teillä ei ole edes muuta asiaa. Viihdyn näin. Kiitos.

Ei se ole mikään Saksan paikallinen tapa, vaan ihan sama etiketti Suomessakin: retkeilijät tervehtivät toisiaan. Se on joskus hassua, kun tervehteleminen loppuu kuin seinään, kun tulee maastosta pois.

Vierailija
38/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Karjalassa ja Kaliforniassa on siis jotain samaa. Tottahan toki lenkkipolulla metsässä vastaan tulevaa moikataan tai vähintään nyökätään! Siispä Kolin turistit älkää säikähtäkö, jos vastaantulijan suusta pärähtää terve.

Vierailija
39/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka hissiin astuttaessa, hotellin aamiaisella viereisissä pöydissä tai lääkärin odotushuoneeseen tullessa. Tai vaikka vaan nyökätään ja katsotaan kohti, ei sen enempää. Kuitenkin osoitetaan, että ollaan huomattu se toinen samassa tilassa oleva ihminen. Suomessa tuijotetaan seiniä ja puhelinta. Kaamea maa ja kansa.

Höpö höpö taas! :D

Ehkä ulkomailla hieman vilkaistaan vaikka lääkärin odotushuoneeseen tullessa muita, mutta siinä kaikki. Varsinkin nyt korona-aikaan kaikki olivat aika omissa oloissaan. Tiedän mistä puhun.

Älä jaksa enempää nalkuttaa pahaa oloasi, ei kukaan jaksa.

Vierailija
40/106 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Karjalassa ja Kaliforniassa on siis jotain samaa. Tottahan toki lenkkipolulla metsässä vastaan tulevaa moikataan tai vähintään nyökätään! Siispä Kolin turistit älkää säikähtäkö, jos vastaantulijan suusta pärähtää terve.

Jotkut joo, mutta ei todellakaan kaikki. Sitä paitsi niin Kolilla, Aakenustunturilla, Saanalla kuin vaikka Repovedellä ei tarvitse kaikkien moikata kaikkia, vaan ehkä jonon ekaa moikataan tai sitten aikuiset moikkaavat aikuisia, mutta ei se mikään vakio ole. Tai minua/meidän porukkaa ei moikattu ainakaan jokaisen vastaantulijan toimesta ja meidän perhe ei moikannut kaikkia. Kaikissa kohteissa olen luontopoluilla kävellyt tänä vuonna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi