Onko lapsellanne tänä kesänä kasvion kerääminen tehtävänä?
Kommentit (41)
Mulla tuo oli kesätehtävänä joskus kauan sitten, mutta se olikin puutarha-alan ammatillinen koulutus. En todellakaan ole tiennyt, että tuollaisia on nykyään jo peruskoululaisillakin. Minulla ei ainakaan ollut. Ja herää kysymys - miksi? Vai meinaako ne, ettei ne Nico-Jannicat poistu minnekään älylaitteiden äärestä kesällä(kään), joten keksitään tuollainen että käyppä välillä nyppäsemässä nokkonen tai voikukka pihalta ja laita talteen.
Minun äitini on käynyt koulunsa 1950-luvulla, ja jos silloin kerättiin kasvio. Olen myös itse kerännyt sellaisen 1980-luvulla. Se kuuluu biologian opetussuunnitelmaan edelleen kahdeksannella luokalla, joten ei se ole mikään koulusta riippuvainen juttu. Nykyisin sen voi tosin myös kuvata, ei tarvitse enää prässäillä kasveja. Ainakin omilla lapsillani sen on saanut tehdä syyskuun loppuun mennessä koulun jo siis alettua, ei tarvitse kesälomalla. Mutta koska kesällä monia kasveja löytää helpommin, varsinkin kukkivia, omat lapset ovat tehneet sen kesälomalla. Paitsi yksi, joka jätti viime tippaan, ja äiti joutui avuksi, emmekä meinanneet löytää läheskään kaikkia, kun niiden aika oli jo vähän kesältä ohi.
Tampereella tuli hyvin tarkat ohjeet kasvion keräämiseksi. Oppilaat tekivät koulussa pari kasvia toukokuun viimeisellä viikolla ja viesti Wilmaan tuli vasta 1.6. Koska kasvien piti olla kukkivia, niin kaikki keväällä kukkivat menivät ohitse.
Ohjeissa korostettiin sitä, miten voi saada miinuspisteitä ja arvosanan saaminen oli kaikista tärkein ja kuvausohjeet, miten piti kuvata - pikkutarkasti kaikki. Pistelaskusysteemi oli myös hankala. Lisäksi listassa oli esim. lakka, jota ei kyllä Tampereen seudulla tavata. Toisen laatikon kasvit olivat harvinaisia, joita ei edes entinen kiitettävän biologian oppilas tunnistanut. Onko kevätpiippo tai mäntykukka jotenkin merkittäviä kasveja? Lisäksi mustikka ja puolukka olisi parempi tunnistaa marjan kanssa kuin kukan:)
Vaikka itse autan aina tarvittaessa lasta kotitehtävissä, niin kaikilla ei ole kotona sitä mahdollisuutta. Minusta tämä kasviotehtävä ja kotitaloustehtävä annettuna niin, että voivat alentaa numeroa, ovat eriarvoistavia. Tulen ehdottamaan kannustavampaa tapaa toteuttaa tämä tehtävä jatkossa. Pidän kyllä tärkeänä luontoon tutustumista, mutta kesätehtävänä tuleville kasiluokkalaisille sen pitää olla innostava ja kannusta.
Ei ole, siitä on jo useampi vuosi, kun oli omallani tehtävänä. Hän teki kasvion keräämällä ja prässäämällä kasvit. Ei halunnut tehdä kuvaten, kuulemma tuli nätimpi tällä tavalla.
Onneksi ei. Kaikki kolme keränneet jo.
Esikoisen kanssa meinasi tulla hätä kun ohjeet jaettiin vikalöa kouluviikolla ja me lähdettiin siitä heti ulkomaille kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Viime kesänä oli. Kymmenen valinnaista kasvia joten erittäin helppo homma. Monelle lapsen luokkakaverille oli silti tämäkin ollut ylivoimaista ja hylsy tuli.
Mun lapsilla se määrä on ollut 60-80 ihan tiettyä kasvia.
Joitakin metsästettiin kyllä kauan.
Kasvio tai muu eliökokoelma on tosiaan pakollinen osa biologian opintoja. Ope tekee virkavirheen, jos jättää sen pois. Kokoelman tekeminen on itseasiassa helpoin kymppi koko peruskoulun aikana. Nykyään netistä (esim. laji.fi) löytää tiedot kasvien esiintymispaikoista ja vaikka wikipediasta voi käydä katsomassa miltä laji näyttää.
Eliökokoelman tekemättä jättäminen on tosiaan arvosanaa laskeva seikka. Tämäkin on kerrottu opetussuunnitelmassa, eikä opettaja voi itse asiaa päätää.
minusta ei ole kovinkaan helppo, jos tehtävä annetaan kovin myöhään, ja kuva pitää olla kukkivasta kasvista, kasveja täytyisi mennä kuvaamaan Pohjois-Suomeen saakka tai ne ovat harvinaisia, esim. suoalueita ei aina löydy. Lisäksi ole sitä mieltä, että tehtävä eriarvoistaa oppilaat. Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia lähteä etsimään kasveja.
Vierailija kirjoitti:
minusta ei ole kovinkaan helppo, jos tehtävä annetaan kovin myöhään, ja kuva pitää olla kukkivasta kasvista, kasveja täytyisi mennä kuvaamaan Pohjois-Suomeen saakka tai ne ovat harvinaisia, esim. suoalueita ei aina löydy. Lisäksi ole sitä mieltä, että tehtävä eriarvoistaa oppilaat. Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia lähteä etsimään kasveja.
Mun lapset käy koulua Helsingissä. Listassa oli kasveja joita löytyy vain Kainuusta ja yksi jota on vain Ahvenanmaalla.
Suokasvi haettiin Tammelasta sadan kilsan päästä.
Ei ole ketään nelosluokkalaista eikä ysille menevää. Eikös se kuulu noiden vuosiluokkien biologian opetussuunnitelmaan?
Onneksi omat on jo kasvionsa keränneet.
Olin ihan hämmästynyt, varmaan 5 vuotta sitten kun kuulin, että kummipojan piti tehdä kasvio, luulin, että niistä oli luovuttu jo joskus 70-luvulla. No osaa niistä kasveista sitten etsi suunnilleen koko suku pitkin Suomea kissojen ja koirien kanssa, vaikka poika toki itsekin niitä kävi keräämässä, kun ei niitä kaikkia mistään järkevän etäisyyden päästä löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Olin ihan hämmästynyt, varmaan 5 vuotta sitten kun kuulin, että kummipojan piti tehdä kasvio, luulin, että niistä oli luovuttu jo joskus 70-luvulla. No osaa niistä kasveista sitten etsi suunnilleen koko suku pitkin Suomea kissojen ja koirien kanssa, vaikka poika toki itsekin niitä kävi keräämässä, kun ei niitä kaikkia mistään järkevän etäisyyden päästä löytynyt.
Se tuli taas uudestaan opsiin. En muista tarkkaa vuotta, olsiko 2016.
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Meidän lapset pelasti kesämökki Lohjalla koska täältä löytyi todella hyvin mm. lehtokasvit.
Molemmat lapset ovat kasanneet digikasvion yläkoulussa. Kasvit löytyivät melko helposti mutta vain minun ja äitini kasvitietämyksen kautta (tunnistimme kaikki kasvit ja muistimme missä niitä on luonnossa näkynyt). Naapurikunnan puolelle piti mennä muutaman kasvin perässä. Meille nämä olivat hauskoja koska valokuvauksen harrastajana harjoittelimme lasten kanssa samalla myös kameran käyttöä. Kuvat olivatkin tosi hienoja!
Täällä ei onneksi ollut mitään miinuspisteitä tms käytössä ja laajasta kasvilistasta sai valita osan kukista vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella tuli hyvin tarkat ohjeet kasvion keräämiseksi. Oppilaat tekivät koulussa pari kasvia toukokuun viimeisellä viikolla ja viesti Wilmaan tuli vasta 1.6. Koska kasvien piti olla kukkivia, niin kaikki keväällä kukkivat menivät ohitse.
Ohjeissa korostettiin sitä, miten voi saada miinuspisteitä ja arvosanan saaminen oli kaikista tärkein ja kuvausohjeet, miten piti kuvata - pikkutarkasti kaikki. Pistelaskusysteemi oli myös hankala. Lisäksi listassa oli esim. lakka, jota ei kyllä Tampereen seudulla tavata. Toisen laatikon kasvit olivat harvinaisia, joita ei edes entinen kiitettävän biologian oppilas tunnistanut. Onko kevätpiippo tai mäntykukka jotenkin merkittäviä kasveja? Lisäksi mustikka ja puolukka olisi parempi tunnistaa marjan kanssa kuin kukan:)
Vaikka itse autan aina tarvittaessa lasta kotitehtävissä, niin kaikilla ei ole kotona sitä mahdollisuutta. Minusta tämä kasviotehtävä ja kotitaloustehtävä annettuna niin, että voivat alentaa numeroa, ovat eriarvoistavia. Tulen ehdottamaan kannustavampaa tapaa toteuttaa tämä tehtävä jatkossa. Pidän kyllä tärkeänä luontoon tutustumista, mutta kesätehtävänä tuleville kasiluokkalaisille sen pitää olla innostava ja kannusta.
Onko lakka kadonnut säSuolijärven soilta? Vai onko mahdollisesti suot kadonneet rakentamisen myötä....ei ole tullut käytyä hetkeen. Mutta sieltä omaan kasvioon lakka löytyi aikanaan.
Täytyy varmaan lähteä Hervannan soita etsimään:) En ole tiennyt, että siellä on ainakin joskus lakkaa ollut. Toki sinne on rakennettu niin paljon, että suot ovat kuivuneet. Periaatteessa lakka kasvaa koko Suomessa, mutta täällä etelässä ei enää ole niin paljon suoalueita. Olisin toivonut listalle helpompia kasveja. Minusta ei ole tarkoituksenmukaista, että ajeltaisiin autolla kasveja etsimässä pitkin Suomea. Ekologista olisi löytää ne lähiympäristöstä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy varmaan lähteä Hervannan soita etsimään:) En ole tiennyt, että siellä on ainakin joskus lakkaa ollut. Toki sinne on rakennettu niin paljon, että suot ovat kuivuneet. Periaatteessa lakka kasvaa koko Suomessa, mutta täällä etelässä ei enää ole niin paljon suoalueita. Olisin toivonut listalle helpompia kasveja. Minusta ei ole tarkoituksenmukaista, että ajeltaisiin autolla kasveja etsimässä pitkin Suomea. Ekologista olisi löytää ne lähiympäristöstä.
Me ei löydetty suopursua. Kaikki ne alueet joita niitä oli mun lapsuudessa kuljettiin ja suopursu oli kadonnut.
Meillä tieto tuli tästä 7 luokan alussa. Pitää viim 9 luokan keväällä olla valmis.
Töissä innostuttiin siiviamaan, sain niitä muovitaskuja ottaa. 7-8 kesä tehtiin. Iso työ, oli tehty.
Luokalla reilu 25 oppilasta. 1/3 teki ekana kesänä.
Ei oo koskaan ollu tehtävänä tuolla ysille menevällä.