Paras pitkän matkan auto: iso sedan vai iso maasturi? Kokemuksia?
Onko esim. 5-sarjalainen tai A6 kuitenkin parempi ajettava/matkustettava maantiellä kuin vastaavat X/Q-mallit?
Kommentit (26)
Ei nuo ole mitään oikeita maastureita, joten ihan eteviä maantiellekin.
Sanoisin, että kysymys ei ole pelkästään siitä, että onko alla (katu)maasturi vaiko sedan. Omien kokemusteni mukaan sillä on paljon merkitystä, että onko siinä istumalihasten alla olevassa autossa ilmajouset vai ei.
Kannattaa miettiä, tarvitseeko sitä korkeampaa maavaraa mihinkään. Jos kaikki ajo tapahtuu tasaisilla teillä, niin totta kai tavallinen malli on parempi, ilmanvastuskin vähäisempi. Huonoselkäiselle kyllä korkeampi katumaasturi on parempi.
Vierailija kirjoitti:
MB GLC
Niin sillä on parempi ajaa pitkää matkaa kuin vastaavalla sedanilla, E-luokkalainenko se nyt olisi vai C?
Sedan/normaalikorkuinen ehdottomasti pitkille matkoille, jo pelkän kulutuksen takia. Matala auto myös vakaampi ja parempi ajettava pitkiä maantiepätkiä.
Maastureiden hyödyt enemmän kaupungissa kun istuu korkeammalla ja tietysti huonommilla teillä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että kysymys ei ole pelkästään siitä, että onko alla (katu)maasturi vaiko sedan. Omien kokemusteni mukaan sillä on paljon merkitystä, että onko siinä istumalihasten alla olevassa autossa ilmajouset vai ei.
Näin varmasti on. Mietin vain kun isoja kalliita maastureita näkee nykyään niin paljon, niin ovatkohan käytännössä jo yhtä hyviä maantielaivoja kuin saman valmistajan isot sedanit.
Vierailija kirjoitti:
Sedan/normaalikorkuinen ehdottomasti pitkille matkoille, jo pelkän kulutuksen takia. Matala auto myös vakaampi ja parempi ajettava pitkiä maantiepätkiä.
Maastureiden hyödyt enemmän kaupungissa kun istuu korkeammalla ja tietysti huonommilla teillä.
Huomaako tämän eron Suomen nopeuksilla ja teillä? Mulla kun ei ole kokemusta niin en osaa sanoa.
Maasturi:
+ näkyvyys
+ maavara
+ vetokyky
- kulutus moottoritiellä
- ei niin hyvä ajotuntuma
Sedan
+ ajo-ominaisuudet
+ kulutus
-maavara
-tavaratila
Itse ottaisin farmariauton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sedan/normaalikorkuinen ehdottomasti pitkille matkoille, jo pelkän kulutuksen takia. Matala auto myös vakaampi ja parempi ajettava pitkiä maantiepätkiä.
Maastureiden hyödyt enemmän kaupungissa kun istuu korkeammalla ja tietysti huonommilla teillä.
Huomaako tämän eron Suomen nopeuksilla ja teillä? Mulla kun ei ole kokemusta niin en osaa sanoa.
Maasturit vie tosi paljon enemmän polttoainetta kun vauhti nousee. Ilmanvastus on niin suuri ja painoakin on enemmän kuin normiautossa. Meidän maasturilla pääsee 100km/h noin 6,5 kulutuksella mutta 120km/h onkin jo 9 litraa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sedan/normaalikorkuinen ehdottomasti pitkille matkoille, jo pelkän kulutuksen takia. Matala auto myös vakaampi ja parempi ajettava pitkiä maantiepätkiä.
Maastureiden hyödyt enemmän kaupungissa kun istuu korkeammalla ja tietysti huonommilla teillä.
Huomaako tämän eron Suomen nopeuksilla ja teillä? Mulla kun ei ole kokemusta niin en osaa sanoa.
Varmasti huomaa, fysiikan lait koskee myös autoa ja maasturimallisissa painopiste paljon korkeammalla.
Porrasperät ovat ainakin hiljaisempia maantienopeuksissa. Sen olen huomannut.
Jokainen ihminen on erilainen, joten paha sanoa sun puolesta kumpi on parempi. Itse olen lyhyt ihminen ja autona Mitsubishi Outlander. Minun on tosi vaikea saada hyvä ajoasento ja näkyvyys ulos sedaneista. Tästä syystä tykkään vähän korkeammasta autosta. Juuri tulin pitemmältä autoreissulta, ja ainakin itse tykkään Outlanderista myös pidemmillä matkoilla.
(Audeihin joita pohdit aloituksessa en ottaisi itselleni vaikka minulle siitä maksettaisiin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sedan/normaalikorkuinen ehdottomasti pitkille matkoille, jo pelkän kulutuksen takia. Matala auto myös vakaampi ja parempi ajettava pitkiä maantiepätkiä.
Maastureiden hyödyt enemmän kaupungissa kun istuu korkeammalla ja tietysti huonommilla teillä.
Huomaako tämän eron Suomen nopeuksilla ja teillä? Mulla kun ei ole kokemusta niin en osaa sanoa.
Varmasti huomaa, fysiikan lait koskee myös autoa ja maasturimallisissa painopiste paljon korkeammalla.
Hybrideissä toki entistä vähemmän eroa akkujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen on erilainen, joten paha sanoa sun puolesta kumpi on parempi. Itse olen lyhyt ihminen ja autona Mitsubishi Outlander. Minun on tosi vaikea saada hyvä ajoasento ja näkyvyys ulos sedaneista. Tästä syystä tykkään vähän korkeammasta autosta. Juuri tulin pitemmältä autoreissulta, ja ainakin itse tykkään Outlanderista myös pidemmillä matkoilla.
(Audeihin joita pohdit aloituksessa en ottaisi itselleni vaikka minulle siitä maksettaisiin)
Outlander tuntuu enemmän maasturilta kuin kilpailijat. Ajo-ominaisuudet aika surkeat mutta niihin tottuu. Tilat hyvät ja kulutus maltillinen diesel malleissa. Moottoritiellä kuluttaa paljon jos ajaa reippaammin
Nuo juppimaasturit on erittäin päteviä myös maantiellä. Neliveto vakauttaa menoa entisestään.
Dantsia duntsteri!!
Muuta ei tarvi pitkälle matkalle!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen on erilainen, joten paha sanoa sun puolesta kumpi on parempi. Itse olen lyhyt ihminen ja autona Mitsubishi Outlander. Minun on tosi vaikea saada hyvä ajoasento ja näkyvyys ulos sedaneista. Tästä syystä tykkään vähän korkeammasta autosta. Juuri tulin pitemmältä autoreissulta, ja ainakin itse tykkään Outlanderista myös pidemmillä matkoilla.
(Audeihin joita pohdit aloituksessa en ottaisi itselleni vaikka minulle siitä maksettaisiin)
Samaa mieltä, kannattaa itse käydä koeajamassa molempia tyyppejä ja useammalta merkiltä. Nyt isolla katumaasturilla ja aikaisemmin sedaneilla ajaneena, ottaisin katumaasturin pitkille matkoille ja maanteille ja pääasialliseen kaupunkiajoon sedanin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen on erilainen, joten paha sanoa sun puolesta kumpi on parempi. Itse olen lyhyt ihminen ja autona Mitsubishi Outlander. Minun on tosi vaikea saada hyvä ajoasento ja näkyvyys ulos sedaneista. Tästä syystä tykkään vähän korkeammasta autosta. Juuri tulin pitemmältä autoreissulta, ja ainakin itse tykkään Outlanderista myös pidemmillä matkoilla.
(Audeihin joita pohdit aloituksessa en ottaisi itselleni vaikka minulle siitä maksettaisiin)
Samaa mieltä, kannattaa itse käydä koeajamassa molempia tyyppejä ja useammalta merkiltä. Nyt isolla katumaasturilla ja aikaisemmin sedaneilla ajaneena, ottaisin katumaasturin pitkille matkoille ja maanteille ja pääasialliseen kaupunkiajoon sedanin.
Lisäyksenä vielä, että tuosta katumaasturista on autolehti mitannut saman suuruisen sisämelun ja takapenkin jalkatilan, kuin kalliista edustusmersusta. Allekirjoitan tuon, on todella hiljainen, sisämelusta ei voi päätellä nopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen on erilainen, joten paha sanoa sun puolesta kumpi on parempi. Itse olen lyhyt ihminen ja autona Mitsubishi Outlander. Minun on tosi vaikea saada hyvä ajoasento ja näkyvyys ulos sedaneista. Tästä syystä tykkään vähän korkeammasta autosta. Juuri tulin pitemmältä autoreissulta, ja ainakin itse tykkään Outlanderista myös pidemmillä matkoilla.
(Audeihin joita pohdit aloituksessa en ottaisi itselleni vaikka minulle siitä maksettaisiin)
Outlander tuntuu enemmän maasturilta kuin kilpailijat. Ajo-ominaisuudet aika surkeat mutta niihin tottuu. Tilat hyvät ja kulutus maltillinen diesel malleissa. Moottoritiellä kuluttaa paljon jos ajaa reippaammin
Meillä on Outlanderista ladattava hybridi versio. Normaalissa arjessa ajomatkat on max 30 km/päivä. Toisin sanoen normaalissa arjessa pärjään melkein pelkällä sähköllä. Nyt kun olin Ruotsin puolella useamman päivän reisussa, tuli ajettua melkein 1500 km yhteensä. Vain kerran latasin auton matkan aikana (suurin osa camping alueista kielsi tolpasta sähköauton lataamisen). Outlanderihan lataa akkua myös jarrutusenergiasta. Niin vaikka ajettiin myös paljon 100-130 km/h nopeuksia, niin laskin että pääsin kulutuksessa niin alas kuin 6,4 litraa/100 km. Mielestäni aika kohtuullinen kulutus noinkin painavalla ja korkealla autolla. Positiivista oli myös että Ruotsissa tullut bensa jo jonkun verran alaspäin. Alhaisin hinta millä reissun aikana tankkasin oli 1,98 euro/litra. En muista koska viimeksi Suomessa tuolla hinnalla tankannut
MB GLC