Onko 400 e/kk paljon vai vähän yhden ihmisen ruokamenoiksi?
Niin, miten paljon teillä muilla sinkkutalouksilla menee kuussa ruokiin? Olettaen, että kaikki ateriat syödään kotona, eikä kodin ulkopuolella.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla menee ruokaan rahaa 100 euroa/henkilö/kk, mitä kaikkea laskette siihen mukaan? Onko esim. torilta ostetut marjat laskettu mukaan? Entä välipalat, leffailtaan varatut naposteltavat yms. herkut? Kuinka paljon käytätte itse kasvatettua tai itse luonnosta poimimaanne ruokaa? Onko viljelymenot laskettu ruokakustannuksiin?
Nää on aina tyyliä: "kaikki vihannekset, juurekset ja yrtit omalta kasvimaalta, naapurit antaa ilmaiseksi kalaa ja omenoita, asutaan maalla niin kahden metrin päästä voidaan kerätä marjat ja sienet".
Vähän eri juttu kaupungissa asuville.
Noin 200 kk, siinä on mukana peperit ja shampoo yms. Toisinaan voi hiukan ylittyä, koska on useampi tuote loppu kaapeissa tai tulee vieraita tms. Kosmetiikan ym ostan muualta.
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuva 45-vuotias nainen tarvitsee kuukaudessa ruokaostoksiin 239 euroa, 65-vuotias 217 euroa.
Mielenkiinnosta kysyn, mitkä asiat määrittävät tässä euromäärät ja iät? Miksi 65-vuotiaalla 22 e pienemmät kulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla menee ruokaan rahaa 100 euroa/henkilö/kk, mitä kaikkea laskette siihen mukaan? Onko esim. torilta ostetut marjat laskettu mukaan? Entä välipalat, leffailtaan varatut naposteltavat yms. herkut? Kuinka paljon käytätte itse kasvatettua tai itse luonnosta poimimaanne ruokaa? Onko viljelymenot laskettu ruokakustannuksiin?
Jos ruokabudjetti on pidettävä kurissa pienten tulojen takia, silloin ei tietenkään osteta mitään marjoja torilta. Koskaan. En nyt ymmärrä miksi keskituloiset pahoittavat aina mielensä muiden pienistä ruokakuluista.
Ei tässä nyt ole mieltä pahoitettu, vaan kun tuolla joku ihmetteli, sisällyttääkö joku alkot ja erikoisjuustotkin ruokabudjettiin, niin kyselin, mitä kukakin oikeasti siihen sisällyttää.
Ja uskon kyllä, että pienikokoinen ihminen pärjää 100 euron ruokamenoilla kuukaudessa. Uskon enkin, että fyysistä työtä tekevän lihaksikkaan 2 metrisen ruokamenot ovat isommat kuin siron toimistotyötä tekevän 1,5 metrisen, vaikka samanlaista perusruokaa kumpikin söisi.
Kommenttisi vain osoitti niin selvästi, miten eri todellisuudessa ihmiset elävät. Jos joku sinnittelee satasen ruokakuluilla, useimmiten se johtuu siitä että ylimääräistä rahaa ei kerta kaikkiaan ole. Ja sinä kyselet heti että onhan torilta ostetut marjat muistettu laskea mukaan siihen satasen budjettiin. Oletat ilman muuta että kaikkihan tietysti ostelevat ylellisyystuotteita, joista tuoreet marjat torilta ovat yksi kalleimpia esimerkkejä. Täysin absurdi kysymys ihmiseltä joka ei taida tietää paljoa köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuva 45-vuotias nainen tarvitsee kuukaudessa ruokaostoksiin 239 euroa, 65-vuotias 217 euroa.
Mielenkiinnosta kysyn, mitkä asiat määrittävät tässä euromäärät ja iät? Miksi 65-vuotiaalla 22 e pienemmät kulut?
Taisi olla huumoria.
On kyllä aika paljon. Itselläni menee n. 150€/kk ja ostan kotimaista perusraaka-ainesta, teen itse ja tuoretta kalaakin ostan säännöllisesti.
Ostatko paljon tuoretiskituotteita, sushia jne.? Katsotko ollenkaan kilohintoja? Ostatko aina merkkituotteita? (Kaupan omat merkit ovat usein samojen valmistajien kuin merkkituotteet)
Paljon! Mulla menee ruokaan (ml. päivittäistavara) 200-250 e enkä erityisemmin pihistele tai osta halvinta.
Kuullostaa paljolta. Meillä on nyt mennyt kuudelle noin 1200e/kk. Jos meillä menisi saman verran per henkilö, se olisi jo 2400e/kk. Ei minun palkka riittäisi edes ruokaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä 4 hengen perheessä ruokaan menee noin 400e/kk.
Tuolla summalla ette syö kunnolla, se on varmaa.
Lapset tarvitsevat kunnollista ja monipuolista ravintoa, muista se. Itse voit vedellä ituja ja siemeniä mutta lapset tarvitsevat oikeaa ruokaa riittävästi.
Idut ja siemenethän ovat terveellisiä! Halpojakaan ne eivät ole.
Tässä on keskimäärin mitä syön,voi vähän vaihdella mutta suurinpiirtein noin. Kaikki siis mikä menee kurkusta alas jossain muodossa, kohtelen ruokaa polttoaineena, kaikki ei ole luomua tai parasta mahdollista jos siis ajatellaan hinta/laatusuhdetta, mutta harvemmin näissä aineksissa luomu on parempaa. Paitsi kananmunat ja öljy.Muilla ei väliä. Myrkyistä pääsee eroon pienellä vaivalla. Eli heitetään se 45-60 e keskimäärin 2 vk kohden. Tää on perussetti, joskus voi mennä enemmän joskus vähemmän. Ehkä jotain jäi välistä ni lisätään vaikka 30 euroo lisää budjettiin. eli 150 max kk. BAM ! beat it.
kahvi 4 valkosipuli 1
tee 1,5 pahkinöitä 500 g 3,5
avocadopussi 3,5 pellavansiemeniä 500 g 1,5
sitruuna 2 e oljyä,laadukasta 10-20 e
lehtikaali 3 e nuudelipusseja,3-4 e setti
parsakaali 1,5 kanaa 3 e
tomaatti 1,5
porkkana 1,5
luomukananmunat 2,5
Minusta yli 120 euroa/henkilö on jo järkyttävää törsäystä.
Takuusäätiö (takuusäätiö.fi, mitä eläminen maksaa) on laskenut minimiviitebudjetteja eri perhetyypeille. Sen mukaan perheellä, jossa on kaksi aikuista ja 2- ja 6-vuotiaat lapset, menee minimissään ruokaan 736e/kk. Vastaavasti yksinasuvalla eläkeläisnaisella menee minimissään ruokaam 185e/kk.
Suomalaiset käyttävät ruokaostoksiin ja alkoholittomiin juomiin keskimäärin 200 euroa henkeä kohden kuukaudessa. Se on 11,5 prosenttia käytettävissä olevista tuloissa. Luvut koskevat vuotta 2017 ja käyvät ilmi Tilastokeskuksen aineistosta.
Tuollainen tuli mulle puolestaan vastaan eka Googletuksella.
Vierailija kirjoitti:
Takuusäätiö (takuusäätiö.fi, mitä eläminen maksaa) on laskenut minimiviitebudjetteja eri perhetyypeille. Sen mukaan perheellä, jossa on kaksi aikuista ja 2- ja 6-vuotiaat lapset, menee minimissään ruokaan 736e/kk. Vastaavasti yksinasuvalla eläkeläisnaisella menee minimissään ruokaam 185e/kk.
siis takuusaatio.fi
Meillä menee 1000-1200e/kk seitsemän henkilöä. Syödään terveellisesti ja monipuolisesti, joskus herkutellaankin. Käytettään paljon tarjoustuotteita. 400e yhdelle kuulostaa aika suurelle, toisaalta edelleen pienet ruokapakkaukset maksaa suhteessa enemmän kuin suuret.
Riippuu kenestä on kyse. Lähes pari metrinen isokokoinen mies vai pieni hento nainen joka tekee helppoa työtä?
Entäpä perhe. Pieniä lapsia jotka eivät juuri mitään syö vai teinejä?
Kyllä sen 15€ per päivä saan itse laskea ja enemmänkin jos jotain ylimääräistä.
Vastaavasti yksinasuvalla eläkeläisnaisella menee minimissään ruokaam 185e/kk.
-Kamalaa ettei edes viittä kymppiä viikossa ole laskettu. Sellaisen kassin syö kolmessa päivässä. Eläkeläiset haluaa usein käydä välillä kahvilassakin kun on aikaa.
Tuon verran menee itselläni silloin kun olen taloudellinen. Jos en ole, menee enemmän.
Tykkään laadukkaista raaka-aineista.